پایان نامه نویسی مقاله نویسی

معرفی کامل پایگاه علمی ساینس دایرکت

  معرفی کامل پایگاه علمی ساینس دایرکت

معرفی کامل پایگاه علمی ساینس دایرکت
معرفی کامل پایگاه علمی ساینس دایرکت

ساینس دایرکت (به انگلیسی: ScienceDirect) یکی از بزرگترین کتابخانه‌های دیجیتال آنلاین در زمینه‌های علمی است. این کتابخانه محصول شرکت هلندی الزویر بوده و در حدود ۱۲ میلیون مقاله از ۳۵۰۰ ژورنال آکادمیک، ۳۴۰۰۰ کتاب الکترونیکی، کتاب‌های مرجع و دست‌نامه را شامل می‌شود.

پایگاه علمی ساینس دایرکت (Science Direct) یکی از محصولات انتشارات الزیور (Elsevier) می باشد. ساینس دایرکت یکی از 79 محصول آنلاینی است که شرکت الزیور در اختیار پژوهشگران و محققین، دانشجویان، اساتید و کلیه علاقه مندان به علم و دانش قرار می دهد. این مجموعه حدود 4 میلیون مقاله علمی با موضوعات بسیار متنوع از سال 1995 تاکنون فراهم کرده است.

تاریخچه Elsevier

نام شرکت Elsevier در سال 1580، زمانی که لوئیس الزویر شروع به فروختن کتاب به دانشجویان کرد مطرح شد. Elsevier یکی از اولین ناشرانی است که به چاپ مجلات علمی و شرح وقایع علمی پرداخته است. شعبه اصلی Elsevier Science در آمستردام هلند است. شرکت Elsevier یک ناشر چندرسانه ای پیشرو است. این شرکت محصولات و خدمات علمی، فنی پزشکی را در سراسر دنیا منتشر می کند. ازجمله این خدمات می توان به سایت ساینس دایرکت اشاره کرد

در آرم الزویر که یکی از معروف ترین تصاویر دنیا شده است. پیرمردی مشاهده می شود که در حال چیدن انگور از یک تاک است. این تاک به دور یک درخت نارون پیچیده است. در بخش دیگر تصویر نوشته ای مشاهده می شود که به معنی “تنها نه” است. در تاریخچه رسمی الزویر آمده است که این تصویر نشانگر رابطه ناشر و محقق است. درخت نارون نماد ناشر است. باید یک حمایت مستحکم برای تاک که نماد محقق است ایجاد کند. تا میوه تولید شود. ین ناشر در سال های بعد از آغاز فعالیت رسمی خود، گسترش بسیار زیادی داشته است که از جمله آن می توان به ساینس دایرکت و Scopus اشاره کرد.تصویر زیر از بخش معرفی پایگاه های علمی قابل استفاده توسط صنایع مختلف که در سایت رسمی الزیویر منتشر شده است، استخراج گردیده است. در این تصویر می توان نام ساینس دایرکت و اسکپوس را در کنار دیگر عناوین مرتبط با صنایع مختلف، مشاهده کرد.

پایگاه های رسمی منتشر شده در الزیویر

اگرچه تمرکز اصلی پایگاه علمی Sciencedirect (ساینس دایرکت) بر علوم پایه، فنی و پزشکی می باشد، اما تعداد بسیار زیادی مقاله و ژورنال با موضوعات علوم انسانی و اجتماعی نیز موجود می باشد. به طور کلی ژورنال ها در چهار گروه اصلی طبقه بندی شده اند : علوم فیزیکی و مهندسی، علوم زیستی، بهداشت و سلامت، و علوم اجتماعی و انسانی.

بخش اعظم ژورنال های انتشار یافته در این پایگاه داده توسط موسسه علمی (تامپسون رویترز) نمایه گذاری می شود، بنابر این اغلب مقالات دانلود شده که از این پایگاه، جزو مقالات آی اس آی (ISI) محسوب می شوند.

از امکانات پایگاه علمی ساینس دایرکت می توان به هشدارهای جستجو اشاره کرد که به محض افزوده شدن مقاله ای مرتبط با مقاله انتخاب شده توسط شما در پایگاه داده، اعلانی به شما ارسال می گردد.

به صورت خلاصه مجلات، مقاله های علمی و کتاب های موجود در پایگاه علمی ساینس دایرکت (Sciencedirect)، به شرح زیر است :

حوزه های علمی تحت پوشش ساینس دایرکت

علوم مهندسی: مهندسی شیمی، علوم کامپیوتر، انرژی، علم مواد، ریاضیات، فیزیک و نجوم

علوم زیستی: بیوشیمی، ژنتیک و زیست شناسی مولکولی، محیط زیست، ایمونولوژی و میکروب شناسی

بهداشت و سلامت: علوم دارویی، دامپزشکی، پزشکی و دندانپزشکی

علوم اجتماعی و علوم انسانی: هنر، کسب و کار، مدیریت، حسابداری و اقتصاد، روانشناسی ، علوم اجتماعی

دسترسی در ۳ بخش فهرست، چکیده و متن کامل وجود دارد اما به صورت عمومی نیاز به عضویت و پرداخت بر مبنای مطالعه pay-per-view دارد. برای اغلب مقالات چکیده به صورت رایگان ولی دسترسی تمام متن نیاز به عضو شدن یا پرداخت هزینهٔ مقاله دارد. بعلت تحریم های بین المللی، اکثر دانشگاه های ایرانی دسترسی به این پایگاه ندارند یا سطح دسترسی پایینی دارند؛ بنابراین بسیاری از دانشجویان ایرانی در دسترسی به ساینس دایرکت دچار مشکل هستند. جهت مرتفع کردن این معضل، سایت هایی جهت دانلود رایگان مقاله از ساینس دایرکت طراحی شده اند.

چه کسانی از دانلود مقاله علمی از پایگاه ساینس دایرکت (ScienceDirect) بهره می برند

خواه هدف از اکتشاف و تحقیق پیشبرد یک پروژه خاص یا رسیدن به یک نتیجه جدید برای ارتقا علم باشد، همه اینها نیازمند و وابسته به داشتن منابع مناسب علمی هستند. ساینس دایرکت (ScienceDirect) به عنوان یک راه حل هوشمندانه با ترکیبی از نشریه ها ومقاله های علوم پایه، فنی و پزشکی به کاربران خود این توانایی را می دهد که در تحقیق، آموزش و مطالعات خود موفق تر و موثرتر باشند.

ساینس دایرکت

برای دانلود مقاله از ساینس دایرکت وارد این سایت به نشانی https://www.sciencedirect.com/ شوید، و به وسیله اطلاعاتی که در دست دارید اقدام به جست و جو مقاله کنید.

،جست و جو مقاله در ساینس دایرکت

شیوه های جستجو در سایت ساینس دایرکت

  • جستجوی سریع (Quick search)
  • جستجوی پیشرفته (Advanced search)
  • جستجوی تخصصی (Expert search)

جستجوی سریع (Quick search)

در صفحه اول این پایگاه امکان جستجوی سریع فراهم شده است. در این روش سه فیلد جستجوی All fields (کلیدواژه)، Authors (نام نویسنده)، Journal or book title (عنوان نشریه یا کتاب) وجود دارد. می توانید جستجوی خود را به Volume (جلد)، Issue (شماره)، و Page (صفحه) نیز محدود کنید. برای جستجو بر روی کلید کلیک کنید.

جستجوی پیشرفته (Advanced search)

با انتخاب گزینه Advanced Search وارد صفحه جستجو پیشرفته شوید. در این صفحه می توان یکی از گزینه های All, Journals, Books, Reference works را انتخاب و به ترتیب در کل محتوا، مجلات، کتاب ها و آثار مرجع جستجوی خود را انجام داد. با انتخاب هر گزینه امکانات جستجو و فیلدهای جستجو متفاوت است. جستجوی پیشرفته امکان جستجوی دقیق تری را فراهم و نتایج کاذب را به حداقل می رساند. در قسمت Search می توان با استفاده از فیلدهای مختلف از قبیل Authors, Journal Name ,Title, Abstract جستجوي خود را در عنوان، چکیده، نام مجله و غیره محدود کرد.

توضیح قسمت Refine your search

در قسمت Refine your search با انتخاب گزینه Journals، امکان جستجو در مجموعه مجلات الزویر خواهید داشت. با انتخاب گزینه Books امکان جستجو در کتب این ناشر فراهم می شود. با انتخاب گروه موضوعات علمي (Subject) جستجوي خود را محدود نماييد. اگر تمايل به جستجو در بيش از يك موضوع داريد با استفاده از كليدهاي Ctrl+click چند موضوع را باهم انتخاب نماييد. علاوه بر این، امكان محدود نمودن جستجو ازلحاظ دوره زماني ميسر است. در حالت معمول تاريخ جستجو از سال 2005 تاكنون تنظیم شده است كه می توان اين تاريخ را به دلخواه تغيير داد. با انتخاب گزینه Journals، امکان جستجو در مجلات ساینس دایرکت فراهم می شود. علاوه بر امکاناتی که براي محدود کردن زمینه موضوعی و محدوده سالی وجود دارد، می توان نوع مقاله را مشخص کرد: اعم از اینکه یک مقاله review جستجو شود یا یک مقاله discussion و … . با انتخاب گزینه Books، امکان جستجو در کتاب های الزویر فراهم می شود. در این قسمت نیز، امکاناتی براي محدود کردن زمینه موضوعی و محدوده سالی کتاب ها وجود دارد.

جستجوی تخصصی ساینس دایرکت (Expert search)

در جستجوي تخصصی، امکان فرمول بندي هاي خاص و ترکیبی وجود دارد. مانند استفاده از پرانتز براي راهبردهاي جستجوي متفاوت و ترکیب منطقی آن ها با عملگرهاي بولی. همچنین امکان جستجوی تخصصی مجزا در مجلات و کتاب ها نیز وجود دارد.

And

براي تركيب دو مفهوم است و درصورتی که بين دو کلیدواژه در عبارت جستجو قرار گيرد، ركوردهايي را بازیابی می کند كه هر دو کلیدواژه را باهم داشته باشد.

Or
جهت تركيب کلیدواژه های مشابه به كار می رود. ركوردهايي را بازيابي می کند كه يك يا هر دو کلیدواژه را در خود داشته باشد .

And Not

براي جدا كردن و كنار گذشتن يك کلیدواژه به كار می رود و هرگاه بين دو کلیدواژه به كار رود، ركوردهايي را بازيابي می نماید كه کلیدواژه اول را شامل و کلیدواژه دوم را نداشته باشد.

*
اين كاراكتر در کلیدواژه مورد جستجو، جايگزين يك يا چند حرف می شود و کلیدواژه را با املاي گوناگون آن ها بازيابي می کند. به عنوان مثال M*n كلمات Man و Men را بازيابي می کند.

!
با اضافه كردن اين كاراكتر به پايان کلیدواژه یا کلیدواژه ها، كليه كلماتي كه ازلحاظ املايي ريشه يكساني با کلیدواژه مربوطه دارند بازيابي می شوند. مثال: با جستجوي کلیدواژه ی !Behav كلمات behavioural ,behaviour نيز بازيابي می شوند.

( )
در مواردي كه از چند عملگر هم زمان براي جستجو استفاده می شود. و يا مقدم و مؤخر بودن اين عملگرها براي نتيجه جستجويتان اهميت داشته باشد استفاده می شود.

” “
زماني كه بخواهيد يك عبارت دقيقاً جستجو شود از اين عملگر استفاده می نماید. به عنوان مثال “VLSI Mulriplier”.

نگاهی به صفحه نتایج جستجو science direct

در صفحه نتایج، لیست رکوردهاي بازیابی شده اعم از مقاله یا کتاب مشاهده می شود. اگر رکورد بازیابی شده یک مقاله باشد عنوان مقاله، نویسنده، منبع آن و لینک های Abstract و PDF قابل مشاهده است و چنانچه رکورد بازیابی شده کتاب یا بخشی از کتاب باشد عنوان کتاب، نویسنده و سال انتشار آن مشاهده می گردد. با استفاده از گزینه های سمت چپ صفحه در قسمت Refine Filters، امکان محدود کردن نتایج جستجو بر اساس محدوده سالی، نوع مدرك و … وجود دارد. در بالاي صفحه نتایج، کادري وجود دارد که گزینه های مهم آن به صورت مختصر بیان می شود: گزینه Export: با انتخاب این گزینه، اطلاعات رکوردهاي انتخابی موردنظر خود را مدیریت و آن ها را در محیطی مثل Endnote ،Word و … ذخیره نمایید. گزینه Relevance: اجازه مرتب کردن نتایج بر اساس میزان ارتباط (Relevance) و یا تاریخ (Date) را می دهد. با انتخاب گزینه Date، نتایج بر اساس جدیدترین مقالات مرتب خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *