پرسشنامه استاندارد

خودشیفتگان پنهان چه کسانی هستند؟

خودشیفتگان پنهان چه کسانی هستند؟

🔻گزیده‌ای از کتاب: 💢خودشیفتگان پنهان چه کسانی هستند؟

در اولین برخورد با افراد مبتلا به خودشیفتگی پنهان، ابتدا جذب کاریزما، مهربانی و طبع آرام آنها خواهید شد و با خود فکر می‌کنید که «چقدر خوش‌شانسم که با او آشنا شدم!» این همان تصویری است که افراد خودشیفته سخت تلاش می‌کنند تا آن را خلق و حفظ کنند. (حداقل در اولین ملاقات).

🔰کلمۀ “خودشیفته” از اساطیر یونان گرفته شده است. در یک داستان، مرد جوانی به اسم نارسیس آن‌چنان شیفتۀ خود شد که ساعت‌ها به انعکاس خود در برکه نگاه می‌کرد. گرچه افراد زیادی به نارسیس توجه می‌کردند ولی هیچکدام از آنها آنقدر که باید و شاید در نظر نارسیس خوب نبودند. سرانجام با دیدن انعکاس خود، گفت که این فرد (انعکاس خودش) تنها شخصی است که لیاقت عشق مرا دارد. نارسیس شیفتۀ خودش شده بود و آخر هم همین خودشیفتگی‌اش باعث مرگش شد. داستان نارسیس مشابه داستان افراد خودشیفته‌ای است که ما در زندگی‌مان می‌بینیم.

✅افراد خودشیفته، خود را بزرگ می‌دانند و واقعاً احساس می‌کنند که برتر از دیگران هستند. شناسایی موارد خودشیفتگی آشکار به مراتب آسانتر است؛ آنها نفرت‌انگیز و پرحرف هستند. ولی شناسایی موارد خودشیفتگی پنهان کار چندان آسانی نیست.

🔰 خودشیفتگان پنهان هرگز مستقیماً نمی‌گویند که از دیگران بهتر هستند، بلکه آنها مسئله را دور می‌زنند، تلویحاً به آن اشاره می‌کنند به طوری که شما غیرمستقیم متوجه برتریشان بشوید. شاید در گفتگو با آنها متوجه این مطلب شده باشید. آنها دربارۀ آن دسته از همکارانشان که در حد آنها نیستند و مدیران نالایق و دوستان جاه‌طلبشان صحبت می‌کنند. ضمناً خود را تافتۀ جدا بافته می‌دانند. ممکن است حین گفتگو، این افراد مستقیماً یا تلویحاً به شما گفته باشند که صفات مشترکی با یکدیگر دارید، پس بهتر است که یک بار خود را بررسی کنید. آگاه باشید که این امر دقیقاً همان چیزی است که افراد خودشیفته دوست دارند؛ آنها علاقۀ بسیاری به تحقیر کردن دیگران دارند چون این کار به آنها احساس برتری می‌دهد.

❇️علت نیاز همیشگی افراد خودشیفته به این احساس، این است که آنها خودِ واقعی‌شان نیستند. آنها ذاتاً احساس ناامنی می‌کنند و نیاز به تأیید دیگران دارند. اینجاست که شما (در نقش یک قربانی) وارد می‌شوید. افراد خودشیفته شما را تنها به چشم کسی می‌بینند که همیشه تاییدشان می‌کنید، به عبارتی شما نقش منبع تایید آنها را بازی می‌کنید. آنها به معنای واقعی کلمه نمی‌توانند بدون شما زندگی کنند، ولی در حین حال کوچکترین اهمیتی هم به شما نمی‌دهند و صرفاً تایید شما را می‌خواهند. افراد خودشیفته به روش‌های مختلفی، توجه شما را به خود جلب می‌کنند و بعد شما را دور می‌اندازند. آنها ممکن است در ظاهر خیلی شجاع و جسور باشند ولی روحیۀ آنها کاملاً شکننده و حساس است.

⭕️افراد خودشیفته بی‌خود و بی‌جهت می‌ترسند که نکند کنترل یا تحقیر شوند. به همین خاطر همیشه تلاش می‌کنند هر موقعیتی را کنترل کنند و در حین مراودات اجتماعی هم کاملاً شما را تحت کنترل خود در می‌آورند. آنها تلاش می‌کنند خود را بی‌نقص نشان دهند ولی این تظاهر صرفاً تصویری کاذب است و حقیقت ندارد. چرا که نمی‌توان آن را در دراز مدت پایدار نگه داشت.

😳 هرکسی که با یک فرد خودشیفته رابطۀ صمیمی داشته باشد، می‌تواند این حقیقت را تأیید کند که وجهۀ این فرد اصلاً بیانگر شخصیت واقعی او نیست. این مسئله خطرناک است چون آنها برای اینکه کسی به آنها شک نکند تظاهر می‌کنند که اشخاص بزرگی هستند. این شیوۀ بقای فرد خودشیفته است. آنها می‌دانند که اگر از همان ابتدا چهرۀ واقعی خود را نشان دهند دیگر کسی به آنها توجه نمی‌کند.

🖌 افراد خودشیفته نیاز دارند که نقش بازی کنند و وقتی که شما مجذوبشان شدید و توانستند شما را اسیر خود کنند، نقاب خود را برمی‌دارند. شاید بپرسید که چرا افراد خودشیفته چنین کاری می‌کنند؟ ظاهراً افراد خودشیفته شرور هستند. آنها برای جبران کمبود عزت‌نفس و ناامنی خود نیازمند تحسین و توجه هستند و باید هر طور که شده این خلا را پر کنند.

💢ما به‌مرورزمان همدردی با دیگران را خواهیم آموخت و هوشیار خواهیم شد اما افراد خودشیفته نه از لحاظ احساسی و نه اخلاقی هیچ رشدی نمی‌کنند. آنها از مردم برای منافع خود استفاده می‌کنند و به آنها می‌قبولانند که اوضاع همین است که هست. متأسفانه، خلأ درونی آنها هرگز پر نخواهد شد. یک فرد شاید ماه‌ها، سال‌ها یا دهه‌ها قربانی او باشد، ولی آنها هرگز راضی نمی‌شوند. هیچ‌کسی نمی‌تواند نیازهای آنها را برآورده سازد. افراد خودشیفته شما را فریب می‌دهند؛ این‌طور که به شما می‌قبولانند که هم توانایی‌اش را دارید و هم اینکه موظفید تا نیازهای آنان را برطرف کنید.

✍ کانال مدیران فرهیخته

ویژگی‌ها و مشاغل مناسب یادگیرندگان بین فردی

نوشته

کدام شغل‌ها بیش از آنچه که لایق‌شان است، درآمد دارند؟!

نوشته

مدیریت زمان چیست؟

نوشته

چهار چیزی که نمی توان باز گرداند!

نوشته

علائم و نشانه های سادیسم چیست؟

فروشگاه محصولات فیزیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *