مدیریت و انگیزشی

💢چالش های مصاحبه با افراد درونگرا

✏️ حسین حسینی‌پناه
بسیاری از افراد در مصاحبه های شغلی دچار استرس و اضطراب می شوند؛ اما افراد درونگرا معمولاً استرس و چالش های بیشتری را در مصاحبه تجربه می کنند. از سوی دیگر، معمولاً در فرآیند جذب و استخدام و مصاحبه های شغلی، خواه یا ناخواه، سوگیری مثبتی به سمت افراد برونگرا وجود دارد. زیرا بسیاری از افراد به اشتباه برونگرایی را به عنوان یک نقطه قوت و درونگرایی را به عنوان نقطه ضعف مطرح می کنند.
به طور کلی، افراد برونگرا و درونگرا تفاوت های زیادی دارند و این هنر مصاحبه‌گر است که با در نظر گرفتن این تفاوت ها، بتواند مصاحبه عادلانه و منصفانه ای داشته باشد. برخی از نکات مهمی که مصاحبه کنندگان در فرآیند مصاحبه با افراد درونگرا باید به آن ها توجه کنند، به شرح زیر است:

🔅 1- یکی از چالش های مصاحبه برای افراد درونگرا این است که باید وارد گفت‌وگویی دوطرفه با یک فرد ناآشنا شوند؛ در حالی که این کار برای افراد برونگرا امری راحت و طبیعی است. به همین دلیل ممکن است نیاز باشد تا مصاحبه کننده زمان بیشتری را برای آب کردن یخ مصاحبه شونده و ایجاد جوی دوستانه تر اختصاص دهد.

🔅 2- از آن جایی که افراد درونگرا علاقه ای به این ندارند که در کانون توجه دیگران قرار بگیرند و تمایل دارند پشت صحنه فعالیت کنند، در طول مصاحبه معمولاً کمتر به تبلیغ توانایی ها و استعدادهای خود می پردازند. به همین دلیل به عنوان یک مصاحبه گر منتظر نباشید تا آن ها خود به شایستگی ها و مهارت هایی که به دنبال آن هستید اشاره کنند. بلکه نیاز است با پرسش سوالات شایستگی محور در قالب یک مصاحبه ساختاریافته، شایستگی های آن ها را ارزیابی کنید.

🔅 3- برخلاف افراد برونگرا که با شور و اشتیاق با دیگران ارتباط برقرار می کنند، افراد درونگرا شور و اشتیاق‌شان درونی است و کمتر آن را بروز می دهند. به همین دلیل اگر در چهره مصاحبه شونده درونگرا شور و اشتیاقی مشاهده نمی کنید، آن را به منزله عدم علاقه و اشتیاق او نسبت به کار یا شغل موردنظر تلقی نکنید.

🔅 4- درونگراها پیش از آن‌که قرار باشد چیزی بگویند ابتدا در مورد آن به خوبی فکر می‌کنند. بنابراین در مصاحبه‌های شغلی انتظار نداشته باشید که افراد درونگرا همانند افراد برونگرا حاضرجواب بوده و به سرعت پاسخ سوال های شما را بدهند. لذا اگر سوالی از آن ها می پرسید که نیاز به تفکر دارد، فرصتی جهت پردازش اطلاعات به آن ها بدهید.

✍کانال مدیریت منابع انسانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *