اعتیاد به کار چه نشانه‌هایی دارد و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

🔸بسیاری از افراد در طول زندگی سخت کار می‌کنند و آن‌قدر به این شیوه عادت کرده‌اند که آن را امری طبیعی می‌دانند. این افراد حتی شب‌ها و روزهای تعطیل نیز کار می‌کنند و در واقع به کار اعتیاد پیدا کرده‌اند.
البته گاهی بهانه‌ی این افراد برای زیاد کار کردن، عدم امنیت شغلی و فناوری‌های پیشرفته‌ای است که ممکن است جای آنها را اشغال کند.

🔸با این حال، اعتیاد به کار ممکن است بر سلامتی، روابط و زندگی فرد تأثیر منفی بگذارد و باید درمان شود.
اگر فکر می‌کنید هر چه بیشتر کار کنید، بهره‌وری بیشتری خواهید داشت، سخت در اشتباهید. اکنون زمان آن فرا رسیده است که بین کار و زندگی خود تعادل برقرار کنید و اثرات مثبت آن را بر همه‌ی ابعاد زندگی‌تان ببینید.

◀️ نشانه‌های اعتیاد به کار

▪️نسبت به همکاران‌تان، مدت طولانی‌تری کار می‌کنید.
▪️خارج از ساعت کاری نیز به کارتان فکر می‌کنید.
▪️عادات بد و ناسالم در زندگی دارید. مثلا فست‌فود می‌خورید، یا ناهارتان را سر میز کار میل می‌کنید یا خواب‌تان بی‌برنامه است.
▪️روابط‌تان با دیگران (به ویژه شریک زندگی‌تان) تیره و تار شده است. زیرا به‌سادگی تاریخ‌های مهم مانند سالگرد ازدواج، جشن تولد و مانند آنها را فراموش می‌کنید و حتی به دلیل کار زیاد، در چنین جشن‌هایی شرکت نمی‌کنید. برای شما بسیار سخت است که به کارفرمای خود نه بگویید و با عزیزان‌تان وقت بگذرانید.
▪️ارزش خود را فقط در موفقیت شغلی‌تان می‌بینید.

◀️ روش‌های درمان اعتیاد به کار

به‌طورکلی، نشانه‌های اعتیاد به کار فراتر از مواردی است که در این مطلب ذکر شده است. برای درمان این نوع اعتیاد و مقابله با آن و همچنین ایجاد عادات سالم در زندگی، راه‌کارهای متعددی وجود دارد. اما قبل از هر چیز، فرد باید بپذیرد که اعتیاد به کار یک مشکل واقعی است و باید درمان شود.

▪️یاد بگیرید که به‌موقع کار را تعطیل کنید.
▪️به خودتان استراحت بدهید. حتی ده دقیقه فاصله گرفتن از کارتان می‌تواند به شما انرژی بدهد.
▪️طرز فکرتان را تغییر بدهید. همیشه زمانی را به استراحت و گردش اختصاص بدهید و مثبت‌اندیش باشید.
▪️به‌طور جدی برای درمان اعتیاد به کار اقدام کنید و اگر لازم است، برای یادگیری مهارت‌های برقراری تعادل در زندگی از مشاورانی که در این زمینه دارند کمک بخواهید.
▪️کار خود را به منزل نبرید.
▪️مراقبه (مدیتیشن) کنید. جای دنجی را پیدا کنید، با آرامش بنشینید و نفس عمیق بکشید. به خودتان استراحت بدهید و فکرتان را آزاد کنید.
▪️بین کار و زندگی‌تان مرزهایی تعیین کنید. اگر لازم است برخی شب‌ها یا حتی پایان هفته نیز کار کنید، اشکالی ندارد. اما باید آن را بر اساس برنامه کاری‌تان انجام بدهید نه برای اینکه هنوز کاملا خسته نشده‌اید و می‌توانید بیشتر هم کار کنید.

◀️ نتیجه‌گیری

کار بیش از حد به منزله‌ی موفقیت یا بهره‌وری بیشتر نیست. اگر استراحت کافی، خواب کافی و زمان برای ایجاد روابط با دیگران و پرداختن به موضوعات شخصی موردعلاقه‌تان داشته باشید، نه‌تنها شادتر که فردی مفیدتر نیز خواهید بود. پس همواره تا حدی کار کنید که به زندگی شخصی و سلامتی‌تان لطمه‌ای وارد نشود.

✍برگرفته از: forbes


برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi

وبلاگ ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *