مهم ترین خواص اسطوخودوس

مهم ترین خواص اسطوخودوس

 اسطوخودوس و برخی گیاهان دیگر ماساژ دادند. نتیجه مطالعه نشان داد، حدود ۴۴ درصد علائم بیماری بعد از ماساژ کاهش یافت. در این میان سوال مهمی که برای بسیاری از محققان ایجاد شده بود.

 سوال این بود که آیا گیاه اسطوخودوس به رشد مو نیز کمک می‌کند؟ برای اثبات این مسئله، یک مطالعه حیوانی در سال ۲۰۲۱ انجام شد. نتیجه تحقیق نشان داد، روغن اسطوخودوس باعث رشد مو در حیوانات می‌شود. البته لازم است پژوهش‌های بیشتری در مقیاس انسانی انجام شود.

4.کاهش مشکلات عضلانی

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص اسطوخودوس، کاهش مشکلات عضلانی است. یک پژوهش برای اثبات این مسئله انجام شده است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد، ماساژ درمانی با استفاده از روغن اسطوخودوس تاثیر بسیار زیادی بر کاهش علائم قولنج در نوزادان یا افراد بزرگسال دارد. 

علاوه بر این یک پژوهش حیوانی نشان داده است، روغن اسطوخودوس باعث بهبود توانایی پوست برای تولید کلاژن بعد از جراحی می‌شود. بنابراین، این گیاه به بهبود عملکرد سلول‌های پوستی و توده‌های عضلانی بدن کمک می‌کند.

5.تسکین درد قاعدگی 

یکی از فواید اسطوخودوس برای رحم، تسکین درد قاعدگی است. در یک پژوهش از تعدادی از بانوان خواسته شد تا در سه روز اول پریودی، به مدت ۳ دقیقه بوی گیاه اسطوخودوس را استشمام کنند. بعد از گذشت یک ماه، درد قاعدگی در اغلب شرکت کنندگان کاهش یافته بود. علاوه بر این ماساژ شکم با استفاده از اسانس اسطوخودوس، باعث کاهش درد قاعدگی می‌شود.

6.از بین بردن ویروس ها 

یکی از بهترین خواص اسطوخودوس برای عفونت، از بین بردن ویروس‌ها است. این گیاه خاصیت ضد التهابی نیز دارد و ویروس‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برد. در زمان گذشته، مردم از این گیاه برای تمیز کردن محل‌های آلوده استفاده می‌کردند. خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی اسطوخودوس بسیار شناخته شده است. پژوهشگران در تلاش هستند تا روش‌های جدیدی برای استفاده از این گیاه جهت ضدعفونی کردن مکان‌های آلوده ابداع کنند.

7.مبارزه با شوره سر 

یکی از خواص بی‌نظیر گیاه اسطوخودوس، این است که شوره سر را کاهش می‌دهد. برخی پزشکان در نیویورک روی این مسئله تحقیق کرده‌اند. نتایج این پژوهش‌ها نشان می‌دهد، اسطوخودوس باعث کاهش پوسته سر می‌شود. علاوه بر این، شوره سر را به صورت فوری و در مدت زمان کوتاهی از بین می‌برد. برای از بین بردن شوره، ابتدا موهای سر خود را با آب گرم بشویید.

 سپس موها را با حوله خشک کنید. ۱۵ قطره از اسانس این گیاه را در یک فنجان بریزید. در مرحله بعد، ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون یا بادام به آن اضافه کنید. مخلوط هر دو روغن را برای مدت ۱۰ ثانیه گرم کنید. می‌توانید روغن را در مایکروویو قرار دهید تا گرم شود. سپس از این روغن روی موهای سر خود بمالید. یک ساعت صبر کرده و سپس موها را با شامپو بشویید.

8.درمان آکنه

این گیاه به درمان آکنه کمک می‌کند و باکتری‌ها را از بین می‌برد. تحقیقات نشان می‌دهد، گیاه اسطوخودوس نسبت به روش‌های درمانی تهاجمی اثرات بهتر و مفیدتری دارد. استفاده از این گیاه به صورت موضعی، باکتری‌ها و میکروب‌های مضر روی سطح پوست را از بین می‌برد.

 در سال ۲۰۱۳، از روغن اسطوخودوس و عصاره آلوئه‌ورا برای جلوگیری از رشد یک سویه باکتریایی استفاده شد. این باکتری باعث بروز مشکلاتی مثل آکنه می‌شد. نتیجه این پژوهش نشان داد، اسطوخودوس می‌تواند باکتری‌های عامل تولید آکنه را از بین ببرد. علاوه بر این، این گیاه به درمان سوختگی نیز کمک می‌کند. 

محققان متوجه شدند، اسطوخودوس از سالیان سال قبل به عنوان یک درمان سنتی برای سوختگی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در سال ۲۰۰۹، برخی پژوهشگران دریافتند که اسطوخودوس فعالیت ضد میکروبی دارد و از بروز عفونت بعد از سوختگی جلوگیری می‌کند.

9.درمان سرما خوردگی 

اغلب افراد حداقل ۱ تا دو بار در سال به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند. استفاده از روغن‌های مفید مانند روغن اسطوخودوس و رایحه درمانی با این گیاه، باعث کاهش علائم بیماری سرماخوردگی می‌شود. روغن‌های معطر نه تنها به درمان سرماخوردگی کمک می‌کنند، بلکه بر کاهش علائم بیماری‌هایی مانند آنفولانزا موثر هستند. یکی از روش‌های استفاده از اسانس اسطوخودوس، این است که مجرای بینی را با استفاده از این گیاه پاک کنید.

 کافی است نوک گوش پاک کن را به مقدار کمی از گیاه آغشته کنید و در ورودی مجرای بینی قرار دهید. این مسئله باعث کاهش سردرد و آبریزش بینی می‌شود. البته بهتر است قبل از انجام این کار، حتماً با پزشک مشورت کنید. این گیاه به درمان عفونت نیز کمک می‌کند و تب را کاهش می‌دهد. اگر سرفه شدیدی دارید، پیشنهاد می‌کنیم بخار اسطوخودوس را استشمام کنید.

10.اسطوخودوس و پروستات

رایحه این گیاه نقش مهمی در درمان بیماری‌هایی مانند پروستات دارد. پژوهشگران متوجه شده‌اند آروماتراپی با روغن‌های ضروری، باعث کاهش علائم بیماری‌هایی مانند پروستات یا سایر بیماری‌های مرتبط با آن می‌شود. می‌توانید اسانس این گیاه را با گیاهان دارویی دیگر مانند لیمو، گریپ‌فروت، ریحان، زنجبیل، علف لیمو، نعناع، رزماری و ترنج ترکیب کنید و مورد استفاده قرار دهید.

11.اسطوخودوس برای فشار خون

یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش فشار خون، استفاده از این داروی گیاهی است. زیرا اسانس آن باعث افزایش آرامش می‌شود و به  بهبود عملکرد قلب کمک می‌کند. بنابراین می‌تواند بر بهبود جریان خون نیز موثر باشد. برای اثبات این مسئله، یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۱۲ انجام شد. محققان متوجه شده‌اند، استفاده از روغن‌های مختلف باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به این بیماری می‌شود. 

12.درمان دیابت

جالب است بدانید، اسطوخودوس بر درمان بیماری دیابت نیز موثر است. برخی پزشکان طب سنتی از این گیاه برای درمان یا کاهش علائم بیماری دیابت استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۱۳، پژوهشی درباره این مسئله انجام شد. نتیجه مطالعه نشان داد، اسطوخودوس باعث کنترل علائم بیماری دیابت می‌شود. علاوه بر این تعدادی آزمایشات حیوانی نشان داده است، اسانس اسطوخودوس باعث تنظیم سطح قند خون می‌شود و از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.

 همانطور که می‌دانید، درمان بیماری دیابت کار چندان راحتی نیست. در اغلب موارد، این بیماری با استفاده از دارو یا تزریق انسولین کنترل می‌شود. بنابراین اگر به این بیماری مبتلا هستید، پیشنهاد می‌کنیم به هیچ وجه به شکل خودسرانه برای مصرف موضعی اسطوخودوس یا رایحه درمانی اقدام نکنید. لازم است از قبل با پزشک مشورت کنید.

خدمات تخصصی پژوهش و تحلیل داده های آماری با مناسب‌ترین قیمت و کیفیت برتر!

🌟با تجربه‌ی بیش از 17 سال و ارائه‌ی بهترین خدمات

مشاوره نگارش: تحلیل داده های آماری

ارائه و طراحی پرسشنامه های استاندارد

📊تحلیل داده های آماری با نرم افزارهای کمی و کیفی

📞 تماس: 09143444846 (پیامک، ایتا، واتساپ، تلگرام)

🌐 کانال تلگرام: عضو شوید

🌐 وبلاگ 

💼کیفیت بالا، قیمت مناسب و خدماتی که به نیازهای شما پاسخ می‌دهند!

💼با ما همراه باشید و پروژه‌ی خود را به یک تجربه‌ی موفق تبدیل کنید.

 

 

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره خواص اسطوخودوس توضیح داده شد. این گیاه اثرات درمانی بی‌شماری دارد. رایحه گیاه اسطوخودوس باعث بهبود بیماری‌های مانند استرس و اضطراب می‌شود. از روغن این گیاه، برای رفع مشکلاتی مثل دردهای قاعدگی و مواردی مانند این استفاده می‌شود. البته روش‌های مصرف این گیاه بسیار متنوع است. 

اگر قصد دارید از اسطوخودوس برای بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم رایحه درمانی را انتخاب کنید. اما اگر قصد دارید دردهای عضلانی را کاهش دهید، ماساژ درمانی نتایج بهتری خواهد داشت. یکی دیگر از روش‌های مصرف اسطوخودوس، نوشیدن چای اسطوخودوس است‌. این چای عطر بی‌نظیری دارد و به بهبود سلامتی بدن کمک می‌کند. البته بهتر است قبل از مصرف چای اسطوخودوس، با متخصصان تغذیه مشورت کنید. 

برگرفته از فیت کلاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *