پرسشنامه مهارتهای اجتماعی[۱] نوجوان ایندربیتزن و فوستر TISS
رفتارهای اجتماعی بر تمامی جنبه های زندگی کـودکان و نوجوانان سایه می افکند و بر سازگاری و شادکامی بعدی آنها تأثیر میگذارد. توانایی فرد از نـظر کنار آمدن با دیـگران و انـجام رفتارهای اجتماعی مطلوب، میزان محبوبیت او را میان همسالان و نزد معلمان، والدین ودیگر بزرگسالان مشخص می کند. میزان توانایی فرد در مهارتهای اجتماعی به طور مستقیم به رشد اجتماعی فرد و کمیّت و کیفیت رفتارهای اجتماعی مـطلوبی که از خود نشان می دهد، مربوط می شود. (متسون و اولندیک ؛ ترجمه به پژوه ، ۱۳۸۴) .
رشد اجتماعی متضمن ارتباط سالم و منطبق با موقعیت است. از سوی دیگر، همراه با رشد در سایر مهارتها، پرداختن به جنبههای اجتماعی زندگی و کسب آمادگیهای لازم برای برقراری رابطه سالم با دیگران، یکی از چالشهای فراروی دانشآموزانِ در حال رشد است. اجتماعی شدن فرایندی است که در آن هنجارها، مهارتها، انگیزهها، نگرشها و رفتارهای اجتماعی فرد شکل میگیرد تا ایفای نقش کنونی یا آتی او در جامعه مطلوب شناخته شود. در این فرآیند، اکتساب و به کارگیری مهارتهای اجتماعی و چگونگی برقراری ارتباط و تعامل با دیگران، یکی از مؤلفه های اصلی رشد اجتماعی به خصوص در بین انشآموزان محسوب میشود. از جمله ابزارهایی که برای سنجش مهاتهای اجتماعی نوجوانان وجود دارد پرسشنامه مهارت های اجتماعی نوجوانان (TISS) است. مقیاس مهارتهای اجتماعی نوجوانان (TISS) توسط ایندربیتزن و فوستر در سال ۱۹۹۲ ساخته شده است .
این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.
برای مشاهده لیست همه ی پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد کلیک فرمایید.
[۱] – The Teenage Inventory of Social Skill (TISS)