توزیع فـراوانی ­ها در SPSS (    فراوانی و درصد فراوانی و درصد فراوانی معتبر و درصد تجمعی)

توزیع فـراوانی ­ها در SPSS (    فراوانی و درصد فراوانی و درصد فراوانی معتبر و درصد تجمعی)

اولین­ کاری که بعد از گردآوری و وارد کردن داده­ ها انجام شود  شمارش تعداد افرادی است که پاسخ ­های معیّنی به هر پرسش داده­ اند. با این کار نحوه ­پراکندگی یا توزیع­ نمونه را در طبقات ­­مختلف هر­متغیر بررسی می­ کنیم. نتیجه این شمارش توزیع فراوانی است. توزیع فراوانی به طور متداول شامل فراوانی و درصد فراوانی است که عموما برای متغیرهای اسمی یا ترتیبی به­ کار می رود. کاربرد آن برای متغیرهای فاصله ­ای/­نسبی فقط زمانی که تعداد طبقات متغیر کم باشد و یا متغیر کمّی را به متغیری ترتیبی تبدیل کنیم، مناسب است. مثلا در مورد تعداد اعضاء خانواده (بعد خانوار)، استفاده از آماره فراوانی فقط زمانی مناسب که است تعداد اعضا شامل حدود 6 طبقه باشد. همچنین زمانی که درآمد افراد را به صورت عددی می­ سنجیم ولی درآمد افراد را کدگذاری مجدد کرده و در پنج طبقه قرار بدهیم می­ توانیم از توزیع فراوانی برای متغیر درآمد بهره بگیریم. در مجموع می­ توان گفت که در وضعیتی که طبقات تشکیل ­دهنده یک متغیر فاصله ­ای/نسبی محدود باشد (کمتر از 10 طبقه باشد)، استفاده از آماره فراوانی مناسب است.

 تفاوت ( Percent   = درصد فراوانی ) و ( Valid Percent = درصد فراوانی معتبر )

درصد یعنی درصد افرادی که در نمونه آورده شده است و شامل از دست رفته ها (Missing) هم می شود. ولی درصد معتبر دصد افرادی است که به سوال ما پاسخ داده اند و شامل از دست رفته ها (Missing) نمی شود. پس درصد بر اساس کل نمونه مورد مطالعه حساب می شود ولی درصد معتبر بر اساس تعداد کل افرادی که به سوال ما جواب داده اند . پس درصد معتبر یا برابر با درصد یا بزرگتر از آن خواهد بود. اگر بدون پاسخ نداشته باشیم درصد معتبر برابر درصد است و اگر بدون پاسخ داشته باشیم درصد معتبر همواره بزرگتر از درصد خواهد بود.

Cumulative Percent  درصد فراوانی تجمّعی:

یکی از مواردی که در جدول توزیع فراوانی وجود دارد درصد تجمعی (cumulative percentage) است.
در هر ردیف جدول فراوانی درصد تجمعی، مجموع درصد آن ردیف و تمامی ردیف های قبل از آن را شامل می شود.
نکته ای که در مورد فراوانی تجمعی یا درصد فراوانی تجمعی باید در نظر گرفت این است که این درصد بعضی از مواقع بی معنی و بدون تفسیر است و در بعضی از موارد بسیار پرکاربرد بنابراین در هر تحقیقی نباید درصد تجمعی گزارش شود و فقط در مواردی که درصد های آن قابل تفسیر و با معنی است به ارائه آن می پردازیم.

درصد تجمعی بیشتر برای متغیر های رتبه ای بکار گرفته می شود.

استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.

منبع:  WWW.rava20.ir

 

انجام تحلیل آماری با نرم افزارهای  SPSS  – AMOS – PLS – و نرم افزار کیفی Maxquda 

 

 

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

برای دسترسی به مطالب جالب در مورد موفقیت در زندگی و کسب و کار روش تحقیق، SPSS، انواع پرسشنامه و همچنین آگاهی از به روز شدن سایت در کانال تلگرامی ما عضو شوید.

کانال تلگرام

 

 

 

سفارش تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله و ...

ما قصد داریم تحلیل داده های شما را با کم ترین هزینه و بالاترین کیفیت انجام بدهیم. قیمت تحلیل ها بسیار پایین می باشد و پایین تر از هر جای دیگر است و بسته به نوع و میزان کار بین 500 تا 600 هزار تومان خواهد بود. فعلاً تحلیل داده های آماری با نرم افزارهای SPSS- PLS - Amos و نرم افزارهای کیفی Maxquda و انویو Nvivoانجام می گیرد. جهت سفارش تحلیل فرم زیر را تکمیل نمایید.
  • لطفا ایمیل خود را دقیق بنویسید
  • شماره همراه خود را دقیق بنویسید.
  • لطفاً فرضیه هایا سوال های پژوهشی خود را در قالب ورد یا pdf در اینجا آپلود نمایید.
    انواع فایل های مجاز : doc, docx, pdf.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *