مبانی

مجلات اسکوپوس چیست ?

مجلات اسکوپوس چیست ؟

مجلات اسکوپوس چیست 

در این مقاله به بررسی مجلات اسکوپوس می پردازد و به این سوال که مجلات اسکوپوس چیست پاسخ خواهد داد.

اینکه تحقیقات و پژوهش های دانشجویان که در قالب مقاله ارایه می شود در چه مجله ای چاپ بشود از اهمیت بالایی برخوردار است. معیار های مختلفی برای ارزش گذاری مجلات علمی وجود دارد. موسسه های معتبری به ایندکس و نمایه کردن مجلات مشغول هستند و هر موسسه ای معیار و استاندار متفاوتی با سایر موسسه های در این کار دارند. یکی از از این موسسه ها الزویر و معرف نمایه کننده های مجلات اسکوپوس می باشد.

مجلات اسکوپوس چیستند؟ 

الزویر نام یکی از اولین و بزرگترین ناشرانی است که در زمینه چاپ مجلات و کتاب های علمی فعالیت می کند. این موسسه که جایگاه امروزی آن در شهر آمستردام هلند واقع شده است در سال 1880 میلادی تاسیس شد و تا کنون به فعالیت های مختلف خود در زمینه مجلات و کتاب های علمی ادامه داده است. همانطور که گفتیم تمرکز این شرکت کتاب و مجلات علمی است و به عنوان ناشری چند رسانه ای، در این زمینه جزو نشرهای پیشرو بوده است.

موسسه الزویر شاخه های مختلفی دارد که فعالیت های متفاوتی انجام می دهند. پایگاه استنادی SCOPUS یا اسکوپوس یکی از این شاخه هاست که در زمینه  نمایه کردن و ایندکس مجلات علمی دنیا فعالیت می کند. این موسسه یکی از چهار موسسه معتبر ایندکس کننده مجلات علمی است که از اعتبار علمی بالایی برخوردار می باشد.

پایگاه اسکوپوس یکی از بزرگترین و معتبرترین پایگاه های علمی است که مجموعه بزرگی از نشریات، مجلات و مقالات علمی را شامل می شود. این پایگاه دارای 55 میلیون کتاب و مقاله در قالب حدود 22000 عنوان مجله و کتاب در بیش از 5 هزار انتشاراتی می باشد که ارقام و اعداد قابل توجهی می باشند.

همانطور که قبلا نیز اشاره شد موسسه نمایه گذاری اسکوپوس جزو معتبرترین شرکت های نمایه کردن مجلات است که براساس استاندارهای علمی خود مجلات را فهرست بندی می کند. مجلات اسکوپوس از اعتبار علمی بالایی در ایران و کشورهای مختلف دنیا برخوردار است و در سرتاسر دانشگاه های دنیا مورد قبول می باشد. در بعضی موارد حتی برای رتبه گذاری رشد علمی کشور ها و یا رتبه گذاری دانشگاه های از نظر سطح علمی استفاده می شود. در کشور ما ایران نیز نشریاتی که در اسکوپوس نمایه شده اند که به اصطلاح مجلات اسکوپوس نامیده می شوند از ارزش علمی بالایی برخوردار است.

برای استعلام اینکه یک مجله جزو مجلات اسکوپوس می باشد یا خیر می توان از journal title list که در وبسایت الزویر تهیه شده است استفاده نمود که اطلاعات کاملی از نام و ضریب تاثیرگذاری مجلاتی که در اسکوپوس ایندکس شده  و معتبر می باشند را آورده است. پایگاه اسکوپوس نیاز به اشتراک ماهانه دارد و دسترسی به آن پولی است.

برگرفته از: ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *