آموزش نوشتن رزومه حرفه ای فیلمبردار

  چهارشنبه، 26 مرداد 1401  زمان مطالعه 6 دقیقه

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای فیلمبردار

در این مطلب قصد داریم به شما نحوه نوشتن رزومه برای فیلمبردار را آموزش دهیم . در ادامه با ما همراه باشید.

فیلمبردار کیست؟

کار فیلمبردار ضبط تصاویر فیلم های سینمایی، برنامه های تلویزیونی، تبلیغاتی ، موزیک ویدئو ها، جشن ها و… می باشد. فیلمبردار در حوزه های مختلف فعالیت می کند. بعضی به صورت خصوصی آتلیه و مرکز فیلم برداری دایر کرده و از مجالس، همایشها، جشن ها و… فیلمبرداری می کنند. این فیلمبرداران لزوما به تحصیلات دانشگاهی نیازی ندارند و می توانند با گذراندن دوره هایی که در آموزشگاه ها برگزار می شوند، مهارت و توانایی لازم را کسب کنند. برخی از فیلمبرداران نیز وارد بخش سینما و تلویزیون می شوند و به فیلمبرداری حرفه ای می پردازند. برای فیلمبرداری حرفه ای در سینما و تلویزیون هم امکان تحصیل در دانشگاه ها و آموزش آکادمیک و هم امکان یادگیری در آموزشگاه ها وجود دارد. اگرچه اصل کار در هر دو بخش ماهیتی یکسان و شباهت های زیادی دارند، ولی در مطالبی که در ادامه ارائه می شود، تمرکز اصلی روی فیلم برداری حرفه ای در سینما و تلویزیون است. فیلمبردار با دوربین های فیلمبرداری معمولی و دیجیتال و مطابق دستورات کارگردان و یا مدیر فیلمبرداری کار می کند. او می تواند به تنهایی کار فیلمبرداری را انجام داده و یا عضوی از تیم فیلمبرداری استودیوهای تلویزیونی یا پروژه های سینمایی باشد.

فیلمبردار

وظایف فیلمبردار

  • تنظیم و مکان یابی تجهیزات فیلمبرداری
  • برنامه ریزی و گرفتن فیلم به صورت تمرینی
  • دنبال کردن روند فیلمنامه و پیروی از دستورات کارگردان و یا مدیر برنامه (در استودیوهای ضبط تلویزیون)
  • انتخاب مناسب ترین لنزها و زاویه های دوربین
  • حل مشکلات فنی و عملی از جمله نوردهی
  • همکاری نزدیک با عوامل فنی مانند نور و صدا

مهارت و توانمندی های مورد نیاز شغل فیلم برداری

  • مهارت های عملی خوب و آشنایی با تجهیزات فیلمبرداری
  • علاقه فراوان به عکاسی، فیلم و ویدئو
  • مهارت های ارتباطی خوب – برای ارتباط مناسب با کلیه عوامل فیلم
  • توانایی انجام صحیح دستورالعمل ها و توجه زیاد به جزئیات – به منظور دنبال کردن درست رویه فیلم نامه مطابق با دستورات کارگردان
  • دید هنری نسبت به رنگ ها – برای گرفتن تصاویری حرفه ای و زیبا
  • حفظ آرامش تحت شرایط کاری پرفشار – چون معمولا پروژه های سینمایی و تلویزیونی روندی طولانی و بسیار پرفشار دارند.
  • توانایی انجام کار تیمی – برای همکاری مناسب با کلیه عوامل فیلم یا برنامه با هدف تولید محصولی با کیفیت
  • توان بدنی و استقامت خوب برای نگه داشتن و حرکت تجهیزات فیلم برداری و ساعات کار طولانی

آینده شغلی، بازار کار و فرصت های استخدامی فیلمبردار

در حوزه سینما و تلویزیون، فیلمبردار می تواند به صورت مستقل و قراردادی کار کند. اگرچه معمولا شبکه های تلویزیونی، فیلمبرداران را استخدام می کنند ولی کار کردن در سینما عمدتا به صورت قراردادی است و از یک فیلم تا فیلم دیگر تغییر می کند. در سینمای مستند نیز ممکن است فیلم بردار فیلم خود باشد!. برای شروع کار معمولا افراد از دستیاری فیلمبرداری شروع کرده و به مرور تا رده مدیر فیلم برداری پیشرفت می کنند. فیلمبردار می تواند آتلیه فیلم برداری راه اندازی کرده و به طور مستقل کار کند. به طور کلی رقابت در رشته های هنری به خصوص در حوزه سینما و تلویزیون شدید است. افرادی موفق ترند که علاوه بر داشتن دانش لازم، از مهارت و توانایی کافی برخوردار باشند. شغل فیلم برداری در کشور با مسایل و مشکلاتی روبرو است که برخی از انها عبارتند از:

  • عدم تخصیص تسهیلات برای خرید دوربین ها و تجهیزات جدید به فیلم برداران
  • عدم توجه به مزایای شغلی از قبیل بیمه و برخوردار نبودن از حقوق صنفی فیلم برداران مستند

نکاتی که باید در رزومه نویسی رعایت کنید

در هر کدام از مراحل رزومه نویسی مواردی را باید رعایت کنید تا یک رزومه بی نقص و تاثیرگذار داشته باشید. این اصول شامل موارد زیر است:

  1. رزومه را کوتاه و مختصر و حداکثر در دو صفحه بنویسید تا حتی الامکان در مدت زمان کوتاهی قابل خواندن و بررسی باشد.
  2. رزومه را جامع و کامل و شامل تمام اطلاعات مرتبط تحصیلی و شغلی و مهارتی بنویسید و هیچ موردی را فراموش نکنید.
  3. در نوشتن تمام جزئیات رزومه خواسته ها و نیازهای کارفرما را در اولویت قرار دهید؛ حتی می توانید قبل از ارسال رزومه به شرکت خاص، در مورد آن شرکت تحقیق و بررسی کنید و رزومه را طبق اصول و نیازهای آن محل بنویسید.
  4. رزومه باید منظم باشد، در طراحی قالب افراط نکنید و از اشکال و تصاویر استفاده نکنید؛ ظاهر رزومه نباید حواس و تمرکز خواننده را از مطالب پرت کند.
  5. یک رزومه استاندارد شامل کلمات کلیدی هر شغل و عبارت تخصصی است و بدور از غلط های املایی و نگارشی است. هرچه تخصصی تر صحبت کنید، حرفه ای تر جلوه می کنید.
  6. در نگارش سوابق شغلی حتما از مقیاس های قابل اندازه گیری برای اعلام میزان کارایی و تاثیر گذاری تان استفاده کنید.
  7. برای خلاء های شغلی و همچنین تغییر شغل در گذشته کاریتان دلیل قانع کننده بیاورید. این یکی از مواردی است که کارفرما را قانع می کند تا شما را انتخاب و استخدام کند.
  8. بین 10 الی 15 مهارت و توانمندی خود را در رزومه قید کنید.
  9. طبق شرایط خودتان و سوابق کاری گذشته یک نوع و قالب مناسب برای نوشتن رزومه در نظر بگیرید. (رزومه زمانی، عملکردی، مهارتی و ….)
  10. رزومه حتما باید دارای یک توصیف شخصی چند جمله ای باشد تا خارج از بیان تیتروار توانایی ها و سوابق شما، به طور مختصر و صمیمانه شما را به مخاطب معرفی کند. حتی می توانید از علایق و اهدافتان برای شغل درخواستی اشاره ای داشته باشید.

ساخت رزومه فیلمبردار

همانند که قبلا در رزومه عکاسی توضیح دادیم و این نمونه رزومه هم بی شباهت به آن رزومه ارائه شده نیست در ساخت رزومه فیلمبردار مهم ترین مورد استفاده از یک قالب رزومه جذاب و مناسب است.

  • قالب رزومه فیلمبردار: قالب رزومه خوب برای فیلمبردار می بایست ظاهری مدرن و به روز داشته و پر زرق و برق باشد. استفاده از رنگ بندی مناسب می تواند جلوه ای خوب و حرفه ای به رزومه شما بدهد.
  • تصویر مناسب برای رزومه فیلمبردار: رزومه خوب برای فیلمبردار می بایست دارای یک تصویر مناسب باشد. این تصویر می تواند شما را در حالی که دوربین فیلمبرداری در دست دارید یا در حال فیلمبرداری می باشید به تصویر بکشد.
  • خلاصه رزومه فیلمبردار: خلاصه رزومه یکی از مهم ترین بخش ها در نوشتن رزومه است. شما می بایست در یکی دو جمله به بهترین شکل توضیح دهید که چه تخصص خاصی دارید و چه سوابق درخشانی در شغل فیلمبرداری داشته اید.
  • سوابق کاری یک فیلمبردار: سوابق کاری مهم ترین بخش رزومه کاری شماست. رزومه فیلمبردار می تواند با این بخش وزن بگیرید. در بعضی مشاغل تحصیلات و سوابق تحصیلات می تواند کلیدی باشد اما در رزومه فیلمبردار بدون شک این مورد هیچ ارزشی ندارد. این که شما در کدام شرکت ها و برای چه مشاغلی فیلمبرداری کرده اید می تواند جذابیت رزومه شما را صد چندان سازد.

  • برگرفته از: ساعد نیوز
  • برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.
  • تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.
  • .نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amosنرم افزار کیفی: Maxqudaتعیین حجم نمونه با:Spss samplepower
  • روش های تماس:Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام
  • کانال تلگرام سایت: برای عضویت در کانال تلگرام سایت اینجا کلیک کنید(البته قبلش فیلتر شکن روشن شود!!) مطالب جالب علمی و آموزشی در این کانال درج می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *