مقاله نویسی

مراحل و روش های نگارش مقاله علمی پژوهشی

مراحل و روش های نگارش مقاله علمی پژوهشی

مراحل و روش های نگارش مقاله علمی پژوهشی

متدها و روش های مشخصی برای نگارش مقاله علمی پژوهشی وجود دارد که نویسندگان میبایست با در نظر داشتن این متدها فرآیند نگارش مقاله را پیش ببرند رعایت نکردن متدها و قواعد استنادارد در نگارش مقاله موجب افت اعتبار مقاله خواهد شد و کیفیت آنرا زیر سوال خواهد برد.

به خاطر داشته باشید که مقالات علمی بزرگترین دستاورد علمی شما در طول دوران تحصیل میباشد و ارائه مقاله علمی در ژورنالهای معتبر مزایای بسیاری به همراه خواهد داشت از این رو نویسنده با توجه به اعتبار و اهمیت مقالات علمی میبایست همه تلاش خود را برای ارائه یک مقاله کاملا تخصصی و با کیفیت به کار گیرد. زمانی که یک دانشجو قصد شروع تحقیقات و ارائه مقاله دارد نشان می دهد که چقدر به تحقیق و پژوهش علاقه مند است و میخواهید به بهترین نحو تحقیق خود را آماده انتشار در مجلات علمی و معتبر در دنیا کند و شانس خود را برای رسیدن به موقعیت های شغلی و تحصیلی افزایش دهد. امروزه اعتبار انتشار مقاله و داشتن امتیاز چاپ مقاله در زومه تاثیر به سزایی در آینده شغلی و تحصیلی دارد و در جامعه علمی فردی که مقاله ای منتشر کرده است به عنوان یک فرد نخبه و با سواد شناخته میشود و مورد تقدیر قرار میگیرد.

اما انگیزه و مهارت یک دانشجو هر چقدر هم که بالا باشد بازهم برای شروع یک فرآیند تحقیقاتی پیچیده نیازمند اطلاعاتی است و باید بداند که برای شروع چه اطلاعاتی لازم است و از کجا باید شروع کند متدهای نگارش مقاله و نحوه آغاز آن اطلاعاتی است که نویسنده باید قبل از شروع به نگارش در رابطه با آنها اطلاعات کافی کسب نماید. در این مقاله در رابطه با تمام متد های مقاله نویسی, مراحل انجام کار و … اطلاغعات و دانش کافی را برای شما عزیزان ارائه خواهیم کرد.

مطالب پیشنهادی

مقاله چیست و انواع مقاله علمی

مقاله یک گزارش علمی میباشد که با هدف انتشار در جامعه علمی تهیه میشود و نویسنده میبایست با دانش و قدرت علمی خود محتوای مقاله را تکمیل کند. بر اساس ماهیت مقاله، مقالات در دو دسته کلی پژوهشی(علمی پژوهشی) و مروری(علمی ترویجی) قرار می گیرند. مقالات علمی پژوهشی با توجه به اینکه ماهیت ناب بودن دارند و توسط نویسنده گردآوری و تدوین میشوند از اعتبار بسیار بالاتری برخوردار هستند و بیشتر مورد توجه جامعه علمی و بخش داوری قرار میگیرند.اعتبار و امتیاز بیشتری نیز نسبت به سایز مقالات علمی دارند. مقالات isi, isc, pubmed,jcr, scopus همگی جز مجلات علمی پژوهشی میباشند و مقالات فقط در صورت داشتن محتوای علمی و ناب در این ژورنالها منتشر میشوند.

مقاله نویسی از کجا شروع می شود؟

برای شروع یک مقاله بهترین کار مراجعه به اساتید دانشگاه و یا دانشجویانی است که قبال مقاله داده باشند. این کار علاوه بر تسریع در یادگیری اصول نگارش مقالات، به شما در انتخاب زمینه تحقیقاتی کمک شایانی خواهد نمود. به یاد داشته باشید عمده مقالات حاصل کار گروهی میباشند و نگارش یک مقاله علمی معتبر، مستلزم بهره گیری از تجربیات و اندیشه دیگران است اگر قصد شروع یک تحقیق علمی را دراید و میخواهید هرچه سریعتر آنرا به مقاله تبدیل کنید بهتر است اطلاعات و تجربیات دیگران را دست کم نگیرید و از دانش همه نویسندگان قبل از خودتان بهره بگیرید. برای شروع شما صرفا احتیاج به راهنما و انگیزه دارید. سوالاتی که در ذهنتان ایجاد شده و کنجکاوی هایی که راجع به یک موضوع دارید میتواند موضوع مقاله شما را تشکیل دهد.

تصویر

معرفی بخش های مختلف مقاله

مقاله یک تحقیق منسجم و ساختار یافته ای میباشد و بخش ها و قسمت های مشخصی دارد که باید در نظر گرفته شود. نویسنده ابتدا باید از بخش ها و قسمت های مختلف مقاله و نحوه نگارش هر بخش اطلاعات و دانش کافی داشته باشد و سپس شروع به نوشتن هر قسمت کند. دقت داشته باشید که قواعد نگارشی و ساختار مقاله متناسب با نوع ژورنال میباشد و میتوانید با مراجعه به سایت رسمی ژورنال در مورد ساختار مقالات اطلاعات کافی کسب نمایید اما اغلب مقالات از این قالب مشخص پیروی میکنند و این قالب و ساختار برای اغلب مجلات قابل قبول میباشد.

بخش های اصلی مقاله به ترتیب زیر میباشند:

  • موضوع مقاله

اولین بخش اساسی هر تحقیق عنوان و موضوع میباشد که مقالات باید عنوان مشخصی داشته باشند و این عنوان باید با جزئیات دقیق و اصول نگارشی نوشته شود. عنوان مقاله باید جذاب باشد، یعنی به گونه ای انتخاب شود که نظر خوانندگان را که معمولاً ابتدا فهرست عناوین مندرج در یک مجله علمی را می خوانند به خود جلب نماید. همچنین عنوان باید کوتاه و گویا و تنها بیانگر متغیرهای اصلی پژوهش باشد. تعداد کلمات در عنوان را حداکثر دوازده واژه بیان کرده اند. برای اینکه نام مناسبی برای مقاله خود انتخاب کنید می توانید از کلمات کلیدی خود استفاده کنید. چند کلمه کلیدی (مثلا سه عدد) را انتخاب کرده و در سایت های معتبر مقالات از قبیل Scopus یا Sciencedirect آنها را جستجو کنید. با این جستجو می توانید عناوین مقالات مرتبط را دیده و از آنها برای عنوان مقاله خود کمک بگیرید. به طور مثال می خواهیم عنوانی برای مقاله خود بنویسیم که در آن از کلیدواژه های Laser Welding، Mechanical Strength و Microstructure استفاده شده است.

بلافاصله بعد از نوشتن عنوان بخش کوتاهی وجود دارد به نام بخش معرفی که در این قسمت نویسندهگان باید اسامی و وابستگی های سازماین و دانشگاهی خود را قید کنند. نگارش این بخش اصول خاصی ندارد و صرفا برای معرفی میباشد. اگر چند نویسنده وجود دارد باید نویسنده مسئول را نیز مشخص کنید و آدرس ایمیل وی را قرار دهید. ترتیب قرار گرفتن نام مؤلفان به دنبال یکدیگر، معمولاً متناسب با میزان مشارکت آنان در انجام پژوهش است؛ اما اگر میزان مشارکت همه افراد در اجرای پژوهش یکسان باشد، اسامی آنان به ترتیب حروف الفبا در دنبال هم قرار می گیرد.

  • چکیده

در بخش چکیده، مختصری از کل مقاله به شکل ساده بیان می شود. چکیده چیزی فراتر از خلاصه متن یک مقاله است؛ خلاصه بازنویسی شده کل متن در جملات کوتاه تر و برای کسانی است که قبلاً متن را مطالعه کرده اند، در حالی که چکیده مختصری از گزارشات تحقیق است که مناسب افرادی است که متن را مطالعه نکرده اند و قصد دارند در رابطه با ادامه مطالعه آن تصمیم بگیرند. با این وجود چکیده نمی تواند جایگزین مناسبی برای کل متن اصلی باشد. چکیده بهرت است 300 یا 400 کلمه و فقط در یک پاراگراف نوشته شود. این بخش از مقاله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشد زیرا داوران ممکن مطالعه مقاله را از این بخش آغاز میکنندو بنابراین این بخش فرصت طلایی شما برای جلب توجه داوران میباشد.

مقدمه

هر مقاله علمی با یک مقدمه شروع می شود و آن، خلاصه ای از فصل اول و دوم پایان نامه ها و رساله هاست که به طور مختصر به بیان کلیات تحقیق و بررسی مختصری از پیشینه آن می پردازد؛ بنابراین در مقدمه مقاله مسئله تحقیق و ضرورت انجام آن و اهداف آن از نظر بنیادی و کاربردی به صورت مختصر بیان می گردد و سپس به بررسی سوابق پژوهشی که به طور مستقیم به موضوع تحقیق مرتبط است، پرداخته می شود. مقدمه باید یک منطق اساسی را در تحقیق بیان کند و به خواننده نشان دهد که چرا این تحقیق ادامه منطقی گزارش های پیشین است. در این بخش پس از نتیجه گیری از پژوهش های بررسی شده، محقق باید پرسش های پژوهش خود را به صورت استفهامی بیان کرده و به تعریف متغیرهای تحقیق به صورت عملیاتی بپردازد.

برای شروع این بخش می توانید در مورد کاربرد فرآیند یا مواد مورد استفاده در پژوهش مطالبی بیان کنید. در پاراگراف بعدی می توانید وارد پیشینه پژوهش شوید. در ادامه هم به روند پژوهش های انجام گرفته تا به حال اشاره کنید و این بیان را به گونه ای پیش ببرید که اهمیت کار شما مشخص شود. سعی کنید چند ارجاع (مثلا 2-3 مورد) هم به مقالات مجله مورد نظر خود داشته باشید. این امر دید مثبتی در ادیتور مجله ایجاد می کند و نشان می دهد که شما مقالات مجله مورد نظر را بررسی کرده و با آگاهی از اینکه مقاله شما برای آن مجله مناسب است اقدام به سابمیت مقاله خود کرده اید. همچنین، این ارجاعات در صورتی که مقاله شما چاپ شود باعث بهبود امتیاز ایمپکت فاکتور مجله خواهد شد، به همین دلیل ادیتورها به مقالاتی علاقه دارند که به رشد مجله آنها کمک کنند.

تصویر
  • روش تحقیق

این بخش همانطور که از نامش پیداست مربوط به روش ها و ابزارهای تحقیق میباشد که باید همه متد ها روش ها و ابزارهایی که در طول تحقیق به کار گرفته اید را در این قسمت اشاره کنید. هدف اساسی از بیان روش آن است که به گونه ای دقیق، چگونگی انجام پژوهش، گزارش گردد تا خواننده بتواند آن را تکرار نماید و همچنین درباره اعتبار نتایج داوری کند؛ بنابراین مؤلف باید همه مراحل اجرا، از جمله آزمودنی ها، ابزارهای پژوهش، طرح پژوهش، روش اجرا و روش تحلیل داده ها را بیان کند.

  • نتایج

در این بخش نویسنده به کمک جدول ها، تصاویر و نمودارهای مختلف نتایج کسب شده از هر آزمایش را در اختیار خواننده قرار می دهد و توضیحی در رابطه با معنی این نمودارها و تجزیه و تحلیل نتایج ارائه نمی دهد. معمولا این بخش بیشترین تعداد صفحات مقاله را شامل می شود. گسترده و وسیع بودن این بخش به چاپ شدن مقاله کمک می کند. و اصلا هدف از ارائه مقاله رسیدن به برخی نتایج میباشد و بدون ارائه نتیجه و هدف ارائه مقاله بی معنی خواهد بود.

  • بحث و تجزیه و تحلیل

در این قسمت نویسنده توضیحات بیشتری در رابطه با نتایج به دست آمده، همبستگی متغیرها و تفسیر آن ها در اختیار خواننده قرار می دهد. در این قسمت نویسنده بایستی علت هرگونه انحراف از نتایج مورد انتظار و یا نتایج تحقیقات پیشین را برای مخاطب توضیح دهد.

  • نتیجه گیری

در این قسمت محقق باید به نتیجه معقول، منطقی و مستدل برسد. نداشتن تعصب و سوگیری غیرمنصفانه در نتیجه گیری، ارتباط دادن نتایج با مباحث مطرح شده در پیشینه، ارائه راهبردها و پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده، مشخص کردن نقش نتایج در پیشبرد علوم بنیادی و کاربردی و امثال آن، از جمله مواردی است که محقق باید به آنها توجه داشته باشد.

  • منابع

منابع به عنوان آخرین بخش تحقیق میباشد و این بخش نیز به نوبه خود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا این قسمت بخش معرفی همه منابع و ارجاعات میباشد و باید نویسنده در این قسمت همه منابع بعه کار گرفته در تحقیق را معرفی کند و به همه جملات و بخش ها ارجاع دهد.

هزینه ها و زمان پذیرش مقاله در هر ژورنال

در رابطه با هزینه و زمان پذیرش مقاله قابل ذکر است که مجلات هزینه و زمان متفاوتی بای پذیرش مقاله دارند و هزینه و زمان کاملا وابسته به نوع ژورنال میباشد. برخی از ژورنالها داوری بسیار سختگیرانه ای دارند و مدت زمان بسیاری طول خواهد کشید تا نتیجه پذیریش یا ریجکت مقاله مشخص گردد برخی دیگر از مجلات نیز داوری به مراتب ساده تری دارند و مدت زمان بسیار کوتاهی در صف انتظار برای انتشار خواهند بود و سریعا نتیجه مشخص خواهد شد زمان پذیرش اغلب از سه هفته تا سه ماه ممکن است متفاوت باشد البته در برخی موارد داوری ممکن است تا چهار یا پنج ماه به طول انجامد. و اما در رابطه با هزینه پذیرش که اغلب برای دانشجویان این مورد هزینه دغدغه بزرگی میباشد و میخواهند از هزینه قبل از سابمیت مطلع شوند کسب اطلاع از هزینه چاپ مقاله باید به صورت آنلاین انجام شودو و حین سابمیت از هزینه مطلع شوید بعد از مشخص شدن نوع ژورنال میتوانید از هزینه ها اطلاع یابید زیرا هزینه انتشار مقاله در هر ژورنال از طرف خود مجله مشخص میگردد و این هزینه با توجه به عوامل مختلف متفاوت میباشد و بنابراین حین سابمیت میتوانید از کارشناسان متخصص در این حوزه اطلاعات راجع به هزینه و زمان را به صورت دقیق دریافت کنید. قبل از ارائه مقاله و انتخاب مجله ارائه اطلاعات زمان و هزینه غیر ممکن خواهد بود.

برگرفته از: ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *