رزومه نویسی

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای مهندسی مواد و متالورژی

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای مهندسی مواد و متالورژی

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای مهندسی مواد و متالورژی

در این مقاله با نوشتن یک رزومه کاری مناسب برای عنوان شغلی مهندسی مواد و متالورژی آشنا می‌شویم. رعایت طراحی مناسب و در عین حال جذاب به همراه درج صحیح مواردی که کارفرما انتظار مطالعه آن‌ها را در رزومه یک کارشناس و مهندس مواد و متالورژی دارد، از مهم‌ترین موارد ساخت این نوع رزومه می‌باشد.

رشته مهندسی مواد از جمله رشته های پرطرفدار دانشگاهی بوده و روزانه فرصت های شغلی بسیار زیادی برای فارغ التحصیلان این رشته منتشر می شود. با توجه به درخواست جذب بالای مشاغل مرتبط با این عنوان شغلی، تصمیم گرفتیم تا نحوه نوشتن یک رزومه کاری مناسب به همراه نمونه قالب حرفه ای مشاغل مربوط به مهندسی مواد و متالورژی را خدمت شما همراهان گرامی آموزش دهیم.

جوشکاری

آینده شغلی، بازار کار و فرصت های استخدامی مهندس مواد

شما به عنوان مهندس مواد می توانید فرصت های شغلی خوبی در صنایع تولید فولاد، ذوب آهن، صنایع خودروسازی، صنایع هوا- فضا، صنایع نظامی و صنعت نفت و پتروشیمی، کارخانجات تولید قطعات فلزی ( مانند صنایع ریخته گری، صنایع متالورژی پودر، صنایع فولادسازی ، صنایع دفاع ، هواپیماسازی ، کشتی سازی ، تراکتورسازی ، خودروسازی و ساخت قطعات مختلف وسایل خانگی از جمله یخچال ، کولر، ماشین لباسشویی ، تلویزیون و ضبط صوت)، صنایع ساختمان سازی، معادن و صنعت سیمان بیابید. با کسب تجربه بیشتر به رده های بالاتر مانند مدیریت پروژه، متخصص گروه خاصی از مواد، کار در حوزه تحقیقات و مشاوره دست خواهید یافت. اما در ایران. کشور ایران جزء معدود کشورهای جهان بشمار می رود که دارای معادن متنوع و غنی از فلزات است. با وجود این مزیت نسبی، متاسفانه هنوز ما موفق نشده ایم به جایگاه واقعی خود در تولید فلزات در جهان برسیم. در ایران در حال حاضر فقط فلزاتی نظیر آهن، مس، سرب، روی و آلومینیوم بصورت انبوه تولید می شود. هنوز ما وارد کننده فلزاتی نظیر تیتانیم، منیزیم، کبالت و … هستیم. اما اگر بخواهیم به تفکیک بیان کنیم به این صورت است که فارغ التحصیلان متالورژی استخراجی می توانند جذب مراکزی شوند که به فرآیند استخراج و تولید مواد اولیه فلزی (آهنی و غیرآهنی ) از کانی های مربوط می پردازند . برای مثال می توانند در صنایع آهنی و غیرآهنی مانند ذوب آهن اصفهان ، مجتمع مس سرچشمه و آلومینیم اراک فعالیت کنند. فارغ التحصیلان متالورژی صنعتی نیز می توانند در مراکزی که با تولید قطعات فلزی سروکار دارند مانند صنایع ریخته گری، صنایع متالورژی پودر، صنایع فولادسازی ، صنایع دفاع ، هواپیماسازی ، کشتی سازی ، تراکتورسازی ، خودروسازی و ساخت قطعات مختلف وسایل خانگی از جمله یخچال ، کولر، ماشین لباسشویی ، تلویزیون و ضبط صوت فعالیت نمایند. در مورد فرصت های شغلی مهندس سرامیک نیز باید گفت که امروزه صنایع سرامیک برای رشد اکثر صنایع اهمیت بسیاری دارند. برای مثال صنایع متالورژی و سایر صنایعی که با درجه حرارت بالا سروکار دارند، مصرف کننده مواد دیرگداز هستند یا صنایع الکترونیک احتیاج به قطعات مختلف سرامیکی با خواص الکترونیکی و مغناطیسی مطلوب دارند. همچنین صنایع اتومبیل سازی ، صنایع ساختمانی ، صنایع تولید نیرو، مخابرات و بالاخره هر خانه و خط تولید هر کارخانه ای نیاز به فرآورده های سرامیکی دارد. در حال حاضر کشور ما کارخانه های عمده کاشی سازی ، چینی سازی ، تولیدکننده مواد نسوز، تولیدکننده سرامیک های الکتریکی ، شیشه سازی ، آجرسازی و سیمان دارد که فارغ التحصیلان رشته سرامیک می توانند در آنها مشغول به کار گشته و به افزایش کارایی و راندمان کارخانه و همچنین بهبود کیفیت محصول آن کمک نمایند.

رزومه نویسی

کارفرمایان و مدیران استخدام شرکت ها و مجموعه های فعال در زمینه صنعت، برای بقا و رسیدن به اهداف خود به فردی نیاز دارند که بتواند با استفاده از تکنولوژی و دانش خود بر امور مالی وغیر مالی شرکت نظارت کند. اگر به عنوان مهندس مواد و متالوژی قصد دارید وارد موقعیت های شغلی مناسب در این شرکت ها و سازمان های مطرح شوید، داشتن رزومه ای حرفه ای و کامل که در برگیرنده توانایی ها و تجربه کاریتان باشد اهمیت زیادی دارد. در این مطلب قصد داریم به بررسی رزومه مهندس مواد و متالوژی با رعایت اصول استاندارد بپردازیم. سپس نکات مهم و کلیدی برای نوشتن رزومه کاری مهندس مواد و متالوژی و تنظیم آن را توضیح می دهیم.

اصول مهم نوشتن یک رزومه کاری:

در ابتدا بدون توجه به حوزه کاری و تحصیلی، باید رعایت یکسری اصول مهم را در ساخت رزومه کاری در نظر بگیریم. از مهم ترین اصول طراحی و ساخت رزومه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. طراحی مناسب رزومه
  2. هدفمندی رزومه
  3. خلاصه نویسی در رزومه
  4. پرهیز از خطا در رزومه

حالا که با اصول کلی ساخت رزومه آشنا شدیم، برای ساخت رزومه کاری حوزه شغلی کارشناسی مواد، دو نوع اطلاعات را باید آماده کنیم؛

  • مجموع اطلاعات پایه و عمومی که معمولا در تمامی انواع رزومه های کاری یکسان می باشد.
  • مجموع اطلاعات مخصوص درباره حوزه تخصصی (کارشناسی مواد و متالورژی)

رزومه شما چه به زبان فارسی باشد چه انگلیسی، باید اطلاعات لازم برای ساخت یک رزومه جامع را به طور کامل در آن درج نمایید. اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد (سن)، محل سکونت، وضعیت شغلی، راه های ارتباطی و… از جمله مواردی هستند که درج آن ها معمولا در تمامی رزومه های کاری الزامی است. اما اجازه دهید نگاهی دقیق تر به آنچه باید در رزومه شما ثبت شود، بیاندازیم.

اطلاعات پایه و عمومی برای درج در رزومه چه مواردی هستند؟

  • نام و نام خانوادگی
  • تاریخ تولد یا سن
  • محل سکونت
  • وضعیت شغلی
  • اطلاعات تماس تلفنی و ایمیل
  • میزان تحصیلات و سوابق مربوطه
  • سوابق شغلی
  • لیست مهارت ها
  • لیست زبان های خارجی
  • تصویر پرسنلی (اختیاری با تاثیر مثبت)
  • وضعیت تاهل (اختیاری با تاثیر مثبت)
  • وضعیت نظام وظیفه (اختیاری با تاثیر مثبت)
  • جزئیات مربوط به سوابق تحصیلی (اختیاری با تاثیر مثبت)
  • بخش درباره من و لیست علایق مرتبط (اختیاری با تاثیر مثبت)
  • اطلاعات تماس از طریق شبکه های اجتماعی (اختیاری)

اطلاعات تخصصی رزومه برای عنوان شغلی کارشناس مواد چه مواردی هستند؟

  • عنوان مهارت اصلی (به طور مثال: کارشناس متالورژی)
  • لیست و میزان تسلط به مهارت های مورد نیاز شغلی
  • لیست و میزان تسلط به زبان های خارجی
  • جزئیات سوابق شغلی مرتبط با شغل درخواستی
  • تکمیل بخش درباره من (اشاره به میزان توانایی در فیلدهای مختلف کاری مرتبط)

در طراحی و ساخت رزومه مهندس مواد چه جزئیاتی را لحاظ کنیم؟

با توجه به مطالب فوق، لازم است تا جزئیاتی را در هر بخش از رزومه کاری تخصصی خود درج نمایید. دو بخش مهارت ها و سوابق کاری از مهم ترین بخش های تخصصی یک رزومه مرتبط با شغل مهندس مواد و متالورژی می باشند.

  • مهارت ها و دوره های گذرانده شده در رزومه یک مهندس متالورژی: اگر مهارتی در زمینه عنوان شغلی تخصصی خود (مواد و گرایش های آن) مانند: آشنایی با مفاهیم برنامه ریزی، امنیت اطلاعات، مدیریت دانش و… دارید، حتما از آن ها در رزومه خود نام برده و میزان توانایی در هر کدام را به صورت تیتروار یا توصیفی ذکر نمایید. همچنین دوره هایی که در مورد رشته تخصصی خود گذرانده و مدرک دریافت کرده اید را نیز به صورت تیتروار و کلی بیان نمایید.مدارک و گواهینامه های خود را پیوست رزومه نکنید. در رزومه کاری خود صرفا اطلاعات مدارک و دوره های گذرانده شده را وارد کرده و در صورت درخواست کارفرما پس از پذیرش رزومه، اصل یا کپی مدارک را ارائه نمایید.
  • سوابق شغلی در رزومه یک مهندس مواد: سابقه شغلی اصلی ترین بخش یک رزومه کاری است. لیست سوابق شغلی خود را جمع آوری کرده و به صورت نزولی بر اساس تاریخ فعالیت، مرتب نمایید. بهتر است مواردی از قبیل: عنوان شرکت یا مجموعه محل کار، سِمت شغلی، تاریخ شروع و پایان کار را درج نمایید. اطلاعاتی همچون آدرس محل کار، حقوق دریافتی و دلایل ترک کار، جزو موارد اختیاری در این بخش می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *