پایان نامه نویسی مقاله نویسی

بهترین سبک های رفرنس نویسی مقاله و پایان نامه

بهترین سبک های رفرنس نویسی مقاله و پایان نامه

بهترین سبک های رفرنس نویسی مقاله و پایان نامه

مهم ترین بخش در مقالات و پایان نامه ها رفرنس میباشد که بخش نهایی است و در پذیرش مقاله تاثیر به سزایی دارد. نویسنده باید قبل از سابمیت مقاله حتما بخش رفرنس را تکمیل نماید.

رفرنس نویسی

یقینا نویسندگان برای تکمیل مقاله و پایاننامه خود احتیاج به مراجعه به منابع علمی معتبر دارند که بتوانند به آنها مراجعه کنند و از منابع علمی موجود برای تکمیل مقاله و پایاننامه خود استفاده کنند. مراجعه به منابع موجود برخلاف قواعد و اخلاق پژوهشی نیست و همه نویسندگان میتوانند به مقدار لازم به اسناد و منابع موجود مراجعه نمایند به شرطی که به نام اثر و یا نام نویسنده به صورت صریح اشاره کند. دقیقا مشخص شود که این بخش به استناد از منبع دیگری نوشته شده است. با توجه به اینکه ریجکت مقالات با سرقت علمی یکی از اتفاقات بسیار شایع شده است از این رو بهتر است حتما سعی کنید بخش رفرنس نویسی مقالات را با شیوه های صحیح و به صورت دقیق تکمیل نمایید. درگذشته هر موضوع و تخصصی قانون ارجاع مخصوص به خودش را داشت، اما امروزه در بین دانشگاه­ ها و کالج­ ها گرایش بیشتری برای انتخاب یک متد و روش برای این کار وجود دارد. شیوه های متعددی برای رفرنس نویسی وجود دارد اما بهتر است مطابق با حوزه موضوعی مقاله خود مناسبترین شیوه رفرنس نویسی را انتخاب کنید. محبوب ترین انواع ارجاع دهی و رفرنس نویسی در انگلیسی شامل APA، Chicago، Harvard و MLA می ­شود. این روش ­ها به طور گسترده در بسیاری از تخصص ­های علمی مورد استفاده قرار می­ گیرند.

ما در این مطلب شیوه رفرنس نویسی را به تفکیک رشته گردآوری کرده ایم و نحوه نوشتن هر یک از انواع روش ها را نیز به صورت جز به جز آموزش خواهیم داد که میتوانید با مطالعه این مطلب صحیح ترین شیوه رفرنس نویسی را برای مقاله و پایان نامه خود انتخاب کنید.

مطال

اگر میخواهید مناسبترین سبک رفرنس نویسی برای پایان نامه خود را برطبق حوزه موضوعی به دست آورید به جدول زیر توجه فرمایید

نوع ارجاع دهیتخصص و موضوعروش ارجاع دهی
APAعلوم اجتماعینویسنده-تاریخ
هاروارداقتصادنویسنده-تاریخ
ونکوورعلوم پزشکیعددی
شیکاگو Aعلوم انسانینشانه­ گذاری
شیکاگو Bعلوم انسانینویسنده-تاریخ
OSCOLAحقوقنشانه ­گذاری
MLAعلوم انسانی(تخصص زبان شناسی)نویسنده-عدد صفحه
IEEEعلوم سخت( همانند IT)عددی
Turabianعلوم انسانی (تخصص زبان شناسی)نشانه ­گذاری
Turabianعلم اجتماعینویسنده-تاریخ
AMAعلوم پزشکیعددی
ACSشیمیعددی، نویسنده-عدد صفحه و نشانه­ گذاری
NLMعلوم پزشکیعددی
AAAمطالعات اجتماعیعددی
APSAعلوم سیاسینویسنده-تاریخ
ABNTعلوم فنیعددی، نویسنده-تاریخ

سبک رفرنس نویسی اول  روش APA (اِی پی اِی)

روش رفرنس نویسی APA (American psychological association) برای موسسه های دانشگاهی توسط انجمن روانشناسی آمریکا، خلق شد. این روش ارجاع دهی بیشتر برای کارهای پژوهشی و تحقیقات اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد. در سبک رفرنس نگاری APAاز هر چهار طرف کاغذ یک اینچ (معادل ۲. ۵۴ سانتی متر) فاصله اعمال می شود. فونت مورد استفاده در این سبک عموما Times New Roman می باشد.

در این روش ارجاع دهی قسمتی از اطلاعات منبع در متن نوشته می آید و شکل کامل تری از مشخصات منبع در انتهای فایل متنی یا همان قسمت منابع یا مآخذ، قید می شود. برای مثال اگر قسمتی از نوشته ی یک کتاب را مورد استفاده قرار می دهیم، بعد از اتمام جمله درداخل پرانتز، نام کتاب- نام نویسنده و سال انتشار را به عنوان رفرنس آن نوشته می آوریم. اگر متن استفاده شده ۲ نویسنده داشت نام هر دو را در پرانتز قید می کنیم و اگر بیش از ۲ نویسنده داشت، به نوشتن نام اولین نویسنده «و همکاران»، در داخل متن اکتفا می کنیم.

تصویر

روش رفرنس نویسی دوم – MLA

سبک MLA عموماً برای نوشته های مربوط به شاخه ی ادبیات و علوم انسانی، مورد استفاده قرار می گیرد. یعنی بیشتر زمان هایی که منبع ما از نوع کتاب است، از این روش استفاده می کنیم. این روش از استناد، برای هر منبع، نیاز به دو قسمت دارد. یک قسمت در متن اصلی و یک قسمت به انتهای نوشته یعنی بخش منابع یا ارجاعات. در متن اصلی دقیقاً بعد از تمام شدن متن استناد شده از کتاب، در داخل پرانتز، نام خانوادگی نویسنده با یک فاصله و شماره ی صفحه قید می شود؛ مثل ( کاظمی ۲۵ )، و مابقی اطلاعات مربوط به کتاب در قسمت انتهایی یا همان منابع، آورده می شود.

روش رفرنس نویسی سوم – AMA

این سبک از استناد برای مقالات و تحقیقات پزشکی استفاده می شود. در این روش رفرنس نویسی به هر منبع یک شماره نسبت داده می شود و با آوردن این شماره ها در متن نوشته، به منبع مورد نظر اشاره می کنیم. در بخش منابع یا ارجاعات هم یک لیست شماره گذاری شده از رفرنس ها به همراه کلیه ی اطلاعات، در اختیار خواننده قرار می دهیم.

چهارمین سبک رفرنس نویسی – Chicago

روش ارجاع دهی شیکاگو بیشتر برای مطالب تاریخی کاربرد دارد. زمانی که شما قصد انتشار یک متن را دارید، این روش استاندارد محسوب می شود. در انتهای هر نقل قول، متن یا نوشته ی اقتباس شده از دیگر نویسندگان، از یک شماره استفاده می کنیم. توضیحات را می توانیم در پی نوشت لحاظ کنیم و در این صورت نیازی به توضیح در فهرست منابع انتهای اثر نیست. فهرست منابع و پی نوشت تنها در فرمت نوشتاری تفاوت دارند.

پنجمین روش ارجاع دهی – The Turabian Style یا سبک مکینتاش

این روش ارجاع دهی با روش CMS از نظر موارد استفاده مشابه است؛ با این تفاوت که سبک رفرنس نویسی CMS برای نوشته هایی که قرار به انتشار آنها است، سازماندهی شده است ولی مکینتاش استاندارد انتشار نیست.

سبک رفرنس نویسی ششم – IEEE Documentation Style

سبک IEEE، استانداردی برای تمامی ژورنال ها و مجلات انجمن IEEEمی باشد. این سبک رفرنس نویسی اکثر مواقع برای مقالات در زمینه ی مهندسی و علوم کامپیوتر، استفاده می شود. در این روش نیز، مانند سبک ارجاع دهی شیکاگو در متن از اعداد استفاده می کنیم و در انتها از فهرست منابع را، لحاظ مینماییم.

هفتمین روش ارجاع دهی – سبکIso 690

این روش رفرنس نویسی یک استاندارد ایزو است که برای ارجاع دهی متون، با هر موضوعی مورد استفاده قرار می گیرد. این شیوه ارجاع دهی برای فایل های متنی الکترونیکی بیشتر کاربرد دارد (XML-XSL) که از المان هایی خاص برای ارجاع، بهره می برد. نقطه گذاری ها و سبک خاص در نوشتن، جزو قواعد این روش نمی باشد، بلکه تنها وسیله ای برای بهتر ارائه دادن مطلب است. آخرین ورژن ارائه شده در سال ۲۰۱۰ می باشد که قابلیت ارجاع به کلیه منابع اطلاعاتی را دارد؛ از جمله کتاب، مقاله، منابع الکترونیکی (نرم افزارها و پایگاه های داده)، موسیقی، صدای ضبط شده، تصاویر متحرک و . . . .

آخرین شیوه ی رایج رفرنس نویسی – سبک ارجاع دهی Harvard Referencing

روش رفرنس نگاری Harvard سبکی است که در درجه ی اول توسط دانشجویان استفاده می گیرد. روش ارجاع دهی هاروارد دو نوع استناد را شامل می شود:

  • استناد در متن: زمانی که از یک نقل قول استفاده می کنیم، بلافاصله بعد اتمام جمله داخل پرانتز نام نویسنده و سال را قید می کنیم.
  • در دیگر موارد از فهرست منابع استفاده می کنیم که در این حالت اطلاعات کامل را در فهرست منابع قید می کنیم.

با مطالعه این موارد نویسنده میتواند سبک و شیوه رفرنس نویسی مناسب برای مقاله و پایاننامه خود را انتخاب کند و نحوه نگارش هر یک از سبک های رفرنس نویسی را نیز مطالعه فرمودید اکنون می توانید به با در نظر گرفتن حوزه موضوعی مقاله و سطح علمی آن شروع به تکمیل بخش رفرنس کنید.

تصویر

نمونه ای از شیوه های رفرنس نویسی

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک APA

ارجاع دهی درون متنی به روش APA

این کتاب از داستان­ های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده ­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­ کند (استوارت و سیمونس، ۲۰۱۰، صفحه۲۲).

ارجاع در فهرست منابع به روش APA

Stewart,D. & Simmons,M. (2010). زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت با هم برخورد می­ کنند. Berkeley، USA: مجله خبری نیو رایدرز (New Riders Press).

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به روش هاروارد (Harvard)

ارجاع درون متنی به روش هاروارد

این کتاب از داستان­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده­ ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند( استوارت و سیمونس،۲۰۱۰، صفحه۲۲).

ارجاع در فهرست منابع به روش هاروارد

Stewart,D. & Simmons,M. (2010). زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت با هم برخورد می ­کنند، مجله خبری نیو رایدرز (New Riders Press)، Berkeley.

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک ونکوور

نحوه ارجاع دهی درون متنی در روش ونکور

این کتاب از داستان ­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده­ ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند.(۱)

نحوه ارجاع دهی در فهرست منابع به روش ونکور

۱٫Stewart D,Simmons M. زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت با هم برخورد می­ کنند. برکلی: نیو رایدرز پرس(New Riders Press) :2010.

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک شیکاگوA

نحوه ارجاع دهی درون متنی به روش شیکاگو A

این کتاب از داستان­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده­ ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­ کند.۱

نحوه ارجاع دهی در پاورقی یا ته­ نویس به روش شیکاگو A

۱ دیو استوارت و مارک سیمونس (Dave Stewart and Mark Simmons)، زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت برخورد می کنند. ­ ( برکلی: نیو رایدرز پرس، ۲۰۱۰).

نحوه ارجاع دهی در فهرست منابع به روش شیکاگو A

استوارت، دیو و مارک سیمونس. زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت با هم برخورد می­ کنند. برکلی: نیورایدرز پرس،۲۰۱۰٫

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک شیکاگو B

نحوه ارجاع دهی درون متنی به روش شیکاگو B

این کتاب از داستان ­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده ­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند( استوارت و سیمونس ۲۰۱۰، ۲۲).

نحوه ارجاع در فهرست منابع به روش شیکاگو B

استوارت، دیو اند مارک سیمونس.۲۰۱۰٫ زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت با هم برخورد می ­کنند. برکلی: نیو رایدرز پرس.

نحوه ارجاع دهی درون متنی به روش OSCOLA

این کتاب از داستان­ های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده­ ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­ کند.۱

نحوه ارجاع دهی در پاورقی به روش OSCOLA

۱ دیو استوارت و مارک سیمونس، زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت به هم می رسند( نیو رایدرز پرس، ۲۰۱۰)

نحوه ارجاع دهی فهرست منابع به روش OSCOLA

استوارت D و سیمونس M، زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت به هم می رسند( نیورایدرز پرس، ۲۰۱۰)

نحوه ارجاع دهی درون متنی به روش MLA

این کتاب از داستان­ های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده ­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند (استوارت و سیمونس ۲۲).

نحوه ارجاع دهی در فهرست منابع

استوارت، دیو و مارک سیمونس. زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت با هم برخورد می­ کنند. برکلی: نیورایدر پرس چاپ ۲۰۱۰٫

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک IEEE

نحوه ارجاع دهی درون متنی به روش IEEE

این کتاب از داستان­ های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده ­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند (۱).

نحوه ارجاع دهی در فهرست منابع به روش IEEE

د.استوارت و م.سیمونس، زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت با هم برخورد می­ کنند. برکلی، USA : نیورایدرز پرس، ۲۰۱۰٫

ارجاع دهی به سبک Turabian

نحوه ارجاع دهی درون متنی

این کتاب از داستان­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده­ ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند.۱

نحوه اشاره به منبع اصلی در پاورقی/ته ­نویس

۱ دیو استوارت و مارک سیمونس، زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت به هم می رسند( برکلی: نیورایدرز پرس،۲۰۱۰)، P.22.

اشاره به منابع زیرمجموعه منبع اصلی با استفاده از پاورقی/ته­ نویس

۱ استوارک و سیمونس، زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت به هم می­ رسند. P.22.

نحوه ارجاع دهی در لیست منابع

استوارت، دیو و مارک سیمونس. زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت به هم می­ رسند. برکلی: نیورایدرز پرس ، ۲۰۱۰٫

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک Turabian با استفاده از سیستم نویسنده-تاریخ

نحوه ارجاع دهی درون متنی

این کتاب از داستان­ های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده ­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند(استوارت و سیمونس ۲۰۱۰، ۲۲ ).

نحوه ارجاع دهی در فهرست منابع

استوارت، دیو و مارک سیمونس.۲۰۱۰٫ زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت به هم می­ رسند. برکلی: نیورایدرز پرس.

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک AMA

نحوه ارجاع دهی درون متنی به روش AMA

این کتاب از داستان­ های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده­ ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­ کند.۱(صفحه۳)

نحوه ارجاع دهی در فهرست منابع به روش AMA

استوارت د، سیمونس م. زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت به هم می رسند. برکلی،USA : نیو رایدرز پرس؛ ۲۰۱۰٫

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک ACS

نحوه ارجاع دهی درون متنی با استفاده از پاورقی

این کتاب از داستان ­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند.۱

نحوه ارجاع دهی درون متنی با استفاده از سیستم عددی

این کتاب از داستان­ های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده ­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند. (۱)

نحوه ارجاع دهی درون متنی با استفاده از سیستم نویسنده-تاریخ

این کتاب از داستان­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده ­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند. (استوارت و سیمونس،۲۰۱۰)

در فهرست منابع، زمانی که از سیستم نویسنده-تاریخ استفاده می­ شود، منابع به ترتیب حروف الفبا لیست می­ شوند و زمانیکه از سیستم عددی پیروی می­ کنید به ترتیب اعداد ذکر می ­گردد.

نحوه ارجاع دهی در فهرست منابع

استوارت،د.؛سیمونس،م. زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت به هم می رسند؛ نیورایدرز پرس: برکلی،۲۰۱۰٫

برگرفته از: ساعد نیوز
برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.
تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.
نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos
نرم افزار کیفی: Maxquda
تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower
روش های تماس:
Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام
Telegram: @abazizi4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *