هوش مصنوعی

رهبری دانش

رهبری دانش

چکیده:
رهبری دانش یک الگوی رهبری است که بر اساس توانایی‌ها و استفاده بهینه از دانش و اطلاعات در سازمان ساخته شده است. این مدل رهبری تاکید دارد که یک رهبر باید بتواند دانش و تجربیات خود را به اشتراک بگذارد و بر اساس آن‌ها تصمیم‌گیری کند، همچنین باید بتواند محیطی فراهم کند که اعضای سازمان بتوانند دانش خود را به اشتراک بگذارند و بهبودهای لازم را انجام دهند.

مقاله حاضر به بررسی مبانی و اصول رهبری دانش می‌پردازد. در ابتدا، توضیحی کوتاه در مورد مفهوم رهبری دانش و اهمیت آن در محیط سازمانی ارائه می‌شود. سپس، بیان مفاهیم و مبانی اصلی رهبری دانش شامل توانایی‌های رهبر در جمع‌آوری، سازماندهی و به اشتراک گذاری دانش، فراهم کردن فضایی برای یادگیری و نوآوری، و تسهیل فرآیند تغییر و تحول در سازمان می‌شود.

در ادامه، نقش رهبران دانش در سازمان‌ها و تأثیر آن بر افزایش بهره‌وری و نوآوری در سازمان بررسی می‌شود. همچنین، راهکارها و روش‌هایی که رهبران دانش می‌توانند برای توسعه این الگوی رهبری در سازمان خود به کار بگیرند، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. این شامل ایجاد فرهنگی از به اشتراک گذاری دانش، استخراج و استفاده از دانش توزیع شده و ایجاد ساختارها و فرآیندهایی برای تشویق به یادگیری و نوآوری است.

در نهایت، مقاله به ارائه مطالبهایی برای اندازه‌گیری و ارزیابی رهبری دانش می‌پردازد. این شامل ابزارها و روش‌هایی است که در سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا عملکرد رهبران دانش را اندازه‌گیری و ارزیابی کنند و همچنین بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت رهبران در به اشتراک گذاری و استفاده از دانش سازمانی را شامل می‌شود.

منابع:

Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company: How Japanese companies create the dynamicsof innovation. Oxford University Press.

Grant, R. M. (1996). Toward a knowledge-based theory of the firm. Strategic management journal, 17(S2), 109-122.

Davenport, T. H., & Prusak, L. (1998). Working knowledge: How organizations manage what they know. Harvard Business Press.

Bhatt, G. D. (2001). Knowledge management in organizations: examining the interaction between technologies, techniques, and people. Journal of knowledge management, 5(1), 68-75.

Hitt, M. A., Ireland, R. D., & Lee, H. U. (2000). Technological learning, knowledge management, firm growth and performance: An introductory essay. Journal of engineering and technology management, 17(3-4), 231-246.

Ruggles, R. (1998). The state of the notions: Knowledge management in practice. California management review, 40(3), 80-89.

Alavi, M., & Leidner, D. E. (2001). Review: Knowledge management and knowledge management systems: Conceptual foundations and research issues. MIS quarterly, 25(1), 107-136.

Choi, B., & Lee, H. (2002). Knowledge management strategy and its link to knowledge creation process. Expert systems with applications, 23(3), 173-187.

Zack, M. H. (1999). Managing codified knowledge. Sloan management review, 40(4), 45-58.

Holsapple, C. W., & Joshi, K. D. (2001). Knowledge management: A three-fold framework. Information society, 18(1), 47-64.

رهبری سالزمن ( 35 سوال – 7 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-3مقاله رایگان – )

q14-4-پرسشـنامه مـدیریت اسـلامی مسـاح و همکاران (1390)- ( 126سوال – 10 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-2مقاله بیس رایگان – )

Q14-5- پرسشنامه سبک رهبری وارنر بارک ( 10 عبارت جفتی – 7 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – 4 مقاله رایگان )

Q14-6- ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﺒﻚ ﺳﻨﺞ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ لو تانز (1989) –( 35عبارت جفتی – 6 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری -6 مقاله رایگان )

Q14-7- پرسشنامه ارزيابي شايستگي مديران و رؤسا ( 51عبارت جفتی – 5 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری -9 مقاله رایگان )

Q14-8- پرسشنامه رهبری معنوی فرای و همکاران (2005 )- –( 16عبارت جفتی – 5 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری -5مقاله رایگان )

q14-9- پرسشنامه رهبری بصیر (آینده نگر) کانگر و کاننگو(1988)( 33عبارت – 9 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری -7مقاله رایگان )

q14-10- پرسشنامه سبک مدیریت حسنی – ( 32عبارت -10 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری -3مقاله رایگان )

q14-11- پرسشنامه استاندارد رهبری هوشمند سیدانمانلاکا (2002)( ۲۳عبارت- 11 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – به همراه 3 مقاله پایه )

q14-12- پرسشنامه مهارت های مدیران باچا(2012)( 11عبارت- 8 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – به همراه 2 مقاله پایه )

q14-12-2- پرسشنامه مهارت های نرم مديران آموزشي ( خالق خواه  و  نجفی؛ 1397) – ( 30عبارت- 8 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – به همراه 1 مقاله پایه )

q14-13- پرسشنامه رهبری فضیلت گرا وانگ و هکت (2015)( 18عبارت- 8 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – به همراه 3 مقاله پایه )

q14-14- پرسشنامه رهبری دانش ویتالا(2004)( 29عبارت- 12 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – به همراه 6 مقاله پایه )

q14-15- پرسشنامه رهبری مشارکتی کارتون(2010)( 25سوال – 7 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – )

q14-16- پرسشنامه رهبری خیرخواهانه کارکاس و سارگلو(2012)(40عبارت- 8 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – به همراه 2 مقاله پایه )

q14-17- پرسشنامه رهبری اخلاقی بروان و تروینو (2005)(10عبارت- 7 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – به همراه9 مقاله پایه )

q14-18 – پرسشنامه سبک رهبری باردنز و متزکاس (35عبارت- 9 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – به همراه2 مقاله پایه ) [purchase_link id=”22006

اگر می خواهید در خصوص نرم افزار Nvivo آموزش ببینید. اینجا کلیک کنید مجموع آموزش 8 ساعت و 24 دقیقه

تحلیل داده های آماری

فروشگاه محصولات فیزیکی

رهبر نماها چه کسانی هستند ؟

نوشته

نشریات و مجلات معتبر بین المللی (ISI) در حوزه علم مواد، پوشش ها و فیلم ها

نوشته

کپی محتویات یک فایل متنی بدون بازکردن فایل

نوشته

کوتاه‌ترین تست هوش دنیا + پاسخ

نوشته

کتاب “مدیریت زمان: راهنمای کامل برای بهره‌وری و موفقیت” (برای اولین بار در ایران)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *