پایان نامه نویسی مقاله نویسی

مراحل اکسپت مقاله در مجلات معتبر

مراحل اکسپت مقاله در مجلات معتبر

مراحل اکسپت مقاله در مجلات معتبر

سابمیت و اکسپت دو واژه آشنا برای نویسندگان مقالات علمی معتبر می‌باشند در این بخش از ساعد نیوز به آموزش مراحل اکسپت مقاله خواهیم پرداخت همراه ما باشید.

منظور از اکسپت یا پذیرش مقاله چیست؟

اکسپت (accept) در زبان انگلیسی به معنای پذیرش است. اگر مقاله تان از سوی ژورنالی که آن را برایش فرستاده اید، برای چاپ قبول شود، اصطلاحا اکسپت شده است. پذیرش مقالات به سادگی صورت نمی گیرد. یعنی معمولا بعد از اینکه مقاله تان را برای یک ژورنال ارسال کردید و سردبیر آن را برای داوران فرستاد، باید منتظر باشید تا نظرات آنها به شما ابلاغ شود.

در موارد بسیار معدودی، اثر سریع و زود پذیرفته می شود. اما در مواردی هم نقدها و نظراتی به اثرتان وارد می گردد که باید برای اصلاح شان تلاش کنید و بعد از رفع اشکالات و اصلاحیه ها منتظر بمانید و ببینید که داوران توجیه شده اند یا خیر.

امکان دارد ایراد یا سوالی که درباره مقاله تان مطرح می شود، جزئی باشد و با ویرایشی ساده رفع شود. در این حالت به بازبینی مقاله، ماینِر ریوایز یا بازبینی خرد و جزئی گفته می شود. گاهی هم نیاز است تا توضیحاتی مهم و اساسی درباره بخش هایی از مقاله به داوران ارائه دهید. در این صورت، گفته می شود که مقاله تان مشمول مِیجر ریوایز یا بازبینی کلان و جدی شده است.

در هر دو حالت، نیاز است تا بدون عصبانیت و با تلاش برای گرفتن جواب مثبت از داوران برای چاپ مقاله خود، تلاش تان را به کار بگیرید. اگر داوران در هر یک از این موارد توجیه شدند که هیچ. اما اگر توجیه نشوند، امکان دارد که مقاله تان را رد کنند. در صورت ردشدن مقاله هم ناراحت نشوید، برای ارسال اثرتان به جایی دیگر اقدام کنید.

یادتان باشد که گاهی اوقات، ممکن است که ایراداتی به اثرتان گرفته شود که چندان منطقی نیستند. البته این گاهی اوقات رخ می دهد. در هر حال، شما باید نهایت تلاش تان را به کار بگیرید تا داوران را نسبت به پذیرش اثر خود متقاعد نمایید. پذیرش مقاله در ژورنال های معتبر می تواند رزومه تخصصی و علمی تان را پربار کند و به شما کمک نماید تا به جایگاه های خوبی در دنیای آکادمیک برسید.

در اولین فرصت نوشتن مقاله خود را شروع کنید

حتی زمانی که آزمایشات شما تمام نشده، شروع به نوشتن کنید. شما می توانید با بخش مقدمه مقاله، که معمولاً بر اساس تحقیقات گذشته نوشته می شود، شروع کنید. همچنین می توان بخش روش تحقیق (مواد و روش ها) مقاله را در حین انجام آزمایشات نوشت.

مقاله را کامل و واضح بنویسید

تا جایی که می توانید مقاله خود را ساده و روان با اشتباهات گرامری و املایی کمتری بنوسید. علت اصلی ریجکت شدن بسیاری از مقالات، زبان نوشتاری ضعیف آن مقاله است.

این مشکل بیشتر برای نویسندگانی رخ می دهد که مقاله خود را از زبان دیگر به زبان انگلیسی ترجمه می کنند. برای این که مقاله شما به دلیل مشکلات زبان انگلیسی و ضعیف بودن زبان نگارش ریجکت نشود، حتماً مقاله خود را پیش از ارسال و سابمیت به مجله ویرایش کنید.

اصول رفرنس دهی را رعایت کنید

حتماً اصول رفرنس دهی در متن مقاله را رعایت کنید؛ در غیر این صورت سرقت ادبی محسوب شده و مقاله شما ریجکت می شود. نحوه رفرنس دهی در نگارش مقاله مانند پایان نامه است. در لینک ”نحوه رفرنس دهی در پایان نامه» اصول رفرنس نویسی و ذکر منابع علمی استفاده شده، توضیح داده شده است.

مجله مناسب را انتخاب کنید

برای افزایش احتمال پذیرش مقاله، سعی کنید مجله ای را انتخاب کنید که حوزه کاری آن مجله متناسب با موضوع مقاله شما باشد.

به سایت مجله مراجعه کنید

هر مجله ای فرمت خاصی برای مقالات سابمیت شده (در مورد نام گذاری هر بخش، فرمت جداول، نمودارها و تصاویر مقاله، فونت مطالب و غیره) دارد.

پیش از ارسال مقاله، به سایت ژورنال مراجعه کرده و از قسمت راهنمای نگارش مقاله (guideline)، فرمت اصلی مقاله (که معمولاً به صورت word در سایت مجله آپلود شده) را دانلود کرده و مقاله خود را با آن فرمت سابمیت کنید.

کاورلتر مناسب بنویسید

در کنار سابمیت مقاله خود، کاورلتر مقاله را نیز ارسال کنید. این کار شانس اکسپت مقاله شما را افزایش می دهد. چراکه با نوشتن نکات و مطالب مهم مقاله، می توانید سردبیر مجله را متقاعد کنید تا بلافاصله مقاله شما را برای داوری به ادیتور ارسال کند.

مقاله خود را پیگیری کنید

در مجلات علمی مختلف مدت زمان بین سابمیت و تعیین وضعیت مقاله از سوی سردبیر، متفاوت است.

اگر مقاله خود را به یک مجله ارسال کرده اما هنوز ایمیلی (مبنی بر اکسپت، ریوایز یا ریجکت مقاله) دریافت نکرده اید، به وب سایت مجله مراجعه کرده و بررسی کنید که این مدت زمان چقدر طول می کشد.

این مدت زمان تعیین شده را صبر کنید و اگر پاسخی دریافت نکردید، به سردبیر مجله ایمیلی ارسال کرده و وضعیت مقاله خود را جویا شوید.

به سوالات داوران پاسخ دهید

پاسخ کامل، واضح و مؤدبانه به نظرات و سوالات داوران مجله به کاهش احتمال ریجکت شدن مقاله کمک می کند و به این ترتیب زمان بیشتری را صرفه جویی می کنید.

تصویر

هزینه چاپ مقاله چقدر است؟

چاپ مقالات می تواند با هزینه یا رایگان باشد. فارغ از رایگان یا پولی بودن مجلات، باقی هزینه ها به شخص شما به عنوان نویسنده بازمی گردد. مهم ترین هزینه ای که باید برای چاپ و نشر مقاله تان داشته باشید، هزینه چاپ مقاله در بعضی از ژورنال هاست.

بعضی از مجلات داخلی و خارجی برای پذیرش و چاپ مقالات هزینه ای دریافت می کنند. این هزینه چندان اندک نیست. بنابراین، مهم ترین بخش از هزینه های چاپ مقالات معمولا به این بخش از کار ارتباط دارد.

اگر اثرتان را برای مجله ای داخلی ارسال کنید، هزینه بسیار ارزان تر از هزینه ای خواهد بود که باید برای انتشار مقاله تان در مجله ای خارجی بپردازید.

پرداخت هزینه انتشار مقاله در مجلات خارجی هم با دشواری هایی روبه روست. چون اگر حسابی در بانک های خارجی نداشته باشید، باید به دنبال روشی بگردید که به واسطه آن، امکان ارسال پول به حساب نشریات وجود داشته باشد. یا باید از شرکت های واسطه نقل وانتقالات ارزی کمک بگیرید یا به دنبال کسی در میان آشنایان باشید که امکان واریز پول را به نشریات از جانب شما دارد.البته در این میان هزینه های دیگری نیز وجود دارد که به ترتیب زیر میباشد:

  • هزینه ترجمه تخصصی با کیفیت طلایی
  • هزینه ویراستاری اولیه دستور زبانی و ساختاری
  • هزینه پارافریز مقاله و رفع سرقت علمی از آن
  • هزینه سابمیت مقاله به مجله که از طرف مجله مشخص می شود.

تعیین درصد پذیرش و مدت زمان تقریبی داوری مجلات

ابتدا وارد سایت journalfinder.elsevier.com شوید. سپس عنوان مقاله و چکیده مقاله خود را در مکانهای مشخص شده وارد نمایید.

در این مثال ما عنوان و چکیده یک مقاله را وارد کرده ایم. این مقاله در فیلد روانشناسی بوده و بر این اساس ما گزینه life and health science را انتخاب کرده ایم. برحسب رشته خودتان حتما می بایست یکی از گزینه هایی که در زیر چکیده مقاله آمده را انتخاب کنید. بعد از آن بر روی گزینه find journal کلیک کنید.

تصویر

همانگونه که مشاهده می کنید، ابزار جستجوی مجلات پایگاه الزویر ۱۰ مجله را برای این مقاله پیشنهاد داده که ما تصویر دو نتیجه آن را در عکس زیر آورده ایم.

تصویر

همانطور که عکس فوق نشان می دهد، طول مدت داوری مجله اول که ضریب تاثیر هم ندارد حدود ۱۱ هفته طول می کشد و درصد نرخ پذیرش این مجله ۶۴ درصد است. همچنین، مجله دوم با داشتن ضریب تاثیر ۴/۰۹ در ۴ هفته به صورت میانگین داوری مقالات را ارایه می دهد و نرخ پذیرش آن ۱۷ درصد است.

با توجه به این آمار، پژوهشگران می توانند مجله مورد نظر خود را بسیار ساده تر استفاده کنند. همانطور که مشاهده می شود، مجله اول در مقایسه با مجله دوم ریسک پایین ریجکت شدن را دارد. پژوهشگر باید تخمین بزند که مجله دوم ظاهراً سختگیری زیاد علمی در باره مقالاتی که دریافت می کند اعمال می دارد. این اطلاعات بسیار عالی و ایده آل هستند تا پژوهشگران با چشم بازتری اقدام به انتخاب و ارسال مقاله خود نمایند.

نکته: منظور از درصد پذیرش مقاله، این است که از تعداد کل مقالات ارسالی به مجله، چه تعداد مقالات انتخاب و به چاپ می رسند. برای مثال اگر از 200 مقاله ارسال شده برای مجله ای، تنها ۱۰ مقاله پذیرش شده، می توان گفت نرخ پذیرش آن مجله از زمانی که فعالیت می کند تاکنون ۱۰ درصد بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *