مقاله نویسی

نحوه فرمت بندی مقالات

نحوه فرمت بندی مقالات

نحوه فرمت بندی مقالات

یکی از مراحل ضروری قبل از سابمیت مقاله فرمت بندی می‌باشد. مقالات باید با فرمت مشخصی به ژورنال سابمیت شوند و هر ژورنال فرمت و قالب خاصی دارد که باید برحسب این قالب مقاله ویرایش شود.

مجلات معتبر برای همه مقالاتی که پذیرش می کنند سبک و قالب خاصی دارند. مقاله ای که توسط نویسنده ارائه می شود خام می باشد و در واقع هیچگونه تغییراتی به مقاله اعمال نشده است. مقاله در این حالت قابل سابمیت به هیچ نوع ژورنالی نمی باشد و باید اقدامات تخصصی انجام شود تا مقاله قابل سابمیت به ژورنال شود. از جمله اقداماتی که قبل از سابمیت مقاله باید انجام شود ترجمه, ویرایش تخصصی, فرمت بندی و پارافریز می باشد که در این مقاله در مورد فرمت بندی مقالات و اهمیت و ضرورت آنها می باشد.

همه مجلات در وب سایت رسمی خود بخشی دارند که دستور العمل سابمیت مقاله را برای نویسنده مشخص می کند نویسندگان می توانند نکات مهم در فرمت بندی مقاله را از بخش دستور العمل ژورنال مشاهده کنند.

کلیه مقالات باید بر اساس ساختار استاندارد نگارش شوند و هر بخش مقاله با همان ترتیب استاندارد آورده شود. ترتیب بخش های مقاله استاندارد در اغلب ژورنالها و بیشتر حوزه های تخصصی به ترتیب زیر می باشد.

  • عنوان مقاله (Title page)
  • چکیده مقاله (Abstract)
  • مقدمه (Introduction)
  • مواد و روش ها (Materials and methodology)
  • نتایج (Results)
  • بحث (Discussion)
  • نتیجه گیری (Conclusion)
  • تقدیر و تشکر (Acknowledgements)
  • منابع (References)
  • ضمایم (Appendices)

علاوه بر نحوه قرار گیری بخش های مقاله که یک مبحث کلی می باشد اعمال تغییراتی از جمله فونت و سایز قلم برای نگارش بخش های مختلف مقاله، تعداد صفحات یا تعداد کلمات مجاز محتوای مقاله، محدودیت های تعداد کلمات برای عنوان و چکیده مقاله، معرفی رویوور و محدودیت های خاص دیگر هستند که نویسندگان را موظف به رعایت تمام آن نکات می کند. فرمت بندی بسیار مهم است و در صورت رعایت نکردن موارد، مقاله بدون داوری به نویسنده ریجکت خواهد شد.

چرا فرمت بندی مقالات ضروری می باشد؟

فرمت بندی مقالات موضوع بسیار مهم و ضروری می باشد از آن نظر که شما فرض کنید می خواهید یک قفسه کتاب را مرتب کنید کاملا واضح است که ترتیب کتاب ها را بر اساس رنگ یا سایز مرتب خواهید کرد به طوری که از نظر بیننده خوشایند باشد مجلات نیز می خواهند که مقالاتی را که در مجله چاپ می کنند یک دست و یکپارچه به نظر برسد و کاملا مرتب باشد به همین دلیل یک چهارچوب و ساختار خاصی را مشخص می کنند که همه مقالات باید فقط در این چهارچوب مشخص باشند و از طرفی داوران هر مجله به این فرمت و ساختار توجه بسیاری دارند و مجلات خارج از این چهارچوب را اصلا پذیرش نمی کنند و ریجکت می شوند از طرفی می توان گفت فرمت بندی مقاله فرصتی برای سنجش دقت نویسنده نیز می باشد. در کل یک مرحله کاملا ضروری می باشد که حتما باید انجام شود.

تصویر

چگونه فرمت یک مجله علمی را بیابیم؟

برای یافتن فرمت مقاله باید ابتدا عنوان یا ISSN ژورنال مد نظر خود را در اختیار داشته باشید و آنرا در گوگل جستجو کنید. بعد از اینکه وارد وب سایت ژورنال مد نظرتان شدید اطلاعات اولیه از قبیل نام ژورنال، توضیحات و ایمپکت فکتور (impact factor) تعداد شماره ها و جلد های چاپ شده تا اینجا و تعداد مقالات نشان داده می شود. سپس اگر به دنبال اطلاعات جزئی تر می باشید می بایست دنبال گزینه About this journal باشید و با کلیک روی این گزینه اطلاعات جزئی تر برای شما نمایش داده خواهد شد از جمله قالب و فرمت مقاله و … که با مطالعه دقیق این بخش به راحتی می توانید مقاله را قالب بندی و آماده سابمیت کنید.

فرمت بندی مقالات کار دشواری نیست فقط کافی است ژورنال مد نظرتان را پیدا کنید و وارد سایت ژورنال شوید سپس تمام جزئیات را که نیاز دارید می توانید از بخش بیابید. توجه و دقت به نحوه استفاده جداول و شکل ها و … مهم است. همچنین رفرنس ها در همه ژورنال ها متفاوت می باشد باید به نحوه رفرنس نویسی نیز توجه شود.

اگر دسترسی به سایت ژورنال داشته باشید در کمتر از 24 ساعت خواهید توانست مقاله خود را فرمت بندی کنید. توجه داشته باشید که چون فرمت مقاله ویژگی طاهری و بارز مقاله می باشد اگه با دقت انجام نشود یقینا مقاله توسط سردبیر ریجکت خواهد شد و به بخش داوری نخواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *