رزومه نویسی

چطور یک رزومه کاری جذاب و تاثیر گذار بنویسم؟

چطور یک رزومه کاری جذاب و تاثیر گذار بنویسم؟

چطور یک رزومه کاری جذاب و تاثیر گذار بنویسم؟

پیدا کردن شغل مناسب به خصوص در شرایط جامعه فعلی که رقابت بسیار تنگاتنگ میباشد و اغلب از جستجوی شغل مناسب خسته شده اند یکی از بزرگترین دغدغه ها میباشد. اغلب این سوال برای کارجویان پیش می آید که چرا بعد از ارسال رزومه به کار فرما نتیجه ای دریافت نکردم. با ما همراه باشید تا تکنیک های تهیه کردن یک رزومه جذاب و تاثیر گذار را آموزش دهیم.

رزومه چیست؟

رزومه کاری (Resume) نوشته ای است که پیشینه سوابق تحصیلی، مهارت های شغلی، تجربیات کاری و مهارت های فرد جویای کار در آن درج می شود. در واقع شرکت ها و بنگاه های مختلف برای استخدام افراد، نیاز به نوعی پیش زمینه دارند تا بتوانند از میان درخواست های موجود مناسب ترین گزینه را انتخاب نمایند. از این رو نیاز به داشتن رزومه مناسب برای فرد متقاضی کار بسیار ضروری می باشد.

در برخی از کشورها به جای رزومه از عبارت CV که مخفف کلمه Curriculum Vitae استفاده می شود. همچنین کارنامک نام دیگری است که بر روی رزومه نهاده اند. یک رزومه کاری مناسب می تواند به صورت چاپ شده در حداکثر یک یا دو صفحه و یا الکترونیکی در قالب فایلهای PDF و DOC باشد.

موارد قابل ذکر در رزومه

۱. اطلاعات شخصی

اطلاعات شخصی شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد به صورت کامل، وضعیت تاهل، شماره همراه، ایمیل و آدرس است.

در بیش تر مواقع کارفرمایان بر اساس ضرورت و موقعیت شغل، در آگهی جذب نیرو به متقاضیان تاکید می کنند که رزومه آن ها باید عکس داشته باشد.

هم چنین اگر در رزومه خود از عکس استفاده می کنید آن عکس باید با پوشش مناسب و پرسنلی باشد.

تصویر

۲. تحصیلات و مهارت ها

سوابق دانشگاهی خود را با ذکر محل دریافت مدرک خود فهرست کنید و اگر نمرات خوبی دارید آن را در رزومه خود درج کنید و در صورت داشتن مشروطی، آن را بیان نکنید و فقط هر چه را که واقعیت دارد بنویسید و از گفتن دروغ بپرهیزید زیرا به محض این که کارفرما متوجه بشود، رزومه شما رد می شود.

۳. تجربه های کاری

در این قسمت شما باید اطلاعاتی از توانمندی های خود بدهید که مرتبط با شغل مورد نظر باشد. به عنوان مثال اگر در زمینه بازاریابی به دنبال شغل هستید باید این را بدانید که در این زمینه بر توانایی گفت وگو و قانع کردن مشتری تمرکز کنید.

۴. علاقه مندی ها

افراد باید توجه داشته باشند که اطلاعات مربوط به این قسمت باید کوتاه و جامع باشد و بیش تر برای افرادی کاربرد دارد که سوابق شغلی و سن کم تری دارند و برای افرادی با سوابق شغلی بالا، از اهمیت این قسمت کاسته می شود.

در این قسمت باید علاقه مندی خود را در زمینه هایی مانند ورزش و هنر بیان کنید و اگر در آن زمینه نوآوری داشته اید آن را ذکر کنید اما به گذراندن اوقات فراغت انفرادی خود اشاره نکنید و اگر کتاب می خوانید نام چند مورد از کتاب های مورد علاقه تان را درج کنید.

۵. توانمندی ها

میزان تسلط خود در خواندن و نوشتن زبان های خارجی به ویژه زبان انگلیسی و مهارت خود در زمینه کامپیوتر مانند تسلط به آفیس را در آن ذکر کنید و هم چنین می توانید اگر در زمینه رانندگی مهارت دارید آن را به فهرست اضافه کنید.

۶. معرف ها

این قسمت تنها زمانی ضرورت دارد که از شما خواسته شود نام معرف خود را بنویسید در غیر این صورت ضرورتی ندارد و شما نیز نام حداکثر دو معرف را ذکر کنید که یکی معرف تحصیلی مانند استاد دانشگاه است و دیگری می تواند معرف حرفه ای مانند هم کاران قبلی باشد.

۷. درباره من

در این قسمت که معمولا در بالای رزومه قرار دارد و فرد را از دیگری متمایز می کند باید خلاصه ای از مهارت ها و توانمندی های مهم خود را بیان کنید و هنگامی که خود را معرفی می کنید اعتماد به نفس داشته باشید و به اهداف خود اشاره کنید.

فونت مناسب تایپ رزومه

شما در میان اینهمه فونت متعدد، کدام را و به چه دلیلی برای نوشتن رزومه خود انتخاب می کنید؟ دسته های متعددی در فونت ها وجود دارد ولی اغلب متقاضیان کار از فونت هایی استفاده می کنند که سریف هستند یعنی در امتداد افقی می مانند و کمتر سرکش دارند. فونت های Arial ( ساده و بدون کشیدگی) و Times New Roman با کمی دم کشیده و دکوراتیو در نوشته رزومه خیلی رایج هستند.

یک تحقیق در زمینه روانشناسی می گوید فونت های ساده و سریف به خواننده این پیغام را می رساند که شما آدم قابل اعتماد، تاثیرگذار، محترم، مقتدر و سنتی ای هستید و فونت های سان سریف مانند Times New Roman نشان دهنده شخصیتی جهانی، مرتب، مدرن، واقعیت گرا و باثبات است.

صرف نظر از اینکه فونت رزومه تان را از کدام خانواده انتخاب می کنید، نوشته شما باید به آسانی خوانا باشد و جدا از فرمت و سایز در هر دو جنبه چاپی و غیرچاپی به خوبی دیده شود. از طرفی بهتر است از یک فونت استاندارد و جهانی استفاده کنید که تمام کامپیوترها و سیستم عامل ها بتوانند آن را نشان دهند.

۱ – Arial

فونت سان سریف Arial خوانش راحتی دارد. این فونت کلاسیک یکی از کم ریسک ترین انتخاب ها در نوشتار رزومه است و حروف و کلمات در آن منظم و مرتب در کنار هم قرار می گیرند.

۲ – Calibri

Calibri فونت پیش فرض سیستم عامل بوده و یک انتخاب بی خطر برای نوشتن یک رزومه خوانا است. این فونت برای اغلب مردم آشناست و به خوبی روی صفحه به نمایش درمی آید. انتخاب فونت Calibri با سایز ۱۲ می تواند دو صفحه رزومه خوب و مناسب با ۵۵۰ تا ۷۵۰ کلمه تولید کند.

۳ – Cambria

این فونت پیش فرض سریف هم از فونت هایی به حساب می آید که اغلب مدیران و کاربران با آن آشنا هستند.

۴ – Didot

اگر در صنعت خلاقانه ای مانند مد و عکاسی فعالیت می کنید، می توانید خاص بودن و سبک خودتان را با این فونت به نمایش بگذارید. به گفته برخی کارشناسان این فونت را بهتر است برای هدلاین ها و تیترها استفاده کرد چون در اندازه بزرگتر، زیبا دیده می شوند.

۵ – Garamond

معمولا متقاضیانی که طرفدار استایل های قدیمی هستند از این فونت استفاده می کنند. این نوشتار شیک است و به زمان خاصی تعلق ندارد.

۶ – Georgia

اگر از طرفداران Times New Roman هستید اما به دنبال انتخاب دیگری در همان سیاق می گردید، Georgoa انتخاب مناسبی است.

۷ – Helvetica

این فونت سان سریف مرتب و مدرن در میان طراحان پرطرفدار است. این فونت در لوگوی کمپانی های زیادی مانند Nestle وLufthansa دیده می شود.

۸ – Times New Roman

این فونت از معروف ترین و پرطرفدارترین فونت ها در رزومه نویسی است. Times New Roman یک فونت مرتب است که به راحتی خوانده می شود. این فونت هم کم خطر بوده و توسط اغلب مردم دیده شده است.

۹ – Trebuchet MS

کسانی که می خواهند از یک فونت سان سریف غیر از Arial و Verdana استفاده کنند، می توانند به این فونت روی بیاورند. استایل و ساختار این فونت کمی مدرن و طرح دار است.

تصویر

نکات مهم در مورد رزومه

نکته 1: در رزومه کاری تاکید بر مهارت و توانایی های فرد در زمینه مورد نظر است و تفاوتش با رزومه زمانی این است که تاریخ و زمان در آن اهمیت ندارد.

نکته2: در این رزومه تخصص ها و مهارت های افراد مورد بررسی قرار می گیرد و سابقه افراد در آن ارزیابی نمی شود و افراد فقط مهارت هایی را که به دست آورده اند، برای کارفرما ذکر می کنند و در انتها به سابقه و تجربه آن اشاره می کنند.

نکته 3: سعی کنید با کم ترین کلمات ممکن، مهم ترین اطلاعات لازم و مرتبط با شغل مورد نظر را ارائه کنید. معمولاً رزومه کاری خوب بیش از ۶۰۰ کلمه نیست. اگر نتوانید تا صفحه دوم توجه مسئول جذب نیرو را جلب کنید، مطمئناً تعداد صفحات بیشتر کمکی نخواهد کرد.

نکته4: قبل از بررسی و شروع رزومه نویسی، اطلاعاتی که باید در رزومه ذکر شوند توجه داشته باشید که این اطلاعات وابسته به قالب انتخابی شماست. با در نظر گرفتن این امر، در ادامه یک راهنمای کلی دربارۀ اطلاعات ضروری و ترتیب ذکر آنها در رزومه کاری ارائه می شود.

  • نام (نام کامل با بزرگترین انداۀ فونت صفحه)
  • آدرس پستی
  • شماره تلفن
  • آدرس ایمیل (حتما از یک آدرس مناسب و حرفه ای استفاده کنید)
  • لینک به پورتفولیو آنلاین (اختیاری، فقط برای مشاغل مرتبط)
  • پروفایل حساب کاربری لینکدین

نکته5: بسیاری از شرکت ها هنگام بررسی رزومه افراد به دنبال کلیدواژه هایی هستند که با شرح شغلی موقعیت شغلی اشتراک دارد. بنابراین استفاده از کلمات و عبارتهایی که کلید واژه های این دو (شرح شغل و رزومه) را به بهترین شکل تطبیق دهد، عنصر کلیدی در بالا بردن شانس مرور اولیه رزومه تان خواهد بود. برای مثال اگر کارفرما به دنبال کارجویی باشد که تجربه “هماهنگی برنامه زمانی مدیران” را دارد، به جای عبارتی مثل “پیگیری برنامه ها” به دقیق ترین شکل ممکن از همان کلمات ( برای مثال: پیگیری و هماهنگی برنامه زمانی و ملاقات مدیران ارشد ) استفاده کنید. با این کار نشان می دهید که به جزییات توجه داشته و رزومه تان را بر اساس موقعیت شغلی نوشته اید. ولی فراموش نکنید که حتما تجربه مرتبط شرح شغل را داشته باشید، در غیر این صورت مرتبط ترین تجربه ها را بنویسید.

نکته 6: از قالب به روز و حرفه ای استفاده کنید قالب رزومه چشم نوازی ایجاد کنید ولی توجه به ویژگی های بصری آن بیشتر از کیفیت محتوا نباشد.

نکته7: یک رزومه خوب بایستی از لحاظ بصری زیبا و جذاب باشد. استفاده از کادر، تصویر یا نقش های گرافیکی در رزومه مناسب نیست. حفظ سادگی و پرداختن به محتوای غنی تر در کنار استفاده مناسب از فونت های خوانا، دسته بندی مطالب و بهره مندی از نگارش جذاب به شما کمک خواهد کرد تا راحت تر دیده شوید.

نکته8: حتماً متن خود را از نظر املایی، نگارشی و صحت اطلاعات بررسی کنید. عبارات تکراری مانند دارای روابط عمومی قوی، متعهد، خلاق، علاقمند به کار گروهی بدون ارائه دلایلی مبنی بر تجربیات و دستاوردهای قبلی غیر جذاب است. شاید در بعضی قسمت ها، استفاده از جداول و امکانات مناسب آن به طراحی بهتر رزومه کمک نماید.

نکته9: اطلاعات منفی در مورد پیشینه شغلی سابق یا کارفرمایان را ننویسید. یا اینکه بحث های خیلی شخصی و یا موارد غیر مرتبط را ذکر نکنید. صرفا حقایق مسیر شغلی خودتان را بازگو کنید.

نکته10: سعی کنید از کلمه های کوتاه و از ارقام به جای حروف آن استفاده کنید. استفاده کردن از اعداد باعث جلب توجه بیشتر رزومه می شود. اگر در صنعتی و حرفه ای مشغول هستید که کلمه اختصار آن متداول شده است، سعی کنید از این کلمات استفاده کنید.

نکته11: امروزه بسیاری از رزومه ها به صورت نسخه های الکترونیک هستند. هر چه فایل شما طراحی ساده و منظمی داشته باشد، برای خواننده آن نیز خسته کننده نخواهد بود. بنابراین سعی کنید که از شکل های گرافیکی و لوگو در صورتی که لزومی ندارد، استفاده نکنید. نگارش محتوا بسیار مهم است، سعی کنید که از کلمات جدید و غیر تکراری از رزومه های دیگران بنویسید. همچنین از فونت های ساده و متدوال استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *