مقاله نویسی

چگونه یک مقاله خوب بنویسیم؟

چگونه یک مقاله خوب بنویسیم؟

چگونه یک مقاله خوب بنویسیم؟

مقاله در لغت به معنای گفتار، مبحث، سخن، قول و فصلی از کتاب یا رساله آمده است و در فرهنگ معین یکی از معانی این کلمه را نوشته ای دانسته شده که درباره موضوعی نویسند.

مقاله چیست؟

در پاسخ به این پرسش که مقاله چیست؟ می توان گفت یک مقاله علمی گزارش نوشته شده و انتشار یافته ای است که نتایج تحقیقات جدید در آن حوزه تخصصی را تشریح می نماید. می توان گفت: انتشار مقالات علمی راهی است که یک محقق نتایج کار تحقیقاتی خود را با دیگر محققان و یا دانشمندان به اشتراک می گذارد و یا کارهای تحقیقاتی سایر محققان را در قالب یک مقاله مروری ارائه می نماید. می توان گفت جهت تکامل علم وجود مقالات اجتناب ناپذیر است چرا که مقالات مرتبط با یک زمینه علمی به صورت زنجیر وار به هم متصل بوده و اساس و بنیان کارهای تحقیقاتی هر محقق، مقالات قبلی می باشد. بنابراین باید دقت کرد که هدف یک مقاله علمی دادن اطلاعات است و نه تحت تاثیر قرار دادن خواننده.

شرایط نگارش مقاله

برای نوشتن مقاله خوب باید قبل از شروع مقاله دو معیار مهم در نظر بگیرید که در واقع مقدمه اصلی برای شروع نوشتن مقاله میباشد و حتما نویسنده باید قبل از نگارش دلیل و هدف خود را از نوشتن مشخص کند.

اولین معیار شروع نگارش مقاله این است که نویسنده فکر کند که میخواهد مقاله بنویسد؟

باید در آغاز تحقیق ، هنگامی که درباره ی فرضیات خودتان تحقیق می کنید، فکر کنید که چرا می خواهید کارتان را منتشر کنید. سپس باید بررسی کنید که آیا فرضیات و طرح یا آزمایش قابل انتشار هستند یا خیر از خودتان بپرسید:

  • آیا کار تازه و جذابی انجام داده ام؟
  • آیا کارم به موضوع داغ فعلی ربط مستقیمی دارد؟
  • آیا راه حل هایی برای برخی مسائل دشوار ارائه داده ام؟

دومین معیار قبل از شروع مقاله این است که درباره ی نوع مقاله تصمیم بگیرید.

از لحاظ نوع مقاله دست کم سه گزینه پیش رو دارید:

  1. مقالات کامل یا ابتکاری، مهم ترین مقالات پژوهشی هستند.
  2. لترها یا مقالات کوتاه معمولاً برای انتقال فوری و اولیه ی پیشرفت های مهم و ابتکاری منتشر می شوند.
  3. مقاله های مروری پیشرفت های اخیر درباره ی موضوع داغ مشخصی را به صورت چکیده بیان می کنند و بر نکات مهمی تأکید می کنند که قبلاً گزارش شده اند و اطلاعات جدیدی عرضه نمی کنند. معمولاً به دعوت سردبیر نشریه ارائه می شوند.
تصویر

بعد از اینکه دلیل و هدف خود را از شروع نگارش مقاله مشخص کردید سپس باید اجزا و بخش های مقاله را بشناسید و نحوه نگارش هر یک از بخش ها را آموزش ببینید که تتیب بخش های اصلی یک مقاله به ترتیب زیر میباشد.

این نکته را مد نظر داشته باشید که چهارچوب اصلی مقاله برای اغلب مجلات یکسان میباشد:

  • عنوان مقاله
  • چکیده
  • مقدمه
  • مواد و روش تحقیق
  • نتایج
  • بحث و نتیجه گیری
  • منابع

نگارش صحیح محتوا

محتوا شما باید برای کاربران و موتورهای جستجو خوانا باشد. خوانایی مقاله وابسته به موارد زیر است شما باید کلیه موارد را در نگارش مقاله رعایت فرمایید و سعی کنید اصول دقیق اخلاقی را در نوشتن رعایت کنید که سریعتر برای مقاله پذیرش بگیرید. با توجه به اینکه مجلات شرایط پذیرش دشواری دارند و هر مقاله باید کیفیت علمی بسیار بالایی داشته باشد تا در مجلات پذیرفته شود از این رو باید دقت عمل بالایی در نگارش مقاله داشته باشید. رعالیت نکات کلیدی زیر به مراتب کیفیت مقاله شما را بهبود خواهد بخشید.

  • محتوای شما باید دارای یک عنوان اصلی و چند زیر عنوان باشد.
  • کل محتوا دارای پاراگراف بندی مناسب باشد.
  • بعد از اتمام هر جمله، آن را با نقطه، علامت سوال یا تعجب ببندید.
  • از نظر املایی صحت کلماتی که شک دارید را بررسی کنید.
  • از نظر نگارشی تمام علائم نگارشی که به خواناشدن محتوا کمک می کند را رعایت کنید. مثل ویرگول، نیم فاصله و…
تصویر

نحوه نگارش بخش های اصلی مقاله

1. عنوان مقاله

این بخش بسیار مهم بوده و به نوعی نشان دهنده کل تحقیق در چند کلمه می باشد. عنوان باید مخاطب را جذب کند و خواننده با دیدن آن بیابید که آیا این مقاله متناسب با نیاز او بوده یا خیر. به طور کلی هر مقاله ای نیازمند عنوانی است که معرف مقاله برای مخاطب باشد.

2. چکیده مقاله

چکیده مقاله همان بخش مهمی است که به مخاطب اجازه تصمیم گیری درباره ادامه دادن خواندن یا نخواندن مقاله می دهد. در این قسمت از مقاله درباره متن پیش رو و نکات مهمی که از آنها صحبت شده، یاد می شود. چکیده نویسی در نوشتن مقاله علمی و غیرعلمی مهم است و باید حضور داشته باشد. این بخش معمولا بین 150 تا 250 کلمه می باشد.در برخی مجلات نیز ممکن هست تا 300 کلمه باشد. شما باید بتوانید کلیات را در این تعداد کلمات به مخاطب خود انتفال دهید.

3. کلمات کلیدی

کلمات کلیدی همان کلمات پرتکرار و پررنگ در مقاله می باشد. به نوعی بنیان مقاله برپایه ی این کلمات خواهد بود و معمولا بین 5 تا 7 کلمه مشخص خواهند شد.در اصول نوشتن مقاله باید حواسمان به کلمات کلیدی باشد.

4. مقدمه

نوشتن مقدمه نیز نیاز به تخصص کافی دارد. در این بخش باید تمام فعالیت هایی که در طی یک تحقیق یا پژوهش انجام شده ذکر شود. مقدمه باعث می شود تا خوانندگان مقاله دریابند در مقاله چه چیزهایی بررسی و نوشته شده و در نهایت به چه نتیجه ای دست خواهند یافت.

5. بدنه اصلی مقاله

همانطور که از نام آن مشخص است در برگیرنده متن اصلی مقاله می باشد. در این بخش تمامی مواردی که انجام شده است و یا در مراحل بالا به کوتاهی بیان شده را دقیق و کامل شرح می دهید. این بخش برای اینکه بتواند به درستی مطالب را به مخاطب انتقال دهد از اهمیت خاصی برخوردار است.

6. نتیجه گیری

بخش نتیجه گیری هر مقاله، باید یک جمع بندی کلی از کارهی انجام شده باشد و دستاوردی که از تحقیق یا تحلیل موضوعات داشته را برای مخاطب بازگو نماید.وجود نتیجه گیری در تمامی مقالات الزامی می باشد.

7. منابع

ذکر منابع و رفرنس های استفاده شده نیز از الزامات در نگاشر مقاله و تکمیل آن می باشد و اگر آن را رعایت نکنید به کلی از اعتبار نوشته تان کم خواهد شد. باید تلاشتان را به کار بگیرید تا منابع را به درستی و با رعایت صداقت در انتهای هر مقاله قید کنید.

نوشتن مقاله isi به انگلیسی چگونه است؟

دنیای مقاله نویسی بسیار بزرگ و گسترده است. یکی از بخش های مهم آن هم مقاله نویسی در حیطه های علمی است. نگارش مقالات معتبری مانند مقالات isi نیاز به صرف زمان و پژوهش زیادی دارد.

شما نمی توانید مقالاتی عادی را که در چارچوب های صحیح مقاله نویسی قرار ندارند به سادگی به مجلات معتبر وارد کنید. نخست اینکه باید حرف مهمی در حیطه تخصصی تان برای ارائه داشته باشید و پژوهش هایی درخور و شایسته درباره موضوعات انجام داده باشید و دیگر اینکه اصول مقاله نویسی را به خوبی رعایت کرده باشید و مثلا بدانید که هر مقاله باید چه ساختاری داشته باشد و مجله موردنظرتان دارای چه اصولی در تدوین مقالات است.

زمانی که خواهان نگارش مقاله ای علمی و معتبر هستید که قرار است در ژورنال های بین المللی به چاپ برسد باید بدانید که کدام مجلات دارای حیطه کاری و چشم انداز هم سویی با مقاله تان هستند.

بعد از انتخاب مجله مناسب و نگارش کار به زبان فارسی باید به فکر ترجمه مقاله به زبان انگلیسی باشید. اگر به زبان انگلیسی اشراف داشته باشید که بهترین گزینه برای نگارش مقاله تان به زبانی دیگر خودتان هستید اما چنانچه مشکل ترجمه داشته باشید باید از کمک تخصصی دیگران در این زمینه بهره ببرید.

کسانی می توانند مترجمانی خوب برای نوشتن مقاله isi به انگلیسی باشند که علاوه بر دانشی که درباره زبان انگلیسی دارند، در حیطه تخصصی تان هم آگاهی هایی علمی دارند و می توانند عبارات و کلمات تخصصی صحیحی را انتخاب کنند. تسلط به زبان مبدأ و مقصد در ترجمه مقالات isi کافی نیست بلکه باید بتوانید مترجمی را برای این کار پیدا کنید که متوجه مفاهیم به کاررفته در متن مقاله می شود و ترجمه ای روان و درست ارائه می کند.

مدت زمان نوشتن مقاله isi هم قابل تخمین نیست. این موضوع به تجربه و تسلط مترجم وابسته است. اگر مترجمی باشد که تسلط بالایی در زمینه زبان انگلیسی داشته باشد و متن را هم خوب درک کند، احتمال اینکه کار سرعت بگیرد، بیشتر می شود. البته حوصله و صبر به خرج دادن در امر ترجمه هم چیزی است که نمی توان آن را نادیده گرفت و باعث می شود تا کیفیت کار بالا رود. هزینه مقالات isi هم بنا به حجم و میزان تخصصی بودن آن متغیر است.

جامعه علمی نیاز به مقالات و منابعی دارد که حاصل تراوشات ذهنی و تحقیقات یک نویسنده باشد و مقالات تکراری و کپی که نویسنده هیچ نقشی در تحقیق و گرد آوری آنها نداشته اند اعتبار علمی لازم را ندارند و صرفا گرد آوری تحقیقات انجام شده هستند که در اغلب موارد این مقالات با اتهام به سرقت علمی از مجلات معتبر ریجکت میشوند و اعتبار خود را از دست میدهند.

برگرفته از: ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi

وبلاگ ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *