تحلیل آماری عوامل دموگرافیک (جمعیت شناسی)

درگیری تحصیلی : عوامل، تأثیرات و راهکارهای مدیریت آن

درگیری تحصیلی : عوامل، تأثیرات و راهکارهای مدیریت آن

تحلیل داده های آماری
پایان نامه – مقاله نویسی

مقدمه:
درگیری تحصیلی یک مفهوم روانشناختی است که به میزان علاقه، انگیزه و تمرکز دانش‌آموزان در فرآیند یادگیری و مشارکت فعال آن‌ها در فعالیت‌های تحصیلی اشاره دارد. درگیری تحصیلی می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر عملکرد تحصیلی، پیشرفت دانش‌آموزان و رشد شخصی آن‌ها داشته باشد. در این مقاله، به بررسی عوامل، تأثیرات و راهکارهای مدیریت درگیری تحصیلی می‌پردازیم.

عوامل مؤثر در درگیری تحصیلی:
الف. عوامل داخلی:

انگیزش: علاقه، خودکارآمدی و اعتقاد به اهمیت تحصیل در دانش‌آموزان.
خصوصیات شناختی: توانایی‌های شناختی و مغزی مانند تمرکز، حافظه و تفکر انتقادی.
ب. عوامل خارجی:

محیط خانوادگی: حمایت و تحریک شدن از سوی والدین، انتظارات و فرهنگ تحصیلی خانواده.
محیط مدرسه: روش‌های آموزشی، ارتباطات معلم-دانش‌آموز، فضای آموزشی و منابع آموزشی.
تأثیرات درگیری تحصیلی:
الف. روانشناختی:

افزایش رضایت و خوشحالی دانش‌آموزان از تحصیلات.
افزایش خوداحترام و اعتماد به نفس.
ب. عملکرد تحصیلی:

بهبود عملکرد تحصیلی و پیشرفت دانش‌آموزان.
افزایش تمرکز و حضور در کلاس.
ج. رفتاری و اجتماعی:

کاهش رفتارهای مشکل‌ساز و ناتوانی در تعامل با همتایان و معلمان.
افزایش مشارکت در فعالیت‌های گروهی و همکاری.
راهکارهای مدیریت درگیری تحصیلی:
الف. ایجاد محیط حمایت‌کننده:

بهبود رابطه معلم-دانش‌آموز و ایجاد فضای باز و صمیمی در کلاس.
تشویق و حمایت از تلاش و پیشرفت فردی دانش‌آموزان.
ب. ارتقاء انگیزش و خودکارآمدی:

ارائدنده اهداف و انتظارات واقع‌بینانه برای دانش‌آموزان.
ارائه فیدبک سازنده و انگیزشی به دانش‌آموزان برای افزایش خودکارآمدی آن‌ها.
ج. تنوع و جذابیت در روش‌های آموزشی:

استفاده از روش‌های فعالیت‌محور، بازی‌ها و فعالیت‌های کاربردی برای جذابیت بیشتر درس‌ها.
تنوع در استفاده از منابع آموزشی و فناوری‌های نوین.
د. توانمندسازی خانواده:

آموزش والدین درباره اهمیت حمایت و تحریک تحصیلی.
همکاری با خانواده‌ها در جهت ایجاد محیط حاکم بر فرهنگ تحصیل در خانه.
ه. ارائه خدمات حمایتی:

ارائه مشاوره تحصیلی و روانشناختی به دانش‌آموزان.
ایجاد برنامه‌های پشتیبانی برای دانش‌آموزان با نیازهای خاص.
نتیجه‌گیری:
درگیری تحصیلی به عنوان یک عامل مؤثر در پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله، عوامل داخلی و خارجی مؤثر در درگیری تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت و تأثیرات مثبت آن بر روانشناختی، عملکرد تحصیلی و رفتاری دانش‌آموزان بیان شد. همچنین، راهکارهای مدیریتی برای افزایش درگیری تحصیلی ارائه شدند. با پیاده‌سازی این راهکارها، مدارس و سیستم آموزشی می‌توانند بهبود قابل‌توجهی در عملکرد و رشد تحصیلی دانش‌آموزان داشته باشند و به آن‌ها فرصتی مناسب برای رشد شخصی و حرکت به سوی موفقیت بدهند.

نوشته

جو سازمانی: تأثیر و اهمیت ساختار سازمانی بر عملکرد و رضایت کارکنان

نوشته

نشریات و مجلات معتبر بین المللی (ISI) در حوزه جانور شناسی

نوشته

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای فیلمبردار

نوشته

نشریات و مجلات معتبر بین المللی (ISI) در حوزه علم مواد، پوشش ها و فیلم ها

پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر( ۳۳سوال – ۵ صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – ) –

q13-1-2- پرسشنامه انگیزش تحصیلی  AMS  والراند( 1992) ( 28 عبارتی – 16 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری –2مقاله رایگان )

Q13-2-پرسشنامه مشغولیت تحصیلی تینیو AES ) 2009) – ( ۱۰۲سوال – ۸ صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-۳مقاله رایگان )

Q13-3-پرسشنامه مشغولیت تحصیلی SEI سالملا آرو و آپادایا ( ۲۰۱۲ ) – ( ۹ عبارت- ۵صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-۴مقاله رایگان )

Q13-4-پرسشنامه سرزندگی تحصیلی (حسین چاری و دهقانی زاده )-( ۹ عبارت- ۴صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-۱مقاله رایگان )

q13-4-2- پرسشنامه استاندارد رضایت از تحصیل احمدی(1388)( 30 عبارت- 10صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-1مقاله رایگان )

q13-4-3-مقیاس رضایت تحصیلی دانشجویان (ترک زاده و محترم، 1393)- (59 عبارت- 8صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-1مقاله رایگان )

Q-13-5- پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور ( EPT )( 48 عبارت- 10صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-2مقاله رایگان )

Q13-6- پرسشنامه درگیری تحصیلی- 22 آیتمی ( ریو و تسنگ، 2011) – ( 22عبارت- 5صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-5 مقاله رایگان )

q13-7- پرسشنامه درگیری والدین در امور تحصیلی – ( 15عبارت- 5صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-2 مقاله رایگان )

q13-8- پرسشنامه هدف گرایی تحصیلی بوفارد و همکاران (1998)( 20عبارت- 6صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-4 مقاله رایگان )

q13-9- پرسشنامه اخلاق تحصیلی (تک مولفه ای)- ( 8عبارت- 10صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-4 مقاله رایگان )

ا

اگر می خواهید در خصوص نرم افزار Nvivo آموزش ببینید. اینجا کلیک کنید مجموع آموزش 8 ساعت و 24 دقیقه

تحلیل داده های آماری

فروشگاه محصولات فیزیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *