تحلیل داده های آماری

تفاوت اکسپت و سابمیت مقاله در چیست؟

تفاوت اکسپت و سابمیت مقاله در چیست؟

 

تفاوت اکسپت و سابمیت مقاله در چیست؟

سابمیت و اکسپت مقاله دو اصطلاح رایج و آشنا برای نویسندگان مقاله میباشد که در این بخش تصمیم داریم تفاوت های این دو اصطلاح را به صورت واضح و روشن برای شما معرفی کنیم.

منظور از سابمیت مقاله چیست؟

سابمیت (submit) مقاله به معنای ارسال و تسلیم کردن مقاله به مجله است. یعنی بعد از اینکه مقاله ای را نوشتید و مشخص کردید که می خواهید آن را برای چه مجله ای ارسال نمایید، اقدام به سابمیت مقاله می کنید.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که در مرحله قبل از ارسال، درباره این موضوع که اسکوپ یا چشم انداز فعالیت و زمینه موضوعی مجله با مقاله تان سازگار است به نتیجه رسیده اید. یعنی مطمئن شده اید که موضع مقاله تان با عناوین کارشده در مجله سازگاری و همخوانی دارد.

بعد از این موضوع هم مقاله تان را براساس اصول و فرمت درنظرگرفته شده در مجله تنظیم کرده اید و حالا می خواهید وارد فرایند ارسال شوید. برای ارسال هم یا باید به ایمیلی مقاله تان را بفرستید که از سوی مجله مشخص شده است یا از طریق پلت فرمی که در سایت هر مجله برای دریافت مقالات در نظر گرفته می شود، اقدام به ارسال کنید.

با سابمیت مقاله خود برای ژورنال ها وارد فرایند پذیرش می شوید. یعنی سردبیران مقاله تان را با نگاهی مروری و اولیه بررسی می کنند تا مشخص شود که اصلا این مقاله هم سو با سیاست ها و اسکوپ مجله هست یا خیر. اگر همخوانی وجود داشته باشد، مقاله برای بررسی های بیشتر از سوی سردبیر برای داوران و مرورگران مجله فرستاده می شود. در روند بررسی مقالات هم امکان وقوع سرنوشت های مختلفی وجود دارد. در ادامه در این باره بیشتر خواهید خواند.

پارافریز چیست و چگونه انجام می شود؟

منظور از اکسپت یا پذیرش مقاله چیست؟

اکسپت (accept) در زبان انگلیسی به معنای پذیرش است. اگر مقاله تان از سوی ژورنالی که آن را برایش فرستاده اید، برای چاپ قبول شود، اصطلاحا اکسپت شده است. پذیرش مقالات به سادگی صورت نمی گیرد. یعنی معمولا بعد از اینکه مقاله تان را برای یک ژورنال ارسال کردید و سردبیر آن را برای داوران فرستاد، باید منتظر باشید تا نظرات آنها به شما ابلاغ شود.

در موارد بسیار معدودی، اثر سریع و زود پذیرفته می شود. اما در مواردی هم نقدها و نظراتی به اثرتان وارد می گردد که باید برای اصلاح شان تلاش کنید و بعد از رفع اشکالات و اصلاحیه ها منتظر بمانید و ببینید که داوران توجیه شده اند یا خیر.

امکان دارد ایراد یا سوالی که درباره مقاله تان مطرح می شود، جزئی باشد و با ویرایشی ساده رفع شود. در این حالت به بازبینی مقاله، ماینِر ریوایز یا بازبینی خرد و جزئی گفته می شود. گاهی هم نیاز است تا توضیحاتی مهم و اساسی درباره بخش هایی از مقاله به داوران ارائه دهید. در این صورت، گفته می شود که مقاله تان مشمول مِیجر ریوایز یا بازبینی کلان و جدی شده است.

تصویر

در هر دو حالت، نیاز است تا بدون عصبانیت و با تلاش برای گرفتن جواب مثبت از داوران برای چاپ مقاله خود، تلاش تان را به کار بگیرید. اگر داوران در هر یک از این موارد توجیه شدند که هیچ. اما اگر توجیه نشوند، امکان دارد که مقاله تان را رد کنند. در صورت ردشدن مقاله هم ناراحت نشوید، برای ارسال اثرتان به جایی دیگر اقدام کنید.

یادتان باشد که گاهی اوقات، ممکن است که ایراداتی به اثرتان گرفته شود که چندان منطقی نیستند. البته این گاهی اوقات رخ می دهد. در هر حال، شما باید نهایت تلاش تان را به کار بگیرید تا داوران را نسبت به پذیرش اثر خود متقاعد نمایید. پذیرش مقاله در ژورنال های معتبر می تواند رزومه تخصصی و علمی تان را پربار کند و به شما کمک نماید تا به جایگاه های خوبی در دنیای آکادمیک برسید.

تقاوت اکسپت مقاله و سابمیت مقاله

برخی اوقات دو اصطلاح اکسپت مقاله و سابمیت مقاله به اشتباه به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند؛ در حالی که همان گونه که متوجه شدید، از نظر لغوی این دو اصطلاح کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. مقاله برای گرفتن پذیرش برای مجلات مختلف ارسال می شود که ممکن است اکسپت و یا ریجکت شود.

توجه: مقالات نباید به صورت هم زمان برای گرفن پذیرش به مجلات متعددی ارسال شوند.

کارهایی که قبل از ارسال مقاله برای یک مجله بایستی انجام دهید:

  • روخوانی دقیقی از متن داشته باشید و اصلاحات لازم را هرچه سریع تر در متن پیاده سازی کنید.
  • از یک یا چند نفر از همکاران خود و یا افراد متخصص در حوزه تحقیقاتی بخواهید تا مقاله شما را مرور کنند و ایرادات احتمالی را برای شما گوشزد کنند.
  • در صورتی که مقاله به زبان مادری شما نگارش نشده است، از یک شخص بومی بخواهید تا مقاله شما را مطالعه کند و ایرادات نگارشی یا لغوی آن را مشخص کند.

مراحل اکسپت مقاله

اکسپت مقاله در مجلات مختلف دارای مراحل متفاوتی است و هرکدام از مجلات مراحل تصویب شده مشخصی برای این کار دارند. در ادامه قصد داریم به یکی از انواع مراحل اکسپت مقاله به صورت کلی اشاره کنیم:

گام اول: ارسال نسخه اولیه

در این مرحله نسخه اولیه ای از مقاله نوشته شده برای مجله مد نظر ارسال می شود.

گام دوم: ویرایش و کنترل ایرادات تایپی

  • در این مرحله مقاله از نظر نگارشی، قالب کلی و ایرادات لغوی احتمالی مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت لازم ویرایش می شود.
  • همچنین ممکن است حروف چینی مقاله در این مرحله توسط ویراستاران مورد تغییر قرار گیرد تا مقاله از نظر بصری زیباتر به نظر برسد.

گام سوم: ارسال مقاله تصحیح شده برای نویسنده مقاله

پس از این که مقاله مورد ویرایش قرار گرفت، برای نویسنده ارسال می شود تا ویرایش های مذکور را در مقاله اصلی اعمال کند. در این مرحله نکات مد نظر ویراستاران برای نویسنده ایمیل خواهد شد و نویسنده بایستی نهایت تلاش خود را انجام دهد تا تمام جزئیات ذکر شده را رعایت کند؛ مگر اینکه برای اعمال نکردن برخی از اصلاحات دلیل موجهی داشته باشد که در این صورت بایستی دلایل خود را به پیوست برای ویراستار مجله شرح دهد.

گام چهارم: بررسی دوباره مقاله توسط ویراستاران

پس از اینکه نویسنده تغییرات مذکور را روی مقاله اعمال کرد، ویراستاران بار دیگر مقاله را بررسی می کنند تا به تایید نهایی برسانند.

گام پنجم: چاپ نسخه اولیه مقاله به صورت آنلاین

در این مرحله در صورتی که مقاله شما مورد قبول ویراستاران مجله قرار گیرد، نسخه آنلاینی از مقاله شما در سایت مجله منتشر می شود که برای نویسنده مقاله قابل مشاهده است. پس از این که نسخه اولیه مقاله در سایت مجله قرار داده شد، هیچ ویرایش مجددی برای مقاله مورد قبول نخواهد بود.

گام ششم: انتشار نسخه نهایی

در این مرحله نسخه نهایی مقاله با تایید نویسنده در سایت مجله قرار میگیرد تا در دسترس افراد علاقه مند و محققان قرار گیرد.

ریجکت مقاله چیست؟

گاهی اوقات هم تمام تلاش های تان برای اصلاح مقالات بی اثر باقی می ماند و نمی توانید رضایت داوران مجلات را جلب کنید. در نتیجه مقاله تان رد می شود. در اصطلاح به این حالت ریجکت شدن (reject) می گویند.

دلایل مختلفی برای ریجکت شدن وجود دارد. گاهی اسکوپ مجله با مقاله تان یکسان نیست. یعنی چه؟ یعنی مجله به انتخاب عناوینی می پردازد که با عنوان مقاله شما هم خوانی ندارد. پس تناسب نداشتن موضوع مقاله تان با حیطه کاری مجله موردنظرتان می تواند به سرعت باعث ردشدن مقاله تان شود. گاهی هم داوران و سردبیران نمی توانند با پاسخ های شما به اشکالات گرفته شده قانع شوند و مقاله تان را رد یا همان ریجکت می کنند.

برگرفته از: ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi

وبلاگ ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *