علمی و فناوری

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای کارگردانی

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای کارگردانی

در این مطلب قصد داریم به شما نحوه نوشتن رزومه کارگردانی را آموزش دهیم . در ادامه با ما همراه باشید.

کارگردان کیست و کارگردانی چیست ؟

کارگردان در تولید فیلم، چه فیلم بلند داستانی، چه مستند و چه کوتاه، کسی است که مرکزیت فکری – هنری و تکنیکی اثر را بر عهده دارد. در واقع او معمار فیلم به شمار می آید. کارگردان تعیین کننده و مسئول جنبه های خلاقانه هم در زمینه محتوا و شکل و هم تصویر و صدای فیلم است. از لحاظ اجرایی و مدیریت نیز، گروه تولید را رهبری می کند. انتخاب دیگر عوامل اصلی فنی و هنری فیلم نیز از قبیل فیلمبردار، نورپرداز، بازیگران، طراحان لباس و صحنه، صدابردار و تدوینگر بر عهده اوست.

صندلی و لوازم کارگردانی

کارگردان کسی است که دانای کل در فیلم است. کارگردان باید از فلسفه، تاریخ، جامعه شناسی، روانشناسی، فرهنگ جوامع، جغرافی، تاریخ ادیان، فقه و…. گرفته، بداند تا شاخه های مختلف هنری از جمله هنرهای تجسمی و معماری، تئاتر و هنرهای نمایشی و موسیقی آشنایی کامل داشته باشد.دانستن کلیات و جزئیات سینما از وظایف اصلی کارگردان است. مانند آشنایی با فیلمنامه نویسی، شخصیت پردازی، آشنایی با انواع دوربین ها و لنزهای مختلف، آشنایی با نورپردازی، طراحی صحنه، تدوین و… می باشد. کارگردان کسی است که در نهایت می داند یک فیلم چه چیز میخواهد بگوید و بر اساس آن فیلمنامه و همچنین دکوپاژ خود را تنظیم و تهیه می کند. هر فیلم حرف مخصوص به خود را دارد و نتیجه حرفه ای با توجه به دیدگاه کارگردان مشخص می شود.

مسئولیت های کارگردان فیلم:

  • انگیزه دادن به بازیگران برای تولید بهترین نمایش نمایشی خود.
  • خواندن متن ها و کار بر روی ادامه توسعه آن.
  • حضور در جلسات انتخاب بازیگران و انتخاب بازیگران.
  • تفسیر یک فیلمنامه و درک داستان و سبک روایت.
  • نظارت بر تمرینات.
  • شناسایی مکان های تعیین شده.
  • کار در محدودیت های بودجه.
  • مدیریت تعارض در مجموعه.
  • رعایت برنامه تولید.
  • هماهنگی با خدمه دوربین ، مدیران هنری ، طراحان لباس و آهنگساز موسیقی برای اطمینان از اجرای خلاقانه ثابت.
  • کار با تدوینگر برای ایجاد فیلم در شکل نهایی آن.
  • کمک به بازاریابی و تبلیغ فیلم.

شرایط کارگردان فیلم:

  • هیچ مدرکی لازم نیست.
  • کارگردانی فیلم های کوتاه ، دانش صنعت و تخصص فنی را تجربه کنید.
  • مدیریت بودجه ها را تجربه کنید.
  • ذهنیت خلاق
  • اعتماد به نفس و مهارت انگیزشی.
  • مهارتهای بین فردی استثنایی.
  • توجه به جزئیات.
  • ارتباط کلامی عالی
  • مهارتهای سازمانی خوب.

اصول کلی رزومه نویسی

قبل از توضیحات مربوط به نمونه رزومه بالا، شما باید نکاتی را یاد بگیرید که رعایت آنها در تمامی رزومه های کاری –فارغ از زبان رزومه و مقصد رزومه و همین طور زمینه کاری تان- ضروری است.

  • هدفمندی رزومه: اگر در طول سال های کاری خود، شغل های متنوعی داشته اید، مجاز نیستید که همه ی آن ها را در یک رزومه تجمیع کنید. هر رزومه برای یک شغل خاص و برای یک شرکت خاص باید نوشته شود. اگر هم برای شرکت خاصی رزومه نمی سازید، باید اصل هر رزومه برای یک شغل خاص را رعایت نمایید. شاید در نگاه اول کاری خسته کننده و طاقت فرسا به نظر بیاید، اما در ادامه به شما خواهیم گفت چگونه در کم ترین زمان این کار را انجام دهید. پس هدفمندی رزومه یعنی تعیین یک عنوان رزومه ( همان عنوان شغلی که درخواست استخدام در آن را دارید) و انتخاب اطلاعات شغلی بر اساس میزان ارتباط شان با این عنوان رزومه و چینش و اولویت بندی صحیح اطلاعات بر اساس نیاز شرکت مورد نظر و همین طور میزان اهمیت آن اطلاعات در این زمینه شغلی!
  • تذکر: دقت داشته باشید که گاهی جابجایی بخش های رزومه برای ویرایش آن کفایت می کند و دیگر نیازی به حذف و درج اطلاعات جدید نیست؛ برای این منظور نیز امکانی در فرم رزومه ساز فراهم شده است تا تمامی قسمت های رزومه را بتوانید جابجا نمایید. جابجایی ردیف های داخل هر بخش (مثلاً شغل 1 با شغل 2)، درون فرم رزومه ساز امکانپذیر است و جابجایی کلی بخش ها (مثلاً بخش سوابق شغلی و سوابق تحصیلی) قبل از دانلود PDF رزومه قابل انجام است.
  • خلاصه نویسی رزومه: مطلوب ترین حالت برای رزومه کاری، رزومه تک صفحه ای است. این نکته مخصوص افراد با سابقه و توانمند است. اگر خلاصه نویسی در رزومه را رعایت نکنید قطعاً رزومه تان با شکست مواجه خواهد شد. اصلاً فکر نکنید که رزومه طولانی موفق تر است. پس اگر فیلم ها و تئاتر های زیادی را کارگردانی کرده اید، اجازه ندارید که همه آن ها را در رزومه خود بیاورید. هنر رزومه نویسی حرفه ای در رعایت همین نکات نهفته است؛ اینکه بخواهید هر چه اطلاعات را در برگه رزومه بیاورید، نکته ای در خود ندارد! اگر واقعاً می خواهید برای خودتان یک رزومه نویس حرفه ای شوید، باید این نکات ظریف و مهم را رعایت کنید تا با رزومه تان با سایر افراد فرق داشته باشد.
  • پرهیز از اشتباهات رزومه نویسی: اصلاً از شما به عنوان یک کارگردان هنری، قابل پذیر ش نیست که در رزومه خود غلط املایی و اشتباه تایپی داشته باشید. همین طور دقت کنید که در نگارش رزومه خطای دستور زبانی نداشته باشید. اگر چه این اشتباهات بالا، برای رزومه کارگردان فاجعه محسوب می شوند، اما خطاهای رزومه نویسی محدود به این موارد نمی شود! اینکه در رزومه لحن مناسبی نداشته باشید، از جملات خیلی عامیانه و غیر رسمی استفاده کنید، از یک عکس بی کیفیت در رزومه استفاده یا در رزومه بیش از حد اغراق کنید، می تواند باعث ضربه زدن به رزومه تان شود.

ساخت رزومه کاری کارگردان

در ادامه می خواهیم به طور جزئی و کاربردی نکات مربوط به هر بخش از رزومه یک کارگردان را توضیح داده و نحوه نگارش هر یک را به شما آموزش دهیم. قبل از اینکه وارد فرم رزومه ساز شوید، باید این نکته را یادآوری کنیم که اگر رزومه تان بخش هایی دارد که در فرم رزومه ساز ما وجود ندارد، می توانید پس از تکمیل فرم رزومه ساز، فایل ورد رزومه تان را دریافت نمایید و آن قسمت های سفارشی را به فایل ورد رزومه خود اضافه نمایید.

اطلاعات پایه

در بخش اطلاعات پایه 4 زیر مجموعه با نام های اطلاعات فردی، اطلاعات تماس، توصیف خلاصه و شبکه های اجتماعی وجود دارد.

  • اطلاعات فردی: در بخش اطلاعات فردی اولین نکته ای که باید رعایت شود، استفاده کردن از عکس است. اگر تصمیم دارید که رزومه عکس دار بسازید، حتماً از یک تصویر با کیفیت استفاده کنید. اولین چیزی که به چشم خواننده رزومه تان خواهد آمد، عکس رزومه است، اگر عکس رزومه بی کیفیت باشد، می تواند برای رزومه تان اثر ضد تبلیغ داشته باشد! نکته بعدی عنوان رزومه است! عنوان رزومه همان هدف رزومه است. پس وقتی رزومه کارگردان می سازید، باید در عنوان رزومه از کلماتی مانند کارگردان، کارگردان هنری، کارگردان تلویزیونی، کارگردان سینما، کارگردان تئاتر استفاده کنید. نوشتن کلماتی مانند رزومه، روزمه کاری، نمونه رزومه، رزومه استخدام، رزومه جهت معرفی، رزومه خلاصه و کلماتی از این قبیل ممنوع است.
  • اطلاعات تماس: در بخش اطلاعات تماس نوشتن یک شماره همراه و یک ایمیل حرفه ای کفایت می کند. حتماً از یک آدرس ایمیل حرفه ای در رزومه خود استفاده کنید. ایمیلی حرفه ای است که تعلق آن به شما کاملاً مشخص باشد. یعنی ایمیل حرفه ای باید شامل نام کامل شما یا مخفف آن باشد. شما در بخش زیر می توانید لیستی از ایمیل های حرفه ای و غیر حرفه ای را مشاهده کنید.
  • ✘ آدرس ایمیل غیر حرفه ای
  1. Boss-man@gmail.com
  2. Director-021@gmail.com
  3. wolf-of-Cinema@gmail.com
  4. king-man@gmail.com
  • ✔ آدرس ایمیل حرفه ای
  1. S.Sakhaee.Nejad@gmail.com
  2. shahrokh.S.1976@gmail.com
  3. S.S.N@gmail.com
  4. Shahrokh.Sakhaee.Nejad@gmail.com
  • توصیف خلاصه : خلاصه رزومه، درباره من ، پروفایل رزومه نام های دیگر این بخش هستند. این قسمت یکی از مهم ترین بخش های رزومه شما است. چرا که در بخش های بالایی رزومه قرار دارد و خلاصه ای از مهم ترین اطلاعات رزومه را در دو سه خط به کارفرما ارایه می دهد. از آنجایی که این اولین بخش اصلی رزومه تان است، اگر خوب نوشته شود، می تواند یک شخصیت حرفه ای از شما در ذهن تهیه کننده یا مدیر شرکت فیلم سازی ایجاد نماید. در واقع خلاصه رزومه حکم سکوی پرتاب شما را دارد. اگر این قسمت خوب نوشته شود، خواننده بیشتر رغبت پیدا می کند که ادامه رزومه تان را نیز با دقت کامل بخواند. در بخش زیر می توانید یک نمونه توصیف خلاصه حرفه ای برای رزومه کارگردانی را مشاهده کنید. نویسنده و کارگردان سینما و تئاتر با بیش از 20 سال سابقه فعالیت تخصصی در بخش های مختلف پروژه های سینمایی، تلویزیونی و تئاتر و مدرس دانشگاه در رشته تئاتر.
  • شبکه های اجتماعی: همانطور که در بخش اصول کلی رزومه نویسی گفتیم رزومه فضای محدودی دارد و باید خیلی خلاصه نوشته شود. در ضم فرض کنیم شم بخواهید پوستر کارهای خود یا تیزری از فیلم های خود و همین طور کارهای تئاتری خود را به تهیه کننده جدید یا سرمایه گذاری که می خواهد روی کار شما سرمایه گذاری کند نشان دهید؛ اما یک رزومه استاندارد و معمول اجازه چنین کاری را به شما نمی دهد. شما یا باید یک وبسایت برای این منظور بسازید، یا یک رزومه هنری و خلاقانه درست کنید، یا اینکه از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و لینکدین کمک بگیرید. در واقع شبکه اجتماعی رزومه دوم شما است. شما می توانید در این شبکه های اجتماعی تمامی کارهای خودتان را قرار دهید و حتی تیزر یا پوستر کارهای خودتان را نیز به عنوان پورتفولیو در ان ها قرار دهید. قطعاً تهیه کننده و مدیر شرکت سینمایی که رزومه شما را بپسندد، حتماً به سراغ شبکه های اجتماعی شما خواهد رفت.

سوابق تحصیلی

در بخش سوابق تحصیلی حتماً ترتیب نزولی را رعایت کنید. یعنی اگر مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی دارید، حتماً آن را در ابتدا نوشته و پس از آن مدرک کارشناسی کارگردانی خودتان را در فرم رزومه ثبت نمایید. اگر سوابق تحصیلی تان مزیتی برای شما ندارد و بخش های دیگر رزومه تان قوی تر است می توانید اولویت بندی اطلاعات را تغییر دهید و سوابق تحصیلی به انتهای رزومه انتقال دهید.

سوابق شغلی

این بخش معمولاً برای افرادی که کارگردانی می کنند، غیر ضروری است. اگر در شرکت سینمایی یا مجموعه هنری یا حتی سازمان صدا و سیما و سایر بخش های مرتبط با کارگردانی استخدام بوده اید می توانید بخش سوابق شغلی را در رزومه تان قرار دهید، در غیر اینصورت این بخش را خالی بگذارید.

تذکر: کارهایی که کارگردانی کرده اید، پروژه های کاری شما به حساب می آیند و بنابر این باید در بخش پروژه ها نوشته شوند نه بخش سوابق شغلی!

نکته: با توجه به اهمیت بخش پروژه ها، پس از تکمیل رزومه، حتماً آن را بالاتر بیاورید و قبل از سایر بخش ها و در زیر بخش توصیف خلاصه قرار دهید.

مهارت ها

بخش مهارت ها شامل 4 بخش مهارت زبان، مهارت تجربی، دوره ها و گواهینامه و افتخارات می شود.

  • مهارت زبان: در این بخش می توانید هر زبانی غیر از فارسی را وارد نمایید. البته دقت داشته باشید، اگر رزومه ای به زبان دیگر می سازید، حتماً تسلط به زبان فارسی را هم در بخش مهارت های زبان رزومه خود وارد نمایید.
  • مهارت تجربی: مهارت ها به دو دسته مهارت نرم و مهارت سخت تقسیم می شوند. مهارت سخت در واقع مهارت های فنی و تخصصی یک کارگردان است. مهارت های نرم نیز ویژگی های شخصیتی و اخلاقی او به حساب می آیند. شما به عنوان کارگردانی که مسئولیت هدایت یک تیم هنری و مدیریت آن ها را برعهده دارید، باید حتماً مهارت نرم داشته باشید و حتماً باید آن ها را در رزومه کاری خود بنویسید.

در بخش زیر می توانید لیستی از مهارت های نرم و سخت یک کارگردان را به تفکیک مشاهده کنید.

  • مهارت های سخت
  1. کارگردانی فیلم
  2. کارگردانی تئاتر
  3. فیلمنامه نویسی
  4. ساخت تیزر و جلوه های ویژه
  5. کارگردانی مستند
  • مهارت های نرم
  1. رهبری گروه
  2. هوش هیجانی بالا
  3. ارتباط و تعامل
  4. مذاکره و متقاعدسازی
  5. سخنوری و فن بیان
  • دوره ها و گواهینامه ها: در این قسمت می توانید دوره های تخصصی که گذرانده اید را بنویسید. اما این بخش بیشتر برای افراد تازه کاری که سابقه کاری مشخصی ندارند، کاربرد دارد. کارگردانی که پروژه های متعددی انجام داده است، همان پروژه ها بیانگر توانایی و تخصص او در این حوزه هنری هستند؛ اما آن کارگردان تازه کاری که تازه می خواهد کار خود را شروع کند برای نشان دادن تخصص خود باید از گواهینامه های تخصصی که در حوزه کارگردانی دریافت کرده است، استفاده نماید.
  • افتخارات: دقت داشته باشید که همکاری با افراد مشهور، حضور در دوره کارگردانی فلان کارگردان نام آشنا جزو افتخارات رزومه به حساب نمی آیند. تنها در مواردی که فیلم شما کاندید دریافت جایزه شده یا یک مرحله بالاتر برنده جایزه ای شده باشد، می توانید آن سوابق را در بخش افتخارات رزومه خود بنویسید.

پروژه ها

این بخش از رزومه در واقع مهم ترین قسمت رزومه یک کارگردان است. با توجه به این که بخش سوابق شغلی از رزومه شما حذف می شود، شما می توانید فضای بیشتری از رزومه را به پروژه های سینمایی، تئاتری و تلویزیونی خود اختصاص دهید. اما همواره دقت کنید که این رزومه شما به دست چه کسی می رسد. یعنی با توجه به حوزه ای که قرار است کار جدیدی در آن انجام دهید، پروژه های رزومه خود را انتخاب نمایید. مثلاً اگر می خواهید یک فیلم سینمایی جدید بسازید و قبلاً پروژه سینمایی داشته اید حتماً اولویت خود را بر روی نوشتن آن دسته از پروژه ها قرار دهید. در ضمن برای هر پروژه نیز در دو سه خط توضیحاتی را بنویسید. در این قسمت مشخصات پروژه هنری و دستاوردهای آن را بنویسید. دستاوردها میتواند میزان فروش گیشه یا جوایزی که برای این فیلم دریافت کرده اید، باشد.

برگرفته از: ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

.نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amosنرم افزار کیفی: Maxqudaتعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

کانال تلگرام سایت: برای عضویت در کانال تلگرام سایت اینجا کلیک کنید(البته قبلش فیلتر شکن روشن شود!!) مطالب جالب علمی و آموزشی در این کانال درج می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *