مقاله نویسی

هرآنچه که درباره نگارش مقاله علمی پژوهشی معماری باید بدانید

هرآنچه که درباره نگارش مقاله علمی پژوهشی معماری باید بدانید

هرآنچه که درباره نگارش مقاله علمی پژوهشی معماری باید بدانید
نگارش مقاله علمی

معماری یکی از رشته های پر طرفدار در میان رشته های گروه هنر می باشد، که در آن به بررسی و هنر طراحی سازه ها و ساختمان های بزرگ می پردازد. دانشجویان این رشته که علاقمند به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر هستند و یا در فکر دریافت فاند می باشند، حتما به لزوم امر پژوهش و نگارش مقاله و انتشار آن در مجلات و مجامع علمی معتبر واقف هستند.

چگونه یک مقاله علمی بنویسیم؟

مقاله علمی معمولاً در نتیجه پژوهش منطقی، ژرف و متمرکز نظری، عملی یا مختلط، به کوشش یک یا چند نفر در یک موضوع تازه و با رویکردی جدید با جهت دستیابی به نتایجی تازه، تهیه و منتشر می‏گردد. چنین مقاله‏ای در واقع گزارشی است که محقق از یافته‏های علمی و نتایج اقدامات پژوهشی خود برای استفاده سایر پژوهشگران، متخصصان و علاقه‏مندان به دست می‏دهد.

تهیه گزارش از نتایج مطالعات و پژوهش‏های انجام شده، یکی از مهم‏ترین مراحل پژوهشگری به شمار می‏رود؛ زیرا اگر پژوهشگر نتواند دستاوردهای علمی خود را در اختیار سایر محققان قرار دهد، پژوهش او هر اندازه هم که مهم باشد، به پیشرفت علم کمکی نخواهد کرد؛ چون رشد و گسترش هر عملی از طریق ارائه و به هم پیوستن دانشِ فراهم آمده از سوی فردفرد اندیشمندان آن علم تحقق می‏یابد.ژوهشگران قبل از خود است تا بتواند یافته‏های علمی خود را گسترش بخشد، دیگران نیز باید بتوانند به یافته ‏های پژوهشی او دسترسی پیدا کنند و با استفاده از آنها فعالیت‏های علمی خود را سازمان داده، در ترمیم و تکمیل آن بکوشند.

از امتیازهای مهم یک مقاله می‏توان به مختصر ومفید بودن، بِروز بودن و جامع بودن آن اشاره کرد؛ زیرا محقق می‏تواند حاصل چندین ساله پژوهش خود در یک رساله، پایان‏نامه، پژوهش، یا حتی یک کتاب را به اختصار در یک مقاله علمی بیان کند تا پژوهشگران دیگر بتوانند با مطالعه آن مقاله از کلیات آن آگاهی یابند و در صورت نیاز بیشتر، به اصل آن تحقیقات مراجعه کنند.

بدین منظور، امروزه نشریات گوناگونی در زمینه‏های مختلف علمی- پژوهشی نشر می‏یابد و مقاله‏های به چاپ رسیده در آنها، اطلاعات فراوانی را در اختیار دانش پژوهان قرار می‏دهند. لازم است محققان با شیوه تدوین مقالات علمی آشنا باشند تا بتوانند با استفاده از شیوه‏های صحیح، با سهولت، نتایج تحقیقات و مطالعات خود را به صورت مقاله در اختیار علاقه‏مندان قرار دهند.

مقاله های علمی پژوهشی معماری، مقاله هایی در رابطه با معماری بومی، تاریخی، اسلامی و مبانی نظری هستند که در مجلات علمی پژوهشی معماری منتشر می شوند. یک مقاله علمی پژوهشی معماری مانند همه مقالات علمی پژوهشی و مقالات آی اس آی دارای بخش های مختلف مانند عنوان ، نویسندگان، چکیده، مقدمه، مواد و روش ها (روش تحقیق)، نتایج، بحث و نتیجه گیری و مراجع است. اما مهم ترین قدم در نوشتن یک مقاله، انتخاب موضوع است. در ادامه نحوه انتخاب موضوع و نگارش یک مقاله علمی پژوهشی در رشته معماری را توضیح می دهیم.

انتخاب موضوع برای نگارش مقاله علمی پژوهشی معماری

برای نوشتن یک مقاله علمی پژوهشی شما به یک موضوع نیاز دارید. شما می توانید از یک رویداد خاص، یک ساختمان یا یک جنبش در گذشته برای نوشتن مقاله ایده بگیرید. به عبارتی شما می توانید از یک موضوع و سوال کلی شروع کنید و با استفاده از آن سوالات جزیی تر را مطرح کنید. توجه کنید که ما هرگز نمی توانیم بدانیم که چه چیزی در ذهن افراد دیگر (معماران یا غیره) اتفاق می افتد. ما فقط می دانیم که آن ها چه کردند. پس هنگامی که یک موضوع را انتخاب می کنید، مطمئن شوید که شما منابع لازم برای انجام تحقیقات را دارید. فهرستی از منابع، مراجع و کتاب های مربوطه را تهیه کنید. به طور مثال اگر می خواهید یک ساختمان را تجزیه و تحلیل کنید، حتماً چک کنید که آیا نقاشی ها، عکس ها یا سایر منابع در دسترس هستند.

مثال های از موضوعات مقاله های علمی پژوهشی معماری

به طور مثال شما ممکن است علاقمند باشید که بدانید چگونه طراحی یک ساختمان می تواند به احیای شهر کمک کند که یک سوال کلی است، شما می توانید یک ساختمان را انتخاب کنید که به نظر سبب احیای شهر شده است. در این صورت شما باید ویژگی های آن ساختمان را بررسی کنید تا متوجه شوید که چه جنبه هایی از طراحی منجر به احیای شهر می شود. یا اگر شما می خواهید در مورد طراحی شهری قرن نوزدهم در پاریس مقاله بنویسید متوجه خواهید شد که هوسمان (Haussmann) بلوارها را طراحی کرده است. شاید معماری بیشتر از طراحی خیابانی موردعلاقه و مدنظر شما باشد، بنابراین شما ممکن است بپرسید که معماری چگونه تحت تأثیر طراحی خیابانی است. این سؤال ممکن است باعث شود شما به دستورالعمل هوسمان به معماریان توجه کنید و در مورد تاثیر هوسمان در معماری مقاله بنویسید.

نقشه کشی

روش تحقیق در مقالات علمی پژوهشی معماری

در معماری، ما اغلب دو نوع پژوهش و تحقیق داریم: تحقیق در کتاب ها و تحلیل های بصری که آنچه دیگران (معمولاً مورخان معماری) درباره ساختمان ها نوشته اند را می خوانیم یا این که ما خودمان به طرح ها و عکس ها نگاه می کنیم و آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم. پس از این که موضوع خود را انتخاب کردید، تحقیقات اولیه در مورد موضوع انتخابی خود برای نوشتن مقاله انجام دهید. با اساتید خود و افراد متخصص در رشته معماری صحبت کنید و از کتاب های مرجع عمومی مانند دایره المعارف استفاده کنید تا ایده کلی درباره حقایق موضوع را به دست آورید. تا قبل از شروع انجام تحقیقات طولانی و دقیق مطمئن شوید که موضوع شما قابل بررسی باشد.

نوشتن مقاله علمی پژوهشی معماری

هدف از نوشتن مقاله علمی پژوهشی معماری این است که ایده های اصلی در طراحی ساختمان های نو و قدیمی منتشر شوند تا دیگران بتوانید بعضی از این استراتژی ها را در کار طراحی خود استفاده کنند. بنابراین در مقاله های علمی پژوهشی معماری بینش های مختلف در معماری و طراحی با دیگران به اشتراک گذاشته می شود تا مهندسین معماری طراحی های خود را بهبود بخشند. مقاله های علمی پژوهشی معماری در مجلات علمی پژوهشی چاپ می شوند تا همه پژوهشگران، مهندسین معماری و اساتید بتوانند از آن ها استفاده کنند.

تفاوت مجلات علمی پژوهشی داخلی و خارجی

مجلات علمی پژوهشی داخلی و خارجی تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند و نمی توان هیچ یک را بر دیگری اولویت تر در نظر گرفت زیرا مزایا هر دو در داخل کشور ما تقریبا یکسان می باشد می توانید با مطالعه موارد زیر تصمیم بگیرید که می خواهید مقاله خود را در مجلات داخلی چاپ کنید یا خارجی.

مجلات داخلی

مجلات داخلی مقالات را به صورت فارسی پذیرش می کنند و به همین دلیل نمی توان از امتیازات این مقالات در خارج از کشور استفاده کرد و فقط در داخل کشور اعتبار دارند البته قابل ذکر است که در داخل کشور اعتبارشان در حد مجلات خارجی می باشد داوری این مجلات چندین ماه به طول خواهد انجامید و حداقل دو ماه منتظر نتیجه داوری خواهید بود و تضمینی چندانی برای پذیرش مقاله در این مجلات وجود ندارد.

مجلات خارجی

این مجلات به دو دسته ایمپکت دار و غیر ایمپکت دار تقسیم می شوند که چاپ مقاله در مجلات دارای ایمپکت تضمینی نمی باشد و داوری طولانی دارد ولی چاپ مقاله در مجلات غیر ایمپکت دار به صورت تضمینی می باشد و داوری نسبتا کوتاه تر است و در داخل و خارج از کشور نیز امتیازات یکسانی دارند و هزینه چاپ مقاله در این مجلات نیز نسبت به مجلات داخلی کمتر می باشد.

مزایای چاپ مقاله معماری در مجلات علمی پژوهشی داخلی و خارجی

با چاپ مقاله معماری در مجلات علمی پژوهشی می توانید قبولی در آزمون دکتری خودتان را تضمین کنید. در مصاحبه دکتری امتیازات پژوهشی سنجیده می شود و رتبه دانشجو بر اساس آن تخمین زده می شود و می توانید برای موفقیت و قبولی در مصاحبه آزمون دکتری مقاله خود را در یک مجله علمی پژوهشی چاپ کنید.

بیشتر دانشگاه ها نمره پایاننامه را از 18 محاسبه می کنند و 2 نمره باقی مانده به امتیازات پژوهشی تعلق می گیرد که می توانید با چاپ مقاله معماری در مجلات علمی پژوهشی این 2 نمره را نیز کسب نمایید.

از دیگر مزایا می توان به مصاحبه های شغلی و استخدامی اشاره نمود و همچنین به ارتقای رتبه شغلی شاغلان و کارمندان.

مجلات علمی پژوهشی برای هر قشر می تواند مزایای پژوهشی زیادی داشته باشد.

نکته: تنها اولویت و مزیت چاپ مقاله در مجلات خارجی نسبت به چاپ مقاله در مجلات داخلی این است که با استفاده از مزایای چاپ مقاله در مجلات خارجی می توانید مهاجرت کنید و یا در دانشگاه های خارج از کشور تحصیل نمایید اما با امتیاز چاپ مقاله در مجلات داخلی نمی تواند اقدام به مهاجرت شغلی یا تحصیلی کنید.

چاپ مقاله isi رشته معماری

دانشجویان رشته معماری در صورتی که میخواهند ادامه تحصیل دهند و یا وارد بازار کار شوند میبایست همانند سایر رشته ها مقاله بنویسند و آنرا در معتبر ترین مجلات به چاپ برسانند. یکی از پایگاههای معتبر بین المللی که در حوزه چاپ و نشر مقالات علمی برجسته فعالیت دارد، پایگاه isi میباشد. با پذیرش و چاپ مقاله در مجلات isi میتوان ۷ امتیاز از سقف ۲۲ امتیاز را برای مصاحبه دکتری کسب کرد. به همین دلیل دانشجویان رشته های مختلف از جمله رشته معماری گرایش زیادی به چاپ مقاله در این مجلات دارند.

هزینه چاپ مقاله isi معماری

چاپ مقالات در هر زمینه و رشته در مجلات مختلف ، متفاوت است اما همیشه یک میانگین واحد برای هزینه چاپ مقاله isi وجود دارد که از طرف خود سازمان ای اس ای اعلام می شود. علاوه بر آن هزینه های خدمات و مراحل چاپ و موسسات چاپ مقاله ای اس ای جداگانه محاسبه می شود.

مجلات علمی پژوهشی معماری

مجلات علمی پژوهشی سطح بالایی در کشور دارند. در مجلات علمی پژوهشی هر رشته ای، مقالات تخصصی مرتبط با آن رشته چاپ می شود. تقریباً می شود گفت که این دسته از مجلات در سطح مجلات JCR هستند. اما مجلات علمی ترویجی در سطح پایین تری هستند. مجلات علمی پژوهشی معماری، مجلاتی هستند که پژوهش ها رشته معماری و مقاله های علمی پژوهشی معماری را منتشر می کنند. پس از نوشتن مقاله خود، به دقت مجلات مرتبط با رشته خود را آنالیز کنید. در انتخاب مجله دقت کنید تا مورد تایید وزارت علوم باشد. در این صورت شما می توانید از امتیازات مقاله خود در مصاحبه تحصیلی و شغلی در آینده استفاده کنید.

 تحلیل آماری

برگرفته از: ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi

وبلاگ ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *