مقاله نویسی

نحوه محاسبه قیمت چاپ کتاب در تیراژ مختلف

نحوه محاسبه قیمت چاپ کتاب در تیراژ مختلف

نحوه محاسبه قیمت چاپ کتاب در تیراژ مختلف

نحوه محاسبه قیمت چاپ بر اساس نوع چاپ و قطع کتاب می‌تواند متفاوت باشد اما همه بر اساس یه روش محاسبه می‌شود.

از جمله مراحل نهایی و مهم چاپ و نشر کتاب، نحوه محاسبه قیمت چاپ است. به طور کلی، اساس محاسبه در قیمت چاپ «فرم» است و هزینه چاپ هر فرم بر طبق مواردی چون: قطع کتاب، حروف چینی، فیلم و زینک متن و جلد، چاپ فرم ها و جلد، کاغذ و مقوا، صحافی و … محاسبه می شود. به طور دقیق، اینها به چهار مورد: تعداد صفحات، تیراژ، قطع کتاب و نوع چاپ آن بستگی دارد که جداگانه بررسی می شود:

  1. تعداد صفحات: هزینه هایی مثل صفحه بندی، ویراستاری، نوع کاغذ، صحافی، چاپ و لیتوگرافی متن کتاب وابسته به تعداد صفحات است؛ هرچه تعداد صفحات بیشتر باشد هزینه یک جلد از کتاب بیشتر است و بالعکس؛ محاسبه آن بسته به نوع ناشر متفاوت است. چرا که امروزه بسیاری از مراکز چاپ و نشر کتاب، قیمت چاپ را به صورت آنلاین محاسبه می کنند و شاید دلیل اصلی آن افزایش قیمت اقلام مورد استفاده در چاپ به ویژه کاغذ باشد. البته موارد: نمونه خوانی، ویرایش، غلط گیری و آماده سازی؛ در صورتی در قیمت چاپ کتاب محاسبه خواهد شد که توسط خود مؤلف انجام نگرفته باشد.
  2. تیراژ کتاب: هزینه های مربوط به کاغذ و صحافی کتاب -علاوه بر تعداد صفحات- به تیراژ بستگی دارد و از هزینه های مربوط به جلد، سلفون جلد و مقوا تنها به تیراژ بستگی دارند؛ یعنی هر چه تیراژ بیشتر باشد قیمت یک جلد از آن کمتر و هر چه کمتر باشد، بیشتر خواهد شد.
  3. قطع کتاب: اینکه کتاب در قطع جیبی، رقعی، وزیری یا رحلی باشد، قیمت تمام شده برای چاپ نیز متفاوت خواهد بود؛ چرا که هزینه چاپ کتاب جیبی تقریباً نصف قیمت کتاب در قطع رقعی یا وزیری است و هزینه کتاب رحلی تقریباً دو برابر رقعی و هزینه کتاب وزیری بیشتر از رقعی است.
  4. نوع چاپ کتاب: هر چند نوع چاپ کتاب (به صورت افست یا دیجیتال یا هر دو) نیز تابع تیراژ آن است به گونه ای که در تیراژ پایین چاپ دیجیتال مورد استفاده است و در تیراژ بالای 1000 نسخه از چاپ افست استفاده شود، اما نوع چاپ نیز در نحوه محاسبه قیمت کتاب تأثیر زیادی دارد، مثلاً اگر بخواهیم در تیراژ بالا از چاپ دیجیتال استفاده کنیم، سبب افزایش هزینه های چاپ و افزایش زیاد قیمت کتاب خواهد شد.

علاوه بر موارد فوق، برای محاسبه هزینه های چاپ کتاب، ناشران موارد و مراحل زیر را نیز مورد توجه قرار می دهند که از جمله آن ها: طراحی جلد کتاب و لیتوگرافی آن (تهیه زینک برای آن) و چاپ جلد است. از جمله هزینه های دیگری که در محاسبه قیمت کتاب لحاظ خواهد شد، هزینه های مربوط به توزیع و نشر مانند: حمل و نقل و حق نشر (شامل انجام کلیه مراحل اداری، آماده سازی کتاب، چاپ و صحافی) است که ناشران درصدی از قیمت تمام شده در موارد فوق را برای اینگونه هزینه ها اختصاص می دهند.

نحوه محاسبه قیمت چاپ کتاب

حال یک نمونه از محاسبه قیمت را بررسی می کنیم: اگر بخواهیم کتابی با 300 صفحه و در تیراژ 1000 نسخه به صورت افست به چاپ برسانیم و هزینه های زیر را در نظر بگیریم:

1- ویراستاری (هر صفحه: 2000 تومان):                  2000×300=600000 تومان

2-صفحه آرایی (هر صفحه: 1000 تومان):              1000×300=300000 تومان

3- طراحی جلد: متغیر است و آن را تقریباً 50 هزار تومان در نظر می گیریم.  

4-مقوای جلد: بسته به تیراژ است که اگر هر عدد 80 تومان باشد می شود:      1000×80=80000 تومان

5-لیتوگرافی جلد کتاب و چاپ آن؛ تقریباً 150 هزار تومان.

6-لیتوگرافی متن کتاب: که بسته به تعداد صفحات است (هر صفحه تقریباً 2000 تومان): 2000×300=600000 تومان

7- قیمت کاغذ کتاب: که بر اساس «فرم» محاسبه می شود و اگر فرض کنیم که هر 16 صفحه از کتاب (یک فرم) حدود 70 هزار تومان کاغذ لازم دارد؛ در کتاب 300 صفحه ای، تقریباً 19 فرم نیاز است: 70000×19=1330000 تومان

8-صحافی: اگر صحافی هر فرم حدود 10000 تومان باشد:        10000×19=190000 تومان

9- سایر هزینه ها: مثل حمل و نقل و حق نشر را 20 درصد موارد فوق حساب کنیم:       750000 تومان

جمع موارد فوق برای چاپ  1000 نسخه از کتاب 300 صفحه ای، در حدود 4 میلیون تومان می شود.

حال اگر هزینه کتاب جیبی را X فرض کنیم؛ هزینه کتاب به صورت وزیری و رقعی: X2 و به صورت رحلی حدود: X5/3 خواهد شد؛ چاپ این کتاب به صورت جیبی 4 میلیون، رقعی و وزیری 8 میلیون و رحلی 14 میلیون خواهد بود.

فرم:  هر 16 صفحه از کتاب را اصطلاحاً یک فرم و هر 8 صفحه یک نیم فرم می گویند. هر 4 صفحه از کتاب را نیز یک لت می گویند. 

چاپ دیجیتال: چاپ دیجیتال نوعی چاپ است که در آن از دستگاه های دیجیتال و تمام اتوماتیک بهره گرفته و برای چاپ تعداد محدود کتاب مورد استفاده است، هر چند هزینه های چاپ آن در تیراژ بالا از افست بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *