تحلیل آماری عوامل دموگرافیک (جمعیت شناسی)

تحلیل مضمون آتراید استرلینگ (Attride-Stirling’s approach)

تحلیل مضمون آتراید استرلینگ (Attride-Stirling’s thematic network analysis) روشی کیفی برای تجزیه و تحلیل داده‌های مبتنی بر متن است که بر شناسایی، تفسیر و سازماندهی مضامین در سطوح مختلف تمرکز دارد. این روش توسط مارکوس آتراید و لیندا استرلینگ توسعه یافته و به عنوان روشی انعطاف‌پذیر و دقیق برای تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

مراحل اصلی تحلیل مضمون آتراید استرلینگ

  1. آماده‌سازی داده‌ها: در این مرحله، داده‌های خام متن مانند مصاحبه‌ها، اسناد یا نظرسنجی‌ها جمع‌آوری و سازماندهی می‌شوند.
  2. کدگذاری اولیه: در این مرحله، محقق به طور دقیق متن را می‌خواند و کدهای اولیه‌ای را برای مفاهیم و ایده‌های کلیدی شناسایی می‌کند.
  3. ایجاد مضامین پایه: کدهای اولیه بر اساس شباهت‌ها و تفاوت‌ها به مضامین پایه (Basic Themes) گروه بندی می‌شوند.
  4. ایجاد مضامین سازمان‌دهنده: مضامین پایه بر اساس روابط و وابستگی‌ها به مضامین سازمان‌دهنده (Organizing Themes) گروه بندی می‌شوند.
  5. ایجاد مضامین فراگیر: مضامین سازمان‌دهنده بر اساس روابط و وابستگی‌ها به مضامین فراگیر (Global Themes) گروه بندی می‌شوند.
  6. شبکه مضامین: روابط بین مضامین در سطوح مختلف در قالب یک شبکه مضامین (Thematic Network) به تصویر کشیده می‌شود.
  7. تفسیر: محقق بر اساس یافته‌های تجزیه و تحلیل، مضامین و روابط بین آنها را تفسیر می‌کند.

این فرآیند به دنبال کشف مضامین مهم در یک متن در سطوح مختلف است در حالی که به طور همزمان ساختار ارائه می دهد و امکان تفسیر داده ها را فراهم می کند. به بیان ساده، این رویکرد شامل انتخاب کلمات کلیدی یا کدهایی است که در سراسر داده ها ظاهر می شوند. سپس این کدها در خوشه هایی از اصطلاحات مشابه گروه بندی می شوند. تحلیل مضمون آتراید استرلینگ از سه سطح تحلیل استفاده می کند: مضامین اساسی، مضامین سازماندهی و مضامین فراگیر.

شبکه موضوعی در ابتدا از ایجاد مضامین اساسی توسعه می یابد و به عنوان مثال، به سمت درون مایه فراگیر حرکت می کند. مضامین اصلی ابتدا بر اساس داستان زیربنایی که گفته می شود به مضامین سازماندهی طبقه بندی می شوند. این مضامین سازمان‌دهنده اکنون در پرتو مضامین اصلی خود بازتفسیر شده و در یک موضوع فوق‌العاده یا موضوع اصلی گرد هم آمده‌اند.

مضامین اساسی

اینها اساسی ترین مضامین نوظهور هستند و از داده ها تعیین می شوند. اینها مقدمات ساده ای هستند که مشخصه داده ها هستند و به خودی خود بسیار ناچیز هستند. برای اینکه فراتر از معنای بی واسطه آنها معنا پیدا کند، مضامین اساسی باید در چارچوب سایر مضامین اساسی در نظر گرفته شوند. این منجر به ظهور مضامین سازمان دهی می شود

مضامین سازمان‌دهی

این‌ها مضامین نوظهور درجه متوسطی هستند که مضامین اساسی را در دسته‌هایی از مسائل مشابه سازماندهی می‌کنند و اطلاعات بیشتری را در سطح مزو نشان می‌دهند.

مضامین فراگیر

اینها مضامین فوق‌العاده‌ای هستند که خوشه‌های مشتق شده از مضامین سازمان‌دهنده را خلاصه و معنا می‌کنند.

شبکه مضمون تحلیل مضمون آتراید استرلینگ

شبکه مضمون براساس تحلیل مضمون آتراید استرلینگ به عنوان ساختارهای وب مانند ارائه می شوند. هیچ سلسله مراتبی وجود ندارد اما در عوض روابط متقابل بین گروه ها بهتر نشان داده شده است. این شبکه ها ابزار تجزیه و تحلیل هستند نه تجزیه و تحلیل فی نفسه. نکته مهم این است که پس از ایجاد یک شبکه موضوعی، هدف آن این است که به عنوان یک ابزار سازماندهی و گویا در تفسیر متن عمل کند.

مزایای تحلیل مضمون آتراید استرلینگ

  • انعطاف‌پذیری: این روش برای تجزیه و تحلیل انواع مختلف داده‌های کیفی مناسب است.
  • دقت: این روش به محققان اجازه می‌دهد تا مضامین را به طور دقیق و عمیق شناسایی و تفسیر کنند.
  • شفافیت: این روش گام‌های مشخصی را برای تجزیه و تحلیل ارائه می‌دهد که قابل ردیابی و بررسی است.
  • قابلیت اطمینان: این روش با استفاده از روش‌های مختلف برای تضمین قابلیت اطمینان نتایج، مانند کدگذاری دوگانه و بررسی عضو، قابل اعتمادتر است.

کاربردهای تحلیل مضمون آتراید استرلینگ

تحلیل مضمون آتراید استرلینگ در طیف گسترده‌ای از زمینه‌ها، از جمله آموزش، روانشناسی، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، تجارت و مدیریت، برای تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی استفاده می‌شود. این روش برای بررسی تجربیات، باورها، نگرش‌ها و انگیزه‌های افراد و همچنین برای درک پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی پیچیده مفید است.

برای آموزش بیشتر در زمینه تحلیل مضمون آترید استرلینگ بر روی لینک زیر کلیک کنید.

attride stirlings thematic network-analysis

منابع

  1. کاربست تحلیل مضمون آتراید استرلینگ در واکاوی شاخص‌های …: https://aapc.khu.ac.ir/browse.php?a_id=1120&sid=1&slc_lang=fa&ftxt=0
  2. کدگذاری در تحلیل مضمون: https://parsmodir.com/db/research/coding-theme.php
  3. تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای …: https://www.sid.ir/paper/129816/fa
  4. تحلیل مضمون: https://parsmodir.com/db/research/thematic-analysis.php
  5. تحلیل مضمون: https://www.sid.ir/fa/journal/SearchPaperlight.aspx?str=%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84%20%D9%85%D8%B6%D9%85%D9%88%D9%86

 تحلیل داده های آماری با مناسب‌ترین قیمت و کیفیت برتر!

تحلیل داده های آماری

🌟با تجربه‌ی بیش از 17 سال و ارائه‌ی بهترین خدمات

مشاوره : پایان نامه و مقاله نویسی تحلیل داده های آماری

📊تحلیل داده های آماری با نرم افزارهای کمی و کیفی

توجه: همه ی پرسشنامه هااز منابع معتبر تهیه شده،  استاندارد ، دارای روایی و پایایی و منابع داخل و پایان متن می باشند . همه ی پرسشنامه ها  قابل ویرایش در قالب نرم افزار ورد Word می باشد. 

مبانی نظری و پژوهشی متغیر ها

📞 تماس: 09143444846 (پیامک، ایتا، واتساپ، تلگرام) 🌐 کانال تلگرام: عضو شوید

(تا جای ممکن با ایتا پیام بفرستید، زودتر در جریان خواهیم بود!)

ایمیل :   abazizi1392@gmail.com

وبلاگ ما

تحلیل آماری پایان نامه

نوشته

یادگیری سازمانی: راهکارها و روش‌های ارتقاء یادگیری در سازمان‌ها

نوشته

رسمیت در سازمان: اهمیت، عوامل تأثیرگذار و راهکارها

نوشته

توانایی های هوش مصنوعی جمینی Gemini

نوشته

تحلیل مسیر چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *