رزومه نویسی

چند توصیه برای نوشتن رزومه کاری

چند توصیه برای نوشتن رزومه کاری

چند توصیه برای نوشتن رزومه کاری

رزومه کاری خوب و دقیق یکی از عوامل مهم درموفقیت شما برای به دست آوردن شغل مورد نظرتان است. تا به حال در مورد رزومه کاری و بخش های آن صحبت کرده ایم. 

چندین توصیه برای نوشتن رزومه کاری 

یادتان باشد نما و شکل ظاهری رزومه باید مرتب وتمیز باشد و باید از لحاظ نگارشی عیبی نداشته باشد. اگر رزومه شما به زبان فارسی است در تهیه و تنظیم آن دقت کنید تا اشکالات نگارشی از قبیل غلط های املایی و نگارشی نداشته باشد. می توانید علاوه بر خواندن چند باره متن خود، رزومه کاری را به شخص دیگری بدهید تا آن را برایتان ویرایش کند. رزومه را حتما تایپ کرده و در کاغذی در قطع A4 و جنس مرغوب چاپ نمایید. اگر به زبان انگلیسی رزومه کاری را تنظیم می کنید آن را به فردی ماهر در زبان مربوطه نشان دهید تا ازلحاظ نگارشی اشکالی نداشته باشد.

هدف از نوشتن رزومه کاری را برای خود تعیین کنید تا بتوانید رزومه موفق تری را بنویسید. به طور کلی هدف از رزومه کاری ترغیب کردن کارفرما به پذیرفتن شما برای مصاحبه کاری است و در آن مصاحبه است که باید چانه زنی ها برای راضی کردن مدیر یا کارفرما به استخدام شما انجام شود. با داشتن این هدف، می توانید رزومه ای خوب و موثر تنظیم کنید.

به توانایی ها و نقاط قوت خود اهمیت دهید و سعی کنید آن ها را با شیوه ای درست و صحیح برجسته کنید. توانایی ها و مهارت های خود را درجه بندی کنید و آن ها را به ترتیب درجه و خوبی در رزومه کاری خود به کار برید. سعی کنید بیان توایی های خود را با صداقت انجام دهید و بزرگنمایی بیش از اندازه در ذکر آن ها نداشته باشید زیرا ممکن است دید کارفرما را نسبت به شما در جهت منفی عوض کند.

واقع بین باشید و در عین حال مثبت بنویسید. یادتان باشید که در تهیه رزومه کاری نه از خودتان بیش از حد تعریف و تمجید کنید و نه خیلی فروتنی بیش از اندازه به خرج دهید. آن چیزی که در واقعیت می توانید انجام دهید را بیان کنید و در این نوشتار خود اغراق بیش از اندازه نکنید. به یاد داشته باشید که نکات مثبت در رزومه تاثیر موثر تری خواهد داشت پس سعی کنید ویژگی های منفی خود را در رزومه کاری ننویسید.

مسایل شخصی و مجادله انگیز را در رزومه خود وارد نکنید. مواردی مانند اعتقادات سیاسی و احزاب مورد علاقه، اعتقادات مذهبی، کتاب ها و مجلات مورد علاقه و مواردی از این دست جایی در یک رزومه کاری حرفه ای ندارند. نظرات و اعتقادات شخصی را در رزومه کاری ننویسید. نکته ای دیگر این است که در رزومه کاری به هیچ وجه درباره دستمزد و حقوق خود صحبت نکنید. مکان مذاکره در این زمینه در حین مصاحبه است.

در نهایت نکته آخر و در عین حال از منظری، مهمترین توصیه برای نوشتن رزومه کاری موفق داشتن صداقت در نوشتن آن است. یادتان باشد دروغ گفتن در نوشتن سوابق شغلی و توانایی هایتان می تواند تاثیر مخرب در آینده شغلیتان داشته باشد.  

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *