مراحل طراحی پرسشنامه و اعتبار سنجی آن

مراحل طراحی پرسشنامه عبارتند از:

مراحل طراحی پرسشنامه عبارتند از:

تعیین هدف: در این مرحله باید هدف واقعی از پرسشنامه را تعیین کرد.

واضح کردن اهداف پژوهش و تعیین نیازهای اطلاعاتی مورد نیاز از مهمترین اقدامات این مرحله است.

انتخاب موضوع و بعد‌های مورد نظر:

در این مرحله لازم است به اهداف ، سوال ها یا فرضیه های پژوهش مراجعه شود تا موضوع و ابعاد پرسشنامه مشخص گردد.

بعد اصلی پرسشنامه باید مشخص شود و سپس سوالات مرتبط با این بعد تهیه شوند.

باید توجه داشت که سوالات مورد انتظار برای مطالعه، باید مرتبط و معتبر باشند.

ارائه سوالات: در این مرحله سوالات پرسشنامه باید طراحی شوند.

سوال‌ها باید واضح، قابل فهم و مرتبط با هدف اصلی پرسشنامه باشند.

تعیین فرمت پرسشنامه: در این مرحله، باید فرمت پرسشنامه، چیدمان سوالات و نحوه پاسخ‌گویی مشخص شود.

برای مثال، فرمت می‌تواند شامل طرح لیکرت با پاسخ‌های چندگزینه، پاسخ کوتاه، پاسخ طولانی و غیره باشد.

اعتبارسنجی:

برای اعتبارسنجی پرسشنامه، باید آن را به گروهی از افراد که در هدف اصلی پرسشنامه قرار دارند، تحویل داد و از آن‌ها درخواست نظر و بازخورد بگیرید. سپس با تحلیل نتایج، می‌توانید پرسشنامه را اصلاح و تکمیل کنید.

به طور خلاصه اعتبار سنجی در زیر شرح داده می شود:

اعتبارسنجی پرسشنامه به منظور اطمینان از صحت و قابل اعتماد بودن پرسشنامه و اطمینان از اینکه پرسشنامه به درستی می‌تواند اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری کند، انجام می‌شود. این فرآیند شامل مراحل زیر است:

اعتبار ظاهری (Face Validity): در این مرحله، پرسشنامه به یک گروه از افراد تحویل داده می‌شود تا بررسی کنند که آیا سوالات پرسشنامه مرتبط و معتبر برای موضوع مورد نظر هستند یا خیر. این فرایند برای تضمین اینکه پرسشنامه شامل سوالات مناسب است، بسیار مهم است.

پایایی (Reliability): پایایی به معنای تکرار پذیری و ثبات پاسخ‌گویی پرسشنامه است. برای اندازه گیری پایایی، می‌توان از روش‌های داخلی مانند ضریب آلفای کرونباخ استفاده کرد. این روش بر اساس همبستگی سوالات پرسشنامه با یکدیگر، ضریب پایایی را محاسبه می‌کند.

پایایی زمانی (Test-retest reliability): برای اندازه‌گیری پایایی زمانی، پرسشنامه به دو گروه از افراد در زمان‌های مختلف تحویل داده می‌شود و نتایج به دست آمده مقایسه می‌شوند. برای ارزیابی پایایی زمانی می‌توان از ضریب همبستگی دوباره تست استفاده کرد.

پایایی داخلی (Internal consistency): برای اندازه‌گیری پایایی داخلی، ارتباط سوالات یک بعد پرسشنامه با یکدیگر سنجیده می‌شود. این پایایی معمولاً توسط ضریب آلفای کرونباخ یا ضریب بیسر تعیین می‌شود.

روایی (Validity): روایی به معنای میزان صحت پرسشنامه در اندازه‌گیری مفهوم مورد نظر است. برای ارزیابی روایی، می‌توان از روش‌های داخلی مانند تحلیل عاملی تأییدی، روش روایی محتوایی و روش روایی معیاری استفاده کرد.

با توجه به اینکه اعتبارسنجی پرسشنامه به مراحل متعددی نیاز دارد، باید توجه داشت که این فرآیند باید با دقت و همراه با بررسی‌های دقیق و دسته‌بندی‌های مناسب انجام شود. همچنین، برای اطمینان از صحت و قابلیت استفاده پرسشنامه، باید این فرآیند به صورت دوره‌ای تکرار و به‌روزرسانی شود.

یکی از موارد مهمی که در این مرحله باید به آن توجه شود تحلیل عاملی می باشد. تحلیل عاملی به دو صورت تاییدی و اکتشافی می باشد. تحلیل عاملی تأییدی با نرم افزار هایی مانند Amos ، Lisrel و pls انجام می گیرد. تحلیل عاملی اکتشافی را می توان با نرم افزار Spss انجام داد.

در مقالات بعدی به تفصیل در مورد تحلیل عاملی بحث خواهد شد.

تست و اجرا: در این مرحله، پرسشنامه باید تست و اجرا شود. برای این منظور، لازم است تا پرسشنامه به گروهی از افراد تحویل داده شود و نتایج آن‌ها تجمع شود.

سپس با تحلیل نتایج، می‌توانید از پرسشنامه برای مطالعه و تحقیق خود استفاده کنید.

تجدیدنظر و به‌روزرسانی: پرسشنامه باید به‌روزرسانی شود تا با نیازهای جدید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *