مقاله نویسی

مراحل کلی چاپ مقاله در ژورنالهای معتبر

مراحل کلی چاپ مقاله در ژورنالهای معتبر

مراحل کلی چاپ مقاله در ژورنالهای معتبر

فرآیند چاپ مقاله در ژورنالهای معتبر فرآیند بسیار تخصصی می‌باشد و نیاز به مهارت بسیار بالایی دارد جهت آشنایی بیشتر نویسندگان عزیز با فرآیند چاپ مقاله در این بخش کل فرایند سابمیت و چاپ مقاله را به صورت مرحله به مرحله برای شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

چاپ مقاله

امروزه یکی از دشوار ترین مراحل تحصیلی دانشجویان تلاش برای تقویت رزومه و اخذ پذیرش از ژورنالهای معتبر می باشد که در این مرحله دانشجویان دچار استرس و سردرگمی می شوند زیرا متاسفانه دانش و آکاهی دقیقی از فرآیند سابمیت و چاپ ندارند و اساتید و افراد متخصص نیز به دلیل کمبود زمان فرصتی برای راهنمایی دقیق دانشجو ندارند به همین جهت دانشجو دچار استرس می شود و در این حالت ممکن است از چاپ مقاله منصرف شود و یا فرایند چاپ را به فرد دیگری بسپارد که در طول این مقاله تصمیم داریم با آموزش دقیق فرایند چاپ مقاله در ژورنالهای معتبر به شما عزیزان یکی از بزرگترین دغدغه های تحصیلی شما را به حداقل برسانیم و شما را در راستای دستیابی به اهدافتان همراهی کنیم اگر نگارش مقاله خود را به اتمام رسانده اید و اکنون منتظر نقطه شروع می باشد با ما همراه باشید.

ابتدا توصیه می کنیم هدف خود را از چاپ مقاله مشخص فرمایید در این صورت می توانید با قطعیت تصمیم گیریی نمایید که می خواهید مقاله را در یک ژورنال داخلی یا خارجی به ثبت رسانید. جهت تصمیم گیری صحیح در این مورد بهتر است ابتدا مقایسه ای انجام شود تا امتیازات هر یک مشخص گردد. روشن است که در این صورت تصمیم دقیق و روشنتری خواهید گرفت.

تصویر

امتیازات چاپ مقاله در ژورنالهای داخلی و خارجی

  • امکان موفقیت در مصاحبه دکتری در تمامی رشته ها با ارائه مقاله علمی در مجلات معتبر(ژورنالهای داخلی و خارجی)
  • کسب نمره کامل در پایاننامه دوره کارشناسی ارشد(ژورنالهای داخلی و خارجی)
  • کسب امتیاز در مصاحبه های شغلی و استخدامی (ژورنالهای داخلی و خارجی)
  • توانایی جذب شدن در هیات علمی(ژورنالهای داخلی و خارجی)
  • امکان اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه های خارج از کشور(ژورنالهای خارجی)
  • چاپ مقاله برای اساتید سبب افزایش رتبه علمی می شود(ژورنالهای داخلی و خارجی)
  • افزایش حقوق و مزایای شغلی را برای اساتید در پی دارد(ژورنالهای داخلی و خارجی)
  • افزایش حقوق و مزایای شغلی(ژورنالهای داخلی و خارجی)

البته چاپ مقاله در ژورنالهای معتبر داخلی و خارجی امتیازات بیشماری دارد که در این بخش به برخی از امتیازات مهم اشاره کردیم و همان طور که مشاهده فرمودید ژورنالهای داخلی و خارجی تقریبا امتیازات یکسانی دارند و تنها تفاوتی که دارند در مهاجرت و اخذ پذیرش از دانشگاههای خارجی می باشد بنابراین اگر تصمیم بر مهاجرت ندارید می توانید ژورنالهای داخلی را نیز برای پذیرش و چاپ انتخاب کنید. البته ملاکهای دیگری از جمله زمان پذیرش مقاله و هزینه نیز می تواند در تصمیمات شما تاثیر گذار باشد که هر ژورنال زمان پذیرش و هزینه مختص خود را دارد که این زمان ممکن است از 3 هفته تا 3 ماه در ژورنالهای مختلف متفاوت باشد. هزینه نیز در ژورنالهای داخلی و خارجی توسط خود ژورنال معین می گردد و این هزینه باتوجه به عوامل مختلف متغیر می باشد بنابراین در صورت تمایل می توانید قبل از انتخاب ژورنال در مورد زمان پذیرش و هزینه های آن تحقیقات لازم را انجام دهید.

مراحل چاپ مقاله در ژورنالهای معتبر

فرآیند چاپ مقاله در ژورنالهای داخلی و خارجی تقریبا یکسان می باشد و اغلب فقط در مرحله ترجمه با یکدیگر تفاوت دارند. البته اغب ژورنالهای داخلی نیز مقالات را به صورت انگلیسی پذیرش می کنند. فرایند کلی چاپ مقاله در ژورنالهای معتبر به ترتیب زیر می باشد:

ترجمه

ترجمه یک مرحله اصلی و بسیار مهم می باشد کیفیت ترجمه رابطه مستقیم با کیفیت متن دارد بنابراین نویسنده برای اینکه بتواند سطح کیفی مقاله خود را افزایش دهد می بایست به کیفیت ترجمه نیز توجه داشته باشد. مراحل ترجمه توسط یک مترجم متخصص بهتر است طبق 3 مرحله زیر انجام شود تا کیفیت کافی داشته باشد.

  • مطالعه اولیه متن مقاله برای آشنایی با مطالب تخصصی
  • شروع به ترجمه تخصصی ترجمه به صورت جمله به جمله باید انجام شود تا مفهوم به درستی درک و منتقل گردد
  • بازبینی نهایی فایل مقاله و رفع ایرادات ترجمه
تصویر

ویرایش

مقاله ای که توسط نویسنده نوشته می شود امکان دارد دارای ایرادات مفهومی یا دستور زبانی باشد. وجود ایرادات دستور زبانی یا محتوایی در متن مقاله هم از دیدگان نویسنده و هم مخاطبی که قرار است مقاله را مطالعه کند بسیار ناخوشایند می باشد بنابراین حتما قبل از اینکه مقاله را به بخش سابمیت و داوری ارسال فرمایید سعی کنید کلیه ایرادات دستور زبانی و محتوایی آنرا برطرف فرمایید.

پارافریز

پارافریز نیز یک بخش اساسی محسوب می شود زیرا هیچ کس تمایلی ندارد که اثار و تحقیقاتش مورد استفاده دیگران قرار گیرد بنابر این توصیه می شود قبل از اینکه مقاله را سابمیت به بخش داوری کنید مشابهت های علمی آنرا برطرف فرمایید. توجه داشته باشید که داوران ژورنالهای معتبر و تخصصی با پیشرفته ترین ابزارهای مشابهت یاب مقاله شما را بررسی می کنند بنابر این حتی اگر کوچکترین هایی در مقاله مشاهده کنند حتما آنرا ریجکت خواهند کرد.

فرمت بندی

اگر ژورنالهای علمی و یا حتی هر نوع ژورنالهای دیگر را مطالعه فرمایید خواهید دید که بایک فرمت و ساختار مشخصی مقالات چاپ شده اند بنابر این در نظر داشته باشید که قبل از سابمیت مقاله حتما باید فرمت مقاله را بررسی فرمایید و مقاله را تبدیل به فرمتی کنید که از طرف ژورنال مشخص شده است. فرمت مقاله مربوط به تغییرات ظاهری می باشد از جمله(سایز متن, فونت, تعییر نحوه قرار گیری جداورل و اشکال و …) تمامی موارد ظاهری را باید با دقت ویرایش کنید و برای اطلاع از شکل ظاهری مقالات می توانید به سایت رسمی هر ژورنال مراجعه نمایید و اطلاعات دقیق را به دست آورید و شروع به اعمال تغییرات کنید.

بازدید نهایی

برای سابمیت عجله نداشته باشید اگر می خواهید تمامی زحماتی که کشیده اید به نتیجه برسد و امتیاز چاپ مقاله را کسب نمایید بهتر است قبل از سابمیت مقاله به ژورنال آنرا ویرایش و بازبینی نهایی کنید و ایرادات جزئی آنرا نیز رفع کنید.

انتخاب ژونال

روشن است که تمامی نویسندگان تمایل دارند که مقاله خود را در یک ژورنال دارای ایمپکت فکتور چاپ کنند که اعتبار بسیار بالایی داشته باشد اما در نظر داشته باشید که بلند پروازی در انتخاب ژورنال به هیچ عنوان جایز نمی باشد و باید بار علمی مقاله خود را در نظر داشته باشید. نویسندگانی که در انتخاب ژورنال بلند پروازی می کنند و سطح علمی مقاله خود را در نظر نمی گرند با ریجکت مقاله مواجه خواهند شد. مقاله باید از لحاظ بار علمی و حوزه موضوعی متناسب با ژورنال باشد در صورتی که این دو مورد رعایت نشود و در نظر گرفته نشود روشن است که منجربه ریجکت مقاله خواهد شد.

تصویر

سابمیت

سابمیت مقاله به ژورنال باید با اطمینان خاطر انجام شود و این نکته را در نظر داشته باشید که بعد از سابمیت مقاله چنانچه مقاله ریجکت شود همه امتیاز مقاله را از دست خواهید داد بنابر این تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا نهایتا مراحل ویرایش و بازبینی و ترجمه را به صورت دقیق انجام دهید.

اخذ نتیجه داوری

نتیجه داوری مقاله ممکن است به 3 حالت باشد:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *