تحلیل داده های آماری

پلاگیاریسم چیست و نحوه رفع آن

پلاگیاریسم چیست و نحوه رفع آن

پلاگیاریسم چیست و نحوه رفع آن

نوشته های علمی باید برخی مشخصات و چهارچوب ها را دارا باشد یکی از چهارچوب های بسیار مهم مقالات که حتما باید توسط نویسنده مد نظر قرار گرفته باشد رفع سرقت علمی می‌باشد که با عنوان علمی پلاگیاریسم آنرا می‌شناسید. در این مطلب در مورد پلاگیاریسم و نحوه انجام آن همه اطلاعات لازم را ارائه کرده ایم.

پلاگیاریسم چیست؟

استناد بدون ذکر منبع به منابع اطلاعات موجود از جمله مقالات و کتاب ها و پایان نامه ها مصداق واقعی سرقت علمی می باشد. محققین برای استناد به مقالات علمی دچار ابهام می شوند و با مصداق سرقت علمی آشنایی کاملی ندارند از این رو برای استناد و استفاده از مراجع دچار چالش می شوند. بهتر است دانشجو ابتدا چهارچوب های استناد را بشناسد و سپس مرجع نویسی را آغاز کند. هر گونه استفاده بدون مرجع از منابع دیگران مصداق سرقت علمی می باشد و نویسنده باید به همه جملات و عباراتی که از منابع دیگران استخراج کرده است مرجع دهد. استفاده حتی یک جمله یا مبحث بسیار کوتاهی از منابع دیگران در داخل مقاله مصداق رسمی سرقت علمی می باشد. برای رفع اتهام سرقت علمی از مقالات باید از پلاگیاریسم استفاده شود. پلاگیاریسم به معنای رفع سرقت علمی از مقالات می باشد. همه نکات و موارد زیر شامل مصداق سرقت علمی هستند.

  • فرد حتی نمی تواند به آثار گذشته خود نیز رجوع کند.
  • نمی توانید دقیقا عین همان جمله را بنویسید و باید تغییراتی در جمله اعمال کنید.
  • باید از علامت نقل قول کردن استفاده کنید.
  • استفاده از نتایج (اشکال و نمودارها) دیگران، بایستی با ارجاع کامل همراه باشد. اما مفاهیمی که بسیار جا افتاده اند مثل قانون نیوتون نیازی به مرجع ندارند.
  • می توانید از ارجاع دهی استفاده کنید.
تصویر

کلیه موارد فوق مصداق سرقت علمی هستند و در صورت برخورد با هر مورد باید پلاگیاریسم انجام شود. برای انجام پلاگیاریسم مقالات باید ابتدا تشخیص داده شود. نمی توان هیچ مقاله ای را بدون دلیل متهم به سرقت علمی کرد باید ابتدا دقیقا از مصادیق سرقت علمی شناخت حاصل گردد و سپس توسط روش ها و ابزارهای موجود میزان تشابه در جملات مشخص گردد. ابزارهای موجود برای تشخیص سرقت علمی بسیار کاربردی می باشند و نویسنده می تواند با تکیه و اعتماد بر آنها به راحتی از میزان تشابه ادبی و علمی در مقاله خود اطمینان حاصل کند.

دلیل حساسیت مجلات به فاکتور پلاجیاریسم چیست؟

مجلات معتبر بین المللی دلیل واضح و روشنی دارند اکثرا مجلات معتبر دارای فاکتورهایی نظیر سرقت ادبی یا ادیت نیتیو جهت تعیین میزان اهمیت و سطح کیفیت در مقایسه با مجلات رقیب می باشند.

هرچقدر میزان کیفیت مقالاتی که منتشر می نمایند بالاتر باشد باعث خواهد شد تا میزان ارجاعات به مقالات منتشر شده از سمت مجله بالاتر باشد به طور مثال در مجلات تحت نمایه ISI این مورد با ایمپکت فاکتور اندازه گیری می شود و این مورد باعث افزایش کیفیت یک مجله در مقایسه با رقیبان خواهد بود.

در واقع هرچقدر بیشتر در جهت رفع پلاجیاریسم و یا مشابهت مقالات یک مجله تلاش شده باشد نشان دهنده ی این است که این مقالات حاصل نوآوری و تحقیقات خود نویسنده می باشد و به زبان ساده مقاله ای که تازه و نو باشد ارزش انتشار را دارا خواهد بود زیرا باعث ارجاعات مقالات دیگر به آن مقاله خاص و به طور مثال باعث افزایش ضریب تاثیر( Impact Factor) در مجلات آی اس آی(ISI) خواهد شد.

شما روش های بسیاری دارید که می توانید به مقالات موجود استناد کنید و از منابع آن استفاده کنید. بهتر است با شناخت این روش ها برای استناد از این روشها کمک بگیرید که مقاله متهم به سرقت علمی نشود.

  • استفاده از نقل قول
  • نقل قول با ذکر منابع و مأخذ
  • ذکر منابع و مآخذ پروژه های قبلی خود
  • ارجاع دادن
  • ذکر منابع و مآخذ
تصویر

استفاده از این موارد در انجام استناد دهی به شما کمک می کند که مقاله متهم به سرقت علمی نشود و مجبور به دستکاری و اعمال تغییرات به مقاله نباشید اما چنانچه بعد از اتمام نگارش متوجه تشابهات موجود شدید می توانید توسط روش های پارافریز و رفع سرقت علمی اتهام تشابه را از مقاله خود کنار گذارید. این روش ها برای رفع اتهام سرقت علمی کاملا قابل اطمینان می باشند.

  • بازسازی و تغییر ترتیب قرارگیری کلمات در جمله
  • ویرایش گرامری جمله و تغییر زمان و شخص فعل ها
  • قراردادن کلمات مترادف و هم معنی در جمله

نکته: در جایگذاری کلمات مترادف و هم معنی تلاش بیشتری داشته باشید چون کلمات با قرارگیری در جمله ها و نقش های مختلف مفاهیم متفاوتی به خود می گیرند باید بتوانید به صورت کاملا مفهومی معنی جمله را متوجه شوید و سپس کلمات مترادف پیدا کنید.

برگرفته از: ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *