مقاله نویسی

تفاوت مقاله ژورنالی و مقاله کنفرانسی

تفاوت مقاله ژورنالی و مقاله کنفرانسی

تفاوت مقاله ژورنالی و مقاله کنفرانسی

یکی از متداول ترین سوالاتی که دانشجویان می پرسند این است که:” اعتبار مقالات ژورنالی بیشتر است یا مقالات کنفرانسی؟ و در حالت کلی مقالات ژورنالی و کنفرانسی چه تفاوتی با یکدیگر دارند.

مقاله کنفرانسی چیست؟

مقالات پذیرفته یا ارائه شده در یک کنفرانس تحت عنوان مقاله کنفرانس یا Proceeding نامید می شود. در یک کنفرانس، افرادی که در زمینه خاصی به تحقیق و پژوهش مشغول هستند، به تبادل اطلاعات می پردازند. بیشتر اوقات، ایده ای که در آغاز به ذهن می رسد به صورت یک مقاله کنفرانسی چاپ شده و به جامعه علمی عرضه می شود. در این مرحله هنوز جزئیات، مورد بررسی دقیق قرار نگرفته و مقایسه کافی با دیگر پژوهش های مشابه انجام نشده است. مزیت عمده مقالات کنفرانسی این است که مقاله به صورت شفاهی و سخنرانی ارائه شده و به این ترتیب با دیگر صاحب نظران بحث و تبادل نظر می شود.

مطالب پیشنهادیقریبا در همه کنفرانس ها مقاله های پذیرفته شده در صورت داشتن بار علمی بالا در بعضی ژورنال ها و یا در کتابخانه های دیجیتالی همانند ieee (مخصوص برق و کامپیوتر) چاپ می شود که در حالت دوم معمولا کنفرانس ها یک هزینه ای برای چاپ دریافت می کنند که با یک فاصله حداکثری ۲ ماه به چاپ می رسد.

مقاله ژورنالی چیست؟

در تعریف ژورنال باید گفت که ژورنال یک مجله ای هست که معمولا به صورت دوره ای چاپ میشود و این دوره میتواند هفتگی ، ماهانه ، یا سالانه باشد. در این مجلات یک سری مقالات که دارای بار علمی خوبی هستند چاپ میشوند.

باید گفت که چاپ کردن یک مقاله در ژورنال معتبر زحمت بیشتری می خواهد و خود ژورنال هم در زمینه چاپ مقاله سخت گیری میکند و ممکن است چند بار به شما اشکالات مقاله را اعلام (ریوایز) و از شما بخواهند که مقاله را ویرایش کنید و یا در صورت خوب نبودن محتوای مقاله آن را رد (ریجکت) کند.

تصویر

انواع کنفرانس ها و همایش ها

  • کنفرانس بین المللی
  • کنفرانس ملی یا کشوری
  • کنفرانس منطقه ای
  • کنفرانس استانی
  • کنفرانس داخلی

انواع مقالات ژورنال

  • مقالات اصلی (Original Paper یا Regular Research)
  • مقالات مروری (Review Paper)
  • مقالات از نوع Letter
  • مقالات Short/ Rapid/ Brief Communication
  • حال ویژگی های هر یک از انواع مقالات به اختصار توضیح داده می شود.

تفاوت مقالات کنفرانسی و مقالات ژورنالی در چیست؟

  • اولین و شاید برجسته ترین تفاوت مقالات کنفرانسی با مقالات ژورنالی در زمان ارسال مقالات می باشد. در مجلات محدودیت زمانی برای ارسال مقاله مشخص نشده است و هر محققی می تواند در هر بازه زمانی که مقاله خود را آماده کند مقاله را به مجله مربوطه ارسال کند. اما مقالات کنفرانسی محدودیت زمانی برای ارسال مقالات دارند. هر کنفرانس بازه زمانی مشخصی را که معمولا کمتر از یک هفته می باشد برای ارسال مقاله مشخص می نماید و تمامی متقاضیان باید در این بازه مقالات و یا چکیده مقالات خود را ارسال کنند و کسانی که نتوانند در این بازه زمانی مقالات خود را به کنفرانس برسانند باید تا کنفرانس بعدی برای ارایه مقاله صبر کنند.
  • در مقالات ژورنالی محدودیتی برای تعداد صفحات وجود ندارد و تعداد صفحات بسته به موضوع و نوع مقاله می تواند طولانی باشد ولی در مقالات کنفرانسی برای مقالات محدودیت صفحه تعیین شده است که در آیین نامه هر کنفرانس این تعداد مشخص شده و محقق موظف است تا برای مقالات خود این تعداد صفحات را رعایت کند وگرنه مقاله وی پذیرفته نمی شود.
  • در مقالات ژورنالی یا مجله ای یک تحقیق به صورت کامل و با تمام جزییات و نتایج حاصله بیان می شود و تعداد زیاد صفحات آن به این دلیل می باشد اما برای مقالات کنفرانسی بیشتر بیان و توضیح دادن ایده تحقیق و نتایج حاصله به کمترین توضیح ممکن مورد توجه می باشد و معمولا جزییات تحقیق در آن ها بیان نمی شود و به این دلیل است که به حضور محقق در هنگام ارایه اینگونه مقالات برای توضیح جزییات نیاز می باشد.
  • در نهایت مدت زمان داوری مقالات ژورنالی به دلیل سخت گیری و پروسه سخت داوری آن ها بسیار بیشتر از مقالات کنفرانسی می باشد و حتی این داوری ممکن است یک سال نیز طول بکشد اما مقالات کنفرانسی داوری آسان تری دارند و مدت زمان کمی برای داوری و اعلام نتایج آن ها صرف می شود.
تصویر

مقالات کنفرانسی بهتر هستند یا مقالات ژورنالی؟

نمی توان پاسخ قطعی به این پرسش داد. در بسیاری از موارد ارزش و اعتبار مقالات ژورنالی به دلیل اعتببار علمی بالا و داوری دقیق بسیار بیشتر از مقالات کنفرانسی می باشد تا حدی که برای یک مقاله در ژورنالی معتبر در بخش نمره پژوهشی پایان نامه کارشناسی ارشد، 1.5 تا 2 نمره در نظر گرفته شده است ولی برای مقالات کنفرانسی بین 0.5 تا یک نمره برای هر مقاله اختصاص داده شده است. البته مقالات کنفرانسی نیز هستند که ارزش و اعتبار آن ها دست کمی از مجلات معتبر دنیا ندارند که از این نمونه می توان به کنفرانس های بسیار معتبر همچون (NIPS ( Neural Information Processing System اشاره نمود.

چگونه از برگزاری کنفرانس ها مطلع شویم؟

همان طور که پیش تر هم عنوان شد، سایت های مختلف داخلی و خارجی برای آگاهی از کنفرانس های داخلی و خارجی وجود دارند. با مراجعه به آنها به سادگی می توان از همایش ها و رویدادهایی مطلع شد که در ایران و جهان در حال برگزاری هستند.

از نمونه های داخلی و خارجی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

سایت های اطلاع رسانی داخلی

سایت های اطلاع رسانی داخلی که به شما تاریخ و عناوین کنفرانس ها را اطلاع می دهند به شرح زیر هستند:

  • سیویلیکا؛ civilica.com
  • اس.آی.دی؛ sid.ir
  • کنفرانس جو؛ conferencejoo.ir
  • آل کنفرانسز؛ allconferences.ir

این سایت های داخلی به شما کمک می کنند تا از همایش ها و کنفرانس هایی که در طول سال در کشور برگزار می شوند، باخبر باشید.

سایت های اطلاع رسانی خارجی

سایت های اطلاع رسانی خارجی که به شما تاریخ و عناوین کنفرانس ها را اطلاع می دهند به شرح زیر هستند:

  • آل کنفرانسز؛ allconferences.com (دقت کنید که این سایت دارای پسوند داتکام است)
  • کنفرانس آلرتز؛ conferencealerts.com

البته فقط این سایت ها نیستند که می توانند به شما کمک کنند. با جست وجوکردن موضوع موردنظرتان به همراه واژه کنفرانس در گوگل می توانید به نتایج و سرنخ های خوبی دست پیدا کنید. بدیهی است که باید اندکی به زبان انگلیسی وارد باشید تا در جریان امور قرار بگیرید و بدانید که در کجا و چه موقع کنفرانس ها برگزار خواهند شد.

ساختار مقالات کنفرانسی

برای نگارش مقاله کنفرانسی باید به ساختار مقاله نویسی در کنفرانس پیش روی خود دقت داشته باشید. چارچوب مقالات هر کنفرانس منحصر به خود آن است. پس از قبل نمی توان درباره این موضوع نظری داشت. اما به طور کلی بخش های مختلفی که مقاله را تشکیل می دهند به این شرح هستند:

  • عنوان؛
  • چکیده؛
  • مقدمه؛
  • روش شناسی؛
  • نتایج؛
  • بحث؛
  • نتیجه گیری؛
  • منابع.

حال بسته به اینکه ساختار موردنظر هر کنفرانس چه باشد، این ساختار می تواند دستخوش تغییراتی هم شود. علاوه بر اینکه باید مقاله کنفرانسی را براساس ساختار همایش موردنظرتان بنویسید، لازم است که مشخص کنید، قرار است آن را به چه شکلی ارائه بدهید. برای آگاهی از همه این موارد، لازم است که به سایت کنفرانس موردنظرتان مراجعه نمایید و قالب ها و ساختارهای کار را بررسی کنید.

نحوه ارسال مقاله به کنفرانس چگونه است؟

درباره این مبحث هم در بخش های قبل به شکل مختصر صحبت شد اما دقیق تر این روند به این صورت است که باید بعد از آگاهی از برگزاری یک کنفرانس و رجوع به سایت شان برای کسب اطلاعات درباره شرکت در آن، ضرب الاجل یا deadline ارسال مقاله به کنفرانس را بدانید. یعنی لازم است متوجه شوید که مهلت ارسال مقالات تا چه زمانی است.

بعد از این آگاهی، اقدام به تولید مقاله خود کنید و آن را با معیارها و براساس چارچوب هایی که از سوی سایت کنفرانس اعلام می شود، آماده کنید. بعد از اتمام فرایند آماده سازی مقاله کنفرانسی، لازم است تا اثر خود را در اختیار داوران و دبیران کنفرانس قرار بدهید و در اصطلاح، آن را سابمیت (submit) کنید.

معمولا یک تا دو ماه طول می کشد تا داوران به نتیجه گیری درباره هر اثر برسند و نتیجه نهایی را به کنفرانس اعلام کنند. بعد از این مدت، شما متوجه خواهید شد که اثرتان در کنفرانس پذیرفته شده یا خیر. ارسال مقالات هم که از طریق وبسایت یا ارسال مقاله به ایمیل رسمی کنفرانس صورت می گیرد.

برگرفته از: ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi

وبلاگ ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *