سندروم بازماندگان محیط کار چیست؟

سندروم بازماندگان محیط کار چیست؟

🔸تعدیل نیرو برای تمام افراد دخیل سخت است، چه کارکنانی که می‌‌‌روند، چه کارکنانی که می‌‌‌مانند و چه مدیران. البته آنهایی که اخراج می‌‌‌شوند شدیدترین چالش‌‌‌ها را تجربه می‌کنند، چون منبع درآمد و مزایا و امنیت شغلی خود را از دست داده‌‌‌اند. اما برخلاف تصورات، آنهایی که از تعدیل نیرو در امان بوده‌‌‌اند نیز ممکن است با چالش‌‌‌های بی‌شماری روبه‌‌‌رو شوند. آنها «بازماندگان» هستند.

🔸تاثیرات روانی تعدیل نیرو بر کارکنانی که از آن در امان مانده‌‌‌اند، نام مخصوص به خودش را دارد: «سندروم بازماندگان محیط کار»، یا احساسات پیچیده‌‌‌ای که کارکنان بازمانده پس از تعدیل نیرو تجربه می‌کنند.

🔸بازمانده‌‌‌ها احساسات متناقضی را تجربه می‌کنند. مثلا ممکن است خیالشان راحت شود که هنوز شغل دارند؛ یا از اینکه خودشان شغل دارند در حالی که همکارشان شغلش را از دست داده احساس گناه کنند؛ یا به خاطر از دست دادن همکاران نزدیکشان اندوهگین شوند؛ یا اقدام مدیریت سازمان را غیرمسوولانه تلقی کنند. حتی ممکن است نگران شوند و بگویند «نکند نفر بعدی من باشم؟»

🔸ترکیب روحیه پایین، استرس و بی‌اعتمادی می‌تواند منجر به این شود که کارکنان به انجام حداقل وظایف خود بسنده کنند و برای کارشان سنگ تمام نگذارند. هپچنین تعدیل نیرو می‌تواند باعث شود کارمندها به فرصت‌‌‌های دیگر در سایر سازمان‌ها فکر کنند.

◀️ چند توصیه برای بازماندگان

▪️این احساسات متناقض را به رسمیت بشناسید و بدانید که تنها نیستید. با یکی از بازمانده‌‌‌ها ارتباط بگیرید یا با مدیرتان درباره وضعیت روحی‌‌‌تان صحبت کنید. حتی می‌توانید با یک تراپیست مشورت کنید.

▪️از خودتان بپرسید «چرا» به این سازمان پیوستید. این کمک می‌کند هدفتان را دوباره کشف کنید و حتی با وجود ابهام آینده، مسیر خودتان را پیدا کنید.

▪️روی روابط تمرکز کنید. می‌توانید با یکی از کارکنان تعدیل شده تماس بگیرید و بگویید که دوست دارید رابطه‌‌‌اتان را حفظ کنید. دوران پساتعدیل، فرصت مناسبی است که با بازمانده‌‌‌ها نیز روابط جدید ایجاد کنید و دوباره حس همکاری و رفاقت را زنده کنید.

▪️حالا که تیم‌‌‌ها کوچک شده‌‌‌اند، حجم کارها ممکن است به شدت افزایش یابد و در این راستا مجبور شوید بعضی از درخواست‌‌‌های رئیستان را «محترمانه رد کنید». می‌توانید با مدیرتان درباره مسوولیت‌‌‌هایتان صحبت کنید و توضیح دهید که چقدر مسوولیت می‌توانید بپذیرید و با هم راه‌حلی پیدا کنید که برای هر دو شما جواب دهد.

✍منبع: Indeed

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *