تحلیل داده های آماری

چاپ مقاله در یک مجله علمی چقدر هزینه دارد؟

  چاپ مقاله در یک مجله علمی چقدر هزینه دارد؟

چاپ مقاله در یک مجله علمی چقدر هزینه دارد؟

هزینه انتشار مقاله در مجلات مختلف کاملا متفاوت است و بستگی به نوع مجله دارد. هزینه و زمان دو معیار بسیار مهمی هستند که نویسندگان همیشه دغدغه آنرا دارند در این مطلب تصمیم داریم در مورد هزینه و زمان انتشار مقاله در مجلات مختلف اطلاعات لازم را برای شما عزیزان ارائه کنیم.

مقاله نویسی

امروزه مقاله نویسی تبدیل به یکی از پر اهمیت ترین و صد البته پرطرفدار ترین فعالیت های پژوهشی شده است و طرفداران بسیاری دارد که هر دانشجو و استادی برای پیش برد اهداف و مقاصد علمی خود مجبور به ارائه مقاله در یکی از هزاران مجله علمی معتبر در دنیا میباشد. البته هدف از نگارش و انتشار مقاله صرفا پیش برد اهداف شخصی و تقویت رزومه نمیباشد و چه بسا امتیازاتی در سطح جامعه دارد. شما به عنوان یک استاد یا دانشجو موظف هستید که اطلاعات خود را در قالب یک مقاله علمی به جامعه ارائه کنید. اما همانطور که میدانید یک مقاله زمانی ارزش و اعتبار لازم را دارد که در یک مجله عملی معتبر منتشر شود.

دلایل اهمیت مقاله نویسی

اولین دلیلی که در این زمینه می توان به آن اشاره کرد اهمیت توسعه دانش می باشد. مشخصا نوشتن یک مقاله پژوهشی موجب بروز یافته های جدید درباره موضوع آن مقاله می شود و این کار کمک شایانی به رشد و توسعه دانش در جهان می کند. دومین دلیلی که برای اهمیت نوشتن یک مقاله می توان به آن اشاره کرد توسعه بخش بودن آن مقاله و حل مشکلات مختلف می باشد. بسیار اتفاق افتاده است که پژوهش یک مقاله به حل بسیاری از بحران ها و مشکلات اجتماعی و فرهنگی و حتی شخصی افراد کمک بسیار زیادی کرده است. حل مشکلات به وسیله یک مقاله پژوهشی در دو بعد کلی و فردی تقسیم می شود. در بعد کلی توسعه بخش بودن مقاله برای جامعه سازمان و یا حتی دانشگاه و آموزشگاه محل خدمت نویسنده سودمند است. در بعد فردی نیز نگارش مقالات علمی باعث می شود تا کارنامه علمی فرد رشد کرده و وی را از نظر علمی در مرتبه بالا قرار دهد. علاوه بر این نگارش یک مقاله پژوهشی باعث می شود تا شخص نویسنده دانش خودش را نیز افزایش دهد از این جهت نیز نوشتن یک مقاله علمی اهمیت خودش را نشان می دهد.

تصویر

امتیازات چاپ مقاله

  • افزایش رتبه علمی اساتید دانشگاه ها
  • پذیرش راحت تر در مقطع دکتری
  • گرفتن بورس تحصیلی از دانشگاه های معتبر بین المللی در سراسر جهان
  • استخدام راحت تر در کلیه ادارات و سایر مراکز دولتی و خصوصی
  • پذیرفته شدن بسیار راحت تر به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی
  • افزایش حقوق و مزایای شغلی برای کارکنان بسیاری از ادارات
  • امکان ادامه تحصیل در مقطع، رشته و دانشگاه دلخواه در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بدون آزمون ورودی
  • امکان عضویت در بنیاد ملی نخبگان (در صورت داشتن سایر شرایط)
  • شناخته شدن به عنوان متخصص و صاحب نظر در موضوع
  • امکان گرفتن پروژه های تحقیقاتی با درآمدهایی بسیار بالا از بسیاری از سازمانهای دولتی
  • گسترش علم و دانش
  • ایجاد شدن احساس افتخار و اعتماد به نفس در نویسندگان مقالات
  • نظریه پردازی و بیان دیدگاه های نویسندگان در زمینه های تخصصی
  • ثبت کردن تحقیقات و مطالعات انجام شده به نام نویسندگان و حفظ دائمی آنها
  • و سایر مواردی که بسته به شرایط میتواند کاملا متفاوت باشد

مجلات معتبر برای چاپ مقاله

در دنیا امروزی مجلات علمی معتبر بسیاری در زمینه انتشار مقاله فعالیت دارد که شما باید ابتدا برای چاپ مقاله به دنبال معتبر ترین و پرطرفدار ترین ژورنال باشید. در این بخش معتبر ترین مجلاتی که در سطح جهانی بیشترین رقابت بر سر این مجلات میباشد را برای مشا معرفی خواهیم کرد که بتوانید با دید وسیع تری مجله معتبر خود را انتخاب کنید.

پایگاه تامسون رویترز

بزرگترین پایگاه رو نمایی کننده مجلات معتبر علمی پایگاه تامسون رویترز می باشد. مجلات معتبر این پایگاه در سطح دنیا شناخته شده می باشند. پذیرش مقالات این حوزه به صورت انگلیسی می باشد و در تمامی زمینه های علمی مقاله پذیرش می کنند. مرحله داوری ژورنالها کمی دشوار است و پذیرش ممکن است کمی طولانی شود. این مجموعه ژورنالهای خود را در دو دسته ارائه می کند که برخی از ژورنالها دارای ایمپکت فکتور و برخی دیگر بدون ایمپکت می باشند. که پذیرش در ژورنالهای بدون ایمپکت فکتور تضمینی و با پرداخت هزینه می باشد و در ژورنالهای ایمپکت دار به صورت رایگان و بدون هیچگونه تضمینی می باشد.

پایگاه اسکوپوس

اسکوپوس بعد از پایگاه تامسون رویترز دومین رتبه علمی در دنیا را به خود اختصاص داده است و مجلات این پایگاه همانند تامسون رویترز در تمامی زمینه های علمی مقاله پذیرش می کنند. پذیرش این ژورنالها به صورت تضمینی می باشد و هزینه چاپ نیز از نویسنده دریافت می کنند. استناد به مقالات علمی اسکوپوس رایگان می باشد.

پایگاه پابمد

پایگاه پابمد متعلق به مقالات علمی حوزه های پزشکی و پیراپزشکی می باشد و اعتبار بسیار بالایی دارند. چاپ مقاله در ژورنالهای پابمد به صورت پولی می باشد و چاپ مقاله به صورت تضمینی انجام میشود.

پایگاه isc

پایگاه isc جز مجلات داخلی می باشند که در این پایگاه رو نمایی از مجلات در تمامی زمینه های علمی در ژورنالهای داخلی انجام می شود. این پایگاه مقالات را به صورت تضمینی پذیرش نمی کنند و هزینه چاپ از نویسنده دریافت می شود.

هزینه چاپ مقاله و زمان داوری در هر یک از پایگاه های فوق بسته به نوع مجله کاملا متفاوت می باشد و باید هزینه و زمان دقیق و به روز را در اختیار داشته باشید. جهت کسب اطلاعات در مورد هزینه و زمان می توانید از مشاوره کارشناسان مجرب و متخصص در این حوزه ها استفاده کنید.

اعتبار سنجی مجلات معتبر

جهت اعتبار سنجی و کسب اطمینان از اعتبار هر ژورنال باید به سایت رسمی آنها مراجعه فرمایید. لیست مجلات دارای اعتبار هر مجله در سایت رسمی آن قابل دسترسی می باشد. با مراجعه به آدرس هر سایت می توانید با وارد نمودن عنوان و issn مجلات از اعتبار آنها اطمینان حاصل فرمایید. همچنین این نکته را مد نظر داشته باشید که لیست مجلات هر سال به روز رسانی می شوند و باید همیشه لیست جدید و به روز را در اختیار داشته باشید.

اعتبار سنجی مجلات موسسه تامسون رویترز (isi) با مراجعه به آدرس سایت زیر می باشد که می توانید با وارد کردن عنوان و یا issn مجلات مورد نظرتان از معتبر بودن آن اطمینان حاصل فرمایید.

http://ip-science.thomsonreuters.com/mjl/#journal_lists

برای اطمینان از نمایه بودن یک مجله در PubMed می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/nlmcatalog/

برای اطمینان از نمایه بودن یک مجله در اسکوپوس می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید:

http://www.scimagojr.com/journalsearch.php

برای اطمینان از نمایه بودن یک مجله در isc می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید:

http://mjl.isc.gov.ir/Default.aspx?lan=en

نحوه محاسبه هزینه و زمان انتشار مقاله در مجلات معتبر

زمانی که صحبت از هزینه چاپ مقاله میشود منظور صرفا واریز هزینه به مجله نمیباشد چه بسا که هزینه های دیگری برای آماده سازی محتوا و ظاهر مقاله باید صرف شود که شما باید این هزینه ها را تک به تک واریز نمایید.

  • هزینه ترجمه تخصصی با کیفیت طلایی
  • هزینه ویراستاری اولیه دستور زبانی و ساختاری
  • هزینه پارافریز مقاله و رفع سرقت علمی از آن
  • هزینه سابمیت مقاله به مجله که از طرف مجله مشخص می شود.

هزینه خدمات وابسته به تعداد کلمات و کیفیت آن می باشد و این هزینه از طرف مجله مشخص خواهد شد.

زمان و هزینه داوری مجلات

هزینه و زمان دو معیار کاملا شاخص می باشند که نویسندگان اغلب تمایل به کسب اطلاعات در رابطه با این دو مورد را دارند و می خواهند از هزینه و زمان دقیق داوری مجلات مطلع شوند. اما متاسفانه اطلاعات دقیقی از هزینه و زمان پذیرش مقاله در مجلات مختلف نمی توان اطلاعات دقیقی ارائه کرد و زمان منظور از درصد پذیرش مقاله، این است که از تعداد کل مقالات ارسالی به مجله، چه تعداد مقالات انتخاب و به چاپ می رسند. برای مثال اگر از 200 مقاله ارسال شده برای مجله ای، تنها ۱۰ مقاله پذیرش شده ، میتوان گفت نرخ پذیرش آن مجله از زمانی که فعالیت می کند تاکنون ۱۰ درصد بوده است و هزینه دقیق تنها بعد از مشخص شدن مجله و ارسال چکیده مشخص خواهد شد. شما می توانید برای کسب اطلاعات دقیق در مورد زمان و هزینه چاپ مقاله در مجلات معتبر از این لینک اقدام نمایید.

از جمله پایگاههای بسیار معتبر که مجلات دارای اعتبار را نمایه می کنند و چاپ مقاله در ژورنالهای این پایگاهها اعتبار بسیار بالایی دارد پایگاه تامسون رویترز, پایگاه pubmed, پایگاهscopus, پایگاه isc. می باشد.

مدت زمان پایه (پیش فرض) اخذ پذیرش از ژورنال های معتبر ISI

ضریب تاثیر (if)مدت زمان مورد نیاز جهت اخذ پذیرش
مجلات ISI بدون ایمپکتحدود یک ماه
مجلات ISI ایمپکت داریک الی سه ماه

مدت زمان پایه (پیش فرض) اخذ پذیرش از ژورنال های معتبر داخلی و خارجی

ضریب تاثیر (if)مدت زمان مور نیاز جهت اخذ پذیرش
مجلات داخلییک تا چهار ماه
مجلات خارجی غیر ISIیک ماه
  • مجلات دارای ایمپکت فکتور: پروسه داوری به طور تقریبی 4 الی 9 هفته زمان می برد.
  • مجلات داخلی isc: بیشتر از یکماه پروسه داوری دارند.
  • مجلات پابمد و اسکوپوس: نیز در حدود یک ماه تا 2 ماه زمان داوری دارند.

تعیین درصد پذیرش و مدت زمان تقریبی داوری مجلات

ابتدا وارد سایت journalfinder.elsevier.com شوید. سپس عنوان مقاله و چکیده مقاله خود را در مکانهای مشخص شده وارد نمایید.

در این مثال ما عنوان و چکیده یک مقاله را وارد کرده ایم. این مقاله در فیلد روانشناسی بوده و بر این اساس ما گزینه life and health science را انتخاب کرده ایم. برحسب رشته خودتان حتما می بایست یکی از گزینه هایی که در زیر چکیده مقاله آمده را انتخاب کنید. بعد از آن بر روی گزینه find journal کلیک کنید.

همانگونه که مشاهده می کنید، ابزار جستجوی مجلات پایگاه الزویر ۱۰ مجله را برای این مقاله پیشنهاد داده که ما تصویر دو نتیجه آن را در عکس زیر آورده ایم.

تصویر

همانطور که عکس فوق نشان می دهد، طول مدت داوری مجله اول که ضریب تاثیر هم ندارد حدود ۱۱ هفته طول می کشد و درصد نرخ پذیرش این مجله ۶۴ درصد است. همچنین، مجله دوم با داشتن ضریب تاثیر ۴/۰۹ در ۴ هفته به صورت میانگین داوری مقالات را ارایه می دهد و نرخ پذیرش آن ۱۷ درصد است.

تصویر

با توجه به این آمار، پژوهشگران می توانند مجله مورد نظر خود را بسیار ساده تر استفاده کنند. همانطور که مشاهده می شود، مجله اول در مقایسه با مجله دوم ریسک پایین ریجکت شدن را دارد. پژوهشگر باید تخمین بزند که مجله دوم ظاهراً سختگیری زیاد علمی در باره مقالاتی که دریافت می کند اعمال می دارد. این اطلاعات بسیار عالی و ایده آل هستند تا پژوهشگران با چشم بازتری اقدام به انتخاب و ارسال مقاله خود نمایند.

نکته: منظور از درصد پذیرش مقاله، این است که از تعداد کل مقالات ارسالی به مجله، چه تعداد مقالات انتخاب و به چاپ می رسند. برای مثال اگر از 200 مقاله ارسال شده برای مجله ای، تنها ۱۰ مقاله پذیرش شده، می توان گفت نرخ پذیرش آن مجله از زمانی که فعالیت می کند تاکنون ۱۰ درصد بوده است.

عوامل تاثیر گذار در بازه زمانی اکسپت و چاپ مقاله

  1. نوع مجله ای که می­خواهیم مقاله را در آن چاپ کنیم. هر چه اعتبار یک مجله بالا باشد مسلما سختگیری بیشتری برای چاپ مقاله خواهد داشت و زمان داوری بیشتری نسبت به مجلات دیگر خواهد داشت. مثلا مجلات علمی پژوهشی داخلی جز مجلات بسیار سخت گیر می باشند که پروسه داوری 3-4 ماهه دارند. اما برخی مجلات حتی برخی مجلات معتبر ISI بازه داوری کوتاهی داشته و در صورتی که مقاله خوبی نوشته باشید، در یک ماه نتیجه داوری خود را اعلام می کنند.
    یا در خصوص مجلات خوب الزویر (مثلا ایمپکت بالای ۰/۵) هیچ وقت به دنبال گرفتن اکسبت و چاپ مقاله در کمتر از ۶ یا ۷ ماه نباشید. زیرا در این گونه مجلات ۹۸ درصد مقالات حداقل یک بار ریوایز میخورند و این یعنی حداقل ۳ تا ۴ ماه زمان علاوه بر زمان 3-4 ماهه لازم برای مراحل چاپ مقاله.
  2. نوع مقاله ای که می­خواهید چاپ کنید. مثلا مقاله شما علمی پژوهشی هست یا یک مقاله مروری یا ریویو می باشد.
  3. داوری مجلات نیز در بازه زمانی چاپ مقاله تاثیر میگذارد. برخی مجلات و ژورنال ها داوری بسیار سختی برای مقالات دارند. ممکن است یک مقاله برای 4 داور فرستاده شود.
  4. محتوای مقاله که قصد چاپ کردن آن را دارید. اگر مقاله ای محتوای قوی داشته باشد و از لحاظ ساختاری و گرامری خوب نوشته شده باشد، در همان ابتدای کار پذیرفته شده و نیازی به بررسی توسط داورهای مختلف نخواهد بود. اما گاهی مقاله شما دارای برخی ایرادات گرامری و نوشتاری است. در این صورت مجله مقاله شما را با شرط اصلاح ایرادات پذیرش می کند (ریوایز). در این صورت شما باید دوباره مقاله خود را بازبینی کنید و برای داوری بعدی مجل ارسال کنید. در نتیجه پروسه داوری مقاله شما طولانی خواهد بود. گاهی پیش میاید که در چنین شرایطی یکبازه زمانی 5-6 ماهه طول میکشد تا یک مقاله از سوی مجله تائید شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *