مقاله نویسی

راهنمای جامع انتخاب ژورنالهای معتبر

  دوشنبه، 29 دی 1399  زمان مطالعه 9 دقیقه

راهنمای جامع انتخاب ژورنالهای معتبر

یکی از نکات مهم و اساسی، پس از تدوین مقاله انتخاب مجله و سابمیت آن میباشد. در این بخش در رابطه با نحوه انتخاب ژورنال مناسب اطلاعات لازم را ارائه خواهیم کرد.

همان اندازه که نگارش مقاله علمی می­ تواند دشوار باشد، انتخاب مجله مناسب برای چاپ آن نیز سخت است. شما باید موارد مختلفی را برای انتخاب یک ژورنال در نظر بگیرید تا نه تنها مانع رد شدن مقاله علمی خود شوید بلکه مقاله ­تان را در ژورنالی چاپ کنید که اعتبار و ارزش کار تحقیقاتی تان را بالاتر ­ببرد. انتخاب مجله مناسب برای چاپ مقاله به نوبه خود دشواری ها و تکنیک هایی دارد که شما باید رعایت کنید در این این مقاله مراحل انتخاب مجله مناسب را برای شما عزیزان آموزش خواهیم داد با ما همراه شوید.

روش های مختلفی برای انتخاب مجله مناسب وجود دارد. برخی معتقدند که اگر بعد از انتخاب موضوع بدانید در چه مجله ای اثرتان را چاپ خواهید کرد، روند نگارش برای تان ساده تر خواهد شد. یعنی پیشنهاد این دسته از افراد به شما این است که ابتدا بعد از مشخص شدن موضوع تان، مجله مناسب را شناسایی کنید و بعد بنا به چارچوب ها و چشم اندازهای آن مجله، کار خود را آغاز کنید. در این صورت، زمان زیادی از شما در فرایند انتشار مقالات تان صرفه جویی می شود.

البته این هم یک راه و روش است. روش های مختلفی برای تصمیم گیری درباره مجله مناسب برای انتشار مقالات وجود دارد که در ادامه نکات لازم برای انتخاب را با شما در میان گذاشته ایم.

یک ژورنال مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

قبل از این که به سراغ انتخاب و سابمیت نهایی ژورنال بروید توصیه میکنیم این سوالات را از خودتان بپرسید و سپس بر حسب پاسخی که برای این سوالات دریافت کرده اید مجله مناسب را انتخاب کنید:

انتخاب مجله مناسب

  1. مجله ی مدنظر چه نوع مجله ای است؟
  2. مجلات کجا نمایه می شوند؟
  3. هر مجله چند امتیاز برای شما خواهد داشت؟
  4. آیا موضوع مقاله مرتبط با موضوع مجله است یا خیر؟
  5. آیا مقاله من از لحاظ ارزش علمی در حد مجله منتخب است؟
  6. مجله انتخابی جزو مجلات معتبر می باشد یا غیر معتبر (بلک لیست وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی) و جعلی می باشد؟

در ادامه پاسخ سؤالات بالا شرح داده شده است. در پاسخ به سوال اول باید بدانیم که مجلات به انواع زیر تقسیم میشوند:

  • مجلات آی اس آی ( ISI)
  • مجلات اسکوپوس (Scopus)
  • مجلات پابمد (Pubmed)
  • مجلات آی اس سی (ISC)
  • مجلات علمی –ترویجی

پاسخ سوال3:

در مقاطع تحصیلی مختلف امتیاز چاپ مقاله برای مجلات مختلف متفاوت است.مثلا برای مقطع ارشد:

  • پذیرش یا چـاپ مقـاله در در مجلات ISI حداکثـر 2
  • مجلات انگلیسی زبان غیر ISI حداکثـر 5/1
  • مجلات علمی-پژوهشی حداکثـر 5/1
  • مجلات علمی- تـرویجی مصوب وزارت علوم یا دانشگاه آزاد اسلامی حداکثـر 1
  • مجلات علمی معتبر حداکثـر 5/0

پاسخ سوال4:

مجله انتخابی بایستی مرتبط با موضوع مقاله شما انتخاب شود. مقاله را به هر مجله ای نمی توان ارسال کرد چون رد می شود و وقت شما هدر می رود. بایستی مجله ای مرتبط انتخاب نماییم. هر مجله در قسمت اسکوپ خود مشخص کرده که چه نوع رشته و گرایشی را پذیرش میکند، پس در انتخاب ژورنال بایستی اسکوپ و محدوده مجله را بررسی نماییم.

پاسخ سوال6:

مجله انتخاب شده بایستی از لحاظ اعتبار و جعلی بودن نیز بررسی گردد.دانشگاه آزاد، وزارت علوم و وزارت بهداشت در دوره های زمانی مشخص لیست جدید مجلات نامعتبر را اعلام میکنند. پس موقع انتخاب مجله بایستی آخرین لیست وزارت مربوطه را بررسی نموده و از معتبر بودن یا نبودن مجله مطمن شویم. مجلات انتخاب شده در ژورنال های معتبر تامسون رویترز و JCR همیشه معتبر هستند.

تصویر

چگونه یک ژورنال برای چاپ مقاله انتخاب کنیم؟

برای اینکه بتوانید یک مجله مناسب برای مقاله خود انتخاب کنید لازم است که موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • اهداف و دامنه فعالیت ژورنال را بررسی کنید

این را به یاد داشته باشید، ارسال مقاله برای ژورنال اشتباه موجب رد شدن مقاله علمی شما می­شود. بنابراین قبل از اینکه مقاله تان را ارسال کنید بررسی کنید که آیا موضوع مقاله تان در دامنه موضوعات ژورنال مورد نظر قرار می­گیرد یا خیر. این اطلاعات را می توانید در وب سایت مجله و اطلاعاتی که درباره آن نوشته شده است به راحتی پیدا کنید یا سایر مقالاتی که در مجله چاپ شده است را بررسی کنید تا ببینید اغلب شامل چه موضوعاتی بوده اند.

  • مقالات مشابه منتشرشده در ژورنال ها را بررسی کنید

پس از اینکه چند ژورنال متناسب با موضوع مقاله تان پیدا کردید، کلمات کلیدی یا عنوان مقاله خود را در آنها جستجو کنید تا ببینید پیش از شما کسی مقاله­ ای با چنین موضوعی ارائه کرده است یا خیر. ۳ الی ۵ مقاله ­ای را پیدا کنید که طی ۵ سال گذشته در این ارتباط در ژورنال چاپ شده است. ببینید آیا این مقالات از نظر کیفی از مقاله شما برتر هستند یا خیر.

  • ضریب تاثیر (Impact Factor) ژورنال مورد نظرتان را بشناسید

ضریب تاثیر، اعتبار یک مجله را نشان می دهد که این اعتبار را از مقالاتی که به چاپ رسانده کسب می ­کند. هر چه اعتبار مقالات قدیمی، بالاتر باشد و هنوز اطلاعات مقالات قدیمی در پژوهش های جدید مورد استفاده قرار بگیرد، ضریب تاثیر این ژورنال بالاتر است و اعتبار بیشتری دارد. بنابراین با دانستن ضریب تاثیر یک مجله، می­ توانید مجلاتی را انتخاب کنید که اعتبار بیشتری دارند و با این کار به مقاله و رزومه خودتان ارزش و اعتبار بیشتری ببخشید. البته ضریب تاثیر یا همان ایمپکت فکتور تنها معیاری نیست که می توانید به آن اعتماد کنید. زیرا درباره ارزش این ضریب در دنیای آکادمیک، مجادلات بسیاری وجود دارد. پس اگرچه توجه به ضریب تاثیر یک ژورنال مهم است اما لزوما نباید فقط آن را در نظر بگیرید.

  • زمان انتشار مجله را در نظر بگیرید

اگر می­ خواهید مقاله علمی شما خیلی سریع چاپ شود باید در نظر بگیرید که انتشار مجله مورد نظرتان به چه شکل است. آیا مجله به صورت هفتگی چاپ می ­شود یا ماهانه.

  • تعداد انتشار مجلات در طول هر سال را هم بدانید

باید ببینید که مجله موردنظرتان برای چاپ مقاله، چند بار در سال منتشر می شود. هر چقدر که تعداد دفعات چاپ مجله بیشتر شود، احتمال پذیرش شما هم افزایش پیدا خواهد کرد. اگر مجله ای فقط یک یا دو بار در سال منتشر شود، موفقیت تان برای دریافت پذیرش بسیار اندک تر از زمانی خواهد بود که مجله منتخب تان حدود ۱۰ بار در سال عرضه می شود.

  • هزینه چاپ مقاله در هر ژورنال را بدانید

چاپ مقالات در نشریات علمی مختلف گاهی همراه با پرداخت هزینه است و این هزینه می تواند مبالغ متنوع و مختلفی داشته باشد. پس باید قبل از درخواست انتشار مقاله تان به این موضوع هم دقت داشته باشید.

  • علاقه خوانندگان مجله را دریابید

هدف شما نه تنها چاپ شدن مقاله تان در یک مجله معتبر است بلکه خوانده شدن آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اینکه ببینید خوانندگان این مجله تا چه حد به مقاله شما علاقه مند هستند به فهرست «بیشترین دانلودها» (Most Downloaded) و «بیشترین ارجاع شده ها» (Most Cited) این مجله نگاه کنید.

  • نرخ پذیرش مقاله را قبل از ارسال بدانید

نرخ پذیرش مقالات را هم در نظر بگیرید و ببینید که شانستان برای موفقیت در انتشار مقاله در یک مجله چقدر است. این نرخ و شانس را چطور می توان پیدا و براساس شان تصمیم گیری کرد؟ واقعیت این است که عوامل مختلفی روی نرخ پذیرش اثرگذارند.

مثال، مجلات رایگان معمولا مقالات بیشتری را در طول فعالیت سالانه شان پذیرش می کنند. اما مجلاتی که هزینه نسبتا زیادی دریافت می نمایند، سراغ جذب مقالات پرتعداد نمی روند. میزان تخصصی بودن مجلات هم روی نرخ پذیرش اثرگذار است.

  • دقت کنید که مجله در لیست سیاه قرار نداشته باشد

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در ارسال مقاله به ژورنالی خارجی در نظر بگیرید، قرارنداشتن آن در لیست سیاه وزارت علوم است. پس همیشه قبل از اینکه تصمیم بگیرید، اثرتان را به یک ژورنال بفرستید، بهتر است که بلک لیست یا همان فهرست ممنوعه وزارت علوم را مرور کنید تا بعدا به دردسر دچار نشوید.

  • به مجلات رایگان نیم نگاهی داشته باشید

یادتان باشد که اگر مجله ای پولی نباشد، احتمال اینکه از سوی افراد بیشتری خوانده و مرور شود هم بالاتر می رود. پس لازم است که در انتخاب مجله مناسب برای ارسال مقالات خود به مجلات بین المللی رایگان نگاهی کنید و ببینید که کدام برایتان مناسب تر است و در صورت تایید شدن آنها، مقاله تان را بفرستید. در این صورت، شانس بیشتر دیده شدن و دریافت استنادات بیشتر به مقاله تان هم بالا می رود.

  • به هیئت داوران مجلات و تحریریه آنها دقت کنید

زمانی که می خواهید مقاله تان را به یک ژورنال ارسال کنید، به اعضای تحریریه و سردبیری آن هم دقت داشته باشید.

اگر افرادی خبره و ماهر در مجله حضور داشته باشند، احتمالا نگاهی موشکافانه تر به متن تان خواهند داشت و فقط در صورت برخورداری اثر از کیفیت علمی لازم امکان تایید آن وجود خواهد داشت. برخی معتقدند که نظرات و نقدهایی که افراد خبره و معروف در هر رشته به کارتان وارد می کنند، بسیار ارزشمند است و می تواند سرنخ هایی برای بهترشدن در اختیارتان قرار بدهد.

نکات مهم دیگر قبل از انتخاب مجله مناسب برای انتشار مقاله

  • راهنمای نویسندگان برای هر مجله را دانلود و مطالعه کنید.
  • مطمئن شوید که موضوعات یا اسکوپ مجله با حوزه تحقیق شما مطابقت دارد.
  • بررسی کنید که آیا این مجله فقط بر اساس دعوت از نویسندگان مقاله چاپ می ­کند یا نه. زیرا بعضی از مجلات فقط مقالاتی را چاپ می­ کنند که از نویسندگان برای نگارش آن دعوت شده باشد.
  • مقاله را همزمان برای چند مجله نفرستید.
  • اهداف و حوزه فعالیت مجله را مطالعه کنید.
  • اگر شما نیاز دارید که مقاله تان به صورت دسترسی آزاد بر روی سایت قرار گیرد، بدانید که بیشتر ژورنال های الزیور گزینه های دسترسی آزاد دارند که در صفحه اصلی مجله توضیح داده شده است.
  • عملکرد مجله را برای داوری و زمان­بندی انتشار بررسی کنید.

اعتبار سنجی مجلات علمی مختف

برای اعتبار سنجی مجلات معتبر isi میتوانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه فرمایید.

http://ip-science.thomsonreuters.com/mjl/

برای اعتبار سنجی مجلات معتبر pubmed میتوانید به آدرس زیر مراجعه فرمایید.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/

برای اعتبار سنجی مجلات معتبر scopus میتوانید به آدرس زیر مراجعه فرمایید.

http://www.scimagojr.com/journalsearch.php

برای اعتبار سنجی مجلات isc میتوانید به آدرس زیر مراجعه فرمایید.

https://sci.isc.gov.ir/advancedSearch.aspx?la=0

برگرفته از: ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi

وبلاگ ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *