تحلیل آماری - پژوهش - کیفی - کمی - کامپیوتر

رپورتاژ آگهی چیست؟ اصول نوشتن رپورتاژ

رپورتاژ آگهی چیست؟ اصول نوشتن رپورتاژ

یکی از مواردی که معمولاً توسط سئوکار و یا نویسندگان محتوا نادیده گرفته می‌شود، نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی است. در طراحی کمپین‌های مرتبط با رپورتاژ آگهی معمولاً به پارامترهای مرتبط با لینک دهی توجه می‌شود اما یکی از مهم‌ترین مواردی که در اثربخشی رپورتاژ شما تأثیر مستقیم و زیادی دارد، متنی است که به‌عنوان رپورتاژ می‌نویسید.

اصول نوشتن رزومه برای تدریس در دانشگاه

نوشته

یادگیری زبان انگلیسی با هوش مصنوعی (معرفی 5 برنامه)

نوشته

فصل 1: آموزش کاربردی نرم‌افزار انویوو NVIVO (آشنایی کلی با نرم افزار)

نوشته

روش های بصری سازی در مکس کیو دی ای MAXQDA

نوشته

IP چیست؛ هرآنچه باید بدانید

رپورتاژ آگهی چیست

رپورتاژ آگهی (advertorial) از ترکیب دو کلمه تبلیغ (advertisement) و سرمقاله (editorial) ایجاد شده است. از آنجایی که امروزه خوانندگان از فاصله دور، تبلیغاتی بودن یک محتوا را متوجه می شوند و از خواندن آن صرف نظر می کنند، رپورتاژ آگهی می تواند بسیار سودمند باشد. رپورتاژ آگهی متن یا مقاله ای است که به شما فرصتی می دهد تا با کاربر صحبت کنید، اطلاعاتی در اختیارش قرار دهید و او را با برند خود درگیر نمایید.

استفاده از رپورتاژ آگهی مناسب در بخشی از استراتژی بازاریابی محتوایی شما قرار می گیرد.رپورتاژ آگهی باید محتوای آموزشی ارزشمند و یا خبری در اختیار کاربر قرار دهد. با ارائه رپورتاژ آگهی جذاب و هدفمند، برای کاربر و افزایش دانش او اهمیت زیادی قائل شوید و سعی کنید با نوشته خود، حس خوبِ مهم بودن و یادگیری را منتقل کنید.

بسیاری از کسب وکارها برای گرفتن بک لینک دائمی و بهبود سئو تبلیغات رپورتاژ منتشر می کنند و موفق می شوند جایگاه خود را در گوگل ارتقا دهند. برای برخی دیگر از کسب و کارها، هدف از نوشتن رپورتاژ آگهی، متقاعد کردن کاربر برای استفاده از محصول و یا سرویسی است که برند شما ارائه می دهد. فراموش نکنید محتوای رپورتاژ آگهی در نهایت هدف تبلیغاتی دارد، با این حال لازم است کلمات به گونه ای کنار هم قرار گیرند که متن از حالت تبلیغاتی خارج شده و به لحنی آموزشی تبدیل شود.

هدف از رپورتاژ آگهی چیست؟

هدف از محتوای رپورتاژ آگهی این است که با استفاده از محتوای خبری یا آموزشی به کاربر حس و درک مناسبی از برند یا محصول خود انتقال دهید. از فرصتی که رپورتاژ آگهی برایتان پیش می آورد، استفاده کرده و برندسازی کنید. بهتر است که محتوای رپورتاژ آگهی به صورت یک داستان ملموس و واقعی باشد تا کاربر از خواندن آن لذت برده و هیچ گونه اجبار و تحمیل محصولی در آن وجود نداشته باشد.

تحقیقات نشان داده است که مردم تقریبا همان زمانی که برای مطالعه محتوای معمولی و بدون هیچ گونه هدف تبلیغاتی می گذارند، برای مطالعه رپورتاژهای تبلیغاتی نیز صرف می کنند. در نتیجه می توانید از این گونه رپورتاژ آگهی ها جهت افزایش مخاطبین سایت خود بسیار استفاده کنید.

بهتر است کاربران پی نبرند رپورتاژ آگهی یک محتوا تبلیغاتی است و صاحب برند برای انتشار آن هزینه پرداخت کرده و از اعتماد آنها به سایت منتشرکننده سواستفاده کرده است، در نتیجه بسیار مهم است برای تولید محتوای رپورتاژ آگهی، محتوایی آموزشی و یا اطلاع رسانی ارائه شود و نه صرفا تبلیغاتی.

مزایای رپورتاژ آگهی کدام است؟

طبیعتا کمپین های روابط عمومی به هر شکلی که پیاده شوند اهمیت زیادی دارند. یکی از دلایلی که باعث اهمیت زیاد رپورتاژ آگهی می شود، فراگیر بودن این روش است که می توانید متن را در طیف وسیعی از رسانه های آفلاین و آنلاین منتشر کنید.
البته رپورتاژ خبری یا رپورتاژ آگهی مزایای زیادی دارد که در ادامه به برخی از مهمترین مزایای آن اشاره می کنیم:
دیده شدن بیشتر
با توجه به فراگیر بودن و جامعیت رپورتاژ آگهی که در بالا به آن اشاره کردیم، شما می توانید کانال های توزیع محتوای زیادی را چون سایت های پربازدید و پرمخاطب، شبکه های اجتماعی، رسانه های مکتوب و… انتخاب کنید تا بتوانید طیف وسیعی از مخاطبان را هدف قرار دهید. بنابراین انتشار رپورتاژ آگهی شانس دیده شدن برند و محصولات شما را چندین برابر می کند و یکی از کارکردهای اصلی رپورتاژ برندسازی و آگاهی از برند است.
مناسب برای همه
یکی دیگر از مزایای مهم رپورتاژ آگهی است که همه کسب و کارها، چه کوچک و چه بزرگ می توانند با اهداف مختلف از این روش استفاده کنند. فرقی نمی کند کسب و کار شما یک نمونه B2B یا B2C باشد، مهم این است که با انتشار یک رپورتاژ آگهی قدرتمند می توانید حرف خود را به گوش مخاطبان زیادی برسانید.
برندسازی و افزایش اعتبار برند
همان طور که پیشتر اشاره کردیم یکی از مهمترین مزایای انتشار رپورتاژ در کانال های پرمخاطب توزیع محتوا این است که آگاهی از برند شما بیشتر می شود. ضمن اینکه تداوم انتشار رپورتاژ می تواند به افزایش اعتبار برند شما کمک کند.
هزینه مناسب
رپورتاژ خبری نسبت به برخی از روش های دیگر هزینه مناسب تری دارد و حتی اگر رپورتاژ آنقدر قوی و جذاب باشد که بتواند مخاطبان بیشتری جذب کند، بسیاری از کانال های توزیع محتوا آن را منتشر خواهند کرد. شما با یک هزینه معقول می توانید پیام خود را به گوش مخاطبان هدف تان برسانید، نرخ تبدیل و وضعیت سئوی سایت را بهبود بخشید.
بهبود سئو
انتشار رپورتاژ آگهی یکی از بهترین و موثرترین روش ها در گرفتن بک لینک و بهبود سئوی سایت است. علت اصلی این مسئله اینجاست که وقتی رپورتاژ خود را در یک سایت پرمخاطب منتشر می کنید و روی کلمات کلیدی موردنظرتان لینک می دهید، می توانید از یک سایت معتبر لینک فالو (Follow) داشته باشید. ضمن اینکه متن رپورتاژ شما در نتایج گوگل رتبه خوبی خواهد داشت.

هنگام تهیه رپورتاژ آگهی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

پیش از انتخاب صحیح کانال های توزیع محتوا برای انتشار رپورتاژ و رساندن پیام به مخاطب، یک مرحله مهم به نام آماده سازی و تدوین رپورتاژ وجود دارد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای تهیه رپورتاژ آگهی نکات مهمی وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم و در ادامه به چند مورد مهم اشاره خواهیم کرد.
رعایت ساختار
برای نوشتن هر نوع متنی، ساختار مشخصی وجود دارد که شما باید اصول درست آن را رعایت کنید. رپورتاژ نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید گام به گام بتوانید ساختار درست آن را از لحظه شروع تا نقطه پایان و نوشتن کال تو اکشن (CTA) رعایت کنید.
مقاله یا خبر بنویسید
قرار نیست به صورت مستقیم تبلیغاتی را منتشر کنیم و ما همان طور که از نام رپورتاژ آگهی پیداست، به دنبال این هستیم که اطلاع رسانی، تبلیغات و برقراری ارتباط با مخاطبان از طریق متنی که ماهیت خبری و مقاله ای دارد انجام شود.
کپی نکنید
تمام ارزش یک رپورتاژ آگهی خوب در تولیدی و منحصربه فرد بودن آن است. به هیچ عنوان نباید رپورتاژ شما کپی باشد یا شباهت زیادی به نمونه رپورتاژهای دیگر داشته باشد.
استفاده کلمات کلیدی
حتما در طول رپورتاژ آگهی خود از کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی هم خانواده آن استفاده کنید تا مخاطب شما خیلی زود متوجه شود که تمرکز شما روی چه مواردی است. ضمن اینکه موضوع روی بهبود سئوی سایت موثر است.
ارزش آفرینی و کاربردی بودن
در طول رپورتاژ خود بعد از بیان مشکلات و ارائه یک سری از حقایق باید نکاتی را درج کنید که برای مخاطب ارزش افزوده ایجاد کند و از سوی دیگر کاربردی باشد. یعنی باید طوری مخاطب را کنجکاو کنید که ترغیب شود ببیند برند، محصولات و خدمات شما چه نیازی را از او برطرف می کند.
تیتر جذاب بنویسید
هیچ چیز به اندازه یک تیتر جذاب نمی تواند مخاطب را به بازکردن لینک رپورتاژ و خواندن تمام آن ترغیب کند. نوشتن تیتر و لید حرفه ای و جذاب کار ساده ای نیست و قطعا به همکاری یک متخصص نیاز خواهید داشت.

استفاده از المان های تصویری
در رپورتاژ هم مانند یک مقاله یا خبر باید از المان های تصویری به ویژه عکس های جذاب و مرتبط با موضوع رپورتاژ و کسب و کار خودتان استفاده کنید.
کوتاه و مفید بنویسید
یکی دیگر از نکاتی که هنگام تهیه رپورتاژ آگهی باید در نظر بگیرید این است که مطلب شما طولانی نشود. در واقع مخاطب در قالب یک رپورتاژ دنبال حل مشکل خود می گردد و حوصله ندارد یک مطلب طولانی بخواند.

چگونه رپورتاژ آگهی جذاب بنویسیم

برای نوشتن یک رپورتاژ آگهی جذاب علاوه بر موارد گفته شده در قسمت قبلی باید نکات مهم دیگری را در نظر داشته باشید.

  • ساده و روان نویسی
  • انتخاب لحن و ادبیات درست
  • کیفیت بالای محتوای متنی
  • شناسایی صحیح مخاطبان
  • انتخاب خوب موضوع جذاب و به روز
  • نتیجه گیری و کال تو اکشن صحیح
  • رعایت اصول نگارشی و درست نویسی

انواع رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی ­ها را می ­توان در سه گروه زیر دسته ­بندی کرد:

  1. رپورتاژ آگهی تلویزیونی
  2. رپورتاژ آگهی تصویری ( Image advertorials )
  3. رپورتاژ ژورنالیست

قواعد نوشتن رپورتاژ آگهی :

شناخت مخاطب هدف :

شناخت مخاطب هدف اولین گام برای آماده کردن یک محتوای رپرتاژ آگهی حرفه ای است. مخاطب هدف به افرادی گفته می شود که به کسب و کار شما علاقه مند هستند و احتمال بیشتری وجود دارد که از خدمات و یا محصولات شما استفاده کنند. شما باید با شناسایی دقیق نیازها، اهداف و علاقه مندی های مخاطب هدف خود برای آن ها تولید محتوا کنید. در عرصه تبلیغات و بازاریابی شناخت مخاطب هدف یکی از مهمترین اقدامات در زمینه افزایش اثربخشی تبلیغ است.

تیتر جذاب برای رپورتاژ :

وقتی رپورتاژ شما در یک روزنامه، مجله، سایت یا … منتشر می شود، در کنار تعداد زیادی از محتواهای درجه یک و با ارزش قرار می گیرد. این که زمان و انرژی خواننده محدود است و برای اینکه حاضر باشد وقت خود را صرف خواندن این رپورتاژ کند، باید توجهش جلب شود. به همین دلیل عنوان رپورتاژ باید جذاب باشد تا مانند یک قلاب خواننده را صید کند. درست مثل هر استراتژی فروش خوب دیگر، عنوان رپورتاژ شما باید با تحریک احساسات، کنجکاوی خواننده برای دانستن بیشتر را برانگیزد. برای نوشتن عنوان برای رپورتاژ زمان بگذارید.

لید :

پس از عنوان رپورتاژ، لید خبر مهمترین بخش خواهد بود. لید باید بتواند خوانندگانی که وارد شده اند را برای ادامه ی خواندن مجاب کند. لید بخش خلاصه یا همان چکیده ی خبر است. در لید باید بتوانیم اصل مطلب را به خواننده منتقل کنیم.

محتوای لذت بخش و جالب:

بنیاد و اساس رپورتاژ آگهی بر این است که هیچ گاه شبیه یک تبلیغ نباشد. فقط افراد مشغول در کار تبلیغات هستند که آگهی های تجاری را دوست دارند. اگر محتوای شما شبیه به یک آگهی تبلیغاتی به نظر می رسد، آن را دور بیاندازید. از زبان ساده و محاوره اي استفاده کنید و از کاربرد جملات و پاراگراف هاي طولانی بپرهیزید. از تیترهای جذاب استفاده کنید و مطمئن شوید برای هر عکس توضیحاتی نوشته اید. حتّي افرادی کـه مقالات را نمیخوانند، سرتیترها و توضیحات عکس ها را مطالعه می کنند. متن ریپورتاژ نشان ندهد که یک تبلیغ است، انگار در حال اطلاع رسانی مطلبی هستید. لینک ها در محتوای رپورتاژ بر کلمه کلیدی خاصی تمرکز داشته باشد. اصول سئو در متن رپورتاژ رعایت شود.

متن خود را بخش بندی کنید :

با قرار دادن سرتیتر های مشخص و جذاب به مخاطبین خود تمرکز دهید. با بخش بندی کردن متن رپورتاژ خود، خوانایی نوشته را بالا ببرید. در هنگام بخش بندی، به این نکته توجه کنید که سر تیتر های هر بخش از رپورتاژ شما به قسمت های اصلی متن تکیه کرده باشند و به کاربر این امکان را بدهند که با یک جا به جایی ساده در طول متن در چند ثانیه یک دید کلی از متن شما کسب کنند.

مشخص کردن کلمات کلیدی هدف :

کلمات کلیدی و صفحاتی از وب سایت خود که قصد لینک دادن به آن ها را داربد مشخص کنید. برای سئو سایت خود قطعا کلمات کلیدی زیادی در نظر گرفته اید که برای نوشتن هر رپورتاژ باید مشخص کنید هدف شما کدام کلمات و کدام صفحات هستند.

با مخاطب صادق باشید :

تا به حال به این فکر کرده اید چه چیزی باعث می شود از خواندن یک متن منصرف شوید؟ برای ما جواب این سوال در دو چیز خلاصه می شود: عدم صداقت و عدم تخصص.

یعنی اگر احساس کنیم که نویسنده با ما صادق نیست، دیگر حاضر نیستیم متن را ادامه بدهیم. توجه داشته باشید که نقطه مقابل صداقت فقط دروغ نیست؛ بلکه تظاهر کردن هم بخشی از مشکل است.

برگرفته از: ساعد نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *