پایان نامه

همه آنچه که درباره طراحی وب‌سایت باید بدانید…

همه آنچه که درباره طراحی وب‌سایت باید بدانید…

همه آنچه که درباره طراحی وب‌سایت باید بدانید...

روزگاری نه چندان دور ساخت سایت شخصی یا کاری، برای هر کسی مقدور نبود. تنها سازمان های بزرگ و شرکت های فناوری، از وب سایت ها بهره می بردند. اما در یک دهه گذشته اینترنت جهان ما را متحول کرده و هیچ حد و مرزی نمی شناسد. هر نوع اطلاعاتی که می خواهید را، به کمک اینترنت و البته وب سایت ها، می توانید به دست آورید.

سایت اینترنتی یک محیط آنلاین است، که دامنه یا آدرس مخصوص به خود را دارد و اطلاعات، محتوا و خدمات خود را به صورت آنلاین در اختیار کاربران وب قرار می دهد. هر سایت به عنوان یک واحد اطلاعاتی مستقل شناخته می شود. برای ساختن سایت نیاز به یک وب سرور، دامنه یا آدرس سایت و یک سیستم مدیریت محتوا است. محتوای هر وب سایت شامل متن، تصاویر، فایل صوتی، فایل ویدئویی، سایر انواع داده یا ترکیبی از آنها می باشد. برای هر منظوری می توان یک سایت اینترنتی طراحی کرد. هر شخص، سازمان و شرکت می تواند، سایت مخصوص به خود را داشته باشد و محدودیتی برای داشتن سایت وجود ندارد.

تصویر طراحی وب

طراحی وب چیست؟

طراحی وب به طراحی وب سایتهایی که در اینترنت نمایش داده می شوند اشاره دارد. این امر معمولاً به جنبه های تجربه کاربر در توسعه وب سایت و نه توسعه نرم افزار اشاره دارد. طراحی وب متمرکز بر طراحی وب سایت برای مرورگرهای دسک تاپ بود. با این حال ، از اواسط سال ۲۰۱۰ ، طراحی برای مرورگرهای تلفن همراه و رایانه های لوحی اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است. طراحی وب یک صنعت نسبتاً جدید است که با ظهور اینترنت ایجاد شده است و به ویژه در طی ده سال گذشته محبوبیت خاصی پیدا کرده است.زیرا رسانه های دیجیتال به بخش اصلی زندگی بسیاری از مردم تبدیل شده است. بیشتر افراد برای ارتباطات ، اطلاعات ، خرید ، زندگی اجتماعی و موارد دیگر به وب متکی هستند. تقاضا برای طراحان وب به سرعت در حال رشد بوده است و در حال حاضر این صنعت با توجه به چشم اندازهای شغلی و رشد آینده ، مورد خوبی محسوب می شود.

وب با وب سایت چه تفاوتی دارد؟

همانطور که در بندهای بالا اشاره شد، هر سایت به تنهایی یک واحد مستقل است و می تواند به کارش ادامه دهد. اما وب به مجموعه سایت های موجود در فضای آنلاین گفته می شود. وب می تواند مجموعه ای از دو یا میلیاردها سایت باشد، هیچ محدودیتی وجود ندارد. در واقع همه سایت های موجود به زبان های مختلف، وب را تشکیل می دهند. با ساخت هر سایت گستردگی وب نیز بیشتر می شود! وب بستری عظیم از به هم پیوستن شبکه های کامپیوتری است. در حالی که سایت یک واحد مستقل و مجزا است. در یک کلام می شود گفت؛ وب همان بستری است که، وب سایت ها بر روی آن در حال فعالیت هستند.

چرا اشخاص و کسب و کارها به سایت نیاز دارند؟

تا یکی دو دهه قبل کسب و کارها و افراد، نیازی به داشتن وب سایت احساس نمی کردند. چون دسترسی به اینترنت برای عموم مردم امکانپذیر نبود، از طرفی بیشتر جامعه، تجهیزات دسترسی به اینترنت را در اختیار نداشتند مگر اندکی! از زمان ظهور گوشی های هوشمند و رشد فناوری اینترنت پر سرعت بی سیم، وبگردی از انحصار قشر خاص درآمد و به امری روزمره برای همه افراد بدل شد. به طوری که امروزه افراد برای دریافت راهنمایی در مورد پیش پا افتاده ترین مسائل نیز، به سراغ اینترنت و سایت ها می روند. اینترنت شکل تبلیغات را تغییر داده و کسب و کارهای بسیاری، در بستر اینترنت ایجاد شدند …
همانطور که افراد برای حضور در اجتماع، باید هویت داشته باشند. در فضای مجازی نیز برای حضوری پر رنگ نیاز به وب سایت شخصی یا کاری دارند. کسب و کارها برای حضوری موثر و رقابتی نیاز به ساخت سایت دارند، تا بتوانند خدمات و محصولاتشان را معرفی و به فروش برسانند. سایت، هویت مجازی هر فرد یا کسب و کار است.
بسیاری از کسب و کارها بدون داشتن سایت، نمی توانند در میدان رقابت بمانند. به کمک وب سایت ها می توان بدون حد و مرز با مشتری ها ارتباط داشت و خدمات ارائه داد. اطلاع رسانی، تبلیغات، خرید و فروش محصولات، یافتن و ارتباط با مشتری، پشتیبانی از خدمات یا محصولات و بسیاری مسائل دیگر به کمک وب سایت، برای هر کسب و کار و فردی امکان پذیر است.

برای ساخت سایت به چه چیزهای نیاز است؟

ساخت سایت نیازمند دانش و زیرساخت خاص خود است. دامنه یا دامین و وب سرور، دو موردی هستند که بدون آنها وب سایت معنایی ندارد. دامنه همان نام یا آدرس سایت است که، در مرورگر وارد می کنید. وب سرور نیز رایانه ای است که، محتوای سایت بر روی آن ذخیره شده و در زمان مراجعه کاربران، داده ها را در اختیار آنها قرار می دهد. اما برای اینکه سایت از لحاظ بصری کاربردی و جذاب باشد. نیاز به یک سیستم مدیریت محتوا و یک قالب جذاب دارد. که طراحان سایت بنابه نیاز مشتری آنرا طراحی می کنند.
دامنه: دامنه سایت ها، گستردگی فراوانی دارد و افراد می توانند، هر کدام از آنها را برای خود یا کسب و کارشان انتخاب کنند. معروف ترین دامنه های جهانی سه دامنه: Com, net ,org هستند که Com از کلمه Commerical که به معنای تجاری است، گرفته شده. Net از کلمه Network به معنی شبکه و org از کلمه organization به معنی سازمان گرفته شده است. بهتر است از هر دامنه در زمینه مخصوص به خودش استفاده شود. امروزه با گسترش وب، دامنه های بسیاری معرفی و در دسترس قرار گرفته اند. برخی از آنها عبارتند از: Biz٬ Info٬ Pro٬ Aero٬ Coop٬ GOV٬ EDU٬ WS٬ TV٬ BZ٬ ir و …

وب سرور: همانطور که اشاره شد وب سرور، رایانه ای است که داده های سایت، در آنجا نگهداری می شوند. از کامپیوتر های خانگی نیز می شود، به عنوان وب سرور استفاده کرد. اما کمتر کسی این کار را می کند، چراکه هزینه نگهداری بالا و ایمنی کمتری دارند. وب سرورها ابر رایانه هایی هستند که، فضای ذخیره سازی بسیار بالایی دارند و قدرت پردازش آنها تقریبا می شود گفت بی حد و مرز است. وب سروها به صورت شبانه روزی روشن هستند و مشغول پردازش! در صورت خاموشی این ابر رایانه ها همه سایت هایی که اطلاعاتشان در آنجا ذخیره است، از دسترس خارج می شوند.
طرز کار وب سرور به این صورت است که، هر بار کاربری وارد سایتی می شود و صفحه ای را درخواست می دهد. این درخواست به وب سرور انتقال میابد و در پاسخ به درخواست کاربر، اطلاعات صفحه مورد نظر بارگزاری می شود. هر چه وب سرور از نظر قدرت پردازش قویتر باشد، سرعت بارگزاری سایت بیشتر می شود. همانطور که گفته شد، برای ساخت سایت به جز دامنه و وب سرور، نیاز به طراحی و کد نویسی است که در ادامه در این باره توضیحاتی ارائه می شود.
روش های طراحی سایت: وب سایت ها از لحاظ طراحی به دو دسته استاتیک و دینامیک تقسیم می شوند. سایت های استاتیک به گونه ای هستند، که محتوای آن توسط برنامه نویس یا طراح سایت تهیه می شود و توسط مدیر سایت قابل تغییر نیستند. وب سایت های استاتیک برای هر گونه تغییرات، نیازمند طراح سایت هستند. سایت های استاتیک از لحاظ فنی به دو روش HTML و فول فلش طراحی می شوند. سایت های فول فلش معمولا از لحاظ بصری از سایت های HTML زیباترند، اما دو ایراد اساسی دارند. یکی پر حجم بودن سایت است، که باعث می شود دیر لود شوند! دیگری اینکه موتور های جستجو محتویات فلش را نمی توانند بخوانند، از این لحاظ این سایت ها برای کسب رتبه های بالاتر نمی توانند رقابت کنند. سایت های دینامیک بر خلاف سایت های استاتیک در بسیاری از بخش ها قابل تغییر می باشند و مدیر سایت بدون داشتن دانش عمیق برنامه نویسی، می تواند سایت را مدیریت کند، یا اینکه تغییرات دلخواه را اعمال کند، محتوا به سایت بیافزاید یا صفحات جدید بسازد. وب سایت های دینامیک یا پویا نیز از لحاظ فنی به صورت کلی به دو دسته تقسیم می شوند. وب سایت های فلش دینامیک و وب سایت های مبتنی بر برنامه نویسی. با آموزش برنامه نویسی و یادگیری زبان های php ، پایتون ، css و html و جاوا اسکریپت و… می توانید به سادگی برای خودتان یک سایت داینامیک مبتنی بر برنامه نویسی طراحی کنید.
سیستم مدیریت محتوا: CMS که مخفف Content Management System می باشد. همان نرم افزاری است، که به کمک آن محتوای سایت مدیریت می شود. به CMS ها نرم افزار سایت ساز نیز گفته می شود. چرا که به کمک آنها چهار چوب اصلی سایت آماده می شود و به راحتی افراد قادر به مدیریت بخش های مختلف سایت هسند. وردپرس یکی از محبوب ترین و ساده ترین سیستم های مدیریت محتوا است. با کمک وردپرس در مدت زمان کوتاهی، بدون هیچ کد نویسی می توان یک سایت دینامیک طراحی کرد.

تصویر طراحی وب

آشنایی با سه نسل مختلف وب سایت

از زمانی که وب فعالیتش را آغاز کرده تا کنون سه نسل از وب سایت را به خود دیده است. نسل اول از وب سایت ها یا وب 1، به صورت یک طرفه بوده و فقط اطلاعاتی را به نمایش می گذارد که، توسط سازنده سایت در آن قرار داده شده اند. در وب 1 بازدید کنندگان نقش تماشاچی را داشته و هیچگونه مشارکتی در آن ندارند. مثل خواندن یک مجله خبری! نسل دوم از وب سایت ها یا وب 2، تعاملی دو طرفه داشته و بازدیدکنندگان در تولید محتوای سایت مشارکت داشته و تنها تماشاگر نبوده بلکه در تهیه محتوای سایت مشارکت دارند. نسل سوم از وب سایت ها را وب 3 یا وب معنایی می نامند. این نوع سایت ها از دو نسل پیشین خود هوشمندتر هستند. وب سایت هایی که در دسته وب 3 قرار می گیرند، از هوش مصنوعی بهره برده و محتوا و مخاطبین خود را شناسایی کرده و با کمک آنالیز داده، محتوای خود را به صورت هوشمندانه و متناسب با نیاز هر کس برای کاربران نمایش می دهد. از آنجایی که این نوع وب سایت ها پیچیدگی فنی زیادی دارند، در حال حاضر تعداد اینگونه سایت ها محدود است.

چند ویژگی و نکته که در طراحی سایت مهم هستند

حالا که دو هدف اساسی در طراحی سایت چه هستند، بگذارید در ویژگی ها و امکانات یک سایت عالی دقیق تر شویم و ببینیم که هنگام طراحی سایت شما باید به چه نکاتی توجه داشته باشید. رعایت این نکات و اصول در طراحی سایت باعث می شود سایت شما تاثیر بسیار بهتری بر روی مخاطبان بگذارد و رتبه های بهتری را نیز در گوگل بدست آورد.

  • سرعت بالای وب سایت (Page Speed)

خودتان را جای کاربرانی که از سایت شما استفاده می کنند بگذارید. ایشان همان کلیک کننده هایی هستند که معنی صبر کردن را به خوبی نمی دانند و تنها یک چیز برایشان مهم است؛ رسیدن به مطلب دلخواه در کسری از ثانیه! پس طبیعتاً زمانی که کاربر مجبور باشد خیلی منتظر نمایش سایت شما بماند، هیچ بعید نیست که صفحه شما را ببندد و به سراغ یک سایت دیگر برود. این موضوع همچنین تاثیری مستقیم در رتبه سایت شما در گوگل خواهد داشت.

  • ریسپانسیو بودن (Responsive) یا واکنش گرایی سایت

ریسپانسیو بودن بدین معنی است که سایت شما خودش را با تمام اندازه های صفحه (کامپیوتر، تبلت و گوشی همراه) تطبیق دهد. این ویژگی کمک می کند که هر کسی با هر دستگاهی به راحتی بتواند از سایت شما استفاده کند.

در سال 2015 بود که گوگل اعلام کرد جستجوهای انجام شده با موبایل بیش از 50% کل جستجوهای گوگل را شامل می شوند. برای سایت شما هم عین همین موضوع صادق است. یعنی اکثر کاربران شما با گوشی به سراغتان می آیند. پس بسیار مهم است که سایت خود را برای گوشی های موبایل آماده کنید. البته مساله فقط کاربران نیستند. وقتی که کاربری از طریق گوشی در گوگل جستجو می کند، رتبه های برتر برای سایت هایی خواهد بود که ریسپانسیو هستند، چرا که استفاده از آنها برای کاربر گوشی راحت تر است. پس ریسپانسیو بودن روی ترافیک سایت شما از گوگل هم تاثیرگذار خواهد بود.

  • داینامیک (Dynamic) بودن وب سایت

داینامیک یا پویا بودن وب سایت، یکی از مفاهیم ابتدایی در طراحی سایت است که شناخت آن بسیار اهمیت دارد. زمانی که سایت شما داینامیک باشد، بخش های مختلف آن به یکدیگر متصل هستند. یعنی مثلاً زمانی که شما یک مقاله جدید در وبلاگ خود منتشر می کنید، این مقاله در صفحه اصلی سایت شما نیز نمایش داده می شود.

وقتی که سایت شما داینامیک باشد، توسعه آن راحت است. اما اگر سایت شما استاتیک (غیر داینامیک) باشد، آن وقت افزودن امکانات جدید، وبلاگ نویسی و … چندان راحت نخواهد بود. پس عملاً سایت شما بیشتر از یک معرفی ساده، کاربردی نخواهد داشت.

  • وجود امکان وبلاگ نویسی در سایت

محتوا، عضو جدایی ناپذیر جهان اینترنت است. وقتی شما در سایت خود مطالب آموزشی در زمینه کسب و کارتان داشته باشد، کاربران راحت تر به شما اعتماد می کنند. اما برای آنکه بتوانید در سایت خود مقاله منتشر کنید، لازم است که وب سایت شما از قابل وبلاگ نویسی پشتیبانی کند. پس اگر قصد دارید حضوری جدی در دنیای اینترنت داشته باشید و فقط به معرفی خود بسنده نکنید، مطمئن شوید که سایت شما وبلاگی دارد.

  • طراحی ظاهری سایت (User Interface)

ظاهر سایت شما اهمیت بسیاری دارد. ظاهر اولین چیزی است که توجه کاربران را به خود جلب می کند و می تواند تاثیر قابل توجهی روی آنها داشته باشد. پس باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید.

فرض کنید وقتی وارد یک خانه می شوید، نحوه ی تزئین و دکور داخلی خانه مجذوبتان می کند و دیگر دلتان نمی آید از خانه بیرون بیاید. یک وب سایت هم به همین شکل است. اگر ظاهر وب سایت مجذوبتان کند و طراحی گرافیکی آن را دوست داشته باشید، به این معنی است که وقت بیشتری را در آن صرف خواهید کرد. ظاهر سایت با کلمه User Interface (یا به اصطلاح UI) هم شناخته می شود.

  • کدنویسی تمیز قالب سایت

آخرین مساله ای که خوب است به آن توجه داشت، کدنویسی قالب است. هر چقدر که یک قالب تمیزتر و بهتر نوشته شود، توسعه آن راحت تر خواهد بود و با اشکالات کمتری روبرو می شود. به علاوه کدنویسی خوب و رعایت اصول درست باعث داشتن رتبه بهتری در گوگل هم می شود. البته بررسی این مساله شاید چندان راحت نباشد و واقعاً لازم هم نیست که وقت بسیار زیادی را صرف آن کنید. فقط مطمئن باشید که یک تیم حرفه ای سایت شما را می سازد.

مراحل راه اندازی یک سایت

برای ساخت سایت باید سه مرحله کلی طی شود. در مرحله اول باید نام یا دامنه ای برای سایت ثبت شود. دامنه سایت بهتر است متناسب با نوع خدمات سایت انتخاب شود. مرحله دوم طراحی سایت است که توسط طراح یا برنامه نویس صورت می گیرد. مرحله سوم، پس از آنکه طراحی سایت انجام شد. برای آنکه در بستر وب و در دسترس کاربران قرار گیرد، نیاز به یک وب سرور دارد، که در اصطلاح به این مرحله هاستینگ نیز گفته می شود. در نهایت ارتباط بین دامنه و هاست از طریق این سرور انجام می گیرد و از طریق اینترنت برای کاربران قابل مشاهده خواهد بود.

تصویر طراحی وب

پهنای باند هاست چیست؟

پهنای باند هاست «Bandwidth» همان ترافیک ماهیانه ای است، که به سایت شما اختصاص داده می شود. همانطور که پیشتر توضیح داده شد، تمام اطلاعات سایت در وب سرور یا هاست ذخیره هستند. هر بار که کاربری وارد سایت شما شده و صفحات مختلف برایش بارگزاری می شوند. مقداری اینترنت مصرف می شود، تا داده ها از سمت هاست به کاربر ارسال شوند. به حجم اینترنتی که برای این بارگزاری از سمت وب سرور مصرف می شود، پهنای باند می گویند. در واقع هر چه تعداد بازدیدکنندگان یک سایت بیشتر باشند به پهنای باند بیشتری نیاز است. همچنین هر چه محتوای صفحات سایت پر حجم تر باشند، پهنای باند بیشتری مصرف می شود. پهنای باند با فضای هاست تفاوت دارد و دو مقوله جدا هستند. فضای هاست حجم اختصاص داده شده به سایت، برای ذخیره اطلاعات است.

آشنایی با سیستم مدیریت محتوا و انواع آن

سیستم مدیریت محتوا، یا همان CMS، کوتاه شده عبارت “Content management system” می باشد. CMS یک برنامه رایانه ای است، که امکان انتشار محتوا، ویرایش، مدیریت، حذف و … را برای یک وب سایت فراهم می سازد. مدیریت وب سایت به کمک ابزار موجود در CMS بسیار ساده است. به طوری که نویسنده یا مدیر سایت می تواند، بدون هیچ کدنویسی یا دانش برنامه نویسی، محتوا به سایت بیافزاید یا اینکه آنرا تغییر داده و حذف کنند. سیستم مدیریت محتوا را بر روی فضای هاست یا همان وب سرور نصب می کنند و پس از آن تغییر شکل ظاهری سایت، مدیریت محتوا، ارتباط با کاربران و هر عملی که در سایت صورت می گیرد، از طریق همین CMS اجرا می شود. زمان ساخت سایت می توان از هر یک از انواع CMS استفاده کرد. همانطور که می دانید انواع مختلف از CMS های رایگان، پولی، عمومی و اختصاصی وجود دارد، که هر کدام کارایی و مزایا و معایبی دارند. برای مثال می توان به CMS های متن باز وردپرس، جوملا، دروپال و پرستاشاپ اشاره کرد. هیچ محدودیتی وجود ندارد که، برای ساخت سایت از CMS متن باز استفاده کنید یا آنکه CMS اختصاصی خودتان را طراحی و اجرا کنید. در حال حاظر سیستم مدیریت محتوای WordPress محبوب ترین در بین CMS های متن باز و رایگان است. معمولا همه سایت های پویا (داینامیک) از سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنند. در غیر این صورت برای کوچکترین تغییرات در محتوا یا قالب سایت، نیاز به برنامه نویسی خواهد بود.

قالب سایت چیست و چگونه طراحی می شود؟

پیشتر توضیح دادیم که قالب سایت (Template)، همه آنچه که کاربران سایت مشاهده می کنند را، شامل می شود. در واقع وقتی صحبت از طراحی سایت می شود، بخش بزرگی از آن مربوط به همین طراحی قالب سایت و پیاده سازی آن می شود.قالب سایت از رنگ بندی بخش های مختلف تا نحوه نمایش محتوا را، در بر می گیرد. تعداد ستون ها، لوگوی سایت، اندازه و نوع فونت نوشته ها، ریسپانسیو بودن، مکان قرار گیری هر المان و صدها مورد دیگر، توسط قالب سایت مشخص می شوند. هر سیستم مدیریت محتوا در کنار قالب سایت کامل می شود و هر کدام از این دو بدون دیگری کامل نیستند. اگر می خواهید سایتی زیبا و کاربر پسند داشته باشید می بایست قالبی بهینه و حرفه ای برای سایت طراحی کنید. به صورت پیشفرض زمانی که از CMS های رایگان برای مثال وردپرس استفاده می کنید، یک قالب رایگان بر روی سایت شما اعمال می شود. پس از آن با مراجعه به بخش مدیریت سایت می توانید هر نوع قالبی که می خواهید را، آپلود و اعمال کنید. اگر از آن دسته از افرادی هستید که به خاص بودن قالب سایت تاکید دارید، باید گفت که ناچار به استخدام برنامه نویس و طراح سایت هستید. اما در صورتی که تنها کاربردی بودن سایت برایتان مهم است، می توانید از انواع قالب های آماده رایگان و پولی استفاده کنید.
برای طراحی قالب سایت نیاز به دانش برنامه نویسی به زبان های html ،java ،css، Php و … است که، با توجه به امکانات مورد نیاز هر کدام از زبان های برنامه نویسی به کار می روند. با جستجویی در وب هزاران قالب متناسب با سایت خود را خواهید یافت. هر کدام از این قالب ها را می توان به صورت دلخواه، شخصی سازی کرد و از امکانات آن بهره برد. به این نکته توجه داشته باشید که، قالب سایت برای CMS های مختلف، متفاوت است و باید متناسب با همان سیستم مدیریت محتوا، طراحی شده باشد. برای مثال نمی توان قالب سایت وردپرسی را برای سایتی که با جوملا راه اندازی شده استفاده کرد.

چطور یک سایت ارزشمند داشته باشیم؟

ساخت سایت به تنهایی کاری از پیش نمی برد و شما یا کسب و کارتان را در مرکز توجهات قرار نمی دهد. آنچه که پس از ساختن سایت مهم است و سایتی را با ارزش می کند، بهینه بودن و محتوای ارزشمندی است، که درون سایت قرار می گیرد. فرقی نمی کند که، سایت فروشگاهی داشته باشید یا خبری! در نهایت شما باید با تعداد زیادی از رقبا که در حیطه کاری شما فعالیت دارند، رقابت کنید. اینجاست که اهمیت بهینه سازی و محتوای ارزشمند مشخص می شود. هر بار که کاربری کلمه یا جمله ای را در کادر جستجوی مرورگرش وارد می کند، هزاران نتیجه پیش رویش لیست می شوند، که معمولا در صفحات متعدد و در هر صفحه ده مورد لیست می شوند. اما چطور موتور های جستجو تصمیم می گیرند که، کدام سایت ها را در صفحه اول نمایش دهند؟ هر موتور جستجو الگوریتم های بسیاری برای رتبه بندی سایت ها دارد. گوگل را مثال می زنیم؛ این غول دنیای جستجو برای خواندن سایت ها و طبقه بندی آنها، الگوریتم ها و معیارهایی دارد. به کمک روبات ها و روش های مختلف صفحات یک سایت را می خواند و با توجه به محتوای موجود تصمیم می گیرد که، چه رتبه ای به سایت بدهد.
سئو “SEO” هنری است که، رفتار موتورهای جستجو را، مطالعه و محتوای وب سایت ها را بر اساس آن بهینه سازی می کند. مواردی مثل محتوای ارزشمند و غیر کپی، کلمات کلیدی متناسب، تصاویر بهینه شده، سرعت بارگزاری سایت، واکنش گرا یا ریسپانسیو بودن سایت، تعداد بازدیدکنندگان، میزان رضایت کاربران و مواردی از این دست، موجب می شوند که، سایت شما ارزش پیدا کند و در نتایج بهتر ظاهر شود.

چطور سایتمان را برای موتورهای جستجو بهینه کنیم؟

مبحث سئو و بهینه سازی سایت ها برای موتورهای جستجو، گسترده تر از آنی است که، در یک نوشته بشود آنرا آموزش داد. اما به صورت کلی به مهمترین مباحث سئو اشاره ای خواهیم داشت. منظور از یک سایت بهینه، یعنی کاربران با کمترین زحمتی به محتوای مورد نیازشان برسند. سئو به مجموعه تکنیک هایی گفته می شود که به سایت ها کمک می کند تا برای استفاده کاربران به بهترین شکل در آیند. SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است. معمولا وب مستر ها برای بهینه کردن سایت به دو روش عمل می کنند، که به آنها سئوی داخلی «On-Site SEO» و سئوی خارجی «Off-Site SEO» گفته می شود. به تکنیک هایی که بر روی قالب، کدهای HTML و محتوای سایت انجام می شود، سئوی داخلی و به بهینه سازی هایی که خارج از سایت صورت می گیرند، سئوی خارجی می گویند. در سئوی داخلی به مواردی چون ریسپانسیو بودن سایت، سرعت سایت، بهینه سازی کدهای HTML، متاتگ ها، کلمات کلیدی و مهمتر از همه محتوای ارزشمند، پرداخته می شود. اما سئوی خارجی بر مواردی چون، لینک سازی و اشتراک گذاری محتوای سایت تمرکز دارد. متخصصین سئو با توجه به الگوریتم های گوگل و آنالیز مستمر داده ها، استراتژی های متفاوتی برای بهینه سازی، اتخاذ می کنند. بدون داشتن وب سایتی بهینه، حضور در صفحه اول، نتایج امری بعید به نظر می رسد!

سخن پایانی

با توجه به گسترش روز افزون فضای مجازی و فراگیر شدن استفاده از اینترنت، داشتن وب سایت، برای هر کسب و کار یا سازمان، به امری ضروری بدل شده است. اینک زمانی است که رقابت ها به فضای مجازی کشیده شده و برای بهتر دیده شدن نیاز است تا وب سایت ارزشمند و بهینه شده ای داشته باشید. ساختن سایت به تنهایی نمی تواند، کسب و کاری را به شهرت جهانی برساند. محتوای یک سایت و اینکه تا چه اندازه در ساخت سایت معیارهای مورد توجه گوگل رعایت شده است، تعیین می کند که سایت ها چه رتبه ای می توانند داشته باشند. اگرچه ساخت و مدیریت سایت، هزینه بر است. اما گزینه هایی برای افراد مبتدی وجود دارند که با کمترین هزینه ها می توانند سایت خود را داشته باشند. آیا شما تا کنون سایت شخصی یا کاری خود را ساخته اید؟ چه چالش هایی را پشت سر گذاشته، تا به موفقیت رسیده اید؟ در بخش نطرات می توانید تجربیات خود را با ما و کاربران در میان بگذارید.

برگرفته از: ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amosنرم افزار کیفی: Maxqudaتعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرامکانال تلگرام سایت: برای عضویت در کانال تلگرام سایت اینجا کلیک کنید(البته قبلش فیلتر شکن روشن شود!!) مطالب جالب علمی و آموزشی در این کانال درج می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *