رزومه نویسی

چگونه رزومه کاری حرفه ای بنویسیم؟

چگونه رزومه کاری حرفه ای بنویسیم؟

چگونه رزومه کاری حرفه ای بنویسیم؟

درست است که برای ساخت رزومه از چارچوب و قالب خاصی استفاده می‌شود، با این حال نحوه نوشتن رزومه کاری امری سلیقه‌ای است. مطمئناً رزومه شما هر چه زیباتر باشد و جزئیات بیشتری از سوابق شغلی شما ارائه کند، تاثیرگذارتر خواهد بود.

رزومه چیست؟

رزومه سندی است حاوی سوابق تحصیلی، شغلی و دستاوردهای یک فرد که معمولاً جهت تقاضای یک موقعیت شغلی ارائه می شود. یک رزومه خوب، اطلاعات و تجربیات شما را به بهترین شکل ممکن به کارفرما منتقل می کند.

در واقع، رزومه یک سند بازاریابی است که از طریق آن باید برای خودتان بازاریابی کنید. در این سند شما باید مهارت ها، توانایی ها، صلاحیت ها و تجارب خود را به کارفرما بفروشید. بنابراین هرچه خودتان را بهتر معرفی کنید، تصمیم گیری برای کارفرما راحت تر خواهد بود.

یک رزومه حرفه ای باید به شکلی طراحی شود که اطلاعات مرتبط با شغل و ویژگی های شخصی شما را برجسته کند و نقاط ضعف شما را بپوشاند.

بهتر است از همین ابتدا بدانید که هیچ راهکار مطلقی برای ساخت رزومه وجود ندارد. رزومه سندی است که به شما تعلق دارد و شما این اختیار را دارید به دلخواه خود آن را تزئین کنید. رزومه شما می تواند بر روی کاغذ، یک فایل PDF، یک صفحه از سایت شخصی یا حتی یک تی شرت (اگر کارفرمایتان به خلاقیت اهمیت ویژه ای می دهد) چاپ شود.

با این حال، یک رزومه حرفه ای باید شامل موارد خاصی باشد. در حقیقت، کارفرما با دیدن رزومه شما انتظار دارد اطلاعات مفیدی از شما به دست آورد. در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که یک رزومه حرفه ای باید شامل چه اطلاعاتی باشد.

نکات مهم در نگارش و طراحی رزومه

حال به چند نکته دیگر اشاره می کنیم که شانس شما را برای پذیرش در رزومه بالا می برد:

۱) رزومه داشته باشید

رزومه شما شناسنامه شماست. بسیار پیش می آید که دوستان و آشنایان برای شما به دنبال فرصت شغلی هستند و به هر کسی می توانند، می سپارند تا فرصتهای شغلی موجود را خبر دهد. اما رزومه ای از شما در اختیار ندارند.

همیشه رزومه داشته باشید و اگر به نزدیکان خود می سپارید که برایتان کار جستجو کنند، حتماً به صورت دیجیتال و یا به صورت مکتوب و پرینت کاغذی، نسخه ای از رزومه ی خود را ارائه دهید. تحقیقات نشان می دهد که طرف مقابل برای خواندن رزومه شما بین ۳۰ تا ۴۰ ثانیه وقت صرف خواهد کرد.

۲) از رزومه های آماده استفاده نکنید

این روزها انبوهی از رزومه های آماده و نمونه های رزومه در فضای آنلاین، به صورت رایگان ارائه شده یا فروخته می شوند. این رزومه ها شاید بتوانند کمی در مورد موضوعات و عناوین مفید باشند، اما ممکن است به ذهن شما چارچوب های نادرست و نامربوط بدهند.

ضمن اینکه برای کسی که رزومه ی شما را می خواند و رزومه های زیادی را دیده است، احساس اینکه شما حتی در حد تنظیم یک برگ معرفی خودتان هم توانمند نیستید، می تواند احساسی منفی ایجاد کند.

تصویر

۳) برای همه ی سازمان ها از یک رزومه استفاده نکنید

بسیار مشاهده می شود که فرد، یک رزومه را آماده می کند و آن را برای صد شرکت مختلف ارسال می کند. این کار شبیه ارسال اس ام اس های عمومی برای تبلیغات است و همانطور که می دانید این شیوه اثربخشی بسیار کمی دارد. به جای ارسال رزومه برای صد شرکت مختلف، وقت بگذارید و حتی اگر مجبور شدید برای ۵ شرکت (یا حتی یک شرکت!) رزومه طراحی کنید و بفرستید. اما آن رزومه را به صورت بسیار حرفه ای تنظیم کنید.

۴) سازمان های بزرگ و سازمان های کوچک در رزومه ی شما به دنبال قابلیت های متفاوتی هستند

معمولاً سازمان های بزرگ، نیروی تخصصی را ترجیح می دهند. اگر کسی قرار است متخصص شبکه باشد، دوست دارند در تمام بخش های رزومه اش در مورد فعالیت های شبکه ای ببینند و بخوانند.

۵) شرکت های ایرانی و شرکت های بین المللی عموماً نگاه متفاوتی به رزومه دارند

برای شرکت های بین المللی، تفریحات شما، گردش ها و مسافرت ها، کارهای داوطلبانه، مسئولیت اجتماعی و … مهم است و همیشه در رزومه مورد اشاره قرار می گیرند. اینکه یک مهندس الکترونیک به تنیس هم علاقه دارد و این مطلب را در رزومه ی خود می آورد برای فرهنگ کسب و کار بین المللی نه تنها عجیب نیست بلکه مفید و موثر نیز هست. اما در رزومه ارسال شده برای یک شرکت ایرانی، ممکن است بی معنی تلقی شده یا حتی به عنوان یک امتیاز منفی در نظر گرفته شود.

۶) قبل از هر چیز باید دقت کنید که رزومه شما حذف نشود

معمولاً به دلیل تعدد رزومه های دریافتی، کسانی که مسئول بررسی رزومه ها هستند، تعدادی از آنها را کنار می گذارند. عوامل متعددی می تواند باعث شود که رزومه ی شما به سادگی کنار گذاشته شود. قالب بندی نادرست و نامرتب، اشتباهات تایپی، حجم خیلی زیاد مطالب، فونت نامناسب و غیررسمی از جمله مواردی هستند که ممکن است شانس بررسی های بعدی را از رزومه ی شما بگیرند.

۷) برخی نکات خیلی ساده نیز می تواند تاثیر خوبی روی حس خواننده از مطالعه ی رزومه ی شما داشته باشد.

به رزومه خود ساختار بدهید. اطلاعات تماس و سوابق حرفه ای و تحصیلات و … را با جدول بندی مناسب و کارهای ساده ی گرافیکی از هم تفکیک کنید. از فونت های رسمی (در فارسی مثل نازنین، لوتوس، میترا و در انگلیسی تایمز نیو رومن) استفاده کنید.

۸) همه چیز را در رزومه ننویسید

انسانها به سادگی در دام قضاوت گرفتار می شوند. جز در مواردی که مجبور هستید، اطلاعات بیهوده و اضافی در رزومه ننویسید. مجرد و متاهل بودن اگر از پیش نیازهای شغل نیست و در آگهی ها به طور مشخص در مورد آن صحبت نشده، یک مسئله ی کاملاً شخصی شماست و با نوشتن آن اطلاعات این احتمال را ایجاد می کنید که طرف مقابل در مورد شما پیش قضاوت داشته باشد.

۹) حتماً نباید سابقه ی کار زیادی داشته باشید

برخی فکر می کنند برای اینکه رزومه بنویسند باید سابقه ی کار زیادی داشته باشند. حتی یک دانشجو نیز می تواند رزومه داشته باشد. در این نوع رزومه باید سهم بیشتری را به اطلاعات تحصیلی، پژوهش ها، علاقمندی ها، مهارتها، توانمندی ها و انگیزه هایی که برای به دست آوردن موقعیت جدید دارید اختصاص دهید.

رزومه شما مرتب و خالی از هرگونه اشتباه باشد

در رزومه خود تمام اشتباهات املایی و نگارشی را بیابید. از فرد دیگری بخواهید رزومه تان را بخواند. خصوصاً فردی که توجه کافی به جزئیات داشته باشد.

حتی کوچک ترین اشتباه می تواند رزومه تان را از روند بررسی به سطل آشغال بفرستد.

بر نقاط قوت خود تاکید کنید

هدف مشخص و معینی را در نظر بگیرید. در این حالت می توانید پیغام مشخصی را به واسطه رزومه منتقل نمایید.

هدف، مهارت ها را به طور خلاصه بیان کرده و بر نقاط قوت تاکید کنید.

علت نیاز کارفرما به شما چیست؟

دستاوردهایی را برجسته نمایید که علاقه کارفرما را ترغیب نموده و هنگام خواندن رزومه کارفرما نپرسد: «این داوطلب چه کاری می تواند برایم انجام دهد؟» به یاد داشته باشید هدف رسیدن به مصاحبه شغلی است.

تأثیر اولیه موثری ایجاد کنید

به طور متوسط کارفرمایان حدود 30 ثانیه زمان صرف بررسی اجمالی هر رزومه می کنند.

بیشتر کارفرمایان به جای تحصیلات بر دستاوردهای شغلی تأکید دارند.

موارد جذاب و مهم درخصوص خودتان را در صدر قرار دهید، مثلاً دستاوردهای مرتبط با شغل.

بر مهارت های خود تاکید کنید

از قالب رزومه مهارت محور استفاده کرده و استعدادهای اصلی خود را در آن ذکر کنید. همه چیز را اولویت بندی کنید.

از کلمات کلیدی استفاده نمایید

کلمات کلیدی و عبارات خاص که نشان دهنده مهارت ها و تجربیات شما باشند از قبیل مدیر حسابداری، راه اندازی خط تولید، فروش، word, Excel, Visual Basic، تبلیغات و طراحی را به کار برید.

از اصطلاحات مخصوص استفاده کنید

از اصطلاحات و ترکیبات مختص صنعت مورد نظرتان استفاده نمایید تا نشان دهد که حدودی با کسب و کار کارفرما آشنا هستید، اما به کار بردن این قبیل اصطلاحات طرف مقابل را گیج و سردرگم نکنید.

می توانید اصطلاحات یا ترکیبات مورد استفاده را داخل پرانتز توضیح دهید.

تصویر

خود را فردی فعال نشان دهید

ضمن استفاده از این قبیل افعال، خود را فردی فعال، باهوش و توانا نشـان دهید. مثلاً مدیریت کردن، ایجاد کردن، نظارت، سازماندهی.

از ضمایر شخصی استفاده نکنید

هیچ گاه از ضمایر شخصی از قبیل «من» یا «مرا» در رزومه استفاده نکنید.

به جای آن می توانید از عبارات کوتاه کنشی و فعال استفاده کنید. «هماهنگی و انتشار خبرنامه هفتگی مرتبط با مسائل اجتماعی.»

نکات کلیدی را برجسته کنید

استفاده از مدل هایی از قبیل Italic, Bold و خط کشی موثر است، اما می توانید از حروف بزرگ، علائم مختلف از قبیل ستاره برای تاکید بر کلمات و عناوین بخش ها استفاده کنید.

اطلاعات را خلاصه نویسی کنید

از آنجا که رزومه های الکترونیکی نسبت به نمونه های سنتی از حدود یک تا دو صفحه هستند، اما نباید از سه صفحه تجاوز کنند.

آخرین اطلاعات رابنویسید

یک قانون طلایی می گوید صرفاً تجربه کاری 10 تا 15 سال آخر خود را بنویسید.

تجربه خود را به صورت کمی بیان کنید

اعداد ابزار قدرتمندی هستند. به جای آنکه صرفاً از عبارت «مسئول افزایش فروش در محدوده تحت نظر» استفاده کنید، بگویید «افزایش 150درصد فروش در مدت 6 ماه در محدوده تحت نظر.»

منطقی و مختصربنویسید

علاوه بر مروری بر تجربیات، کارفرما با استفاده از رزومه می خواهد میزان استدلال و خلاصه نویسی شما را بسنجد.

هدفتان فقط برقراری ارتباط باشد

گزافه گویی و استفاده از کلمات قلنبه را فراموش کنید.

به عبارت دیگر سعی نکنید کارفرما را با کلمات تحت تأثیر قرار دهید.

از کلماتی استفاده کنید که برای هر کسی به راحتی قابل درک باشد.

اطلاعات حقوقی راحذف کنید

هیچ گاه در رزومه تان به بحث حقوق اشاره نکنید.

از درج عناوین مشکوک اجتناب کنید

از نوشتن اطلاعات شخصی از قبیل نژاد، مذهب، وضعیت تأهل، سن، حزب سیاسی و حتی دیدگاه شخصی اجتناب کنید.

کارفرما نباید در روند استخدام تصمیم گیری چنین مباحثی را در نظر داشته باشد. از بذله گویی و حاشیه نویسی نیز در رزومه اجتناب کنید.

صادق باشید

دروغگویی و یا اغراق در مورد توانایی ها قطعاً به خودتان بازمی گردد.

چنانچه نظر کارفرما به سمت شما جلب گردد باید سخنان خود را اثبات نمایید.

خودتان را به بهترین نحو به تصویر بکشید

درخصوص تاکید بر نقاط قوت و تجربیات خود کوتاهی نکنید. خود را به بهترین نحو ممکن به تصویر بکشید. مهارت هایی که به نظر شما امری عادی تلقی می شوند، ممکن است در نظر دیگران جذاب باشد.

رزومه شخصی خود را بنویسید

فردی و در عین حال حرفه ای عمل کنید. رزومه ای که ویژگی های فردیتان را منعکس نماید تهیه کنید.

ویژگی های فردی

اگر تمایل داشتید به ویژگی های فردی از قبیل «مستقل، منظم، با انگیزه و مسئولیت پذیر» اشاره نمایید، مطمئن شوید این قبیل ویژگی ها برای جایگاه موردنظر کارایی دارند و برای کارفرما ارزش به حساب می آیند.

رزومه تان رابرمبنای عملکردتان بنویسید

برای آنکه خلاءها و فواصل زمانی در سابقه شغلیتان به چشم نیایند، بهتر است رزومه تان را برمبنای عملکردتان بنویسـید کـــه بر مهارت ها و دستاوردها تاکید دارد و به ترتیب زمانی نمی باشد.

زیرا در قالب ترتیب زمانی بر توالی و زمان وقوع تجربیات تاکید می شود.

متعادل و منظم باشید

یک رزومه موثر و کارا متعادل، منظم، با ظاهری جذب و خوش آیند و پیوسته است.

بخش ها را آشکارا از یکدیگر جدا نموده و عناوین بخش ها را برجسته نمایید. برای راحتی در خواندن مطالب بین بخش ها فضای خالی کافی بگذارید.

از عناوین و سرفصل های مناسب استفاده نمایید

برای بخش ها از عناوین و سرفصل های مناسب استفاده نمایید. مثلاً اهداف، تجربیات، اشتغال، سابقه کاری، مهارت ها، خلاصه، خلاصه قابلیت ها، دستاوردها، نقاط قوت، تحصیلات، انتشارات، گواهینامه ها، افتخارات، ویژگی های فردی، معرف ها اشاره کنید.

مثبت اندیش باشید

هرگونه مطلب با احساس منفی را از رزومه تان حذف نمایید. خصوصاً هنگامی که این احساس منفی به تجربه شغل قبلی تان بازگردد.

مثبت اندیش باشید و بر ویژگی های مثبت تأکید داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *