رزومه نویسی

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای مدیر بازرگانی و فروش

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای مدیر بازرگانی و فروش

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای مدیر بازرگانی و فروش

هر قدر هم که انسان حرفه ای و خبره ای باشید اگر نتوانید یک رزومه حرفه ای بسازید و مهارت ها و توانایی های خود را به خوبی در آن به نمایش بگذارید، مهارت های شما هیچ کمکی به استخدام شما نخواهد کرد. با آموزش نوشتن رزومه برای مدیر بازرگانی و فروش همراه ما باشید.

مدیر بازرگانی چه وظایف و مسئولیت هایی به عهده دارد؟

یک مدیر بازرگانی وظیفه دارد تا از عملکرد یک سازمان در قسمت فروش گزارش های دوره ای تهیه کند. در این موقعیت شغلی فرد باید سیاست های کلی سازمان ، اهداف کسب و کار سازمان و برنامه های استراتژیک در بخش فروش را بداند و آنها را به پروژه های اجرايی و برنامه های عملیات تبدیل کند. مدیر بازرگانی مسئول برآورده کردن خواسته ها و تقاضای مشتریان است. به طور کلی وظایف یک مدیر بازرگانی را می توان به صورت زیر فهرست کرد:

  • کنترل و نظارت بر نحوه انجام خرید ها در چارچوب مقررات
  • دریافت و بررسی آمار و اطلاعات از میزان فروش
  • هماهنگی با واحد برنامه ریزی برای اطلاع از توان موجود
  • مذاکره با مشتریان و تأمین کنند گان
  • تهیه گزارش از فعالیت های انجام شده
  • دریافت برنامه و دستور کار از مافوق و اجرای آنها
کار کردن در میز کار

با مدرک مدیریت بازرگانی در چه شغل هایی می شود فعالیت کرد؟

با کسب مدرک مدیریت بازرگانی می توانید پتانسیل تاثیر مثبت در چشم انداز شغلی و بدست آوردن موقعیت های بهتر را افزایش دهید. با داشتن این مدرک می توانید موقعیت های شغلی مختلف مشغول به فعالیت شوید که برخی از آنها عبارتند از:

  • مدیر بازاریابی: مدیران بازاریابی تقاضا برای محصولات و خدماتی را که یک سازمان و رقبای آن ارائه می دهند تخمین می زنند. آنها بازارهای بالقوه محصولات سازمان را شناسایی کرده و بر تیم بازاریابی نظارت می کنند تا استراتژی هایی را که برای حداکثر سود کسب مد نظر سازمان است به خوبی اجرا شوند.
  • مدیر فروش: مدیران فروش افرادی هستند که وظیفه تعیین استراتژی در پیشبرد فروش را به عهده دارند. آنها شکایات مشتری را بررسی کرده ، بودجه را مشخص می کنند ، نیازها و خواسته های مشتری را مشخص می کنند و تمام تلاش خود را می کنند تا تمرکز تلاش هایی که در بخش فروش انجام می شود میزان فروش محصول یا خدمات سازمان را افزایش دهد و در کنار آن آمار فروش را نیز تجزیه و تحلیل می کنند. بیشتر مدیران فروش توزیع کالا و خدمات را با اختصاص دادن و مشخص کردن هر یک از حوزه های فروش ، اهداف فروش و تعیین برنامه های آموزشی برای نمایندگان فروش در یک سازمان هدایت می کنند. یکی از مسئولیت های این شغل ممکن است شامل جذب و استخدام کارمندان فروش جدید و ارزیابی عملکرد آنها نیز باشد.
  • تحلیل گر مشاغل: وظیفه تحلیل گران مشاغل جمع آوری داده های مربوط به مشکلات یا رویه ها در یک شرکت یا سازمان است تا با کمک اطلاعات جمع آوری شده و نتیجه گیری هایی که از آنها می شود بتوان راه حل ها یا تغییرات احتمالی را مشخص کرد. رویه های جدید بر اساس مصاحبه های انجام شده با کارمندان ، مشاهداتی که در محل کار صورت می گیرد و مطالعه دقیق اسناد شرکت تهیه و طراحی می شود.
میز کار و کارمندان

بخش اطلاعات پایه رزومه مدیر فروش

در بخش اطلاعات پایه رزومه کاری باید، اطلاعات شخصی اعم از نام، عنوان شغلی، تاریخ تولد، وضعیت خدمت (برای آقایان)، وضعیت تاهل و همین طور محل سکونت نوشته شود. در ضمن برای کارهایی مثل فروش و بازاریابی که ظاهر افراد در استخدام آن ها تاثیرگذار است، بهتر از رزومه عکس دار استفاده کنید و یک عکس شیک و رسمی در رزومه کاری خود قرار دهید. در قدم بعدی باید اطلاعات تماس خود را در فرم رزومه وارد کنید تا مدیری که رزومه کاری شما را می خواند و آن را می پسندد، بتواند به راحتی شما را پیدا کرده و از شما برای حضور در جلسه ی مصاحبه کاری به شرکتش دعوت کند. دقت داشته باشید که تمامی اجزا رزومه باید نشان دهنده ی حرفه ای بودن شما باشند.
به عنوان مثال گفتیم که از یک عکس باکیفیت و حرفه ای مانند عکسی که در نمونه رزومه بالا مشاهده می کنید، استفاده نمایید. در بخش اطلاعات تماس نیز باید این قانون را رعایت کنید و از نوشتن آدرس ایمیل غیر حرفه ای به شدت پرهیز کنید. در لیست زیر می توانید نمونه ایمیل های حرفه ای و غیر حرفه ای برای رزومه نویسی را مشاهده نمایید.

آدرس ایمیل غیر حرفه ای

  1. marjeting7222@gmail.com
  2. trader20@gmail.com
  3. saleking@gmail.com
  4. manager.007@gmail.com

آدرس ایمیل حرفه ای

  1. a.beyranvand@gmail.com
  2. Ali.B.1983@gmail.com
  3. A.B@gmail.com
  4. ali.beyranvand@gmail.com

در قدم آخر نوشتن اطلاعات پایه بهتر است آدرس شبکه های اجتماعی حرفه ای خود را در اختیار کارفرما قرار دهید تا بتواند اطلاعات بیشتری از شما به دست آورده و شما را بهتر بشناسد. چرا که رزومه یک صفحه ای یا دو صفحه ای فضایی برای نوشتن اطلاعات جزیی ندارد و این که کارفرما کم تر از 10 ثانیه برای رزومه شما وقت می گذارد و شما فرصت زیادی برای ارائه توانایی های خود ندارید. اما می توانید با قرار دادن لینک شبکه های اجتماعی خود به او این امکان را بدهید تا اگر رزومه شما را پسندید، بتواند درباره شما اطلاعات بیشتری را به دست آورد.

سوابق تحصیلی رزومه بازرگانی و فروش

سوابق تحصیلی رزومه نیز باید مثل سایر بخش های رزومه کاری مختصر و مفید نوشته شود. به عنوان مثال اگر مدرک دکتری دارید نوشتن مدرک دکتری و کارشناسی ارشد کفایت می کند و نیازی نیست سابقه تحصیلی دوره کارشناسی خود را در رزومه بنویسید. یا این اگر مدرک دانشگاهی دارید یا دانشجو هستید، مدرک دیپلم خود را در رزومه نیاورید. نکته ی آخر این که ترتیب را در نوشتن سوابق تحصیلی رعایت کنید و همیشه از بالاترین مدرک خود شروع به نوشتن کنید.

سوابق شغلی رزومه مدیر بازرگانی و فروش

در بخش سوابق شغلی نیز باید قانون اختصار رزومه کاری رعایت شود. یعنی تنها 3 مورد از مهم ترین سوابق شغلی خود را در رزومه بنویسید. قرار نیست ما در رزومه خود، تاریخچه ی زندگی مان را بنویسیم و هر آن چه بر در سال های گذشته کاری گذشته است را در رزومه مان بنویسیم. ما باید مرتبط ترین و مهم ترین اطلاعات خود را در رزومه بنویسیم تا کارفرما و مدیری که می خواهد رزومه را بخواهد در یک نگاه بتواند تجربیات و توانایی ها ی شما را بررسی کند. در ضمن در نوشتن سوابق شغلی ترتیب را رعایت کنید. برای نوشتن بخش سوابق شغلی فرم رزومه حتما ترتیب زمانی معموس یا در اصطلاح ترتیب زمانی کرونولوجیکال را رعایت کنید.

مهارت ها و گواهینامه های مدیر فروش

در بخش مهارت های رزومه باید در قدم اول، مهارت های زبان خود را وارد کنید. اگر با یک زبان غیر از زبان فارسی آشنایی دارید حتماً آن را در این بخش از رزومه کاری خود وارد نمایید. به عنوان مثال اگر به زبان ترکی آذربایجانی یا زبان ترکی استانبولی یا زبان عربی یا ارمنی یا هر زبان دیگری آشنایی یا تسلط دارید حتماً آن ها را داخل رزومه خود بنویسید و این بخش صرفاً مخصوص زبان انگلیسی نیست. در قدم بعدی مهارت هایی که در زمینه مدیریت فروش و بازرگانی دارید را بنویسید. ممکن است بسیاری از کارها و توانایی ها از دید شما عادی به نظر برسد و به همین دلیل این بخش را خالی بگذارید و نهایتاً یکی دو مورد در این بخش از رزومه کاری خود بنویسید. اما در لیست زیر ما یک سری از مهارت های نرم و سختی که یک مدیر فروش و بازرگان خوب، باید داشته باشد را برای شما لیست کرده ایم.

رزومه

مهارت های سخت

  • واردات و ترخیص کالا
  • خرید و فروش تخصصی
  • مذاکره و ارتباط با مشتری
  • مذاکره و ارتباط با تامین کننده
  • شناخت شرکت های معتبر لوازم ساختمانی
  • امور گمرکی
  • مدیریت

مهارت های نرم

  • توانایی قانع کردن افراد
  • تیم سازی و رهبری
  • قدرت ارائه مطلب
  • مدیریت زمان
  • روابط عمومی
  • قدرت حل مساله
  • وجدان کاری

تحقیقات و پروژه ها

در بخش تحقیقات و پروژه ها نیز اگر در زمینه مدیریت، بازرگانی و فروش مقاله یا کتابی نوشته اید یا آن را ترجمه کرده اید می توانید در بخش مقالات عنوان آن را یادداشت کنید و در زیر آن توضیحاتی مختصر، به همراه لینک مرتبط آن را در رزومه خود قرار دهید. در بخش پروژه ها نیز اگر پروژه ای در این زمینه انجام داده اید، آن را در رزومه بنویسید و در یکی دو خط و خیلی مختصر و مفید درباره پروژه و نقش خود در آن پروژه و همین طور دستاوردهایتان در آن پروژه توضیح دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *