مقاله نویسی

شیوه نگارش و تدوین مقاله علمی پژوهشی

شیوه نگارش و تدوین مقاله علمی پژوهشی

شیوه نگارش و تدوین مقاله علمی پژوهشی

در متن حاضر ساعد نیوز به بررسی شیوه نگارش و تدوین مقاله علمی پژوهشی می پردازد تا بتوانید دید کلی از نوشتن یک مقاله علمی پژوهشی به دست آورید.

در مقاله گذشته خود در مورد مقاله علمی پژوهشی صحبت کردیم و گفتیم که مقاله علمی پژوهشی به هدف گزارش نتایج تحقیقاتی و پژوهشی شما و وارد کردن دستآورد و یا یافته ای جدید به دریای بزرگ علم است. ولی اگر قصد تولید یک مقاله علمی پژوهش را دارید باید چه کنید؟ 

شیوه نگارش و تدوین مقاله علمی پژوهشی 

یک مقاله علمی پژوهشی در نتیجه تحقیق و پژوهشی عمیق و ژرف که یا به صورت عملی انجام شده و یا به صورت نظری و یا ترکیبی از این دو، به وجود می آید. هدف این تحقیق ارایه دستاورد و نتیجه نو و تازه است و هدف نوشتن مقاله گزارش، ارایه و منتشر کردن این تحقیق می باشد. تهیه و تنظیم این گزارش به صورت مقاله یکی از مهمترین اقدامات پژوهشگر می باشد زیرا اگر دیگر محققان و جهان علم نتواند از پژوهش و تحقیق او استفاده کنند، هر اندازه هم که پژوهش وی مهم و حیاتی باشد به روند توسعه علمی کمکی نخواهد کرد.

ابتدا نکات مهمی را که معیار و اصولی محتوایی پژوهشی علمی و تاثیر آن در مقاله نویسی را بررسی می کنیم و در مقاله ای دیگر به بررسی بخش های مقاله علمی پژوهشی خواهیم پرداخت.

تفکر 

تفکر کردن به مفهوم تلاشی است که انجام می شود تا یک مجهول و سوال پیش آمده با استفاده از داده های علمی موجود پاسخ داده شود. بدین دلیل یک پژوهش علمی با طرح سوال هایی در ذهن پژوهشگر شروع می شود که تا کنون جوابی برای آن نبوده است و همواره با طرح چند سوال آغاز می شود و محقق در طول پژوهش خود در جستجوی جواب دادن به آن است. شاید به جرعت بتوان گفت که این موضوعی اساسی است در یک پژوهش و مقاله آن. اینکه محتوای علمی یک پژوهش علمی باید یک مجهول و ناشناخته ای را روشن کند.

منطق علمی 

از ابزارها و الزامات یک مقاله علمی همین استدالال و منطق علمی در کار و نوشته است. محقق باید بتواند به شیوه علمی استدلال بیاورد، به تحلیل و بررسی بپردازد و در نهایت نتیجه گیری کند. قواعد تعریف. طبقه بندی کار و محتوا، روش های نمونه برداری و طراحی آزمایش. استنباط های منطقی و قیاسی و موارد مختلف دیگر از ویژگی های مقاله علمی پژوهش است.

انسجام مقاله و نظم آن 

اجزا و بخش های مختلف یک مقاله علمی پژوهشی باید با یکدیگر ارتباط منطقی داشته باشد و به اصطلاح کل مقاله باید منسجم باشد. از طرف دیگر نظم آوردن هدف پژوهش، روندکار و تحقیق، استنباط ها و تحلیل ها و در نهایت نتیجه گیری باید به دقت و علمی باشد. محقق باید بتواند انسجام و ارتباط بخش های مختلف را در موارد گوناگون حفظ کند. او باید بتواند عناوین فرعی را به صورت منطقی مجزا کرده و ارتباط بخش ها را حفظ نماید.

متناسب بودن  با نیازهای روز جامعه و خلاقیت و نوآوری 

هر پژوهش و تحقیقی باید نیازهای علمی دوره خود را بشناسد و در راستای آن حرکت کند، به عبارت دیگر سوالی که پاسخ داده می شود بهتر است که در جامعه علمی کاربرد داشته باشد. از طرف دیگر لازمه اینکه تحقیق و پژوهش بتواند پیشرفتی در زمینه علم به وجود آورد، کار و پژوهش باید از فکری بدیع و خلاق برخوردار باشد.

گزارش روش شناسی  

روش شناسی به چگونگی گردآوری شواهد و اطلاعات و تبدیل آن ها به یافته های علمی در یک پژوهش می گویند و گزارش تحقیق شما یا مقاله علمی پژوهشی شما زمانی معتبر و قابل قبول است که از روش شناسی مناسب و علمی برخوردار باشد و در مقاله به تفصیل آورده شده باشد.

توضیح درست و اندازه   

مقاله ای که نگاشته می شود باید به اصلاح لپ مطلب نوشته شود و نباید زیاده گویی و حاشیه های کار در آن آورده شود. این خلاصه گویی نباید به ایهام و سردرگمی خواننده در درک مطلب نیز دچار شود.

برگرفته از: ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *