رزومه نویسی

رزومه استاندارد و حرفه ای چه ویژگی هایی دارد

رزومه استاندارد و حرفه ای چه ویژگی هایی دارد

رزومه استاندارد و حرفه ای چه ویژگی هایی دارد

یک رزومه کاری استاندارد چه ویژگی هایی دارد و چگونه نوشته میشود؟ در این بخش از ساعد نیوز ویژگی ها و شرایط نگارش یک رزومه حرفه ای و تاثیر گذاری را آموزش خواهیم داد.

ویژگی های یک رزومه خوب

یک رزومه استاندارد معمولاً بیشتر از دو برگه A4 نیست. رزومه استاندارد معمولاً حاوی اطلاعات مهمی از سوابق شغلی تان است و چندان وارد جزئیات نمی شود. برای درک درست از طول رزومه، در ابتدا باید تفاوت بین Resume و CV را بدانیم.

Resume معمولاً یک یا دو صفحه است و اطلاعات شغلی و تحصیلی شما را به صورت مختصر و تیتروار بیان می کند. کارجو باید Resume خود را برای هر موقعیت شغلی تطبیق دهد. در Resume نیازی نیست که همه چیز به ترتیب تاریخ نوشته شود. همچنین، الزامی وجود ندارد که Resume بیانگر تمام سوابق شغلی تان باشد.

کامل ترین دوره آموزش نرم افزار کیفی NVivo کلیک کنید.

از طرف دیگر، مفهومی به نام CV وجود دارد. CV (که مخفف عبارت Curriculum Vitae است) سندی دو یا چند صفحه ای است که اطلاعات شخصی، سوابق و دستاوردهای شغلی کارجو را با جزئیات دقیق نمایش می دهد. همچنین، در هنگام نوشتن CV باید سوابق تحصیلی و دستاوردهای شخصی مانند مقالات و کتب چاپ شده، افتخارات و جوایز نیز ذکر شوند.

CV معمولاً باید بر اساس ترتیب زمانی نوشته شود. چنین کاری باعث می شود تا کارفرما دید بهتری نسبت به مسیر شغلی تان به دست آورد. CV معمولاً ثابت است و برای موقعیت های شغلی مختلف تغییر نمی کند.

معمولاً در ایران زمانی که از رزومه صحبت می شود منظور Resumeای است که با دقت CV نوشته شده باشد. نکاتی هم که در این مقاله بیان می شود بر این اساس گردآوری شده اند.

اگر تعداد صفحات رزومه تان زیاد است با انتخاب یک فونت مناسب، استفاده از جدول و نشانه گذاری می توانید تعداد صفحات را به شکل قابل ملاحظه ای کاهش دهید.

ویژگی یک رزومه خوب که می تواند شما را از دیگران برتری دهد

یکی دیگر از ویژگی های مهم داشتن یک رزومه زیبا و جذاب،چیدمان صحیح و منظم اطلاعات در رزومه است شما میتوانید برای ساخت نگارش یک سی وی خوب می توانید از قالب های آماده استفاده کنید و یا از الگوهای خاصی پیروی کنید هدف این است که رزومه شما کاملا مفید واقع گردد.در ابتدای مقاله راجع به افرادی که تازه میخواهند وارد بازار کار شوند و یا سابقه کاری ندارند اشاره کردیم در اینجا میخواهیم به این موضوع بپردازیم که چگونه این افراد نیز میتوانند یک رزومه کاری خوب داشته باشند.

افرادی که میخواهند بدون داشتن سابقه کاری معرفی نامه بنویسند نیز می توانند از الگوهای آماده استفاده کرده و همچنین مهارت هایی را که در دوران تحصیل کسب کرده اند بصورت خلاصه و مفید بنویسید.

خلاصه نویسی رمز موفقیت شما در نگارش یک رزومه کاری

در نظر داشته باشید رزومه کاری شما نباید دربرگیرنده تمام جزئیات زندگی شما باشد بلکه باید فقط یک محتوای جذاب و حرفه ای داشته باشد یکی از اصول نوشتن رزومه کاری، اصول خلاصه نویسی می باشد بعضی ها فکر میکنند که رزومه کاری هر چقدر طولانی باشد بهتر است در حالیکه این تصور کاملا اشتباه است زیرا که مطالب با اهمیت رزومه تان در لابه لای مطالب کم اهمیت قرار میگیرد و از دید کارفرمایان پنهان خواهد ماند.بعضی ها نیز رزومه شان را برای چندین شرکت با موقعیت های شغلی مختلف ارسال می کنند و این یک اشتباه بزرگ است زیرا که ما میتوانیم یک رزومه سفارشی نیز بسازیم و آن رزومه را با توجه به معیارهای شرکت، نوشته و ارسال نماییم.

فرم رزومه شما شامل چند بخش کلی است :

  • مشخصات فردی و اطلاعات تماس
  • سوابق تحصیلی
  • سوابق شغلی
  • مهارت و توانمندیها
  • مدارک و گواهینامه ها
  • پروژه ها و تحقیقات

در بخش اول باید اطلاعات تماس و مشخصات فردی خود را در رزومه وارد کنید. اگر قصد ساختن یک رزومه انگلیسی را دارید میتوانید یک تعداد از اطلاعات شخصی خود را از قبیل جنسیت، تاریخ تولد و… در رزومه ننویسید. در قدم بعدی نیز اطلاعات تماس خود را وارد کنید حتما ذکر یک شماره ثابت، علاوه بر شماره همراهتان و ایمیل و آدرس تلگرامتان نیز می تواند در دسترس بودن شما را برای آن شرکت ساده تر و سریعتر نماید.

بخش بعدی نگارش یک رزومه کاری بخش توصیف خلاصه یا همان خلاصه رزومه را پر نمایید.چون شما میتوانید خلاصه ای از رزومه تان را بصورت مفید در بخش یا صفحه اول رزومه قرار بدهید.سپس سوابق شغلی خود را از جدیدترین سابقه شغلی به ترتیب معکوس تا به گذشته بنویسید.

مهارت های شما برگ برنده شما هستند

مهارت ها که جذاب ترین بخش رزومه شما بودند میتوانند شامل مهارت های فنی، زبان، عمومی، اجتماعی و… باشند به هیچ عنوان در نوشتن این بخش فروتن نباشید و حتی مهارت های خیلی ساده و ناچیز خود را نادیده نگیرید. اگر مدرکی را از آموزشگاه و فنی و حرفه ایی و یا سازمان خاصی کسب کرده اید در بخش دوره ها و گواهینامه ها بنویسید و یا اگر پروژه و یا مهارتی را در دوران تحصیل بدست آورده اید و یا حتی تحقیق علمی داشته اید و همچنین ترجمه یا کتابی تالیف کرده اید آن را در رزومه خود ذکر نمایید.

8 نکته کلیدی در مورد نحوه قرار دادن تصویر در رزومه

  1. کیفیــت عکـس رزومه کاری مهم است: تا جای ممکن از عکس های با رزولوشنdpi ۳۰۰ استفاده کنید.
  2. پس زمینه عکس شلـــوغ نباشد: تلاش کنید بک گراند عکس رزومه تان خلوت و ساده باشد.
  3. لباسی آراسته بپوشید: داشتن ظاهر و لباس رسمی برای عکس رزومه موضوعی کاملا واجب است.
  4. عکـس تمـام رخ باشد: عکس های تمام رخ ظاهر رسمی تری به شما و رزومه کاری تان می دهند.
  5. اندازه عکس باید مناسب باشد: سایز عکس رزومه کاری نباید خیلی بزرگ و یا کوچک باشد .عکس های استاندارد سایز شناسنامه یا پاسپورت برای رزومه هم مناسب هستند.
  6. عکس سلفی نگیرید: برای عکس رزومه سلفی نگیرید چون هم ظاهر غیر رسمی دارد و هم اینکه ممکن است نتیجه چندان مناسب از آب درنیاید.
  7. لبخند را فراموش نکنید: در عین جدی بودن، سعی کنید در عکس ها یک لبخند کم رنگ بزنید. این موضوع در برقراری ارتباط تصویری شما با فردی که رزومه تان را می بیند بسیارتاثیر گذار است.

چند نکته مهم درباره تنظیم رزومه

  • در نوشتن رزومه نهایت سعی تان را برای استفاده از جملات کوتاه، ساده و واضح انجام دهید. رزومه نباید به نحوی نوشته شود که نیاز به مطالعه خط به خط داشته باشد، بلکه کارفرمایان باید بتوانند به راحتی به نکات موردنظرشان از روزمه ی شما دست یابند. رزومه ها به طور عمومی بین ۱ تا ۳ صفحه هستند ولی اگر رزومه ی پرباری دارید، کارفرمایان نهایتا تا ۴ صفحه را می پذیرند.
  • از آنجایی که رزومه، در واقع شناسنامه ی شغلی شما است، مشاهده حتی یک غلط املایی یا نگارشی در آن باعث رد شدن رزومه شما خواهد شد. پس، از دوستان خود بخواهید آن را مطالعه کنند. چندین بار غلط های احتمالی موجود را تصحیح کنید و بهترین کلمات را به کار ببرید.
  • رزومه یتان را به طور مستمر به روزرسانی کنید. تجربیات، مهارت ها و دستاوردهایی که کسب می کنید را مستمر در رزومه وارد کنید. زیرا ممکن است در گذرِ زمان آن ها را فراموش کنید.

مهارت های ابتدایی که کارفرما انتظار دارد در رزومه شما ببیند عبارتند از:

  • تسلط به یک زبان غیرفارسی (مانند انگلیسی)
  • توانایی کار با نرم افزارهای Microsoft Office مانند Word، Excel، Powerpoint و …
  • توانایی جستجو در اینترنت
  • تسلط به ابزارهای آنلاین مرتبط شغلی

اشتباهاتی که در نوشتن رزومه می توان مرتکب شد

نتایج حاصل تحقیق توسط یکی از سایت های معتبر داخلی نشان میدهد که اغلب اشتباهات رایج در رزومه از دیدگاه کارفرمایان به شرح زیر می باشد:

  1. غلط های املایی و دستور زبانی ۵۶%
  2. نامرتبط بودن مهارت های کارجو با شغل ۲۱%
  3. کوتاه بودن رزومه و سابقه کاری کم ۱۶%
  4. ساختار بد و ضعیف محتوای رزومه ۱۱%
  5. نداشتن دست آورد ۹%
  6. نادرست بودن شماره تماس و ایمیل ۹%
  7. گنگ بودن اطلاعات محتوای رزومه ۵%
  8. دروغگویی ۲%
  9. داشتن عکس در رزومه ۱%
  10. غیره ۳%

  1. برگرفته از: ساعد نیوز
  2. برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.
  3. تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.
  4. نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos
  5. نرم افزار کیفی: Maxquda
  6. تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower
  7. روش های تماس:
  8. Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام
  9. کانال تلگرام سایت: برای عضویت در کانال تلگرام سایت اینجا کلیک کنید(البته قبلش فیلتر شکن روشن شود!!) مطالب جالب علمی و آموزشی در این کانال درج می گردد.
  10. کامل ترین دوره آموزش نرم افزار کیفی NVivo کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *