چهار نوع هوش مهم: ضریب هوشی (IQ)؛ ضریب عاطفی (EQ)، ضریب اجتماعی (SQ)، ضریب سختی (AQ)

مقایسه رزومه تحصیلی با رزومه کاری

مقایسه رزومه تحصیلی با رزومه کاری

مقایسه رزومه تحصیلی با رزومه کاری

ساعدنیوز:ساعد نیوز در این مقاله به مقایسه رزومه تحصیلی با رزومه کاری می پردازد و شما را با تفاوت ها و شباهت های این دو نوع پرکاربرد رزومه اشنا کند.

انواع مختلفی از رزومه وجود دارد که دو نوع پرکاربرد آن رزومه تحصیلی و رزومه کاری است. رزومه تحصیلی اکثر اوقات در جهت پذیرش دانشگاه تنظیم می شود و رزومه کاری برای استخدام و به دست آوردن شغل نوشته می شود. ولی این دو رزومه چه تفاوت ها و چه شباهت هایی با یکدیگر دارند؟

مقایسه رزومه تحصیلی با رزومه کاری

برای مقایسه رزومه تحصیلی با رزومه کاری باید بدانید که مخاطبان هدف و دریافت کنندگان این دو نوع رزومه، نگاه ها و خواسته های متفاوتی دارند که باعث شده رزومه تحصیلی و رزومه کاری در عین شباهت های ساختاری، تفاوت قابل توجهی نیز داشته باشند. با شناخت این تفاوت ها و شباهت ها می توانید رزومه هایی بنویسید که در حوزه مربوطه بیشترین تاثیر و اثردهی را داشته باشند.

بزگترین شباهت در رزومه تحصیلی و رزومه کاری خلاصه بودن و شفاف بودن آن است. توجه داشته باشید که همه رزومه ها باید بتوانند در چند دقیقه که زمان خوانده شدنشان می باشد به بهترین و موثر ترین وجه یک دید کلی از شما و توانایی ها و دست آوردهایتان به خواننده بدهند. رزومه تحصیلی و رزومه کاری نیز از این قاعده پیروی می کنند و از این منظر شبیه به هم هستند. در هردو مورد باید از دادن توصیحات اضافی بپرهیزید و این توضیحات مفصل را باید در هنگام مصاحبه ارایه دهید.

در هردو نوع رزومه باید نکات گرامری و نگارشی کار بی نقص باشد و هر مدرکی و موردی که در رزومه کاری و رزومه تحصیلی اشاره می کنید باید بتوانید مستندات آن را به هیئت یا فرد انتخاب کننده در هنگام مصاحبه ارایه دهید. به بیان واضح تر صداقت یکی از اصول مهم و کلی هر دو نوع رزومه می باشد.

اما تفاوت بزرگ رزومه کاری و رزومه تحصیلی در تمرکز و توجه نگارنده و مخاطب به دو بخش سوابق تحصیلی و تحقیقاتی و سوابق کاری است. برای یک کارفرما که می خواهد فردی را استخدام کند، برای گزینش فرد توجه بیشتری در تجربه کاری وی خواهد کرد و بحث سوابق تحصیلی شاید برای خیلی از آنان در درجه دوم باشد. بدین دلیل در رزومه کاری بخش سوابق کاری مهم تر می باشد و با دقت بیشتری باید تنظیم و نوشته شود. از طرف دیگر دانشگاه ها و مخاطبین رزومه تحصیلی، توجه بیشتری به مقالات و سوابق تحصیلی و تحقیقاتی می کنند.

در رزومه تحصیلی بر خلاف رزومه کاری بخش سوابق تحقیقاتی و تحصیلی باید به تفصیل و کامل تکمیل شود و بخش سوابق کاری جهت نشان دادن تجربه اجرایی و بزرگنمایی و کمک به سوابق تحصیلی و تحقیقاتی نوشته و تنظیم شود. از این منظر رزومه کاری و رزومه دانشگاهی با یکدیگر تفاوت دارند و باید در تنظیم و نوشتن این دو نوع از رزومه به این موارد توجه نمود.

اینکه بدانید برای کجا رزومه تهیه می کنید و رزومه مختص آن را بنویسید اهمیت بالایی در موفقیت شما خواهد داشت زیرا همانگونه که دیدید، درست است که هم رزومه تحصیلی و هم رزومه کاری، هر دو رزومه هستند ولی از لحاظ نگارش و تنظیم تفاوت اساسی و بنیادی دارند که باید به آن در هنگام درخواست کار و یا درخواست پذیرفته شدن در دانشگاه توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *