مقاله نویسی

مراحل مقاله نویسی

مراحل مقاله نویسی

گام اول: انتخاب موضوع

اولین گام نوشتن یک مقاله خوب لازم است تا موضوع و عنوانی مناسب داشته باشید، عنوان شما باید دارای کلمات کلیدی پژوهش شما باشد، دغدغه شما برای انجام پژوهش را به خوبی نشان دهد و به خوبی محتوای مقاله را در چند کلمه نشان دهد.

نکات انتخاب موضوع مقاله

  • از خودتان بپرسید که آیا این موضوع و تحقیقاتی که برای آن انجام می‌دهید، کارایی لازم را برای رفع برخی مشکلات جامعه خواهد داشت؟ و آیا مخاطبانتان از نتایج زحمات شما بهره لازم را می‌برند؟
  • در انتخاب موضوع نیازسنجی کنید و به دنبال موضعاتی باشید که جدید و موردنیاز جوامع علمی و حتی بین رشته ای باشد، بنابراین ضروری است به‌دقت نیازهای همه حوزه‌ها را در علم یا رشته خود تحلیل کنید.
  • از کنار موضوعات به‌ظاهر ساده، عبور نکنید و آن‌ها را از زوایای مختلف بررسی نمائید.
  • شما میتوانید به مقالات قدیمی نگاه تازه تری داشته باشید، موضعات قدیمی را به چالش بکشید و پژوهش های جدید انجام دهید.
  • وجود ابهام در کارهای تحقیقاتی امری بدیهی و اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین موضوعی را انتخاب کنید که در نهایت ابهام را رفع و مشکلی را حل کند.
  • کلمات کلیدی مورد نظر خود را در سایت هایی همچون Scopus یا Sciencedirect جستجو کنید تا موضوعات مشابه را پیدا کنید و از آن ها الهام بگیرید.

مرحله دوم: چکیده

چکیده یکی از مهمترین بخش های یک مقاله خوب استن و در واقع میتواند شناسه کار شما باشد، نبابراین باید ساختار درستی داشته باشد معمولا ساختار چکیده به شکل زیر است:

در یک جمله انگیزه و بیان مسئله داشته باشید و پس از آن هدف خود را از انجام پژوهش را در یک جمله بیان کنید. سپس در دو جمله، روش/رویه و در نهایت راهکارهای خود را بیان کنید. در یک جمله نیز آنچه که از این مقاله به دست آوردید را بیان کنید و در نهایت نتیجه گیری خود را بیان کنید. به طور کلی یک چکیده باید 250 کلمه باشد، اما این تعداد در ساختار پلتفرم های مختلف ممکن است متفاوت باشد.

پس از بخش چکیده شما کلمات کلیدی را مشاهده خواهید کرد که معمولا کلماتی که به مخاطب نشان میدهد که در این مقاله به چه مفاهیم پایه ای پرداخته شده است.

مرحله سوم: نوشتن مقدمه

یک مقدمه خوب دو وظیفه اصلی را برعهده دارد: 1- ایجاد انگیزه در مخاطب برای مطالعه ادامه مقاله 2- ایجاد یکی بینش و نگرش برای درباره هر آن چیزی که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

یک مقدمه خوب با یک پاراگراف جذاب آغاز میشود، شما باید به دنبال جملاتبی برای جذب مخاطب باشید، بنابراین بهتر است مسئله، حقیقت و یا حتی یک پرسش را در پاراگراف اول مطرح کنید. در این پاراگراف نقل قول، کلیشه و تعاریف را استفاده نکنید.

در پاراگراف دوم بهتر است مخاطب را به سمت مبانی نظری سوق دهید. شما در این مرحله ایده های کلی مقاله را با یک بیان ساده شرح دهید. و از سوالات کلیدی مربوط به مقاله خودتان استاده کنید و به آن ها پاسخ های کوتاه دهید.

در پاراگراف سوم باید فرضیه را بیان کنید. نظریه مهم‌ترین بخش یک کار پژوهشی را تشکیل می‌دهد که باید عبارت‌هایی در خصوص آن نوشته شود؛ زیرا کل پروژه قرار است حول محور این جملات بچرخد. جملاتی که وظیفه بیان فرضیه را برعهده دارند، خلاصه‌ای از ادعای اصلی تحقیق را به مخاطب القاء می‌کنند.

نکات مهم نوشتن مقدمه

  • استفاده از اطلاعات زمینه ای را محدود کنید ولی از موضوع اصلی نیز دور نشوید.
  • از ابهام و گزافه گویی بپرهیزید و مقدمه طولانی ننویسید.
  • نقشه راهی برای مخاطب بسازید تا به راحتی فرایند کار شما را بشناسد.
  • در مورد اصطلاحات کلیدی مرتبط با موضوع خود توضیح دهید، اما مواظب کلیشه گویی و تعمیم پذیری باشید که مقدمه شما را بی کیفیت خواهد کرد.

مرحله چهارم: روش تحقیق

توجه کنید که در فرمت برخی ژورنال‌های فارسی این بخش را تحت عنوان مواد و روش‌ها و در برخی ژورنال‌های انگلیسی Materials and Methods و یا Methodology نامیده‌اند؛ اما در همه ژورنال‌ها، در این بخش باید توضیح داده شود که از چه روش‌ها و آزمایش‌هایی استفاده شده و دلیل منطقی شما برای انتخاب این روش چیست.

این بخش را بهتر است با معرفی جامعه مورد مطالعه آغاز کنید. سپس به طور جامع شرح دهید که چه کسانی و با چه تعداد و با چه ویژگی‌هایی برای نمونه گیری انتخاب شده اند. نحوه تهیه مواد آزمایشی و یا شیوه نمونه‌گیری، نحوه اندازه‌گیری‌ها، ابزارهای مورد استفاده برای جمع‌آوری داده‌ها (مانند پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده و غیره) و محاسبات انجام شده در بخش بعدی توضیح داده می‌شود.

روش تحلیل داده های آماری خود را شرح دهید و در نهایت اگر آژمایش حیوانی و یا انسانی داشتهاید نکات اخلاقی مطرح را بیان کنید.

مرحله پنجم: یافته ها و نتایج

یافته ها مهم ترین بخش از مقاله می باشد که بیشتر مورد توجه داوران مجله و محققینی است که با هدف انجام یک پژوهش مشابه، به مقاله شما مراجعه می کنند.

ساختار این بخش به شرح زیر است:

1- هدف پژوهش و تحقیق فعلی را مشخص کنید.

2- روش به کار برده شده در مقاله را بازگو کنید یا توسعه دهید.

3- توصیفی کلی از نتایج ارائه دهید.

4- از مخاطب دعوت کنید تا نگاهی به نتایج بیندازد.

5- گزارشی از نتایج کلیدی و ویژه ارائه کنید.

6- آن نتایج را با نتایج حاصل از دیگر پژوهش ها مقایسه کنید

7- آن نتایج را با پیش بینی هایتان از مدل مقایسه کنید.

8- مشکلان موجود در نتایج را بیان کنید

9- مفاهیم و استنباط های ممکن از نتایج را ارائه کنید.

مرحله ششم: نوشتن نتیجه گیری

نتیجه گیری کلی باید هنگام نوشتن مطالعه در نظر گرفته شود. در این بخش ، نویسنده باید بتواند نتیجه کلی تحقیق ، اهمیت آن و تفسیر آن از نتایج بدست آمده را به خواننده متن ارائه دهد.

همچنین می توانید نتایج خود را پاراگراف به پاراگراف بنویسید. جمله اول این بخش معمولاً کل کار را معرفی می کند و درنهایت به راهکار و هدف اصلی مقاله ختم میشود.

مرحله هفتم: نوشتن منابع

در این بخش ، نویسنده باید لیستی از تمام منابعی را که هنگام نوشتن مقاله ذکر کرده آماده کند و در انتهای مقاله خود قرار دهد. استفاده از هرگونه داده ، تصویر ، نمودار و غیره از دیگر مقالات علمی ، بدون ذکر نام وی در فهرست منابع ، نوعی دزدی ادبی محسوب می شود.

فرمت نگارش منابع درون متنی و پایانی با استفاده از ژورنال انتخابی شما ممکن است متفاوت باشد، بنابراین در ابتدا به این نکته توجه داشته باشید.

سعی کند از منابع معتبر استفاده کنید و حداقل 25 منبع داشته باشید و ترجیحا از منابع جدید استفاده کنید تا اعتبار پژوهشتان بالا رود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *