داروهای گیاهی

گیاهان دارویی موثر برای درمان یبوست؛ آشنایی با دم‌نوش‌ها و گیاهان دارویی

گیاهان دارویی موثر برای درمان یبوست؛ آشنایی با دم‌نوش‌ها و گیاهان دارویی

گیاهان دارویی موثر برای درمان یبوست

وقتی یبوست دارید، نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید. نفخ و ناراحتی شکمی ناشی از دفع‌نکردن مدفوع می‌تواند ناراحت‌کننده باشد و زور زدن برای دفع مدفوع سفت کاملاً دردناک است. در این موقعیت شما هر کاری می‌کنید تا حرکات روده خود را به حالت عادی برگردانید. زمانی که نیاز به تسکین فوری یبوست دارید، تعدادی از داروهای بدون نسخه، عمدتاً ملین‌ها، وجود دارد. اما استفاده از گیاهان دارویی برای یبوست ایمن‌تر و کم‌ضررتر از داروهای شیمیایی و ملین‌ها می‌باشد.

استفاده از داروهای گیاهی؛ روشی بی‌خطر برای درمان یبوست

یافتن داروهای گیاهی برای یبوست بسیار آسان است. در واقع، بسیاری از ملین‌های بدون نسخه حاوی ترکیبات گیاهی هستند. بیشتر گیاهان ملین حاوی آنتراکینون‌ها یا موادی هستند که اثر محرکی بر روده‌ها دارند. این ملین‌ها با کشیدن مایع به روده بزرگ و افزایش پریستالسیس (پریستالسیس انقباض روده است که به حرکت مواد از طریق کولون به راست روده کمک می‌کند) عمل می‌کنند. تجه داشته باشید که افزودن فیبر و مایعات در هنگام یبوست ضروری است. در ادامه مهم‌ترین داروهای گیاهی برای رفع یبوست را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

کاسکارا ساگرادا Cascara sagrada؛ درخت خولان

این یک ملین گیاهی محبوب است که از عصاره پوست گونه‌ای از درخت خولان به دست می‌آید. این عصاره با تحریک روده بزرگ به اندازه کافی برای تقویت حرکات روده عمل می‌کند. مصرف کوتاه‌مدت معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما ممکن است باعث درد شکمی یا عدم تعادل الکترولیت شود. استفاده طولانی‌مدت ممکن است باعث آسیب کبدی از نارسایی خفیف تا حاد کبد شود.

پسیلیوم Psyllium؛ گیاه چنار

یکی  از گونه گیاه چنار  پسلیوم است، یک ملین فیبر طبیعی که به ایجاد مدفوع حجیم کمک می‌کند. پسیلیوم اغلب برای درمان یبوست مزمن استفاده می‌شود. ممکن است این گیاه با سایر ملین‌ها، چه طبیعی و چه مصنوعی، ترکیب شود. ممکن است عوارض جانبی خاصی مانند واکنش آلرژیک، حالت تهوع، دل‌درد و استفراغ ایجاد کند.

ریواس Rhubarb؛ ضد اسهال

از جمله گیاهان دارویی برای یبوست ریواس است. درحالی‌که ممکن است بیشتر به عنوان یک ماده تشکیل دهنده غذا شناخته شود. این سبزی برای درمان یبوست نیز استفاده می‌شود. ریواس اثر ملین دارد. ریواس به دلیل داشتن تانن،

 اثرات ضد اسهالی نیز دارد. در نتیجه، از ریواس فقط باید به صورت کوتاه‌مدت استفاده کنید. مطالعه‌ای در سال 2022 روی زنان بالغ نشان داد که مصرف مکمل عصاره ریواس به مدت 30 روز قوام مدفوع را بهبود بخشیده و یبوست را کاهش می‌دهد.

سنا یکی از شناخته‌شده‌ترین ترکیبات ملین در چای است. حاوی برگ‌ها و غلاف‌های خشک شده درختچه سنا الکساندرینا است که حاوی ترکیباتی به نام گلیکوزید می‌باشد. این ترکیبات حرکت دستگاه گوارش را تحریک کرده و در نتیجه اثر ملین دارند. سنا برای درمان یبوست و پاک‌سازی روده قبل از انجام برخی اقدامات پزشکی استفاده می‌شود. بااین‌حال، فقط باید در کوتاه‌مدت و در دوزهای توصیه شده استفاده شود. چای سنا ممکن است غلظت ضعیف‌تری نسبت به قرص سنا داشته باشد. قرص سنا در برابر یبوست مؤثرتر است و می‌توان آن را در اکثر داروخانه‌ها خریداری کرد. گزارش شده است که مصرف طولانی‌مدت و دوز بالا باعث آسیب کبدی می‌شود.

نارون لغزنده Slippery elm؛ تحریک اعصاب دستگاه گوارش

این گیاه دارای سابقه مصرف برای یبوست است. اعصاب در دستگاه گوارش (GI) را تحریک می‌کند که منجر به تولید مخاط می‌شود و یبوست را تسکین می‌دهد. تحقیقات محدودی برای تعیین اثرات طولانی‌مدت انجام شده است. نارون لغزنده حاوی ماده چسبنده موسیلاژ است که دستگاه گوارش را می‌پوشاند. در نتیجه، در صورت مصرف هم‌زمان، ممکن است جذب برخی از داروها را کاهش دهد.

ریشه قاصدک نوعی فیبر محلول برای درمان یبوست است

ریشه قاصدک Dandelion root؛ نوعی فیبر محلول

ریشه قاصدک حاوی اینولین است که نوعی فیبر محلول است. طبق بررسی سال 2021، این فیبر محلول می‌تواند به عنوان یک عامل حجیم کننده، دفع مدفوع را آسان تر کند. باز هم، این تحقیق بر روی استفاده از مکمل ها متمرکز شده است نه چای، بنابراین چای ریشه قاصدک ممکن است همان اثر را نداشته باشد. با این حال، قاصدک می‌تواند به عنوان یک ادرارآور نیز عمل کند، به این معنی که از دست دادن مایعات از طریق ادرار را افزایش می‌دهد. این به طور بالقوه می‌تواند یبوست را بدتر کند، بنابراین اگر فردی این ماده را مصرف می‌کند، باید به خوبی هیدراته (رساندن آب کافی به سلول‌ها) بماند.

رازیانه Fennel؛ درمان علائم گوارشی

رازیانه یک داروی سنتی برای علائم گوارشی از جمله گاز معده، نفخ و یبوست است. یک مطالعه در سال 2022 روی 50 فرد مسن نشان داد که کسانی که چای حاوی رازیانه و گلاب می نوشند پس از 4 هفته علائم یبوست آنها بهبود پیدا می‌کند. نتایج مشابه اثرات پلی اتیلن گلیکول بود، دارویی که پزشکان گاهی اوقات از آن برای درمان یبوست استفاده می‌کنند. این نشان می دهد که رازیانه و گل رز می توانند قدرت مشابهی با این دارو داشته باشند.

برگرفته از: فیت کلاب

درمان قطعی دیابت فقط با خوردن این گیاه

نوشته

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای برای مدرس موسیقی

نوشته

چگونه پاورپونت جلسه دفاعیه پایان نامه را آماده و در جلسه دفاعیه خوب باشیم؟

نوشته

خواص فوق‌العاده پونه برای سرماخوردگی

نوشته

فصل 5 : آموزش انویوو: جستجو و بازیابی اطلاعات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *