چگونه مقاله کنفرانسی بنویسیم؟
مقالات انواع مختلفی دارند که یکی از معروفترین و پرطرفدارترین نوع ژورنالها مقالات کنفرانسی میباشد. در این مطلب تصمیم داریم نحوه نگارش مقالات کنفرانسی و تفاوت آنها با مقالات ژورنالی را برای شما معرفی کنیم.
مقاله کنفرانسی چیست؟
مقالات کنفرانسی به مقالاتی اطلاق می شود که هدف اصلی در هنگام نگارش آنها، گرفتن پذیرش از یکی از کنفرانس های علمی بوده است. این کنفرانس ها معمولاً به صورت سالانه و یا هر دو سال یک بار برگزار می شوند و دارای حوزه تخصصی و علمی به خصوصی هستند. مزیت اصلی مقالات کنفرانس این است که این مقالات به صورت سخنرانی و یا پوستر ارائه می شوند. تقریبا در همه کنفرانس ها مقاله های پذیرفته شده در صورت داشتن بار علمی بالا در بعضی ژورنال ها و یا در کتابخانه های دیجیتالی همانند ieee (مخصوص برق و کامپیوتر) چاپ می شود که در حالت دوم معمولا کنفرانس ها یک هزینه ای برای چاپ دریافت می کنند که با یک فاصله حداکثری ۲ ماه به چاپ می رسد.
انواع مقالات کنفرانسی کدامند؟
همان طور که قبلا هم گفته شد، مقالات کنفرانسی در قالب های زیر ارائه می شوند:
- ارائه شفاهی(oral)
- ارائه پوستر(poster)
- کارگاه ها (workshops)
ارائه شفاهی
در ارائه شفاهی که برای مقالات در کنفرانس ها در نظر گرفته می شود، نویسنده باید در مقابل افراد جمع حاضر شود و کار خود را در قالب پاورپوینت یا برنامه ای شبیه آن برای دیگران شرح بدهد.
این ارائه نباید چندان طولانی باشد و تقریبا برای هر شخصی حدود ۲۰ دقیقه زمان قائل می شوند. پس لازم است که پاورپوینت به بهترین و بهینه ترین شکل ممکن آماده شده باشد و محتوای موجود در مقاله را به زبانی واضح، مختصر و البته مفید بیان کند. استفاده از ویژگی های بصری نرم افزار پاورپوینت در ارائه مقاله می تواند کمک شایانی به انتقال درست پیام محتوای اثر به مخاطبان کند.
حدود ۵ دقیقه از زمان ارائه هم به پرسش وپاسخ اختصاص پیدا می کند و حضار کنفرانس اجازه دارند سوالات و نکاتی که پیرامون مقاله در ذهن شان ایجاد شده، مطرح نمایند.
ارائه پوستر
ارائه مقالات کنفرانسی در قالب پوستر هم شکل و شیوه دیگری است که در کنفرانس های گوناگون رواج دارد. یعنی شرکت کنندگانی که مقاله ای را به نگارش درآورده اند، این امکان را دارند که مقاله شان را به شکل پوستری آماده و طراحی کنند و در بخشی از کنفرانس برای مخاطبان ارائه دهند.
البته همیشه پوسترکردن یا ارائه شفاهی انتخاب نویسندگان مقالات نیست. به عبارت دیگر، در کنفرانس ها گاهی اوقات این حق که مقاله خود را به شکل پوستر ارائه دهید یا در شکل سخنرانی به خودتان بستگی دارد و انتخاب خودتان به عنوان نویسنده خواهد بود.
ولی گاهی هم در برخی از کنفرانس ها، بعد از اینکه مقاله به دبیرخانه تحویل شد، مسئولان کنفرانس هستند که با داوری اثر به این نتیجه می رسند که باید مقاله در قالب پوستر ارائه شود یا سخنرانی.
کارگاه ها
علاوه بر ارائه به شکل سخنرانی یا پوستر، برخی از مقالاتی که به کنفرانس ها ارسال می شوند در حاشیه برنامه و در کارگاه ها یا اصطلاحا ورک شاپ هایی ارائه خواهند شد که تعدادی محدود از افراد شرکت کننده در کنفرانس در آنها حضور دارند و امتیازاتی هم برای شرکت کنندگان و برگزارکنندگان آنها در نظر گرفته می شود که رزومه آنها را پربارتر می کند. این ورک شاپ ها به شکل های عملی یا تئوری هستند.
تفاوت های مقاله کنفرانسی و مقاله ژورنالی:
- ارائه مقاله در ژورنال سخت تر از کنفرانس هست.
- برای چاپ مقاله در اکثر ژورنال ها نیاز به پرداخت هزینه می باشد اما در کنفرانس ها نیازی به هزینه نیست ( به جز کتابخانه های دیجیتالی)
- اعتبار مقالات ژورنالی از مقالات کنفرانسی بیشتر است (اما همانطور که در بالا هم اشاره شد برخی کنفرانس ها از ژورنال ها معتبر تر هستند)
چگونه وضعیت یک مقاله در حال داوری را پیگیری کنیم؟
چگونه یک مقاله کنفرانسی بنویسیم؟
۱- قیدهای مربوط به مقاله کنفرانسی را رعایت کنید
در این جا منظور از قیدهای مقاله کنفرانسی همان تعداد کلمات و تعداد صفحات مجاز برای نوشتن مقاله کنفرانسی است که از سوی سایت کنفرانس تعیین شده اند. از آنجایی که تعداد (حداکثر) صفحات و کلمات برای مقالات کنفرانسی محدود است، حتماً آن را رعایت کنید.
۲- نگارش را مطابق با قالب کنفرانس انجام دهید
نوع قلم، اندازه قلم، یک ستونی یا دو ستونی بودن مقاله (طرح بندی صفحه)، نوع مرجع نویسی، نرم افزار مورد نیاز برای نگارش (ورد یا لاتکس) و … همگی از جمله نکات نگارشی هستند که باید رعایت کنید تا مقاله شما شکل و شمایل مورد تایید داشته باشد. توجه داشته باشید که سایت کنفرانس این قالب را به صورت یک فایل برای دانلود در اختیار شما قرار می دهد. توصیه می شود که اگر فرمول های ریاضی زیادی در مقاله شما وجود دارد حتماً از نرم افزار لاتکس برای نگارش استفاده کنید.
۳- چارچوب مقاله را رعایت کنید
چارچوب مقاله نویسی برای هر کنفرانسی منحصر به فرد می باشد. بنابراین قالب تهیه شده توسط عوامل کنفرانس تعیین می کند که شما باید بر چه اساسی پیش بروید. معمولاً عنوان، چکیده، مقدمه، روش شناسی، نتایج، بحث و نتیجه گیری و منابع ترتیب کلی مقالات کنفرانسی هستند حال ممکن است یک کنفرانس یکی از این عناوین را جا به جا کرده یا تغییر داده باشد.
۴- نوع مقاله خود را تعیین نمایید
در هر کنفرانس مقالات شما به یکی از دو صورت سخنرانی یا پوستر پذیرفته خواهند شد. اگر هدف شما ارائه یک مقاله سخنرانی باشد باید قالب آن را رعایت کنید و به همین صورت اگر قصد ارائه پوستر را دارید، باز هم می توانیم قالب پوستر را از سایت کنفرانس دانلود کنید و مطالب خود را در داخل آن قرار دهید.
۵- ویرایش ادبی و ساختاری را فراموش نکنید
یکی از رایج ترین مشکلاتی که در مقالات وجود دارد و باعث رد شدن آن ها توسط داوران می شود، وجود اشتباهات نگارشی و ساختاری در مقاله است. سعی کنید بعد از تکمیل شدن مقاله آن را چند بار مطالعه کنید و علاوه بر ویرایش مشکلات نگارشی و ادبی، از نظر ریاضیات و اصول مقاله نویسی نیز آن را بررسی نمایید.
نکات مهم در خصوص مقالات کنفرانسی
- در سایت کنفرانس، تعداد صفحات مجاز برای مقاله اعلام می شود. لازم به ذکر است که حداکثر تعداد صفحات مقالات کنفرانس محدود است و معمولا نباید بیش از ده صفحه باشد.
- با توجه به تعداد زیادی از مقالات ارائه شده برای کنفرانس و سرعت داوران برای بازبینی و اظهار نظر، تاریخ اعلام نتایج دادرسی داوری معمولا از تاریخ اعلام شده در سایت متفاوت است، و گاهی چند روز بعد ، نتایج اعلام شده است.
- مقالاتی که برای کنفرانس ارائه می شوند، دارای یک اصول خاصی هستند. به عنوان مثال، نوع قلم، اندازه قلم، یا حتی دو ستون یا تک ستون بودن مقالات.
- هر مقاله ای که به کنفرانس فرستاده می شود باید با قوانین آن کاملا مطابقت داشته باشد. در صورت عدم انطباق، مقاله اغلب بدون قضاوت رد می شود. یک راه ساده و آسان این است که قالب مقاله را از سایت کنفرانس دانلود کنید و متن مقاله خود را در بخش های مناسب فایل کپی کنید و سپس موارد اضافی را حذف کنید. به طور معمول، فایل نمونه در دو قالب Word یا Latex در سایت کنفرانس قرار داده می شود.
- اگر بخش بزرگی از مقالات و قوانین ریاضی وجود داشته باشد، استفاده از نرم افزار لاتکس توصیه می شود.
- معمولا نسخه کامل مقالات برتر کنفرانس ها در نشریات علمی منتشر می شود. این موضوع در محل برگزاری کنفرانس اعلام می شود.
- به طور معمول، روند پذیرش مقالات ارسال شده از کنفرانس به مجله ساده تر از ارسال مستقیم مقالات به مجلات می باشد.
- در هر کنفرانس برای بهترین ارائه، بهترین پوسترها یا بهترین مقالات دانشجویی جوایزی داده می شود.
چگونه از برگزاری کنفرانس ها مطلع شویم؟
بهترین منبع جهت کسب آگاهی از تمامی کنفرانس ها اینترنت میباشد که میتوانید با مراجعه به سایت ها تمامی اطلاعاتی که نیاز دارید را کسب نمایید.البته گاها ممکن است در سازمان ها یا دانشگاههای وابسته به موضوع کنفرانس بنر هایی نیز مشاهده فرمایید اما در بنر ها اطلاعات کافی برای شرکت و ثبت نام نوشته نمیشود اطلاعاتی که برای شرکت در کنفرانس هانیاز دارید شامل هزینه ثبت نام نحوه ثبت نام و نحوه ارسال مقاله میباشد که کلیه اطلاعات در سایت های زیر موجود میباشد این سایت ها کنفرانس ها را به صورت دسته بندی شده و با ترتیب زمان قرار میدهند.بعد از اینکه اطلاعات کافی از زمان و مکان برگزاری کنفرانس ها کسب کردید میتوانید مراحل ثبت نام را شروع کنید و موقع ثبت نام باید هزینه را واریز نمایید.
این سایت ها معتبر ترین منبع اطلاعاتی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زمان مکان و هزینه چاپ مقالات میباشد.
- www.allconferences.com
- www.conferencealerts.com
- http://www.iranconferences.ir/
- http://www.civilica.com/Calendar.html
نحوه ارسال مقاله به کنفرانس
در صورتی که میخواهید مقاله خود را به کنفرانس ارسال فرمایید باید چکیده مقاله را به آدرس ایمیلی که در اطلاعات کنفرانس مشاهده کرده اید ارسال نمایید.اصولا ارسال چکیده مقاله به مجله و بررسی آن هزینه ای ندارد و میتوانید به سادگی و بدون پرداخت هزینه چکیده مقاله را ارسال فرمایید تا روند بررسی آغاز شود.اما شرکت در کنفرانس رایگان نمیباشد و معمولا هزینه زیادی همراه دارد که باید قبل از روز شرکت در کنفرانس هزینه را واریز نمایید. در وب سایت کنفرانس اطلاعات بسیار کاملی در مورد اهداف کنفرانس، محورهای کنفرانس، برگزار کنندگان آن،زمان برگزاری، محل اقامت، هزینه کنفرانس و… داده می شود. به همراه این اطلاعات، یک فرم ثبت نام نیز قرار داده شده که در آن خواسته شده که در صورت رضایت برای شرکت در کنفرانس،گزینه ای را تیک بزنیم؛
اصولا مقالاتی که به کنفرانس ها ارسال میشوند بسیار سریعتر از مقالاتی که به مجلات ارسال میشوند پذیرفته میشوند و نیازی نیست که مدت زمان زیادی منتظر پذیرش باشید. توصیه ما به افرادی که برای اولین بار میخواهند مقاله ای ارائه کنند این است که از یک مقاله کنفرانسی آغاز نمایند.
بر اساس آیین نامه جدید وزارت علوم،تحقیقات و فناوری امتیاز مقاله کنفرانسی برای مصاحبه دکتری؛ برای مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر داخلی 1 امتیاز و خارجی 2 امتیاز و حداکثر امتیاز ارائه شده به مقالات کنفرانسی 4 امتیاز،اختصاص داده شده است.
برگرفته از: ساعد نیوز
برای مشاهده لیست همه ی پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد کلیک فرمایید.
تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.
نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos
تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower
روش های تماس:
Mobile : 09143444846 واتساپ – تلگرام
Telegram: @abazizi
- E-mail: abazizi1392@gmail.com