رفتار نوآورانه

💢دیکتاتور درون و انفجار نادانی

💢دیکتاتور درون و انفجار نادانی

■اغلب ما در درون خود یک دیکتاتور داریم که همواره به دنبال برتری جویی است. این دیکتاتور کوچک به دنبال همنشینی با کسانی است که از خودش پایین تر باشند.

□بطور ناخودآگاه در محیط کار و زندگی و دوستان به سراغ افرادی می‌رود که فاصله زیادی با خودش دارند تا برای این تفاوت، دائم او را تحسین کنند. اینکه انسان در پاره ای موارد مثل مواجهه با جماعت آلوده به اعتیاد، برتری جو باشد امری طبیعی است ولی اگر دیکتاتور درون به غالب شرایط خودآگاه فرد فائق آید، بدین معنی است که فرد دچار بیماری «برتری جویی» شده است.

●چنین فردی در هنگام انتخاب زوج زندگی خود، به طور ناخودآگاه فردی بسیار پایین از خود را انتخاب میکند که همیشه بتواند سلطه جویی کرده و روح خود را ارضا نماید. همچنین در اجتماع، اگر چنین فردی در مسند مسئولیت قرار گیرد، در سلسله مراتب سازمانی نیز این اتفاق بروز پیدا می‌کند و این همان نظریه «انفجار نادانی» است. یعنی رئیس دیکتاتور، چند مدیر ناتوان‌تر از خود را بر منصب می‌گذارد و این سلسله مراتب تا رده‌های پایین‌تر نیز ادامه دارد.

○افراد درجه دو و پایین‌تر هم، با نگرانی از دست دادن جایگاه خود، کسانی پایین‌تر از خود را استخدام می‌کنند و همین‌طور نفرات رده‌های پایین‌تر نیز همین چرخه باطل را ادامه می‌دهند. برای همین، پس از مدتی کل سازمان با موجی فراگیر از افراد ضعیف و ناتوان در اطراف مواجه می‌شوند که معدود افراد توانمند را هم ناامید می‌کنند. این نظریه که توسط کاواساکی نظریه‌پرداز مدیریت و از موسسان شرکت Apple ارائه شد، پدیده‌ای را در سازمانهای اداری و صنعتی عنوان می‌کند که استیو جابز از آن به عنوان « انفجار نادانی » نام میبرد!

■این نظریه می‌گوید: مدیران درجه یک، کسانی را استخدام می‌کنند که از خودشان بهتر و تواناتر هستند؛ امّا افراد درجه دو و پایین‌تر، با نگرانی از دست دادن جایگاه خود، افرادی از خود پایین‌تر را استخدام میکنند.

□این نظریه در همه ابعاد قابل تعمیم است. میتوانیم خودمان را بررسی کنیم. آیا با کسانی دوست هستم که از خودمان باهوش‌ترند و ما را نقد می‌کنند؟ یا علاقه به دوستی و همنشینی با افراد پایین تر از خود داریم؟ آیا دوستانی دارید که از شما متموّل تر یا زیباترند؟ آیا دوستانی دارید که از شما محبوب ترند؟ و …

●با خود صادق باشیم. آیا از اینکه من از همه باهوش‌ترم لذّت می‌برم یا از اینکه می‌توانم از باهوش‌ها بیشترین استفاده را بکنم خوشحالم؟
در پاسخ به این سوالات میتوانید دریابید که تا چه اندازه از نقش دیکتاتور درون خود در عذاب ناخودآگاه هستید.

○اگر پاسخ ها به سمتی باشد که دیکتاتور درون شما بیش از اندازه زمامدار امور زندگیتان است، بدانید که در خطر انفجار نادانی قرار دارید و دیر یا زود آن بخش از زندگی شما که دچار این آفت شده است دچار انفجار و تخریب خواهد شد؛ چرا که این حس برتری، تنها تصوّری غلط است نسبت به محیط مجازی ایجاد شده توسط خودتان. ولی انسان عموماً در فضای حقیقی توسط شخص ثالث نگریسته می‌شود.

■میزان چیرگی دیکتاتور درون خود بر زندگیتان را دریابید و قبل از آنکه دچار انفجار نادانی و از دست رفتن زندگی اجتماعی، شغلی و یا مراودات خود شوید دست به کار شوید….

حوه بررسی و رتبه بندی افراد بر اساس علاقه ی آن ها به چند چیز (مثلا رشته های ورزشی) ؟

نوشته

چگونه با چت چیپیتی chat gpt در کمتر از یک ساعت یک مقاله علمی نوشتند؟

نوشته

مهم ترین خواص اسطوخودوس

نوشته

روش ایجاد نمودار پراکندگی در نرم افزار مکس کیو دی ایmaxqda

نوشته

با این گیاه خوش‌عطر و طعم نفخ معده و روده را درمان کنید

 تحلیل داده های آماری با مناسب‌ترین قیمت و کیفیت برتر!

تحلیل داده های آماری

🌟با تجربه‌ی بیش از 17 سال و ارائه‌ی بهترین خدمات

مشاوره : پایان نامه و مقاله نویسی تحلیل داده های آماری

📊تحلیل داده های آماری با نرم افزارهای کمی و کیفی

توجه: همه ی پرسشنامه هااز منابع معتبر تهیه شده،  استاندارد ، دارای روایی و پایایی و منابع داخل و پایان متن می باشند . همه ی پرسشنامه ها  قابل ویرایش در قالب نرم افزار ورد Word می باشد. 

مبانی نظری و پژوهشی متغیر ها

📞 تماس: 09143444846 (پیامک، ایتا، واتساپ، تلگرام) 🌐 کانال تلگرام: عضو شوید

(تا جای ممکن با ایتا پیام بفرستید، زودتر در جریان خواهیم بود!)

ایمیل :   abazizi1392@gmail.com

وبلاگ ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *