چگونه فایل اکسل را غیر قابل ویرایش کنیم

فصل دوم پایان نامه باید چگونه نوشته شود؟

فصل دوم پایان نامه باید چگونه نوشته شود؟

نوشتن فصل دوم پایان نامه، که معمولاً به عنوان “مرور ادبیات” یا “مرور کتاب‌ها” شناخته می‌شود، به محققان کمک می‌کند تا مجموعه‌ای از تحقیقات و مطالب قبلی در زمینه مورد بررسی را مرور و تحلیل کنند.

این فصل به عنوان پایه‌ای برای معرفی موضوع پایان نامه و ارائه زمینه تحقیق خدمت می‌کند.

در زیر، چند مرحله کلی برای نوشتن فصل دوم پایان نامه آورده شده است:

تعیین هدف فصل: ابتدا باید هدف و اهداف فصل دوم را مشخص کنید.

معمولاً هدف فصل دوم، معرفی و تحلیل تحقیقات قبلی و روش‌های استفاده شده در زمینه مورد بررسی است.

جمع‌آوری منابع: باید به دنبال منابع مورد نیاز برای مرور ادبیات باشید.

این منابع می‌تواند شامل مقالات علمی، کتاب‌ها، پایان نامه ها، کنفرانس‌ها و سایر منابع مورد اعتماد باشد.

همچنین، می‌توانید از پایگاه‌های داده علمی مانند PubMed، IEEE Xplore، Google Scholar و… استفاده کنید.

مرتب‌سازی و تفکیک منابع: پس از جمع‌آوری منابع، آنها را مرتب کنید و براساس موضوعات و محورهای مشترک تفکیک کنید.

می‌توانید از روش‌های مانند سازماندهی بر اساس سال انتشار، نویسنده، روش‌های استفاده شده و یا موضوعات مشابه استفاده کنید.

معرفی منابع: در این قسمت، باید به طور خلاصه هر منبع را معرفی کنید.

شامل عنوان، نویسنده، سال انتشار، نشریه یا منبع انتشار و خلاصه‌ای از محتوای آن است. همچنین، می‌توانید از نمودارها، جداول و شکل‌ها برای بهتر نشان دادن اطلاعات استفاده کنید.

تحلیل و بحث: در این بخش، باید مطالب و نتایج موجود در منابع را تحلیل کنید و با یکدیگر مقایسه کنید. می‌توانید به تفاوت‌ها، تمایزها و مشابهت‌ها بین مطالعات قبلی اشاره کنید و نقاط قوت و ضعف هر تحقیق را بررسی کنید.

ترکیب و سازماندهی: در این مرحله، باید مطالب و نتایج مورد بررسی را به صورتی سازماندهی شده و منطقی در فصل دوم پایان نامه خود بیاورید. می‌توانید از زیربخش‌ها، عناوین فصول فرعی و نقاط کلیدی استفاده کنید تا ساختاری منظم و قابل فهم برای خواننده ایجاد کنید.

نوشتن متن: حالت متنی را برای هر زیربخش و عنوان فرعی برگزینید و مباحث را به ترتیب منطقی توضیح دهید. به‌خصوص، باید به نتایج و نتیجه‌گیری‌های اهمیت بالای تحقیقات قبلی اشاره کنید و آنها را با هدف و سوالات پژوهش خود مرتبط کنید.

ارجاع به منابع: در هر جای متن، که به نتایج یا مطالب منابع مراجعه می‌کنید، باید به آنها ارجاع دهید. از روش استاندارد ارجاع به منابع مانند APA، MLA یا هر استاندارد مورد توافق در حوزه شما استفاده کنید.

ویرایش و تنظیم: پس از نوشتن متن، آن را ویرایش و تنظیم کنید. توجه به ساختار منطقی، استفاده از زبان مناسب و کنترل املایی و گرامری ضروری است.

در نهایت، بهتر است با استفاده از راهنماها و منابع مرجع در زمینه نوشتن پایان نامه، به ویژه در دانشگاه یا دانشکده خود، مطلع شوید. همچنین، مشاور خود را نیز در جریان قرار دهید و از نظرات و راهنمایی‌های ایشان بهره ببرید.

مجموعه پرسشنامه های ارزش ویژه برند

فیلم راهنمای دانلود رایگان  پایان نامه ی دانشگاه های  آمریکا

چگونه قدرت تحمل اشتباه را در خودمان افزایش دهیم؟

چرا بعد از کار اینقدر خسته می‌شوم؟ چه باید کرد؟

در تهیه پاورپونت دفاعیه چه مطالبی را باید قرار بدهم تا یک دفاع عالی از پایان نامه داشته باشم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *