رزومه نویسی

نحوه آماده کردن رزومه دکتری

نحوه آماده کردن رزومه دکتری

نحوه آماده کردن رزومه دکتری

مصاحبه دکتری یکی از حساسترین و سرنوشت سازترین روزهای زندگی دانشجویان میباشد که میخواهند با شرکت در مصاحبه دکتری و کسب امتیازات پژوهشی هر چه سریعتر در مصاحبه دکتری پذیرش بگیرند. در این مطلب تصمیم داریم همه آنچه که برای جلسه دکتری لازم دارید را ارائه کنیم.

رزومه دکتری

کسانی که در آزمون دکتری شرکت کرده اند و یا قصد شرکت کردن در آزمون دکتری را دارند به خوبی میدانند که بخش عظیمی از امتیاز آزمون دکتری به جلسه مصاحبه تعلق میگیرد و دانشجو باید همه توان و تمرکز خود را قرار دهد که در جلسه مصاحبه رتبه قابل قبولی اخذ کند کسب امتیاز و رتبه قابل قبول در مصاحبه دکتری نیازمند ارائه رزومه بسیار قوی میباشد که دانشجو میبایست آمادگی لازم برای ارائه رزومه داشته باشد. به خوبی میدانید که امتیازات تحقیق و پژوهشی شرط موفقیت شما در جلسه مصاحبه دکتری میباشد اما نحوه محاسبه امتیازات را به صورت تفکیک شده در این مقاله ارائه خواهیم کرد. و درباره اولویت هر کدام از امتیازات توضیحات کافی ارائه خواهیم کرد.

رزومه شما در واقع معرف شما میباشد و باید ویژگی ها استعدادها و مهارت های شما را معرفی کند بنابراین ضروری است که همه استعدادها و مهارتهای علمی خود را در رزومه بنویسید و هر چقدر رزومه پربارتری از لحاظ سطح علمی داشته باشید در اولویت قرار خواهید گرفت. ابتدا بهتر است بخش های مختلف رزومه را بشناسید و سپس نگارش را آغاز کنید:

یک رزومه شامل بخش های زیر می باشد:

  • اطلاعات شخصی: شامل نام، تاریخ تولد، آدرس، شماره تلفن، آدرس پست الکترونیک است.
  • توانایی های علمی و تحصیلی: شامل مدارک تحصیلی با ذکر معدل، مدارک دوره های کاربردی، عنوان پایان نامه
  • مهارت ها و توانمندی ها: شامل توانایی های کامپیوتری، زبان خارجی و سطح توانایی در این موارد
  • سوابق شغلی: شامل عنوان شغل، تلفن یا آدرس محل کار، مدت اشتغال
  • سوابق علمی و پژوهشی: شامل پروژه های تحقیقاتی، کتب و مقالات منتشر شده
  • عناوین و افتخارات
  • علائق
  • معرف ها
تصویر

نکات مهم در چگونگی تهیه یک رزومه موثر :

  • به دور از هر گونه اشتباه
  • روشن بودن هدف
  • اعلام نقات قوت
  • مشخص کردن بخش های مهم تر
  • استفاده از کلمات اختصاری
  • خلاصه نوشتن اطلاعات
  • مثبت بنویسید.

اطلاعاتی در رزومه مصاحبه دکتری اعتبار دارند که تحقیقی یا پژوهشی باشند برای مثال امتیازات چاپ مقاله, چاپ کتاب, ترجمه مقاله, ترجمه کتاب شرکت در کنفرانس ها و … اما یقینا همه دانشجویان نمیتوانند کلیه این امتیازات را به دست آورند و تمایل دارند که امتیازات تفکیک شود و بدانند که کدام یک از اقدامات تحقیقی و پژوهشی امتیاز بیشتری دارد که در راستای به دست آوردن آن تلاش کنند که امروزه باتوجه به تفاوت هایی که در نحوه محاسبه امتیازات هر مقاله به وجود آمده است شناخت پر امتیازترین مجلات برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری ضروری میباشد و باید دانشجو بداند که در فرصت کوتاهی که دارد کدام یک از تحقیقات و پژوهش ها را در اولویت قرار دهد.

بر اساس آیین نامه پذیرش دوره دکتری، امتیاز سوابق پژوهشی۴۰درصد، سوابق آموزشی ۳۰ درصد و ۳۰ درصد نیز به ارزیابی های جلسه مصاحبه دکتری اختصاص داده شده است. سوابق علمی و پژوهشی شامل تمامی تحقیقات علمی پژوهشی دانشجو است که آنها را بصورت مقاله در مجلات معتبر isi ،Elsevier ،pubmed ،isc ،scopus و…چاپ نموده و یا با تالیف کتاب و چاپ کتاب، ترجمه کتاب و چاپ آن، اختراع و ابداع، اکتشافات و کارهای تحقیقاتی و….پرداخته، از سوابق پژوهشی محسوب می شود. امتیاز دهی بخش سوابق پژوهشی دانشجو در مصاحبه دکتری به شرح زیر می باشد:

ردیفنوع فعالیتحداکثر امتیازنحوه ارزیابی
11-1 مقالات علمی پژوهشی(داخلی و خارجی)مرتبط با رشته تحصیلی2-1 گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران3-1 برگزیدگان در جشنواره علمی معتبر22 امتیازهر مقاله تا 7 امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاءگواهی ثبت اختراع بین المللی تا 7 امتیاز و داخلی تا 5 امتیازبرگزیدگی داخلی تا 3 و خارجی تا 7 امتیاز
2مقالات علمی ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی6 امتیازهر مقاله تا 2 امتیاز مطابق آیین نامه ارتقا
3مقالات چاپ شده در کنفرانس بین المللی (داخلی یا خارجی)4 امتیازخارجی تا 2 و داخلی تا 1 امتیاز
4تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی4 امتیاز
5کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد4 امتیازعالی تا 4 و بسیار خوب تا2 امتیاز
جمع امتیاز40 امتیاز

با توجه به جدول فوق امتیازات پژوهشی که در مصاحبه دکتری ضروری می باشند را مطالعه فرمودید با توجه به امتیاز هر یک می توانید تصمیم بگیرید که چند مقاله داخلی و خارجی یا کتاب برای تقویت رزومه احتیاج دارید. مقاله شما هر چقدر پر بار و حاوی مدارک پژوهشی قوی و معتبر باشد از دیدگاه داوران آزمون مصاحبه دکتری در اولویت می باشید.

تصویر

نحوه محاسبه امتیازات آموزشی در مصاحبه آزمون دکتری
(حداکثر ۳۰ امتیاز)

ردیفنوع فعالیتحداکثر امتیازنحوه ارزیابی
۶معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسیتا ۶ امتیازطبق نظر کمیته مصاحبه کننده
۷معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد ناپیوستهتا ۵ امتیازطبق نظر کمیته مصاحبه کننده
۸طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی۳ امتیازطبق نظر کمیته مصاحبه کننده
۹طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته۳ امتیازطبق نظر کمیته مصاحبه کننده
۱۰برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی۵ امتیازرتبه ۱ تا ۳، ۵ امتیاز. رتبه ۴ تا ۶، ۴ امتیاز، رتبه ۷ تا ۹، ۳ امتیاز، رتبه ۱۰ تا ۱۲، ۲ امتیاز، رتبه ۱۳ تا ۱۵، ۱ امتیاز
۱۱مدرک زبان معتبر۸ امتیازطبق جدول مرتبط با زبان
جمع۳۰ امتیاز

نمرات آزمون های ملی و بین المللی زبان انگلیسی

MSRTIELTS EquivalentTOEFL IBTTOEFL ComputerTOEFL Paper + TOLIMOحداکثر امتیاز
۹۵-۱۰۰۵/۷-۹۱۱۳-۱۲۰۲۶۳-۳۰۰۶۲۵-۶۸۰۸
۹۰۷۱۰۰۲۵۰۶۰۰
۸۵۵/۶۹۰-۹۱۲۳۲۵۷۵۷
۸۰۶۷۹-۸۰۲۱۳۵۵۰۶
۷۵۵/۵۶۹-۷۰۱۹۶۵۲۵۵
۷۰۵۵۶-۶۰۱۷۳۵۰۰۴
۶۵۴/۵۴۹-۵۰۱۵۲۴۷۵۳
۵۵۴۳۹-۴۰۱۳۳۴۵۰۲
۴۵۳/۵۲۹-۳۰۱۱۳۴۲۵۱

کدام یک از فعالیتهای پژوهشی بهتر است در اولویت باشد؟

اکثر دانشجویان زمانی که مصاحبه دکتری فرامی رسد دچار سردرگمی می شوند و نمی توانند ذهن خود را تفکیک کنند و آماده باشند که چه امتیازاتی باید در اولویت باشد. با توجه به امتیازاتی که در بخش فوق مطالعه فرمودید بهتر است امتیازاتی را در اولویت قرار دهید که مهارت خوبی در آنها دارید و خواهید توانست سریعا امتیازات لازم را کسب نمایید. جداول فوق را مطالعه فرمایید و دقیق توانایی های خود را با این جدول تطبیق دهید و سعی کنید فعالیتی را در اولویت قرار دهید که مهارت خوبی دارید و خواهید توانست در کمترین زمان به آن دسترسی پیدا کنید. مثلا اگر استعداد نویسندگی خوبی دارید روشن است که باید چاپ کتاب را در اولویت قرار دهید اما اگر رابطه خوبی با تحقیق و پژوهش دارید چاپ مقاله در ژورنالهای معتبر برای شما مناسبتر می باشد. بنابراین در اولویت بودن امتیازات پژوهشی بستگی به مهارت و استعداد فردی شما دارد که بتوانید کدام بخش را بهتر پردازش و تحلیل نمایید. اما با توجه به برآورد منطقی از جداول فوق نگارش کتاب و چاپ مقاله بهتر است در اولویت قرار بگیرند.

رزومه قوی تنها دلیلی است که میتواند شما را در مصاحبه دکتری در اولویت بگذارد بنابراین اعتبار و کیفیت آنرا نادیده نگیرید و تا حدی که میتوانید برای ارائه یک رزومه خوب و کاملا تخصصی تلاش کنید. نحوه محاسبه امتیازات پژوهشی در سالهای مختلف ممکن است کمی تغییر کند اما در حالت کلی فعالیت هایی که در اولویت هستن همیشه خواهند بود و سعی کنید از مهم ترین تحقیقات شروع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *