رزومه نویسی

نکات تاثیرگذار در نوشتن رزومه

نکات تاثیرگذار در نوشتن رزومه

نکات تاثیرگذار در نوشتن رزومه

نوشتن یک رزومه کاری حرفه ای و موثر و دقیق، تاثیرگذار و اصولی یکی از مهمترین مراحل به دست آوردن شغل دلخواه است. اگر چه نوشتن یک رزومه کاری حرفه ای و موثر و دقیق با رعایت کامل قوانین رزومه نویسی کار مشکلی است، اما توانایی در نوشتن یک رزومه کاری حرفه ای و موثر می تواند کارفرما را برای استخدام شما هر چه بیشتر قانع کند.

رزومه چیست؟

رزومه، تبلیغی است که در آن ویژگی های خود را به کار فرمایان عرضه می کنند تا آن ها با در دست داشتن این اطلاعات اولیه بتوانند توانایی ها و مهارت های او را برای استخدام ارزیابی کنند و بهترین گزینه موجود را انتخاب بکنند.

در برخی از کشورها به جای رزومه از عبارت CV که مخفف کلمه Curriculum Vitae استفاده می شود. همچنین کارنامک نام دیگری است که بر روی رزومه نهاده اند. یک رزومه کاری مناسب می تواند به صورت چاپ شده در حداکثر یک یا دو صفحه و یا الکترونیکی در قالب فایلهای PDF و DOC باشد.

مطالب پیشنهادی

مواردی که باید در رزومه کاری گنجانده شود

زمانی که صحبت از رزومه کاری می شود، سوال اساسی این است که چه مواردی باید در رزومه گنجانده شود. اگر جستجویی در سایت های مختلف نمایید به نمونه های متفاوتی از رزومه می رسید و این تنوع باعث سردرگمی می شود. برای شروع نگاهی می اندازیم به مواردی که باید در رزومه گنجانده شود:

اطلاعات شخصی

این بخش شامل اطلاعاتی راجع به وضعیت کلی شماست. پس با دقت و با صداقت آن را ارائه دهید. بسیار دیده شده است که عدم صداقت در این بخش خود باعث عدم موفقیت در مصاحبه ها شده است.

اطلاعاتی که باید در این بخش قید کنید شامل موارد زیر است:

  • نام و نام خانوادگی
  • سن ( تذکر: حتماً روز، ماه و سال تولد را ذکر کنید و از نوشتن عدد سن خودداری کنید.)
  • وضعیت تاهل
  • وضعیت نظام وظیفه (ویژه آقایان)

اطلاعات تماس

یکی از مهم ترین موارد که بسیاری آن را نادیده می گیرند و شاید شانس به دست آوردن شغل مناسبشان را از دست می دهند، نوشتن اطلاعات تماس می باشد. آن هم به صورت کامل!

موارد زیر برای رزومه کاری مناسب الزامی است:

  • تلفن تماس
  • آدرس ایمیل
  • محل سکونت (نام شهر محل سکونت را حتماً بنویسید)
تصویر

اطلاعات تحصیلی

بعد از معرفی اطلاعات شخصی نوبت به ارائه اطلاعات تحصیلی می رسد. کارفرمایان این بخش را به خوبی بررسی می کنند تا متوجه شوند که شخص در چه زمینه هایی دارای دانش و تخصص است. در مورد معدل می توان گفت که نگاه ها بسیار متفاوت و شخصی است، اما به طور کلی اکثر افرادی که به دنبال نیروی جدید برای شرکت خود هستند چندان به معدل اهمیتی نمی دهند. مواردی که حتماً باید در بخش اطلاعات تحصیلی قرار دهید از قرار زیر است:

  • مقطع (در صورتی که مشغول به تحصیل هستید حتماً ذکر کنید)
  • رشته تحصیلی
  • دانشگاه
  • معدل

پیشینه کاری

سابقه کار بخشی مهم در رزومه متقاضیان کار است. البته اگر دارای تجربه کاری زیادی نیستید نگران نباشید. می توانید با توجه به دیگر مهارت هایتان شانس خود را افزایش دهید. کارفرمایان با بررسی سابقه کار به دنبال میزان تجربه فرد، نوع کاری که در شرکت های گوناگون انجام داده است و مدت زمانی که از کاری به کار دیگر می رود، هستند.

  • نام شرکت و سِمتی که در آن کار می کردید
  • توضیح درباره شرکت قبلی
  • مدت زمان (مدت زمان حضور در کار)
  • دلیل تعویض یا خروج برای بسیاری از کارفرماها مهم است

مهارت ها و توانمندی ها

اگر دارای سابقه کار شاخصی نیستید این بخش می تواند به شما کمک نماید. در واقع برای تعداد زیادی از کارفرمایان داشتن مهارت در موضوعی خاص که کاربردی نیز باشد، بسیار با اهمیت تر از سایر بخش ها از جمله سابقه کار است. افرادی که دارای تخصص مناسب برای سِمتی خاص در شرکتی باشند به احتمال خیلی زیاد می توانند آن شغل را به دست بیاورند.

  • تخصص و مهارت: سایر مهارت هایی که به دست آورده اید چه به صورت آکادمیک و چه به صورت خودآموزی می تواند به انتخاب شما کمک کند.
  • ابزارها و نرم افزارها : نرم افزارهایی که با آنها آشنایی دارید را قید کنید. توجه کنید که میزان تسلط شما به این نرم افزارها هم برای کارفرمایان مهم است.
  • زبان: یکی از گزینه های مهم و تاثیر گذار برای استخدام در بسیاری از شرکت ها آشنایی با زبانی غیر از زبان مادری می باشد. زبان انگلیسی رایج ترین زبان برای این بخش است.
  • دوره ها و مدارک: اگر در دوره خاصی شرکت کرده اید حتماً نام دوره، مدت زمان دوره، و در صورتی که مدرکی از آن دارید در این بخش قید کنید.
تصویر

علایق و فعالیت ها

در این بخش بهتر است که به نوع فعالیتی که در شرکت علاقه مند به انجام آن هستید بپردازید. بهتر است اگر علاقه مند یا تجربه در بخش های مختلف دارید را اعلام کنید.

شرح مختصری از خود

به طور کلی این قسمت از رزومه کاری به شرح مسائل شخصی تر مربوط است. در واقع شما با این کار به کارفرما کمک می کنید تا شناخت بهتری نسبت به شما پیدا کند.

موارد مهم دیگری که می تواند در رزومه شما تاثیر گذار باشد به شرح زیر است:

  • رزومه باید مختصر و مفید باشد

سعی کنید با کم ترین کلمات ممکن، مهم ترین اطلاعات لازم و مرتبط با شغل مورد نظر را ارائه کنید. معمولاً رزومه کاری خوب بیش از ۶۰۰ کلمه نیست. اگر نتوانید تا صفحه دوم توجه مسئول جذب نیرو را جلب کنید، مطمئناً تعداد صفحات بیشتر کمکی نخواهد کرد.

  • داشتن عکس در رزومه

به طور کلی داشتن عکس خوب نیست. زیرا ممکن است پیش داوری هایی به وجود بیاورد. ولی از طرفی دیگر ممکن است کارفرما علاقه مند باشد تصویر شما را ببیند. در هر صورت انتخاب با شماست.

  • از بزرگ نمایی بپرهیزید

بزرگ نمایی خطای رایجی است که بسیاری در رزومه خود می گنجانند. حتی اگر شما در رزومه خود به بزرگنمایی بپردازید، در جلسه مصاحبه یا حتی پس از شروع به کار احتمال اینکه شکست بخورید بسیار زیادتر می شود.

کامل ترین دوره آموزش نرم افزار کیفی NVivo کلیک کنید.

رعایت نکات زیر در نوشتن رزومه بسیار مؤثر خواهد بود

  1. رزومه خود را بصورت مختصر، مفید و اختصاصی تهیه نمایید. رزومه خود را حداکثر در دو صفحه خلاصه کنید تا کارفرما بتواند در زمانی کوتاه اطلاعات کلیدی شما را پیدا کند.
  2. به تخصص ها و مهارت های مورد نیاز محل کار، با تأکید بیشتری اشاره کنید. این موارد را با پر رنگ کردن یا خط کشیدن زیر مهارت های مربوطه مورد توجه قرار دهید.
  3. رزومه را بطور واضح و روشن نوشته و از کلمات و عبارات مناسب استفاده کنید تا کارفرمایان بتوانند بدون مشکل و سریعاً اطلاعات مورد علاقه خود را در آن پیدا کنند.
  4. یکی از نکات مهم در رزومه سندیت آن است. بنابراین تا حد ممکن سعی کنید تاریخ ها، آدرس ها و سایر مراجع را با دقت وارد کنید.
  5. رزومه نباید حاوی اشتباهات چاپی و غلط های املایی باشد. وجود یکی دو غلط املایی در رزومه ارزش و تأثیرگذاری آن را کاهش می دهد.
  6. بعد از حاضر کردن نسخه اولیه رزومه، آن را چندین بار مرور کرده و خوب بررسی کنید تا از هر حیث بدون ایراد و مشکل باشد.
  7. حتماً از رزومه خود پرینت تهیه نموده و در صفحه آرایی و انتخاب فونت های مناسب دقت کنید تا ظاهری پسندیده داشته باشد.
  8. به یاد داشته باشید که رزومه جنبه ای تبلیغاتی دارد. بنابراین حتی اگر تجربه کاری زیادی هم ندارید؛ در بخش تجربیات کاری رزومه خود، پروژه های کلاسی، تجربیات و مطالعات شخصی خود را ذکر نمایید.
  9. هدف شغلی را یا با ذکر یک منصب یا پست سازمانی مشخص همراه کنید زیرا هدف از این بخش ایجاد رابطه بین توانایی های شما و موقعیت معین کاری است.
  10. در بیان سوابق کاری سعی کنید نتیجه فعالیت شغلی خود را در هر مورد توضیح دهید. بر نقاط قوت خود تأکید کنید و نقاط ضعف را تا حد ممکن کمرنگ کنید. مهمترین جملات خود را در ابتدا بیاورید.

اشتباهاتی که در نوشتن رزومه می توان مرتکب شد

بیشترین اشتباهاتی که کارجویان در رزومه خود مرتکب می شوند به ترتیب زیر است:

  1. غلط های املایی و دستور زبانی ۵۶%
  2. نامرتبط بودن مهارت های کارجو با شغل ۲۱%
  3. کوتاه بودن رزومه و سابقه کاری کم ۱۶%
  4. ساختار بد و ضعیف محتوای رزومه ۱۱%
  5. نداشتن دست آورد ۹%
  6. نادرست بودن شماره تماس و ایمیل ۹%
  7. گنگ بودن اطلاعات محتوای رزومه ۵%
  8. دروغگویی ۲%
  9. داشتن عکس در رزومه ۱%
  10. غیره ۳%

همانطور که کوتاه بودن رزومه می تواند در کارفرما اثری منفی داشته باشد، طولانی بودن رزومه نیز می تواند حسی مشابه در کارفرما ایجاد کند.

برای نوشتن رزومه حتماً از فونت های رسمی استفاده کنید. اگر قرار است که رزومه خود را پرینت کنید، حتماً دقت کنید که رزومه تان بر اساس اندازه A4 ایجاد شده باشد. همچنین، به هیچ وجه کاغذ رزومه خود را تا نکنید.

یکی دیگر از اشتباهاتی که بسیاری از کارجویان در هنگام نوشتن رزومه مرتکب می شوند، اضافه کردن آدرس ایمیل نامتعارف است. بهتر است یک ایمیل رسمی با نام رسمی خودتان ایجاد کنید زیرا نزدیک به ۷۵% از رزومه هایی که ایمیل نامتعارف داشته باشند، نادیده گرفته خواهند شد. مطمئناً هیچ کارفرمایی با دیدن ایمیل golden.monkey96@gmail با شما تماس نخواهد گرفت.

رزومه را با چه فرمتی ذخیره کنیم؟

رزومه ها معمولاً به صورت فایل PDF، ورد یا تکست برای کارفرمایان ارسال می شوند. با این حال، بهترین فرمت برای ذخیره و ارسال یک رزومه، فایل PDF است.

زمانی که شما رزومه خود را به صورت فایل ورد یا تکست برای کارفرما ارسال می کنید، این احتمال وجود دارد که ساختار رزومه و فونت های آن در نمایشگر کارفرما به شکلی دیگر نمایش داده شود. حتی از آنجایی که این نوع فایل ها قابل ویرایش هستند، ممکن است کارفرما سهواً قسمتی از رزومه شما را حذف کند.

این نوع مشکلات در فایل های PDF وجود ندارد. فایل های PDF در همۀ رایانه ها به یک شکل نمایش داده می شوند و همچنین، امکان ویرایش آن ها توسط دیگران وجود ندارد.

مهارت های ابتدایی که کارفرما انتظار دارد در رزومه شما ببیند عبارتند از:

  • تسلط به یک زبان غیرفارسی (مانند انگلیسی)
  • توانایی کار با نرم افزارهای Microsoft Office مانند Word، Excel، Powerpoint و …
  • توانایی جستجو در اینترنت
  • تسلط به ابزارهای آنلاین مرتبط شغلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *