تحلیل داده های آماری

چرا مقاله ریجکت می‌شود؟

چرا مقاله ریجکت می‌شود؟

چرا مقاله ریجکت می‌شود؟

چرا مقاله من ریجکت شد؟ سوالی است که اغلب پژوهشگران و نویسندگان که سابقه کمی دارند با آن مواجه میشود. ریجکت مقاله یکی از ناخوشایندترین مواردی است که هر نویسنده ممکن است با آن مواجه شود.

تمامی مقالات علمی حتما پروسه داوری را طی خواهند کرد در مرحله داوری داوران با توجه به ملاکهای مشخصی مقالات را مورد ارزیابی قرار میدهند و با مقایسه سعی دارند بهترین و پربارترین مقاله را برای انتشار در مجله خود انتخاب کنند اما دسته ای از مقالات که فاقد اعتبار علمی لازم جهت انتشار در ژورنال باشند در مرحله داوری ریجکت خواهند شد. ریجکت به معنای عدم پذیرش میباشد اما سوال این است که چه معیارهایی باعث پذیرش یا رد مقاله میشود و از همه مهمتر چه دلایلی باعث تسریع روند پذیرش مقاله خواهد بود. در این بخش سعی کرده ایم پاسخ تمامی سوالات را به صورت شفاف بررسی کنیم.

منظور از ریجکت شدن مقاله چیست؟

اگر در میان سایت انتشارات معروف و معتبری مانند اشپرینگر (Springer) و الزویر (Elsevier) جست وجویی داشته باشید، با مقالات و محتوایی در خصوص ریجکت یا ردشدن مقالات مواجه می شوید. با مرور این مقالات و نظر اساتیدی که تجربه داوری مقالات را داشته اند، به خوبی متوجه می شوید که دلایل بالقوه موفق نشدن در پذیرش مقالات چه چیزهایی می تواند باشد.

مطالب پیشنهادی

yektanet-logo-sign
yektanet-logo-type

پیشنهاد توسط

آموزش رایگان پایتون کاربردیتعیین سطح زبان انگلیسی

واقعیت این است که با ارسال مقاله خود به ژورنالی معتبر، اثر نوشته شده تان به شدت و دقت زیادی بررسی خواهد شد. بنابراین، باید ابعاد مختلف مقاله تان صحیح و استاندارد باشد تا از سوی داوران و سردبیر مجلات معتبر مورد قبول قرار بگیرید.

محتمل ترین دلایل رد مقالات چه هستند؟

همانطور که در ادامه خواهید خواند مقالات ممکن است به دلایلی چون وجود سرقت علمی، ارسال همزمان به چند ژورنال، عدم رعایت شیوه نامه ها و موارد فنی دیگر رد بشوند. از موارد دیگر ریجکت مقاله ناقص بودن، کم اهمیت بودن موضوع یا بیش از حد بلندپروازانه بودن موضوع مقاله است. در ادامه 9 دلیل اصلی ریجکت مقاله را به تفصیل داده ایم.

1- رد شدن مقاله در غربال گری فنی

قبل از اینکه متن شما به دست سرویراستار یا مدیر ویراستاری ژورنال برسد، دفتر ویراستاری آن را از نظر یک سری ویژگی های مقدماتی بررسی می کند. اصلی ترین دلایل ریجکت مقاله در این مرحله شامل موارد زیر است:

  • وجود احتمال سرقت علمی در مورد برخی بخش های مقاله
  • مقاله در ژورنال دیگری تحت بازبینی باشد (ارسال همزمان به چند ژورنال مجاز نیست)
  • نوشته فاقد عناصر کلیدی نظیر عنوان، فهرست نویسندگان و وابستگی ها، متن اصلی، ارجاعات، یا شکل و جدول باشد.
  • کیفیت زبانی متن برای انجام بازبینی کافی نباشد
  • جدول ها و شکل ها به قدر کافی واضح نباشند
  • شیوه نامه های ژورنال برای نویسندگان رعایت نشده باشند.

2- نگنجیدن مقاله در دامنه کاری ژورنال و اهداف آن

اگر مقاله مورد علاقه مخاطبان ژورنال نبوده یا ارزشی برای آن ها نداشته باشد، احتمالا پذیرفته نمی شود. هنگام انتخاب ژورنال برای ارسال مقاله، حتما اهداف و دامنه کاری آن را بخوانید تا دستتان بیاید که ژورنال به دنبال چه نوع مقالاتی است. یکی از مهمترین دلایل عدم پذیرش مقاله این است مقاله را برای ژورنال اشتباهی فرستاده اید.

3- کم اهمیت بودن موضوع پژوهش

در اینجا نیز اگر موضوع مقاله تان مورد علاقه مخاطبان ژورنال نباشد، احتمالا رد خواهد شد. ممکن است مسئله این باشد که یافته های مقاله کم اهمیتند موجب پیشرفت حیطه علمی نمی شوند. همچنین ممکن است مقاله ارسالی به وضوح بخشی از یک مطالعه بزرگ تر باشد که به بخش های کوچک تر تقسیم شده تا بیشترین تعداد ممکن مقاله از آن تولید شود.

4- بلندپروازی بیش از حد محقق

اگر نویسندگان بیش از حد بلندپرواز یا کلی نگر باشند، ممکن است تفسیر نتایج دشوار باشد یا حتی نتایج اشکال داشته باشند. در این موارد بهتر است کار را به مجموعه ای از پروژه های پژوهشی کوچک تر تقسیم کنید.

5- واضح نبودن فرضیه های مقاله

ممکن است پرسش پژوهش مبهم باشد، به خوبی مدون نشده باشد یا حوزه پژوهش ربط نداشته باشد. مرور مفصل و جامع پیشینه پژوهش می تواند به شما در مشخص کردن فرضیه یا پرسش پژوهشی تان کمک کند.

6- ناقص بودن محتوای مقاله

ممکن است مشاهداتی در مقاله ذکر شده باشد، اما مقاله یک پژوهش کامل به شمار نیاید. همچنین ممکن است نویسندگان آثار مهم دیگر در آن حوزه نادیده گرفته یا از آن ها غفلت کرده باشند.

شما می توانید برای پر بار کردن مقاله خود از مقالات خارجی نیز به عنوان منبع کمک بگیرید. در همین راستا پیشنهاد می کنیم برای ارائه ترجمه های با کیفیت حتما از خدمات ترجمه مقاله ما استفاده کنید.

7- مشکل در فرآیند پژوهش، نحوه ارائه داده ها، یا تحلیل آنها

از جمله مشکلات بزرگ می توان به مواردی همچون نبود گروه کنترل واضح یا دیگر معیارهای مقایسه ای، استفاده نکردن از فرآیندها و روش شناسی های شناخته شده (که باعث می شود تکرار پژوهش دشوار شود)، یا نبود تحلیل آماری معتبر اشاره کرد. مراقب مشکلات جزئی تر هم باشید؛ مثلا نام گذاری نادرست، نامناسب یا مبهم جدول ها و شکل ها.

این موارد به علل فنی رد مقالات هم مشهور هستند. مهم ترین دلایل عدم پذیرش مقالات از دید فنی عبارتند از:

  • ناقص بودن داده ها؛ مثلا زیادی کوچک بودن نمونه، کنترل نکردن عوامل موثر، یا ضعف در کنترل این عوامل
  • ضعیف بودن تحلیل ها، مثلا استفاده از آزمون های آماری نامناسب یا فقدان کامل آزمون های آماری
  • نامناسب بودن روش شناسی برای پاسخ به فرضیه ها، یا استفاده از روش شناسی قدیمی که نسبت به روش های جدیدتر و قدرتمندتری که نتایج مستدل تر ارائه می کنند ضعف دارند.
  • ضعف در انگیزه پژوهشی که به موجب آن، فرضیه های شما روشن یا به لحاظ علمی معتبر نیستند، یا اینکه داده هایتان پاسخی برای پرسش مطرح شده فراهم نمی کنند.
  • یکی از مهمترین دلایل عدم پذیرش مقاله گرفتن نتایج نادرست بر اساس فرض هایی که داده هایتان آنها را تایید نمی کنند.

با برخی کارها می توان از رد مقاله در نتیجه این مشکلات جلوگیری کرد. مثلا با صرف زمان کافی برای مطالعه پیرامون حوزه مدنظر، تصمیم گیری دقیق درباره موضوع اصلی مورد تمرکز، فرضیه، و طراحی آزمایشی جامع مطابق با اصول کتاب های مرجع آموزش مقاله نویسی.

8- اشکال داشتن استدلال ها و/یا نتیجه گیری های مقاله

استدلال ها باید منطقی، ساختارمند و معتبر بوده و نتایج مقاله را تایید کنند. اگر نتوان نتیجه گیری ها را براساس باقی بخش های مقاله توجیه کرد یا اگر این نتیجه گیری ها بخش عظیمی از مقالات قبلی را نادیده بگیرند، مقاله رد خواهد شد.

9- مسائل زبانی، نوشتاری و املایی

کیفیت زبان، ساختار مقاله و تمام جدول ها و شکل های آن باید به اندازه کافی خوب باشند تا آن مقاله ارزیابی شود. اگر این طور نباشد، مقاله رد خواهد شد. فکر خوبی است که قبل از ارسال مقاله تان از دیگران بخواهید آن را بررسی کنند. دیگران ممکن است اشکالاتی را شکار کنند که از چشم خودتان دور مانده بوده است. اگر از مهارت خود در نوشتار انگلیسی مطمئن نیستید، می توانید قبل از ارسال مقاله از خدمات ویرایش زبان انگلیسی استفاده کنید که توسط اغلب ناشران بین المللی (مانند فروشگاه آنلاین الزویر) ارائه می شوند.

وقتی فردی مسئولیت نگارش یک مقاله را برعهده میگیرد باید در نظر داشته باشد که به تمامی جوانب مقاله توجه کند یک مقاله تنها در صورتی پذیرفته میشود که ویژگی های لازم جهت انتشار در ژورنال را داشته باشد. سعی کنید قبل از شروع به نگارش در مورد تکنیک ها و اصول نگارش مقاله تحقیق کنید و با بهترین کیفیت یک مقاله مناسب بنویسید اما اگر به هر دلیلی مقاله شما ریجکت شد اعتماد به نفس خود را از دست ندهید. و سعی کنید با حفظ خونسردی موارد زیر را دنبال کنید:

بادقت مجله ای را انتخاب کنید که می­ خواهید مقاله­ تان در آن چاپ شود. همانطور که می دانید باید موضوع مقاله علمی تان در محدوده­ موضوعات یک مجله یا اصطلاحا اسکوپ آن قرار بگیرد تا تایید شود.

تصویر

اگر مجله ای را انتخاب می­کنید پیش از ارسال مقاله نگاهی به آخرین مقالات منتشر شده در آن بیندازید و موضوعات آن را بررسی کنید. اگر این بررسی اولیه را انجام ندهید ممکن است مدت­ ها زمان خود را صرف انتظار برای چاپ شدن مقاله ­تان در مجله ای اشتباهی کنید و در نهایت هم مقاله رد شود.

طبق دستورالعمل ارائه شده هر مجله کار کنید؛ هر مجله ­ای دستورالعمل­ های ساختاری و نگارشی خاص خودش را دارد. بنابراین ابتدا دستورالعمل­ ها را مرور و بررسی کنید. باید ببینید که آیا تمامی آنها درمقاله تان رعایت شده یا خیر. همچنین مطمئن شوید نوشته­ تان تمامی بخش­های الزامی مجله را دارد و بر اساس فرمتی که توسط مجله ارائه شده نوشته شده است یا خیر.

تاثیر مقاله تان را مشخص کنید. برای اینکه مقاله تان در مجله چاپ شود باید در هر خط آن تاثیری که مقاله روی مجله می­گذارد هم مشخص باشد. باید توضیح دهید چه کمبودی درباره این موضوع دیده می شده که قرار است مقاله آن را بیان کند و راه حلی برایش ارائه دهد.

نظریه و ایده های تان را با شفافیت بیان کنید و با اطلاعات و داده های کافی و معتبر اعتبار این نظریه ها را نشان دهید. از روش های شفاف و قابل شناسایی برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز مقاله استفاده کنید و این را در مقاله با اطمینان و واضح اعلام نمایید.

مطمئن شوید که نتایج نهایی شما از نظر آماری دقیق و معتبر هستند. از دیگران در این مسیر کمک بگیرید.

از منابع خوب و درست استفاده کنید. منابع تان را از نظر فاکتور ضریب تاثیر بررسی کنید و منبعی را انتخاب نمایید که ضریب تاثیر بالاتری دارد.

نگارش صحیحی داشته باشید. شما باید مقاله تان را طوری بنویسید که با مخاطب ارتباط برقرار کند. بنابراین رعایت کردن نکات فنی و ساختار مقاله کافی نیست. شما باید بدانید دقیقا چطور بنویسید که مقاله علمی تان جذاب تر شود. اگر در نگارش خیلی قوی نیستید، ویراستاری مقاله خود را به افراد متخصص بسپارید.

ایده اصلی مقاله را فراموش نکنید. سعی نداشته باشید که هر آنچه را درباره عنوان مقاله می­ دانید در یک صفحه جا دهید. شما باید کل مقاله را طوری بنویسید که با عنوان آن هماهنگی داشته باشد و درباره همان موضوع حرف بزند. ابتدا استدلال­های اولیه را بیان کنید و در ادامه مدارکی برای تایید و پشتیبانی کردن از آنها­ ارائه دهید. اگر چند نظریه مختلف دارید سعی کنید در مقالات مختلفی، آنها را بیان کنید تا برای خوانندگان مقاله فعلی پیچیدگی ایجاد نشود.

برای پیدا کردن منابع از سایت­های معتبر نظیر گوگل اسکولار کمک بگیرید. مقاله علمی خود را از نظر سرقت ادبی بررسی کنید. برای این کار می­ توانید از سایت­ ها و نرم افزارهای مختلفی استفاده کنید.

مطمئن شوید تمامی اطلاعاتی که در مقاله ارائه کرده اید شفاف و خوانا هستند. مقالات علمی مختلفی را در حوزه موضوع خود بخوانید تا با نحوه نگارش و روش های تحقیق آنها کاملا آشنا شوید و بتوانید مقاله بهتری ارائه دهید.

کاورلتر را فراموش نکنید. برای ارسال مقاله خود به سردبیر حتما یک کاورلتر خوب بنویسید.

برگرفته از: ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi

وبلاگ ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *