آزمون های همبستگی
آزمون های همبستگی برای بررسی رابطه بین دو یا چند متغیر به کار میروند. همبستگی به معنای همتغییری دو متغیر است که از آن استنباط میشود افزایش یا کاهش یک متغیر با افزایش یا کاهش متغیر دیگر همراه است. به عنوان مثال، بین مدیریت زمان و فرسودگی شغلی مدیران رابطه مستقیم وجود دارد. یعنی هر چه مدیریت زمان مدیران بیشتر باشد، نمره فرسودگی شغلی آنها نیز افزایش مییابد. آزمون های همبستگی به دو دسته آزمون های پارامتریک و ناپارامتریک تقسیم میشوند. در صورتی که مقیاس متغیرها فاصله ای یا تسبی و توزیع متغیرها نرمال باشد، از آزمون های همبستگی پارامتریک مانند آزمون همبستگی پیرسون و در غیر این صورت از آزمون های همبستگی ناپارامتریک استفاده میگردد.