یکی از کلماتی که امروزه زیاد میشنویم، «جوانان نسل زد» است. در این مقاله میخواهیم بیشتر با این مفهوم آشنا شویم و ببینیم که نسل Z چه کسانی هستند و چه خصوصیاتی دارند. در صورتی که شما هم تمایل دارید اطلاعات بیشتری در مورد این مفهوم کسب کنید تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.
ویژگی های نسل زد
۱. اولین نسل بشر هستند که در عصر دیجیتال متولد شدهاند
مهمترین مشخصه این نسل غوطهوری آنها در دنیای دیجیتال است. نسل z زمانی به دنیا آمدند که اینترنت و شبکههای اجتماعی سریع در حال گسترش بودند. گرچه نسل پیش از آنها (ملقب به نسل هزاره) اولین برخورد را با دنیای دیجیتال داشتند، نسل زد به اولین گروه بشر تبدیل شدند که دوران نوجوانی و جوانی را در ارتباط مستقیم با فضای مجازی میگذراند.
تعامل گسترده با چنین دنیایی مزایا و معایب خود را دارد. دسترسی به حجم زیادی از انواع دادهها به این نسل امکان میدهد که دانش گستردهتری درباره همهچیز داشته باشد. از سوی دیگر، این دسترسی زیاد و وقتگذرانی بیش از حد در فضای مجازی، اضطرابها و مشکلات روانی خاصی را ایجاد کرده است. مثلا برخی میگویند نسل زد کمتر از نسلهای پیشین خود مهارتهای اجتماعی دارد.
۲. عملگرایی و مسائل مالی نقش بسزایی در تصمیمگیری این نسل دارند
اعضای نسل زد شاهد دشواریهای مالی و فداکاری بسیار والدینشان بودهاند. به همین دلیل ترجیح میدهند دوره جوانی خود را صرف کسب ثروت و تأمین نیازهای معیشتی کنند. برخلاف نسل هزاره که در دوره رقابتهای جنگ سرد حاضر بود جوانی و زندگی خود را صرف آرمانهای ایدئولوژیک گوناگون کند، این نسل ترجیح میدهد نگاهی عملگرایانه به مسائل زندگی داشته باشد. بنابراین در نسل z از آرمانگرایی نسلهای پیشین خبری نیست. این نسل سرمایهگذاری، مشاغل پایدار و کارآفرینی را ترجیح میدهد.
۳. با مشکلات و چالشهای روانی متفاوتی مواجه هستند
همانطور که گفتیم، بزرگشدن در تعامل زیاد با فضای مجازی، مشکلات روانی متفاوتی را برای این نسل ایجاد کرده است. صرف ساعتها وقت در شبکههای اجتماعی و زلزدن به گوشیهای تلفن همراه باعث شده است که برخی از روانشناسان نسل زد را تنهاترین نسل بشر بنامند. تنهایی و افسردگی از مشکلات شایع این نسلاند.
همچنین بحرانهای بهارثرسیده از نسلهای پیشین نیز بر دوش نسل z سنگینی میکنند. بحرانهایی مانند افراطگرایی سیاسی و تغییرات اقلیمی اضطراب این نسل را بیشتر هم کرده است.
۴. مصرفکنندگانی زیرک هستند
نسلهای پیشین مصرفکنندگانی ساده بودند. آنها اغلب خریدهای خود را حضوری و در مغازههای محلی انجام میدادند. بهطبع تنوع کالا نیز محدود بود. اما نسل زد با دسترسی به دنیای دیجیتال، به انبوهی از محصولات متنوع دسترسی دارد. این نسل بهخوبی آموخته است چطور از بین انواع محصولات محصول دلخواهش را انتخاب کند.
نسل z بیپروا نظرات مثبت یا منفیاش درباره استفاده از محصولات را در صفحه کاربریاش به اشتراک میگذارد. این نسل بیشتر خریدهای خود را اینترنتی انجام میدهد. عادات و ترجیحهای این نسل در جایگاه مصرفکننده، تفاوتهای چشمگیری با نسل پیشین دارد.
حضور نسل زد در فضای مجازی به مشاغلی همچون دیجیتال مارکتینگ و سوشیال مدیا مارکتینگ رونق داده است. بسیاری از شاغلان این عرصه نیز خود از همین نسلاند.
۵. نسل z از نظر سیاسی پیشروست
نسل زد از نظر سیاسی انعطافپذیرتر از نسل هزاره است. برخلاف گذشته که سنتهای سیاسی مشخصی بین احزاب وجود داشت، نسل زد ترجیح میدهد عقاید خود را داشته باشد. همانطور که این نسل بهسرعت خودش را با پیشرفتهای زمانه تطبیق میدهد، دوست دارد در عرصه مسائل سیاسی نیز با زمان پیش برود و کمتر تن به محافظهکاری میدهد.
حتی جوانان محافظهکار این نسل نیز بیشتر از محافظهکاران نسل پیشین با تحولات پرشتاب سازگارند.
نسل هزاره (نسل Y) چه کسانی هستند؟
نسل هزاره به کسانی گفته میشود که از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶ میلادی (۱۳۶۰ تا حدود ۱۳۷۲ خورشیدی) به دنیا آمدهاند. در واقع در کشور ما به عمده افراد این نسل دههشصتی گفته میشود.
دههشصتیها نسلیاند که هنگام ورود به جامعه بهعنوان نیروی کار بیشترین فشار اقتصادی را متحمل شدند. گرچه دههشصتیها اولین گروهیاند که با نسخههای اولیه دنیای دیجیتال آشنا شدند، جای خود را به کاربران فعالتر نسل زد دادند.
نسل ایکس (X) چه کسانیاند؟
نسل ایکس یا بهتعبیر برخیها نسل فراموششده، به گروهی گفته میشود که از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰ میلادی (۱۳۴۵ تا ۱۳۶۰ خورشیدی) به دنیا آمدهاند. این نسل که به دههپنجاهیها شهرت دارند، امروزه سالهای پیری خود را میگذرانند و همان نسلیاند که والدین و پدربزرگها و مادربزرگهای امروزی را تشکیل میدهند.
برخلاف ۲ نسل پیشین، نسل ایکس آشنایی بسیار کمی با دنیای دیجیتال دارد. به همین دلیل امروزه هنگام استفاده از فضای مجازی خیلی سردرگم میشوند. از دیگر ویژگیهای این نسل نداشتن تجربه کودکی است، چراکه بسیاری از اعضای این نسل از همان سنین نوجوانی یا درگیر کار میشدند یا به جنبشهای پرشور سیاسی نیمه دوم قرن بیستم میپیوستند.
نسل آلفا به چه کسانی گفته میشود؟
جدیدترین نسل بشر پس از سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۹ خورشیدی) متولد شدهاند که در ایران دههنودیها نامیده میشوند. البته میتوانیم متولدان دهه ۸۰ خورشیدی را نیز جزو این گروه به شمار آوریم.
این نسل گرچه هنوز وارد جامعه نشدهاند و در حال سپریکردن دوران تحصیل خود هستند، حضور آنها در دنیای دیجیتال پررنگ است. برخلاف نسل زد که در دوره نوجوانی با انفجار دنیای دیجیتال مواجه شدند، این نسل از همان لحظه تولد در این فضا غوطهورند. این نسل فناوریهای گوناگون را نه وسیلهای برای انجام کار، بلکه بخشی از زندگی میدانند.
جدول مقایسه نسلهای مختلف
در این جدول، خصوصیات نسلهای مختلف معرفیشده را در کنار هم قرار دادهایم تا مقایسهشان راحتتر باشد.
نسل | سال تولد (خورشیدی) | ویژگیهای رایج |
ایکس | ۱۳۴۵ تا ۱۳۶۰ | آشنایی اندک با فناوریهای نوین، سنتی و محافظهکار |
هزاره | ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۲ | نسل میانسال جامعه امروز، ملقب به نسل سوخته، سرگردان بین فرهنگ سنتی نسلهای پیشین و فرهنگ نسلهای جدید |
زد | ۱۳۷۵ بهبعد | آشنایی فراوان با فناوریهای نوین، انعطافپذیر و پیشرو در تغییر سیاست، ملقب به نسل تنها |
آلفا | ۱۳۸۵ بهبعد | غوطهور در فناوری، جسارت در بیان خواستهها و نیازها، تعارض با فرهنگ سنتی نسلهای پیشین |
سؤالات رایج
۱. تاریخ تولد و بازه سنی نسل زد کداماند؟
نسل زد متولدان سال ۱۳۷۵ بهبعد هستند. در حال حاضر اعضای این نسل ۲۰ تا ۳۰ سال دارند.
۲. تفاوت نسل z با نسل هزاره چیست؟
نسل زد بیشتر تفکرات اجتماعی و سیاسی نسل هزاره را دارد، با این تفاوت که خوشبینی نسل قبلی را ندارد. بیشتر نسل زد معتقدند که اندیشههای سیاسی و اجتماعی نسل پیشین برای حل تمام مشکلات کارآمدی لازم را ندارد.
همچنین نسل زد مصرفکننده عمده شبکههای اجتماعی است در حالی که نسل پیشین کمتر در آن فضا حضور دارد.
۳. آیا نسل زد محافظهکار است؟
این نسل خود را در مسائل سیاسی و اجتماعی منعطفتر میداند. مثلا بیشتر جنبشهای اجتماعی، سیاسی و محیطزیستی را نسل زد راهاندازی و پشتیبانی میکنند.
۴. نامها و القاب نسل زد کداماند؟
این نسل گاهی نسل سده و iGen نیز نامیده میشود. حرف انگلیسی آی در این عبارت بهمعنای اینترنت است.
۵. نسل پس از نسل زد چه نامیده میشود؟
با توجه به پایانیافتن حروف انگلیسی با حرف زد، نسل بعدی آلفا نامیده شده که اولین حرف از حروف یونانی است.
ویژگیهای نسل زد کداماند؟
- تسلط به فناوریهای ارتباطی و دنیای دیجیتال؛
- پیشرو در عرصههای اصلاح سیاسی و اجتماعی؛
- مشکلات روانی خاص مانند تنهایی و افسردگی بهخاطر استفاده زیاد از شبکههای اجتماعی؛
- سازگاری با فرهنگهای متنوع.
شما از کدام نسل هستید؟
برای ما بگویید که متعلق به کدام یک از نسلهای معرفیشده هستید. بهنظر شما چه ویژگیهای دیگری در نسلهای مختلف وجود دارند؟ آیا دوستانی از نسلهای مختلف دارید؟ لطفا نظر خود را در بخش دیدگاهها با ما به اشتراک بگذارید.
یکی از مفاهیمی که از چند سالی است باب شده و خیلیها آن را به کار میبرند، نسل زد (Z) است. سوالی که وجود دارد این است که منظور از این کلمه چیست؟ نسل زد چه کسانی هستند و چه خصوصیاتی دارند؟ چرا به این افراد نسل Z میگویند؟ در صورتی که این سوالها برای شما هم وجود دارد، پیشنهاد میشود که تا پایان این مقاله با ما همراه شوید؛ چون این مقاله دقیقاً با هدف آشنایی با همین مفهوم نوشته شده است.
نسل زد چه کسانی هستند؟
نسل زد (و) یا نسل نت به افرادی تلقی میشود که تقریباً بین سالهای 1995 تا 2010 متولد شدهاند. این نسل از همان ابتدای کودکی وقتی چشمان خود را به روی دنیا گشودند، توانستند پیشرفت اینترنت و سایر ابزارهای هوشمند دنیا را ببینند و اصلاً به همین خاطر به آنها نسل نت (اینترنت) یا بومیهای دیجیتال گفته میشود. البته توجه داشته باشید که فقط افراد بین سالهای 1995 تا 2010 نیستند که اسم خاصی دارند، متولدین سایر سالها هم اسم خاص خودشان را دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. بیشتر افراد نسل زد، فرزندان نسل ایکس (X) هستند.
برخی از افراد و متخصصان به افراد نسل Z یک سری خصوصیات نسبت میدهد ولی شاخصترین ویژگی آنها، استفاده زیاد از ابزارهای دیجیتال و هوشمند است. این نسل از همان کودکی توانستند از مزیت اینترنت بهرهمند شوند و از آن نهایت استفاده را ببرند. این در حالی است که این مزیت برای سایر نسلها وجود نداشت. البته برای افراد این نسل خصوصیات دیگری هم بیان میشود. به عنوان مثال آنها غیرمتعهد یا مسئولیت ناپذیر خطاب میکنند و گاهی هم آنها را ناسازگار، بدرفتار و ریسکپذیر میخوانند. تمام این مفاهیم را باید با نگاهی دقیق و ریزبین مشاهده کرد؛ چون واقعاً جوانان نسل زد غیرمتعهد نیستند. در ادامه این مقاله بیشتر با نسل زد و خصوصیات آنها آشنا خواهیم شد.
آشنایی با نسل های مختلف و تفاوت آنها با یکدیگر
پیش از آنکه بخواهیم نسل زد را مورد بررسی قرار دهیم، لازم است که نگاهی به سایر نسلها داشته باشیم تا بفهمیم که این نسل در برابر سایر نسلها چه خصوصیاتی دارد و چرا تا این حد روی آنها تمرکز شده است. این نامگذاریها ابتدا در آمریکا آغاز شد ولی پس از مدتی کشورهای مختلف از این نامگذاریها برای نسلهای خود استفاده کردند. در حال حاضر موسسات مختلفی برای افرادی که در بازههای زمانی مختلف متولد شدهاند، اسامی مختلفی در نظر میگیرند.
نامگذاری نسل ها بر اساس سال تولد
1. بزرگترین نسل (Greatest Generation)
افرادی که بین سالهای 1900 (برخی 1910 میگویند) تا 1924 متولد شدهاند، در دسته بزرگترین نسل یا نسل بزرگان قرار میگیرند. این افراد در دوران رکود بزرگ اقتصادی آمریکا متولد شدند، جنگ جهانی دوم را به چشم دیدند و در آن شرکت کردند و با تلاشهایی که در زمینه پشتیبانی داوطلبانه در جنگ انجام دادند، شگفتی آفریدند. برخی مراجع بر این باور هستند که قبل از این افراد هم نسل دیگری به نام نسل گمشده وجود دارد.
2. نسل خاموش (Silent Generation)
بسیاری از منابع افرادی که از سال 1925 تا 1945 متولد شدهاند را نسل خاموش یا سنتگراها نامگذاری میکنند. این افراد وقتی به دنیا آمدند که جنگ جهانی اول تمام شده و جنگ جهانی دوم آغاز شده بود. در آن دوران بحران اقتصادی در جهان بیداد میکرد. افراد این نسل در ابتدا زندگی دشواری را تجربه کردند.
همین مشکلات و سختیها بود که به اخلاق این افراد شکل داد و آنها را افرادی منظم، صبور، سختکوش، وفادار بار آورد. افراد این نسل به ثبات شغلی علاقه زیادی دارند و به همین خاطر دنبال یک شغل ثابت هستند. از طرفی علاقه زیادی به آرامش دارند؛ به همین خاطر هم در برابر حکومتها سکوت میکنند و در نتیجه به آنها نسل خاموش گفته میشود.
3. نسل B (بیبی بومرها یا نسل انفجار جمعیت)
این نسل بین سال 1946 تا 1963 میلادی و پس از جنگ جهانی دوم متولد شدند. در آن زمان رفاه اقتصادی و امنیت روند فزایندهای داشت و به همین دلیل افراد این نسل افرادی هستند که شور و شوق زیادی برای زندگی دارند. آنها فهمیدند که با تلاش و کوشش فراوان میتوانند به ثروت زیادی دست پیدا کنند و در آرامش کامل به زندگی خود ادامه دهند. بیل گیتس و وارن بافت که امروز نامشان در بین ثروتمندترین افراد جهان به چشم میخورد، متعلق به همین نسل هستند.
استراتژی نجات کسبوکار از بحران
رفاه اقتصادی و امنیت اجتماعی باعث شد که در این بازه زمانی، خانوادهها فرزندانی زیادی به دنیا بیاورند و به همین خاطر به این نسل، بیبی بومرها یا نسل انفجار جمعیت گفته میشود. این نسل امروز بازنشسته شدهاند و اکثر پدربزرگها و مادربزرگهای دنیای ما به همین نسل تعلق دارند. ریسکپذیری و خلق کسب و کارهای جدید از خصوصیات بارز این نسل است.
4. نسل ایکس یا سیزدهمی ها (X Generation)
نسل ایکس (X) افرادی هستند که در سالهای 1965 تا 1980 به دنیا آمدهاند. این عبارت به واسطه انتشار رمانی با عنوان نسل ایکس معروف شد. این افراد زمانی به دنیا آمدند که دنیا پر از تغییر و تلاطم بود؛ به همین خاطر این نسل با تغییر شغل هیچ مشکلی ندارند و اغلب آنها در شرکتهای مختلفی کار کردهاند و تجربیات زیادی دارند.
افراد نسل ایکس یا سیزدهمیها خیلی متکی به نفس هستند و میدانند که هیچ کسی جز خودشان به کمک آنها نمیآید. یکی از مهمترین خصوصیات این نسل، امکان برقراری ارتباط با محیط اطراف است. این افراد نسبت به نسلهای پیش از خود انعطافپذیری بیشتری نسبت به دین، مذهب، قومیت و نژاد نشان میدهند.
5. نسل Y (نسل هزاره یا Y Generation)
این افراد بین سالهای 1980 تا اواخر دهه 90 (حدود 1995) به دنیا آمدهاند و به آنها نسل هزاره (Millennium) هم گفته میشود. این دسته از افراد با ابزارهای ارتباطی و هوشمند میانه بهتری دارند و برخی از آنها امروزه در حوزه کسب و کارهای آنلاین فعالیت میکنند. نسل Y کسانی هستند که در زمینه استفاده کردن از فناوری به نسل قبل از خودشان هم کمک میکنند. مطالعات نشان میدهد که در آمریکا، افراد نسل Y نسبت به نسل قبلی خودشان اعتقاد خیلی کمتری به دین و مذهب دارند. بسیاری از این افراد به فناوری دیجیتال وابستهاند و دوست دارند کارهای خود را با این فناوریها انجام دهند.
6. نسل زد (Z Generation)
همان طور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، نسل زد در سالهای اواخر دهه 90 (حدود 1995) یا اواخر دهه 2000 (حدود 2010) به دنیا آمدهاند و از همان ابتدا با ابزارهای دیجیتال آشنا شدهاند و در حال حاضر خیلی از کارهای خود را با دستگاهها و ابزارهای هوشمند انجام میدهند. در ایران نسل Z، دهه هشتادیها و نودیها هم گفته میشود. استفاده فراوان از اینترنت باعث شده است که آنها را با عنوان نسل اینترنت یا بومیهای دیجیتال هم بشناسیم.
یکی از معیارهایی که برای این افراد در نظر گرفته میشود، عدم تعهد نسبت به سازمان است. درست است بسیاری از فریلنسرها متعلق به همین نسل هستند و به سازمانی که در آن کار میکنند تعهد زیادی ندارند ولی این مسئله بدین معنا نیست که متعهد نیستند. اتفاقاً آنها به حرفه خود تعهد زیادی دارند و تعهد خود به سازمانها را از دست دادهاند و بیشتر به سمتی میروند که بتوانند منافع بیشتر به دست آورند.
تا به اینجای کار با نسلهای مختلف آشنا شدیم. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آشنا شدن به نسلهای مختلف و رفتارهای آنها چه مزیتی دارد؟ اصلیترین مزیتش این است که میتوانیم با نسلهای مختلف خیلی بهتر ارتباط برقرار کنیم، آنها را بهتر درک کنیم و دغدغهها و نیازهای آنها را بهتر بشناسیم. به عنوان مثال کسی که فروشنده است، اگر با خلقیات و روحیات افراد دیگر آشنا باشد، خیلی بهتر میتواند با آنها ارتباط برقرار کند. در جدول زیر سعی میکنیم نسل B تا Z را خیلی دقیقتر بررسی کنیم:
جدول بررسی نسلها (از بیبی بومرها تا نسل زد) | ||||
نسل Z | نسل Y | نسل X | بیبی بومرها | فاکتورهای مورد بررسی |
جا افتادن اینترنت، انجام شدن کارها به وسیله این پدیده و ظهور رسانههای اجتماعی | دوران جهانیسازی، رسیدن به ثبات اقتصادی و ظهور اینترنت | تحول سیاسی و گسترش شایستهسالاری | دیکتاتوری، دوران پس از جنگ جهانی دوم و رفاه اقتصادی | فضا |
جامعهمحور، اهل گفتگو و واقعبین | حامی جهانی شدن همه چیز، منتقد، پرسشگر و خودمحور | فردگرا، مادیگرا و علاقمند به رقابت | انقلابی، کمالگرا و طرفدار اصول و قوانین اجتماعی | رفتار |
منحصر به فرد و نامحدود بودن | تجربه، سفر و جشنوارهها | موقعیت اجتماعی، برندها، خودروها و کالاهای لوکس | گرامافون، فیلم و ایدئولوژی | مصرف |
نسل زد چه خصوصیاتی دارند؟
همان طور که در بخش قبلی دیدیم، هر کدام از نسلها ویژگی و خصوصیات خاص خودشان را دارند. در این بخش از مقاله میخواهیم تمرکز خود را روی نسل زد بگذاریم و ببینیم که این افراد چه ویژگیهایی دارند.
خصوصیات نسل زد
1. علاقه شدید به ارتباطات مجازی و رسانه های دیجیتال
نسل Z علاقه شدیدی به ارتباطات مجازی و رسانههای دیجیتال دارند و دوست دارند که همه کارهای خود را به صورت آنلاین انجام دهند. از این رو است که کسب و کارهای اینترنتی تلاش میکنند محصولات و خدماتی عرضه کنند که باب طبع این دسته از افراد باشد. در نسلهای گذشته خیلی از افراد تجربه خرید فیزیکی را دوست داشتند ولی این افراد چندان اهل چنین خریدهایی نیستند و خیلی راحت از طریق گوشی یا لپ تاپ هر خریدی داشته باشند، انجام میدهند. به همین خاطر است که به این افراد بومیها یا شهروندان دیجیتال گفته میشود.
2. طرفداری از خلاقیت و نوآوری
یکی دیگر از ویژگیهای بارز نسل زد، خلاقیت و نوآوری است. این نسل دوست دارند دست به اختراع بزنند و محصولات نو و جدیدی اختراع کنند تا کار بشر را راحت کنند. این افراد تمایل عجیبی به بر هم زدن ساختارها دارند و دوست دارند ابزار و ساختار جدید و منحصر به فرد ارائه دهند که بهتر از ساختارها و مدلهای پیشین باشد.
3. اظهار نظرات و احساسات شخصی به صورت آزاد (آزادی بیان)
اظهار نظرات و احساسات به صورت آزادانه و رها یکی از خصوصیات مهم نسل زد است. این موضوع را میتوان در دانشگاهها و سطح جامعه به خوبی مشاهده کرد. از طرفی ظهور رسانههای اجتماعی باعث شده است که بستری عالی برای آزادی بیان فراهم شود. این خصوصیت نسل Z شرایط را برای نهادهای سیاسی دشوار کرده ولی باید در نظر داشته باشیم که همین آزادی بیان، اظهار نظر آزادنه و مطالبهگری، شرایط را برای رشد و توسعه اقتصادی و سیاسی جوامع هموار میکند.
4. اعتقاد جدی به گفتگو و مذاکره برای بهبود وضعیت
تعامل، یکی از شاخصههای مهم نسل Z است. افرادی که در این نسل متولد شدهاند، اعتقاد جدی به گفتگو و مذاکره دارند و سعی میکنند دغدغهها، موانع و مشکلات موجود را از طریق تفاهم و مذاکره حل کنند. البته نمیتوان گفت که نسلهای قبلی اهل مذاکره نیستند. آنها هم به گفتگو اعتقاد دارند. ولی رفتار نسل زد به گونهای است که بهترین راه برای رفع مسائل را گفتگو میداند. این دسته از افراد بر این باور هستند که بهترین راه، گفتگو و پذیرش تفاوتهاست. آنها این خصوصیت را هم با اعضای خانواده و هم با همکاران و مدیران خود رعایت میکنند؛ از این رو جوانان نسل زد، با قومیتها و مذاهب مختلف مهربان هستند و سعی میکنند حقوق سایر انسانها را رعایت کنند.
5. واقع بینی و درک واقعیت
افراد نسل زد به واقعیت و واقعبینی علاقه خاصی دارند؛ از این رو است فیلمهایی که در حال حاضر ساخته میشود، مبتنی بر واقعیت هستند. اگر فیلمی ساخته شود که واقعیت در آن حکمفرما نباشد، مورد استقبال این نسل قرار نمیگیرد و فروش بالایی را تجربه نخواهد کرد. در دنیای امروز حتی فیلمهای کمدی و طنز هم سعی میکنند واقعیتهای زمانه را به چالش بکشند و زیر سوال ببرند.
6. تعهد به اصول اخلاقی
اگر میخواهید نظر افراد نسل زد را جلب و آنها را با خودتان همراه کنید، باید به اصول اخلاقی و انسانی معتقد باشید. همان طور که گفتیم این افراد، به گفتگو و مذاکره پایبند هستند و واقعیت را خیلی راحت میپذیرند، از این رو به صداقت، حقوق بشر، حقوق حیوانات و محیط زیست اهمیت زیادی میدهند.
در حال حاضر مسئله تغییرات اقلیمی، ارزش و اهمیت زیادی پیدا کرده و هر روز صحبتهای بیشتری در مورد آن مطرح میشود. جالب است بدانید که این مسئله برای نسل زد اهمیت زیادی دارند؛ چون این افراد میدانند که آینده جهان متعلق به آنهاست و اگر جهان از سلامت کافی برخوردار نباشد، حیات آنها به خطر میفتد.
از طرفی اگر کسب و کاری دارید که مخاطبان هدف شما، جوانان نسل Z هستند باید به بازاریابی، تبلیغات و فرایند تولید خود دقت داشته باشید و سعی کنید که همه چیز با اصول اخلاقی و انسانی سازگار باشد. هر چه احترام و تعهد بیزینس شما به اخلاق بیشتر باشد، علاقه مخاطبان هم به شما بیشتر خواهد شد.
7. نیاز به باور و اعتماد
افراد این نسل نیاز دارند که از سوی اطرافیان، والدین و مدیران خود مورد اعتماد قرار بگیرند. در صورتی که این افراد را باور کنید، تواناییها و قابلیتهای بینظیر آنها را مشاهده خواهید کرد. معمولاً مدیران و کارفرماهایی که نسل زد را باور میکنند، در کسب و کار خود به موفقیتهای چشمگیری میرسند.
شما هم با نسل زد سر و کار دارید؟
در صورتی که شما هم به عنوان یک کارمند، مدیر، پدر یا مادر با نسل زد سر و کار دارید و تمایل دارید که تعامل بهتری با آنها داشته باشید، سعی کنید به اصول و خصوصیات آنها احترام بگذارید و منحصر به فرد بودن آنها را جدی بگیرید. همچنین توجه داشته باشید که این افراد علاقه خاصی به فضای وب و رسانههای اجتماعی دارند، از این رو باید در کسب و کار خود از ابزارهای بهروز و نوین کمک بگیرید تا بتوانید نظر اهالی این نسل را جلب کنید.
در صورتی که این مقاله برای شما مفید و آموزنده بود، پیشنهاد میشود مقاله اصول و فنون مذاکره موفق را یاد بگیرید. یاد گرفتن این اصول به شما کمک میکند که یک تعامل و مذاکره خوب و سازنده با افراد این نسل داشته باشید. شما جزو کدام نسل هستید؟ مهمترین خصوصیت نسلی که در آن قرار دارید چیست؟ از نظر شما بهترین روش برای همکاری و تعامل با نسل زد چیست؟ لطفاً نظرها و پیشنهادهای خود را با ما و همراهان همیار آکادمی در زیر همین پست به اشتراک بگذارید.
مقاله 2
نسل زد (Z Gen) در ایران چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند؟
bichashk10/10/2022
0 334 خواندن این مطلب 6 دقیقه زمان میبرد
فیس بوک توییتر لینکدین تامبلر پینترست رددیت VKontakte Odnoklassniki پاکت
حتماً شما هم تا کنون متوجه تفاوت بین نسل ها شده اید و یا این حس را داشته اید که از طرف پدر و مادر خود درک نمی شوید. اگر تا حالا اصطلاح نسل z را نشنیده اید و نمی دانید نسل خودتان زد است یا ایکس و… . در این مقاله از مجله بیچشک همراه ما باشید تا به بررسی مواردی مثل نسل z یعنی چه؟ نسل z در ایران چه نسلی است؟ ویژگیهای نسل z و … بپردازیم.
محتوا پنهان
1 نسل z یعنی چه و چه کسانی هستند؟
3 معرفی نسل های مختلف و بررسی تفاوت های آن ها
آشنایی با نسل های مختلف باعث می شود که در ارتباط با آن ها بهتر عمل کنیم و بتوانیم آن ها را به خوبی درک کنیم و نیازها و دغدغه هایشان را بشناسیم. برای مثال یک فرد فروشنده در صورتی که بتواند با خلقیات و خصوصیات اخلاقی هر نسلی آشنا باشد خیلی راحت تر می تواند با آنها ارتباط برقرار کرده و در کارش موفق شود.
نسل z یعنی چه و چه کسانی هستند؟
به جوان ترین نسل این دوران (متولدین 75 به بعد که 20 تا 30 سال سن دارند) ، نسل زد به انگلیسی Generation Z یا نسل زی می گویند. یعنی متولدین دهه 70 شمسی و یا بعد از سال ۱۹۹۶ میلادی نسل زد می باشند. با شروع استفاده از اینترنت و شدت یافتن تاثیرگذاری آن بر زندگی، تعاریف جدیدی از نسل های گوناگون شکل گرفت.
کودکانی که در سال های 1995 تا 2010 به دنیا آمدند از همان ابتدا پیشرفت اینترنت و تکنولوژی را شاهد بودند و به همین دلیل به آن ها نسل نت یا اینترنت و یا بومی های دیجیتال هم میگویند.
نسل زد در ایران
این دیجیتالی های مادرزاد (2010-1995) با اینکه در عصر تکنولوژی به دنیا آمدند اما شاهد شرایط سخت اقتصادی هم بوده اند.
بیشتر کسانی که نسل z هستند، فرزندان نسل ایکس X می باشند. به دلیل اینکه نسل زد اولین افرادی بودند که با اینترنت و شبکه های اجتماعی آشنا شدند ویژگی های هویتی و خصوصیت های رفتاری متمایزی از سایر نسل ها دارند که در ادامه به ویژگیهای نسل z می پردازیم.
ویژگیهای نسل z
نسل زد (Gen Z) اولین نسلی اند که در عصر دیجیتال به دنیا آمدند.
- در واقع مهم ترین ویژگی و شاخصه این نسل شناور بودن در دنیای دیجیتال می باشد. با وجود اینکه نسل هزاره که نسل پیش از آن ها می باشد اولین برخورد را با دنیای دیجیتال داشته اند اما نسل Z اولین نسلی بود که دوران نوجوانی و جوانی را در ارتباط مستقیم با فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و اینترنت گذراند.
البته این ارتباط گسترده با اینترنت برای این نسل مزایا و معایبی هم داشته است برای مثال از دانش گسترده ای درباره همه چیز برخوردارند و هر حرفی را بدون مدرک و منبع نمی پذیرند اما در عین حال برخی معتقدند استفاده بیش از حد از اینترنت و وقت گذرانی در فضای مجازی باعث شده این نسل نسبت به نسل پیشین خود از مهارت های اجتماعی کمتری برخوردار باشد و یا باعث ایجاد مشکلات روانی و اضطراب شده است.
- خصوصیت دوم نسل زد اهمیت دادن به عمل گرایی و مسائل مالی می باشد: از آنجا که این نسل شاهد مشکلات مالی والدین خود و از خود گذشتگی آنها بوده اند می خواهند دوران جوانی خود را به کسب ثروت و مسائل عملگرایانه بپردازند. بر عکس نسل پیشین خود که همان نسل هزاره بودند و دیدگاهی آرمان گرایانه داشتند نسل زد عملگرا هستند و بیشتر دنبال سرمایه گذاری و مشاغل پایدار می باشند.
- سومین خصوصیت نسل زد مشکلات روانی و چالش های رفتاری می باشد : همانطور که گفتیم استفاده زیاد از فضای مجازی و غرق شدن در دنیای اینترنت باعث شده این نسل تنهاترین نسل بشر از نگاه روانشناسان شناخته شود. استفاده افراطی از شبکه های مجازی و دوستی های دیجیتالی به جای دنیای واقعی باعث افسردگی این نسل شده است.
همچنین مسائل و چالش های به ارث رسیده از نسل های قبلی هم روی دوش نسل زد جمع شده و سنگینی می کند.
- ویژگی چهارم این نسل زیرک بودن آن ها در خرید کردن و نحوه مصرف می باشد:در حالی که نسل قبلی جزو مصرف کنندگان ساده بودند و قدرت انتخاب و تنوع زیادی در هنگام خرید نداشتند نسل زد بیشتر خریدهای خود را به صورت اینترنتی و با حجم زیادی از تنوع محصولات و کالاهای مورد نیاز خود انجام می دهند که همین امر باعث رونق شغل هایی مثل دیجیتال مارکتینگ و آنلاین شاپ ها شده است.
این نسل بدون ترس و تعارف نظر خودش را در مورد محصولات مصرفی در شبکه های اجتماعی به اشتراک میگذارد و در نقش مصرف کننده عادت ها و ارجحیت های متفاوتی با نسل قبلی دارد.
- ویژگی پنجم نسل زد دیدگاه متفاوت سیاسی است. آن ها بر خلاف نسل پیش نگاه محافظه کارانه به مسائل سیاسی ندارند و عقاید خاص خودشان را دارند که پیشرو با زمان می باشد. حتی اگر جوانان محافظه کاری هم در این نسل وجود داشته باشد بیشتر از نسل قبلی با تغییرات و تحولات سیاسی سازگار هستند.
به صورت کلی در مورد شاخصه ها و خصوصیت های نسل زد باید بگوییم که این نسل در پی واقعیت و حقیقت می باشد و ارزش به احساسات و نظرات فردی و دوری از برچسب زدن ویژگی اصلی آن ها می باشد. تصمیم گیری نسل Z بسیار واقع گرایانه و گفتگو محور است. این نسل بین دوستان واقعی و دوستانی که در فضای مجازی پیدا می کنند تفاوتی قائل نمی شوند و همه گرا هستند.
پس از نسل زی یا زد، نسل آلفا می باشد که متولدین سال 1385 به بعد یا دهه نودی ها را شامل می شود.
معرفی نسل های مختلف و بررسی تفاوت های آن ها
آشنایی با نسل های مختلف
پس از معرفی نسل زد به آشنایی با سایر نسل ها می پردازیم و خصوصیات آن ها را بررسی میکنیم. نامگذاری این نسل ها ابتدا از آمریکا آغاز شد و نسل اول که بزرگترین نسل می باشد (Greatest Generation) بین سال های 1900 تا 1924 متولد شده اند. برخی بر این باورند که قبل از این نسل هم افرادی بودند که به نسل گمشده معروفند. نسل بزرگان در رکود اقتصادی به دنیا آمدند و شاهد جنگ جهانی دوم بودند.
پس از نسل بزرگان افرادی که در سال های 1925 تا 1945 متولد شدند نسل خاموش هستند و هنگامی که به دنیا آمدند جنگ جهانی اول تمام و جنگ جهانی دوم شروع شده بود و دنیا بحران اقتصادی را پشت سر می گذاشت. به همین دلیل ابتدای زندگی سختی و دشواری زیادی را تحمل کردند. همین سختی ها باعث شد نسل خاموش یا سنت گرا بسیار صبور و سخت کوش و وفادار بار بیایند.
این نسل بسیار به ثبات شغلی علاقه داشته و دنبال یک شغل ثابت هستند و به دلیل علاقه ای که به آرامش دارند در برابر حکومت هم ساکت هستند و به همین علت نسل خاموش نامیده شده اند.
پس از این نسل از سال 1946 تا 1963 نسل B هستند که به انفجار جمعیت معروفند. در این زمان جنگ جهانی دوم تمام شده و امنیت و رفاه اقتصادی زیاد باعث شده بود که مردم شوق بیشتری برای زندگی داشته باشند. از افراد معروف متعلق به این نسل می توان به بیل گیتس اشاره کرد.
در پی رفاه زیادی که در این دوره بوده خانواده ها اقدام به فرزندآوری کردند و همین امر موجب انفجار جمعیت در آن زمان شده بود.
نسل B الان بیشتر بازنشست شده و پدربزرگ ها و مادربزرگ های ما متعلق به همین نسل هستند.
نسل ایکس (X Generation) افراد متولد 1965 تا 1980 یا دهه پنجاهی ها هستند که زمان تولدشان دنیا درگیر تلاطم و تغییر بود. نسل ایکس در مقایسه با نسل قبل از خود در خصوص مذهب و نژاد و دین و … بیشتر منعطف هستند. از خصوصیات بارز نسل X این است که بسیار به خودشان اتکا دارند و بر این باور هستند که کسی جز خودشان نمی تواند کاری برایشان کند.
نسل هزاره یا Y Generation : این نسل متعلق به سال های 1980 تا 1995 می باشند و به نسل هزاره (Millennium) معروفند. نسل Y در خصوص استفاده از ارتباطات هوشمند نسبت به نسل قبل خود بهتر هستند و به آن ها در استفاده از این ابزارهای ارتباطی کمک می کنند. همچنین برخی مطالعات نشان داده که افراد نسل Y به نسبت نسل های قبلی خود خیلی کم به دین و مذهب اعتقاد دارند و به استفاده از فناوری های دیجیتال علاقه دارند.
س از این نسل نسل زد می باشد که در ابتدای مقاله به ویژگی ها و خصوصیات آن ها اشاره کردیم. به این نسل دهه هشتادی یا نودی هم در ایران گفته می شود و در سال های 1995 تا 2010 به دنیا آمده اند.
سخن پایانی مجله بیچشک
نویسندگان: Tracy Francis Fernanda Hoefel مترجم: مریم رضایی منبع: Mckinsey : سبک زندگی «نسل Z»، به قدری متفاوت از نسلهای پیشین است که براساس یک مطالعه جهانی، رفتار این جوانان میتواند بر سایر گروههای سنی تاثیر بگذارد. «نسل Z» متولدین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ هستند که آنها را «دیجیتالیهای مادرزاد» مینامند. این گروه در عصر تکنولوژی و البته شرایط سخت اقتصادی به دنیا آمدند و ۶ ویژگی فکری-رفتاری (متفاوت از نسل Y) دارند.
مدتها قبل از اینکه اصطلاح «اینفلوئنسر» ابداع شود، نسل جوان این نقش اجتماعی را با خلق و تفسیر رویدادها ایفا میکرد. حالا نسل جدیدی از اینفلوئنسرها به صحنه آمده است. جوانان نسل Z – که افراد متولد شده بین سالهای 1995 تا 2010 را تشکیل میدهند – دیجیتالیهای مادرزاد هستند. آنها از کودکی خود با اینترنت، شبکههای اجتماعی و سیستمهای موبایل سروکار داشتهاند. این فضا، نسلی فراشناختی را بهوجود آورده که بهراحتی منابع متعدد اطلاعات را جمعآوری میکنند و تجربیات مجازی و آفلاین را با هم ادغام میکنند.
افزایش ارتباطپذیری جهانی، باعث شده تغییرات نسلی در مقایسه با تفاوتهای اجتماعی-اقتصادی، نقش مهمتری در تعیین رفتارها داشته باشند. تاثیرگذاری جوانان بر افرادی از همه سنین و با هر درآمدی و بر شیوه مصرف و ارتباط آنها با برندها زیاد شده است. در برزیل، نسل Z در حال حاضر 20 درصد کل جمعیت کشور را تشکیل میدهد. موسسه مککینزی چند سال پیش در همکاری با آژانس تحقیقاتی Box1824، یک نظرسنجی انجام داده و رفتارهای این نسل جدید و تاثیر آنها بر الگوهای مصرف در برزیل را بررسی کرده است. این نظرسنجی دیدگاههای کیفی در مورد نسل Z را در سه شهر بزرگ این کشور (رسیف، ریودوژانیرو و سائو پائولو)، با دادههای کمی مربوط به چند نسل مختلف از طبقات اجتماعی-اقتصادی مختلف، ترکیب کرده است. هدف این بود که بفهمیم دیدگاههای نسل جدید، چگونه بر بقیه جمعیت و همچنین رفتار مصرفی آنها بهطور کل، تاثیر میگذارد.
مطالعه ما براساس نظرسنجی صورتگرفته، چهار رفتار اصلی را در نسل Z مشخص کرد که همه آنها به یک عامل بستگی دارند: این نسل بهدنبال واقعیت است. نسل Zها به بیان نظرات و احساسات فردی ارزش میدهند و از برچسبها دوری میکنند. آنها خودشان را برای انواع اهداف و انگیزهها بسیج میکنند و عمیقا به اثربخشی گفتوگو برای حل تعارضها و بهبود دنیا اعتقاد دارند. در نهایت به شیوهای کاملا تحلیلی و واقعگرایانه تصمیمگیری میکنند. به همین دلیل است که از نظر ما، نسل Z «نسل حقیقتجو» تلقی میشود. در مقابل، نسل قبلتر – یعنی نسل هزاره – در عصر شکوفایی اقتصادی دنیا شکل گرفته و بر خودش متمرکز است. اعضای این نسل، ایدهآلگراتر و ستیزهجوتر هستند و تمایل کمتری به پذیرش نظرات مختلف دارند.
این رفتارها بر نوع نگاه نسل Z به مصرف و روابط آنها با برندها اثر دارد. شرکتها باید با سه مفهومی که به این نسل مرتبط است، هماهنگ باشند:
مصرف بهعنوان دسترسی یافتن نه مالکیت، مصرف بهعنوان بیان هویت فردی، و مصرف بهعنوان یک مساله نگرانی اخلاقی. این تحول نسلی همراه با پیشرفتهای تکنولوژیک، در حال متحول کردن چشمانداز مصرف است؛ به شیوهای که کل طبقهبندیهای اجتماعی-اقتصادی را تحت تاثیر قرار میدهد و فراتر از نسل Z میرود و به کل هرم سنی جمعیت سرایت میکند. احتمالاتی که برای شرکتها بهوجود میآید، هم متحولکننده است و هم چالشبرانگیز. کسبوکارها باید در چگونگی ارزشی که به مصرفکننده میدهند تجدیدنظر کنند؛ مقیاس و تولید انبوه را در برابر شخصیسازی دوباره متعادل کنند؛ و بیش از همیشه وقتی به مسائل بازاریابی و اخلاق کاری میپردازند، خودشان به چیزی که توصیه میکنند عمل کنند.
آشنایی با نسل حقیقتجو
نسلها بهواسطه فضایی که از آن بیرون میآیند، شکل میگیرند (شکل 1). بیبیبومرها که بین 1940 تا 1959 متولد شدهاند، در فضای بعد از جنگ جهانی دوم بزرگ شدند و مصرف را در قالب بیان ایدئولوژی تعریف میکنند. نسل X (متولدین 1960 تا 1979) مصرفکننده موقعیت بودهاند و نسل هزارهایها (متولدین 1980 تا 1994) تجربهها را مصرف کردهاند. برای نسل Z همانطور که دیدهایم، اصلیترین محرک مصرف، جستوجوی حقیقت در هر دو شکل شخصی و اجتماعی است. این نسل وقتی احساس راحتی دارد که فقط یک روش برای خودش بودن نداشته باشد. جستوجوی این نسل برای راستی و صداقت، آزادی بیان بیشتری ایجاد میکند و باعث میشود آنها برای شناخت انواع مختلف افراد پذیراتر باشند.
* هویت تعریف نشده: بیان واقعیت فردی
برای نسل Z، نکته کلیدی این نیست که خودشان را از طریق یک نوع کلیشه تعریف کنند، بلکه آنها میخواهند روشهای مختلف خودشان بودن را امتحان کنند و هویتهای فردی خود را در طول زمان شکل دهند. به این ترتیب، میتوان آنها را «جستوجوگران هویت» نامید. 76 درصد جوانان نسل Z میگویند که مذهبی هستند. همزمان، آنها از انواع موضوعاتی که لزوما ربطی به عقاید مرتبط با مذهبشان ندارد، بیشترین استقبال را میکنند. آنها همواره ارتباطات خود را حفظ میکنند و حجم بیسابقهای از اطلاعات را ارزیابی میکنند. برای آنها، «خود» جایی برای آزمایش کردن و تغییر دادن است. از هر 10 جوان نسل Z، هفت نفر میگویند که دفاع از دلایل و انگیزههای مرتبط با هویت مهم است و بنابراین در مقایسه با نسلهای گذشته، در مسائلی مثل نژاد و قومیت و جنسیت، علاقه بیشتری به حقوق بشر دارند.
تبلیغ
* جامعهمحور: ارتباط با واقعیتهای مختلف
نسل Zها بهشدت همهجانبهگرا هستند. آنها بین دوستانی که بهصورت آنلاین پیدا کردهاند و دوستانی که در دنیای فیزیکی دارند، تفاوت قائل نمیشوند. این نسل به جوامع آنلاین ارزش میدهد، چون در این جوامع افراد با شرایط اقتصادی مختلف، میتوانند با هم ارتباط داشته باشند و با انگیزهها و منافع مختلف حرکت کنند (66 درصد جوانان نسل Z در نظرسنجی گفتهاند جوامع براساس انگیزهها و منافع ایجاد میشوند، نه با سوابق اقتصادی یا میزان تحصیلات. این رقم در مقایسه با رقمی که نسل هزاره یا نسل X و بیبیبومرها اعلام کردهاند بسیار بیشتر است). 52 درصد نسل Z فکر میکند طبیعی است که هر فردی به گروههای مختلف تعلق داشته باشد (این رقم در میان نسلهای دیگر 45 درصد است) و آنها هیچ مشکلی ندارند که از این گروه به گروه دیگر بروند.
* گفتوگوکننده: شناخت واقعیتهای مختلف
نسل Z به اهمیت گفتوگو معتقد است و تفاوت عقاید را در نهادهایی که در آن مشارکت دارد یا درون خانواده خود، میپذیرد. آنها میتوانند با نهادهایی که ارزشهای فردی آنها را رد میکنند مشارکت داشته باشند، بدون اینکه این ارزشها را رها کنند. این واقعیت که نسل Zها در حالی که عقاید شخصی خود را دارند، بهراحتی با نهادهای سنتی مذهبی تعامل دارند، این موضوع را در عمل نشان میدهد. آنها به جای اینکه همه چیز را رها کنند و بروند، درگیر میشوند تا چیزی را که از نظر آنها منطقی است، بهدست آورند. بنابراین، اعضای این نسل معتقدند تغییر با گفتوگو حاصل میشود: 57 درصد نسل هزاره، نسل X و بیبیبومرها معتقدند برای تغییر دنیا باید یک سیستم را به هم زد، در حالی که این رقم در میان نسل Z برابر با 49درصد است.
نسل Zها همچنین بیشتر خودشان را با اشتباهات شرکتها وفق میدهند. بهعنوان مثال، 39 درصد افراد این نسل انتظار دارند شرکتها شکایات مشتری را در همان روز پاسخ دهند. این رقم برای نسلهای قبلتر خیلی بیشتر و 52 درصد است.
* واقعبین: حقیقتجویی در همه چیز
نسل Zها، با حجم انبوه اطلاعاتی که در دست دارند، در مقایسه با اعضای نسلهای قبلتر، در تصمیمهایی که میگیرند واقعبینتر و تحلیلیتر هستند. در نظرسنجی ما، 65 درصد نسل Z گفتهاند برای آنها مهم است که بدانند در اطرافشان چه میگذرد و آن را تحت کنترل داشته باشند. این نسل خودآموز، راحتتر است که بهصورت آنلاین جذب دانش کند تا از طریق روشهای سنتی یادگیری. به علاوه، نسل Z در دوران اوج فشارهای اقتصادی جهانی بزرگ شده است. این چالشها باعث شده این نسل در مقایسه با نسل هزاره، ایدهآلگرایی کمتری داشته باشد. خیلی از جوانان نسل Z نسبت به نیاز به پسانداز برای آینده هوشیار هستند و ثبات شغلی را مهمتر از حقوق بالا میدانند. همچنین کار ثابت را نسبت به کار پارهوقت یا فریلنس ترجیح میدهند که این موضوع در مقایسه با رویکردهای نسل هزاره، عجیب است. طبق نتایج نظرسنجی، 42 درصد نسل Zهای 17 تا 23 ساله، یک کار تماموقت، پارهوقت یا فریلنس دارند که برای چنین سنی رقم بالایی محسوب میشود.
نسل Z: مصرف و مفاهیمی برای شرکتها
تبلیغ
در پیوند قوی تکنولوژی و رفتار، سه نیرو بهوجود آمده است که بر همه نسلها و در نهایت رویکردها نسبت به مصرف، اثرگذار است:
* تغییر معنای مصرف: از مالکیت تا دسترسی
این نسل واقعبین از مصرفکنندهها، انتظار دارد قبل از هر خریدی، به اطلاعات زیادی دسترسی داشته باشد و آن را ارزیابی کند. نسل Z علاوهبر چیزی که میخرد، روش مصرف خود را هم تحلیل میکند. برای نسل Z و البته بهتدریج نسلهای قبلتر، مصرف یعنی دسترسی داشتن به محصولات و خدمات، نه لزوما مالکیت آنها. وقتی دسترسی داشتن به شکل جدید مصرف تبدیل میشود، دسترسی نامحدود به کالاها و خدمات (مثل سرویسهای تاکسی اینترنتی، استریم ویدئو و سرویسهای اشتراکی) ارزش ایجاد میکند.
بیشتر شدن مصرف مشارکتی، یعنی افراد از این به بعد میتوانند درآمد بیشتری در «اقتصاد گیگی» داشته باشند.
جنبه دیگری از اقتصاد گیگی شامل مصرفکنندگانی است که از رابطه برقرار کردن با شرکتها منتفع میشوند و میتوانند با انجام کارهای پارهوقت و پروژهای برای آنها، درآمد بیشتری بهدست آورند. بهطور مشابه، شرکتهای سنتی کالاهای مصرفی هم باید پلتفرمهایی از محصولات، خدمات و تجربهها را ایجاد کنند که مشتریان را به برندها متصل میکند. این شرکتها باید مدلهای ارزشآفرینی خود را مورد بازنگری قرار دهند و از ارتباطات مستقیمتر با مصرفکنندگان و کانالهای جدید توزیع استفاده کنند.
* فردیت: مصرف بهعنوان بیان هویت فردی
برای نسل Z که هویت فردی بسیار اهمیت دارد، مصرف نوعی ابزار خود-اظهاری است و این بر خلاف رفتاری است که برندها را میخرند و میپوشند تا با هنجارهای گروه همخوانی داشته باشند. مصرفکنندگان همه نسلها، به رهبری نسل Z و نسل هزاره، علاوهبر اینکه خواهان محصولات شخصیسازی شده هستند، حاضرند برای محصولاتی که فردیت آنها را بیشتر مورد تاکید قرار میدهد، پول بیشتری بپردازند. یکی از یافتههای جالب نظرسنجی این بود: 48 درصد نسل Z و فقط 38 درصد مصرفکنندگان نسلهای دیگر، گفتهاند برندهایی برای آنها ارزش دارند که آیتمهای فروشی خود را زنانه و مردانه دستهبندی نمیکنند. برای خیلی از برندها، این یک قلمرو کاملا جدید است.
* مصرف متصل به اخلاقیات
در نهایت، مصرفکنندهها بیش از پیش انتظار دارند که برندها «یک موضع» داشته باشند. منظور این نیست که در میان طیف گستردهای از موضوعات، موضع سیاسی درستی بگیرند. بلکه یعنی موضوعات یا دلایل خاصی را که برای یک برند و مصرفکنندگانش منطقی است، انتخاب کنند و حرف واضح و مشخصی در مورد آن موضوعات خاص بزنند. در یک دنیای شفاف، مصرفکنندگان جوانتر، بین اخلاقیات یک برند، شرکتی که مالک آن برند است و شبکهای از شرکا و تامینکنندگان آن، تمایز قائل نمیشوند. فعالیتهای یک شرکت باید با ایدهآلهای آن همخوانی داشته باشد و این ایدهآلها باید در کل سیستم ذینفعان شرکت نفوذ کند. نسل Z در مورد برندها و واقعیتهایی که در پس آنها وجود دارد، اطلاعات خوبی دارد. بهعنوان مثال، اگر برندی در مورد تنوعپذیری تبلیغ کند، اما خودش آن را رعایت نکند، نسل Z فورا متوجه این تناقض میشود. حدود 70 درصد پاسخدهندگان نظرسنجی گفتهاند از شرکتهایی محصول میخرند که اصول اخلاقی را رعایت میکنند. جوانان همواره نماد طرز فکر جوامع خود بودهاند و بر رویدادها و رفتارها تاثیر عمیقی دارند.
نفوذ نسل Z – که اولین نسل دیجیتالیهای مادرزاد محض هستند – حالا همه را تحت تاثیر قرار داده و جستوجوی حقیقت، اصلیترین رفتار شخصیتی و الگوهای مصرف آنها است. تکنولوژی سطح بیسابقهای از ارتباطپذیری را بین خود جوانان و بقیه جمعیت بهوجود آورده است. این باعث شده تغییرات نسلی اهمیت بیشتری پیدا کنند و سرعت رویدادهای تکنولوژیک بالاتر رود. این تحول برای شرکتها هم چالش بهدنبال دارد هم فرصتهای جذاب. به یاد داشته باشید: اولین قدم در بهدست آوردن هر فرصتی این است که پذیرای آن باشید.