تحلیل داده های آماری

فرآیند چاپ مقالات jcr

فرآیند چاپ مقالات jcr

فرآیند چاپ مقالات jcr

مجلات jcr جز معتبر ترین مجلات علمی میباشند که اغلب چاپ مقاله در این نوع از ژورنالها تضمینی نمیباشد و مراحل بسیار پیچیده و دشواری دارد این مطلب در رابطه با نحوه نگارش و چاپ مقالات jcr میباشد.

چاپ مقاله jcr

موسسه تامسون رویترز یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین مجلات علمی در دنیا برای انتشار مقالات رسمی و معتبر میباشد این موسسه مجلات خود را با دو عنوان منتشر میکند برخی از مجلات این موسسه با عنوان isi منتشر میشوند و دسته دیگر با عنوان jcr منتشر میگردند که مجلات jcr مجلات دارای ایمپکت فکتور میباشند شاخص ایمپکت فکتور به مجلات موسسه تامسون رویترز اعتبار میبخشد.

در تعریف کلی این مجلات میتوان گفت: جی سی آر یا همان Journal Citation Reports)JCR) نشریه سالانه ای از clarivate analytics است که توسط وب آف ساینس به وجود آمده است و از طریق مجموعه وب آف ساینس در دسترس است. جی سی آر اطلاعات آکادمیکی از علوم طبیعی و علوم اجتماعی را فراهم می کند و شامل ایمپکت فاکتور مجلات است. جی سی آر ابتدا توسط Science Citation Index منتشر می شد ولی امروزه به عنوان یک سرویس متمایز به کار خود ادامه می دهد.

تصویر

مؤسسه اطلاعات علمی (ISI) این عامل تاثیر یا IF را هر سال یک بار بر اساس ارجاعاتی که به هر یک از مجلات علمی می شود محاسبه و نتیجه آن را در گزارش های ارجاع مجله منتشر می کند. این ضریب در واقع برای مجله محاسبه می شود و نه برای نویسنده یا مقاله ای که وی نگارش کرده است. محاسبه عامل تاثیر هر سه سال یکبار صورت می گیرد؛ به عبارت ديگر براي هر سال معين، ضريب تاثير يك مجله متوسط تعداد ارجاعات داده شده به هر مقاله ي منتشره در آن مجله در طي دو سال متوالي قبلي مي باشد. همان طور که مشخص است این مجلات با توجه به اعتبار تخصصی بسیار بالایی که دارند به مراتب داوری سختگیرانه تری خواهند داشت و چاپ مقاله در این ژورنالها نیازمند تخصص و مهارت بالایی میباشد.

تفاوت مجلات jcr با isi

از عمده تفاوت هایی که این دو نوع مجله دارند میتوان به تضمینی بودن مجلات isi اشاره کرد که چاپ مقاله در مجلات isi کاملا به صورت تضمینی میباشند اما در مجلات jcr چاپ مقاله به صورت تضمینی نمیباشد. از طری برای چاپ مقاله در مجلات isi نیاز به واریز هزینه سابمیت و چاپ مقاله دارید اما برای چاپ مقاله در jcr نیازی به پرداخت هزینه نمیباشد و کاملا رایگان هستند.

open access بودن مجلات isi: اجازه دسترسی به مقالات یک مجله برحسب هزینه ای است که از نویسنده دریافت شده است مجلات برای تامین هزینه های خود نیاز به یک منبع مالی دارند و این منبع مالی در صورت وابسته بودن مجله به دانشگاه سازمان یا نهاد خاصی از طرف آنها پرداخت میشود اما در صورتی که مجله به هیچ نهاد و سازمانی وابسته نمیباشد هزینه های خود را از طریق چاپ مقالات تامین میکند چون چاپ مقاله در مجلات isi به صورت پولی و با پرداخت هزینه میباشد و هزینه های لازم از خود نویسنده دریافت میشود به همین دلیل دسترسی به مقالات این مجله کاملا رایگان است و کاربران میتواند به صورت رایگان به این منابع استناد کنند اما چاپ مقاله در مجلات jcr چون به صورت رایگان میباشد و هزینه ای از نویسنده دریافت نمیشود به صورت رایگان در اختیار قرار نمیگیرد و نیاز به پرداخت هزینه دارد و فردی که بخواهد به این مقالات استناد کند ابتدا باید هزینه آنرا پرداخت کند.اصطلاحا به دسترسی به مقالات isi به صورت (open access) و دسترسی به مقالات jcr به صورت (close access) میباشد.

مراحل چاپ مقاله jcr

یک مقاله که قرار است در ژورنالهای jcr به ثبت رسد نباید دارای عنوان کپی یا تکراری باشد و عنوان کاملا مهم است باید عناوینی را انتخاب فرمایید که کاملا مرتبط با موضوع مقاله باشد. بعد از انتخاب عنوان مناسب نگارش بخش های مختلف را آغاز نمایید:

بخش های یک مقاله jcr

  • عنوان مقاله
  • افیلیشن مقاله
  • چکیده مقاله
  • کلمات کلیدی
  • مقدمه مقاله
  • روش کار و متد های تحقیق
  • نتایج تحقیق
  • بحث و نتیجه گیری منابع

هر یک از بخش های تحقیق باید با کیفیت بسیار بالایی نوشته شوند و رعایت کیفیت در مقالات jcr کاملا ضروری می باشد. به این نکته توجه داشته باشید که مقاله شما قرار است در سطح جهانی سنجیده شود و در بین معتبر ترین مقالات دنیا اعتبار سنجی و مقایسه شود بنابراین تلاش خود را چند برابر کنید تا حتما پذیرفته شود و به مرحله چاپ برسد. هر بخش از مقاله jcr قواعد و اصول و ساختار مشخصی دارد که باید برحسب استاندارد ها و قوانین نوشته شود. موضوعات تخصص مختلفی در این نوع از ژورنالها پذیرفته و چاپ میشوند. بعد از نگارش مقاله با کیفیت بالا و به صورت تضمینی و تخصصی و با رعایت استاندارها و قواعد فرآیند چاپ مقاله را آغاز نمایید. همان طور که مطالعه فرمودید با توجه به فرآیند داوری بسیار دشوار در این نوع از مجلات باید مقاله با کیفیت بسیار بالایی نگارش و ویرایش شود و بعد از اعمال اصلاحات سابمیت مقاله انجام شود. مراحل سابمیت مقاله به مجله باید به ترتیب زیر باشد:

ترجمه

اولین مرحله از مراحل سابمیت ترجمه میباشد مقاله باید با کیفیت بسیار بالا و کاملا تضمینی ترجمه شود. ترجمه مقالات jcr باید به صورت طلایی و تضمینی باشد. ترجمه باید توسط مترجم متخصص و با سابقه انجام شود. کیفیت ترجمه برای داوران مجله jcr اهمیت بسیار بالایی دارد.

ویرایش

ویرایش مقاله jcr از لحاظ دستور زبانی و ساختاری و محتوایی باید به صورت تضمینی انجام شود. ویرایش مقالات علمی از لحاظ کیفیت و محتوای علمی موضوع مهمی میباشد که باید حتما به صورت کاملا با کیفیت انجام شود.

انتخاب ژورنال

مقاله باید از لحاظ سطح کیفی و حوزه موضوعی مطابق با مجله باشد از طرفی مجله ای که انتخاب میکنید باید دارای اعتبار باشد و بهتر است قبل از انجام سابمیت حتما مجله انتخابی خود را اعتبار سنجی کنید:

نحوه تشخیص یک مجله jcr

در صورتی که میخواهید مقاله خود را در مجلات معتبر jcr به چاپ برسانید بهتر است که قبل از اینکه اقدام به چاپ مقاله کنید ابتدا از معتبر بودن و جعلی نبودن مجله اطمینان حاصل فرمایید و سپس اقدام به چاپ مقاله کنید لیست مجلات معتبر jcr در سایت های زیر قابل مشاهده میباشد و میتوانید با مراجعه به سایت عنوان و یا ISSN مجله مورد نظرتان را وارد نمایید و جستجو را انجام دهید.

تصویر
تصویر
تصویر

توصیه ما به شما عزیزانی که قصد چاپ مقاله در مجلات دارای ضریب تاثیر دارید این است که ابتدا از مقدار ضریب تاثیر اطمینان داشته باشید و سپس اقدام به چاپ مقاله کنید.

فرمت بندی

بعد از انتخاب ژورنال مناسب باید فرمت بندی مقاله را انجام دهید و هر مجله فرمت به خصوصی برای مقالات دارد که باید طبق اصول و قواعد مشخص ویرایش و بررسی انجام شود. مقاله به فرمت تعیین شده از طرف مجله تبدیل شود.

بعد از فرمت بندی باید مقاله را سابمیت کنید و منتظر نتیجه داوری بمانید نتیجه داوری ممکن است سه حالت داشته باشد:

نتیجه داوری که ممکن است سه حالت زیر را داشته باشد:

مقاله پذیرفته شود: در صورتی که محتوا عنوان ترجمه و انتخاب مجله به درستی انتخاب شود در این صورت با توجه به بررسی بسیار عادلانه داوران مقاله حتما پذیرفته میشود و نیازی نیست که نگران کیفیت آن باشید.

مقاله ریجکت شود: اگر هر یک از مراحل فوق به دستی انتخاب نشود و یا دچار ایراد باشد و کیفیت لازم را نداشته باشد در این صورت حتما مقاله ریجکت خواهد شد.توجه داشته باشید که داوران روی مواردی از جمله کیفیت ترجمه و عنوان ناب توجه بسیار ویژه ای دارند و هر چقدر که کیفیت عنوان و ترجمه بیشتر باشد مقاله مدت کمی را در مرحله داوری سپری میکند و اگر کیفیت کافی نداشته باشد حتما ریجکت میشود.

مقاله نیاز به بررسی داشته باشد: اگر مقاله ایرادات جزئی داشته باشد در این صورت مقاله نه ریجکت خواهد شد و نه پذیرفته خواهد شد بلکه نیاز به بررسی و بازبینی خواهد داشت که میتوانید بررسی های لازم را انجام دهید و دوباره مقاله را سابمیت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *