رفرنس های مقاله را چگونه مرتب کنم؟

رفرنس های مقاله را چگونه مرتب کنم؟

رفرنس های مقاله را چگونه مرتب کنم؟

رفرنس یکی از بخش های اصلی و مهم مقاله میباشد و باید در نحوه تکمیل بخش رفرنس ها دقت بسیاری داشته باشید تا مبادا مقاله ریجکت گردد. توصیه میکنیم برای تکمیل رفرنس های مقاله خود از شیوه های اصولی نگارش رفرنس استفاده کنید.

رفرنس چیست؟

پژوهشگرانی که قصد ارائه تحقیقات به عنوان یک مقاله را داشته باید شیوه های دقیق و اصولی تحقیق را بشناسند و سعی کنند دقیقا مطابق با ساختار و چهارچوب مشخصی مقاله نویسی را پیش ببرند. آخرین بخش هر تحقیق رفرنس یا همان منابع میباشد که مهم ترین بخش هر تحقیق محسوب میگردد و عدم رعایت اصول نگارش در بخش پایانی مقاله ممکن است اعتبار مقاله را زیر سوال خواهد برد چه بسا مقالاتی که به دلیل ناقص بودن منابع متهم به سرقت علمی شده اند و از مرحله داوری ریجکت شده اند. شما به عنوان یک پژوهشگر باید بیش از هر چیز اصول اخلاقی را در فرآیند نگارش مقاله رعایت نمایید و سعی کنید با شیوه های اصولی رفرنس نویسی بخش نهایی را تکمیل کنید. پژوهشگر ابتدا بهتر است شیوه های نگارش اصولی منابع را بشناسد و سپس شروع به تدوین کند.

سعی کنید دقیقا مطابق با اصول و قواعدی که برای نوشتن منابع ذکر خواهد شد پیش بروید تا مقاله خود را از اتهام به هر نوع مسئله غیر اخلاقی حفظ کنید. در این مطلب قصد داریم به کلیات امر و همچنین معمول ترین روش در باب طریقه رفرنس نویسی در مقاله اشاره کنیم؛ با این حال انتظار می رود قبل از ارسال مقاله به یک مجله خاص، استانداردهای مجله مد نظر برای رفرنس نویسی را به طور کامل مطالعه کرده باشید و در صورتی که مجله مد نظر شما روش دیگری برای رفرنس نویسی برگزیده است، از روش ذکر شده پیروی کنید تا احتمال گرفتن پذیرش را افزایش دهید.

م

ابتدا بهتر است شیوه های رفرنس نویسی را بشناسید و زمینه موضوعی مناسب با هر یک از شیوه ها را شناسایی کنید تا بتوانید به صورت کاملا واضح رفرنس های مقاله خود را تکمیل نمایید.

به سه روش مختلف می­ توان درون متن به منبع اشاره کرد:

  • روش نویسنده-تاریخ: در این روش، شما مستقیما در جایی از متن که به منبع اشاره می­ کنید، نام نویسنده و سال انتشار کار او را ذکر می­ کنید. به استثنای روش MLA، که از سیستم نویسنده-شماره صفحه استفاده می­ کند.
  • روش عددی: در این روش، شما عدد مربوط به هر منبع را در لیست مرجع می ­نویسید و هرجایی در متن که خواستید به آن منبع خاص اشاره کنید فقط عدد مربوط به آن را ذکر می­ کنید.
  • روش نشانه­ گذاری: شما منبع را (به شکل اختصاری) در پاورقی یا ته­ نوشت می ­نویسید.

که مهم ترین سبک های رفرنس نویسی داخل متن عبارتند از:

  1. رفرنس نویسی به روش ونکوور
  2. رفرنس نویسی به روش apa
  3. رفرنس نویسی به روش هاروارد
  4. رفرنس نویسی به روش شیکاگو

در ادامه مروری کلی بر سبک­های ارجاع دهی که بیش از همه مورد استفاده قرار می­گیرند خواهیم داشت.

نوع ارجاع دهیتخصص و موضوعروش ارجاع دهی
APAعلوم اجتماعینویسنده-تاریخ
هاروارداقتصادنویسنده-تاریخ
ونکوورعلوم پزشکیعددی
شیکاگو Aعلوم انسانینشانه­ گذاری
شیکاگو Bعلوم انسانینویسنده-تاریخ
OSCOLAحقوقنشانه ­گذاری
MLAعلوم انسانی(تخصص زبان شناسی)نویسنده-عدد صفحه
IEEEعلوم سخت( همانند IT)عددی
Turabianعلوم انسانی (تخصص زبان شناسی)نشانه ­گذاری
Turabianعلم اجتماعینویسنده-تاریخ
AMAعلوم پزشکیعددی
ACSشیمیعددی، نویسنده-عدد صفحه و نشانه­ گذاری
NLMعلوم پزشکیعددی
AAAمطالعات اجتماعیعددی
APSAعلوم سیاسینویسنده-تاریخ
ABNTعلوم فنیعددی، نویسنده-تاریخ

نکات مهم در طریقه رفرنس نویسی در مقاله که باید به آن ها توجه داشته باشید:

  • در طریقه رفرنس نویسی در مقاله زمانی که می خواهیم در داخل متن به منابع اشاره کنیم، تنها نام خانوادگی نویسنده یا نویسندگان و سال انتشار مقاله در داخل پرانتز نوشته می شود. منابع کامل تنها در لیست کلی منابع و در انتهای مطلب و صفحه ای جداگانه نوشته می شوند.
  • ارجاعات به کتاب ها بر خلاف مقالات، علاوه بر نام خانوادگی نویسنده و سال انتشار، باید شامل شماره صفحه مورد استناد قرار گرفته شده نیز باشد. به عنوان مثال: (Gumwad 1952:209). این کار به منظور تسهیل کار مخاطبان یا محققان آینده ای است که می خواهند به منبع اصلی اطلاعات ذکر شده در تحقیقات شما دسترسی داشته باشند. در مورد مقالات به علت اینکه معمولا محتوای آنها کوتاه تر است و یک موضوع واحدی را در کل مطلب دنبال می کنند، این کار انجام نمی پذیرد.
  • برای مقالات یا کتاب هایی که دو نویسنده دارند بایستی به نام خانوادگی هر دو نویسنده و سال انتشار اشاره کنیم. به این ترتیب: (Click and Clack 1974). در صورتی که تعداد نویسندگان بیش از دو مورد باشد تنها به ذکر نام خانوادگی نویسنده اول و عبارت “و همکاران”، بسنده می کنیم. (در مقالات انگلیسی به جای این عبارت از عباراتی همچون and others و یا .et al استفاده می کنیم.)
  • در صورتی که قصد دارید از مطلب یک مقاله که آن را در مقاله دیگری خوانده اید استفاده کنید، بایستی نام هر دو منبع آورده شود. به عنوان مثال: (Driblick 1923, in Oobleck 1978)
  • اگر در نوشتن یک تعریف یا عبارت از دو منبع استفاده کرده اید، نام منابع بایستی با علامت “;” از همدیگر جدا شده باشند. به این صورت: (Gumwad 1952:209; Bugjuice 1970; Bruhahauser et al 1973)
  • از پاورقی استفاده نکنید! پاورقی ها اغلب در نوشتن کتاب ها کاربرد دارند و به ندرت در مقالات مشاهده می شوند. به جای این کار منبع را درداخل متن و در مقابل عبارات مربوط ذکر کنید.
  • از نقل قول مستقیم استفاده نکنید! در اغلب موارد زمانی که از منبع خاصی برای استناد استفاده می کنید، نیاز به اشاره به عین مطلب گفته شده در متن اصلی ندارید و کافی است تفسیری را که به نتایج شما کمک می کند، به زبان خودتان بنویسید.

رفرنس در مقالات چگونه نوشته میشود؟

یک ارجاع تا آنجا که ممکن است باید اطلاعات زیر را در خود داشته باشد.

  • صاحب این اثر چه کسی است، ترجیحا نام نویسنده یا سازمان
  • عنوان اثر
  • کی منتشر شده است؟
  • چه کسی اثر را منتشر کرده یا در دسترس ساخته است؟
  • کجا منتشر شده است؟
  • اگر اثر، اثری الکترونیکی است، نشانی وب یا شناساگر شی دیجیتالی (DOI) آن چیست؟

از این رو در نوشتن ارجاعات حتما باید به صورت دقیق و روشن اشاره به موارد فوق داشته باشید.

روش ارجاع دهی به سبک APA

APA یکی از محبوب­ ترین روش­ های استناددهی درنوشته­ های علمی است. روش رفرنس نویسی به سبک APA توسط انجمن روانشناسی آمریکا (American Psychological Association) ایجاد شد و بیشتر در علوم اجتماعی و روان شناسی مورد استفاده قرار می ­گیرد. روش APA از سیستم نویسنده-تاریخ پیروی می کند، روشی که در آن به شکل اختصاری و درون متن به منبع اشاره می کنید و در فهرست منابع تمام مرجع ­ها را به طول کامل لیست می­کنید.

روش ارجاع دهی به سبک هاروارد

روش هاروارد اغلب در علوم اقتصاد مورد استفاده قرار می­ گیرد. هیچ راهنمای رسمی برای این سبک وجود ندارد، بدین معنا که فقط چند تغییر کوچک وجود دارد. چند سازمان که یک راهنما برای این سبک ارجاع دهی ارائه کرده اند:

  • موسسه استاندارد بریتانیا (British Standards Institution)
  • خدمات انتشارات دولتی استرالیا (Australian Government Publishing Service (AGPS))

همانند روش APA ، هاروارد نیز از سیستم نویسنده-تاریخ پیروی می­ کند. همین مساله، ارجاع دهی به روش هاروارد را بسیار شبیه به APA می­ سازد.

روش ارجاع دهی به سبک ونکور (Vancouver)

سبک ونکوور توسط کمیته بین المللی ویراستاران مجله پزشکی (ICMJE) ارائه شد و بیشتر در دنیای پزشکی مورد استفاده قرار می­ گیرد. به جای استفاده از سیستم نویسنده-تاریخ، در سبک ونکوور از سیستم عددی استفاده می­ شود. در نوشته، منبع با یک شماره مشخص می­ گردد در حالیکه جزییات منبع در یک لیست کامل در فهرست منابع قرار می­ گیرد.

روش ارجاع دهی به سبک شیکاگو (Chicago)

روش شیکاگو توسط راهنمای سبک شیکاگو (The Chicago Manual of Style) منتشر می­ شود و در علوم انسانی مورد استفاده قرار می­ گیرد. این سبک دو نوع مختلف دارد:

  • شیکاگوA : شما منبع را با اطلاعات کامل در پاورقی یا ته­ نویس و در فهرست کتب مربوطه اشاره می­ کنید.
  • شیکاگوB : شما منبع را به شکل اختصاری، با فرمت نویسنده-تاریخ ، در نوشته و یا در فهرست کتب به صورت لیستی کامل از منبع می­ نویسید.
تصویر

چند نمونه از رفرنس های دقیق در مقاله

ارجاع دهی درون متنی به روش APA

این کتاب از داستان­ های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده ­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­ کند (استوارت و سیمونس، ۲۰۱۰، صفحه۲۲).

ارجاع در فهرست منابع به روش APA

Stewart,D. & Simmons,M. (2010). زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت با هم برخورد می­ کنند. Berkeley، USA: مجله خبری نیو رایدرز (New Riders Press).

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به روش هاروارد (Harvard)

ارجاع درون متنی به روش هاروارد

این کتاب از داستان­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده­ ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند( استوارت و سیمونس،۲۰۱۰، صفحه۲۲).

ارجاع در فهرست منابع به روش هاروارد

Stewart,D. & Simmons,M. (2010). زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت با هم برخورد می ­کنند، مجله خبری نیو رایدرز (New Riders Press)، Berkeley.

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک ونکوور

این کتاب از داستان ­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده­ ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند.(۱)

نحوه ارجاع دهی در فهرست منابع به روش ونکور

۱٫Stewart D,Simmons M. زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت با هم برخورد می­ کنند. برکلی: نیو رایدرز پرس(New Riders Press) :2010.

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک شیکاگوA

این کتاب از داستان­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده­ ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­ کند.۱

نحوه ارجاع دهی در پاورقی یا ته­ نویس به روش شیکاگو A

۱ دیو استوارت و مارک سیمونس (Dave Stewart and Mark Simmons)، زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت برخورد می کنند. ­ ( برکلی: نیو رایدرز پرس، ۲۰۱۰).

نحوه ارجاع دهی در فهرست منابع به روش شیکاگو A

استوارت، دیو و مارک سیمونس. زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت با هم برخورد می­ کنند. برکلی: نیورایدرز پرس،۲۰۱۰٫

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک شیکاگو B

این کتاب از داستان ­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده ­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند( استوارت و سیمونس ۲۰۱۰، ۲۲).

نحوه ارجاع در فهرست منابع به روش شیکاگو B

استوارت، دیو اند مارک سیمونس.۲۰۱۰٫ زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت با هم برخورد می ­کنند. برکلی: نیو رایدرز پرس.

از فواید اسناد کردن به آثار دیگران:

  1. نوشته ی شما معتبر می شود.
  2. نشان می دهد شما آدم شفافی هستید، و از اینکه بگویید از چه منابعی استفاده کردید واهمه ای ندارید.
  3. از دیگر محققانی که در این زمینه کار کردند، قدردانی می کنید
  4. خواننده ها از اثر شما راضی تر می شوند و آسان تر می توانند منابع شان را بیابند.

در این مطلب سعی کردیم شما را با رفرنس نحوه نگارش و کاربرد های آن آشنا کنیم هر محقق به عنوان یک پژوهشگر و نویسنده مقاله موظف است بخش رفرنس برای مقاله خود تهیه کند که این بخش کلی و جامع و در برگیرنده کلیه منابع علمی باشد. شما حتما باید قبل از ارسال مقاله به مجله سعی کنید بخش منابع را به همان شکل اصولی که مشخص شده است تکمیل نمایید. برای تکمیل بخش رفرنس ها و آشنایی بیشتر با شیوه های اصولی رفرنس نویسی و اخذ مشاوره رایگان در زمینه هر یک از خدمات دانشگاهی به صورت رایگان هم اکنون میتوانید با کارشناسان مجوعه اشراق در ارتباط باشید.

برگرفته از: ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi

وبلاگ ما

این نوشته در پ

2 فکر می‌کنند “رفرنس های مقاله را چگونه مرتب کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *